FATSUN - Nissan Skyline R32 GT-R RB26DETT 1992

Porvoolaisen Tony Hakun 650-hevosvoimaisen Nissan Skyline R32 GT-R:n väkivaltainen ulkonäkö on saatu aikaan yhdistämällä S13 200SX:ään tarkoitettu Rocket Bunny -korisarja ja runsaasti omaa mielikuvitusta. Tämä ohjus ei pelkästään näytä nopealta, vaan myös on sitä 650 hevosvoimansa turvin.

 

Tarina alkaa siitä, kun Tony Hakku lähti autokaupoille katsomaan erästä Nissan Skyline R32 GT-R:ää. 

– Ensimmäisenä auton nähdessäni silmään pistivät Super Advanin 3-puolaiset vanteet, mikä ei oikein iskenyt,  ja ovissa olevat värierot. Kiersin autoa tarkastellen ja tutustuin konehuoneeseen. Siellä RB26 komeili iso ahdin rinnallaan. Voimaa koneessa luvattiin olevan 650 hevosvoiman verran, Tony kertoo.

Koeajolla tyydyin pelkääjän paikalle myyjän toiveesta. Vetojakin kokeiltiin, mikä sai hymyn suupieliin ja siinä samassa ostopäätös tuli sinetöityä. Koetin varata autoa, mutta kysyntä oli kovaa. Autoa oli yritetty ostaa jo ulkomaillekin. Ei siinä auttanut kuin juosta pankkiin hakemaan fyrkkaa ja hakea auto kotiin. Taas oli yksi unelma toteutettu.

Ensimmäiset pari viikkoa meni täysin nautiskellessa ja ihmetellessä uutta menopeliä. Race.fi vietti harrastajamiittiä Pornaisissa, jonne Tonykin päätti lähteä pällistelemään ja juomaan kahvia.

– Kotimatkalla otettiin vähän vetoja jonkin Volvo-kuskin kanssa ja Nissan sylkäisi vedet tuulilasille. Alkuperäiseksi paljastunut kansipahvi sanoi itsensä irti. Auto talliin ja uutta tiivistettä tilaamaan. Samalla tuli vaihdettua mukana saadut jakopään hilppeet, ja auto oli taas ajossa. Aika oli kovasti kortilla pikkumiehen synnyttyä, joten elokuun paikkeilla laitoin auton talliin, möin vanteet ja heitin lakanan päälle.

– Vannehommia suunnitellessa huomasin kuppasesti mankeloidut takakaaret ja puski sieltä vähän ruosteenkukkaakin. Ei siinä auttanut muu kuin alkaa heti ensimmäisenä mätähommiin. Paljon ei ollut tarjontaa korjauspeltien suhteen. Tässä vaiheessa ajatus lähti jo vähän laukalle.

– Sitten välähti. Rocket Bunny R32 GTR:ää en olekaan vielä nähnyt. Mädät saisi pois suurentamalla pyöränaukkoja. Valmista sarjaa ei ole saatavana kyseiseen autoon, joten oli etsittävä jotain sinne päin. Päädyin tilaamaan Garage Shopista Nissan S13 -sarjan ajatuksella, että sopii tai ei. Myyn sitten vaikka eteenpäin, jos ei sovi.

– Settiä odotellessa alkoi kuumeinen vanteiden metsästys. Kriteereinä 18” ja kolmiosaiset. Nettivaraosasta löytyi kunnostettavat Workin VSXX:t, jotka miellyttivät silmää. Taisivat olla koossa 8,5x18”. Vanteiden uudelleenkasaus oli välttämätöntä, koska isot kaaret täytyy täyttää leveillä vanteilla. Wheelflip laittoi tulemaan 4,5” ja 5,5” lipat.

– Levikesarja saapui ja aloin sovittaa sitä kylkiin. Ei istu mitenkään GTR:n pulleisiin kylkiin. Ei siinä auttanut antaa periksi, vaan laittaa rälläsaha soimaan ja ottaa levikkeistä siivua pois. Pikkuhiljaa osat alkoivat löytää paikkansa. Vielä kun uskaltaisi leikata vakiokaarista vähän pois.

– Kuukausi siinä meni, kun arvoin, kehtaanko lyödä rälläkän Nissanin kylkeen. Ensimmäisen rälläkän kosketuksen jälkeen alkoi kittipöly lentää. Enää ei kaduttanut yhtään, sillä joku oli paikannut ruosteiset kaaret kitillä ja sikamassalla. Saipahan kaikki viritelmät ja mädät pois lopullisesti. Sisäkaaret taiteltiin ylös kiinni ulkopellin reunaan, ja koska en omista hitsivehkeitä, vein auton faijalle pyöränkaarien hitsaamista varten.

– Lopulta levikkeistä oli jäljellä enää vain päällimmäiset osat. Loput muotoilin autoon oman silmän mukaan. Apuna muotoilussa käytin teippiä, savea ja muijan vanhoja legginssejä ynnä muuta älytöntä. Sitten kuitua niskaan. Etulevikkeet tuottivat vähän päänvaivaa, kun vanteiden lipat olivat vielä maailmalla, eikä tiennyt, kuinka paljon renkaat tarvitsivat tilaa, 

– Vanteiden osat tulivat ja vein ne pulveroitavaksi. Vanteiden keskiöt vedettiin satiinimustalla ja lipat kiiltävän mustalla. Keskiöiden kultaisten Work-keskilätkien mukaan tilasin kultaiset kehäpultit kontrastiksi. Kävin hakemassa vanteet, ja ne olivat juuri mitä halusin ja enemmänkin. Renkaiksi tuli Yokohaman Advan Neovat koossa 255/35 ja 295/30 puhtaasti siitä syystä, että tykkään renkaiden erikoisesta kuviosta.

– Kisaista lookkia hakiessani päädyin vielä tilaamaan rengastekstit synkkien vanteiden rinnalle. Vanteet jäivät väärien speksien takia syvälle kaariin, joten tilasin Kaarinan TR-työstöltä 30 mm ja 40 mm spacerit.

– Eräänä iltana vanhoja videoita katsellessa tuli mieleen kaverini Maken vanha Supra, jossa oli HKS t51r -ahdin, joka kuulosti niin hyvälle. Soitto Makelle, ja aloimme miettiä, miten saamme Garrettin kuulostamaan samalta. Kuvia tutkiessa homma selvisi ja lähdimme sorvin ääreen, meni syteen tai saveen. Ahtimesta sorvattiin vähän kamaa pois ja sisälle tehtiin soviteholkki, joka vastasi t51t-ulkomuotoa. Toimii! Garrettista tuli aivan erikuuloinen.

– Lastun lentäessä otin puheeksi motivaatio-ongelmat, ja Markku vanhana konkarina lupautui mukaan hiomatalkoisiin. Kaupasta haettiin Happy Joeta riittävästi jääkaappiin, että homma saatiin eteenpäin hyvällä tahdilla.

– Kaarilevikkeet ripustettiin ympäri tallia ja hiomavärit niskaan. Kesä oli aluillaan ja kutsu elokuun Fitted Festeille tupsahti postilaatikkoon. Elokuussa 2017 auto vietiin maalattavaksi WTP-Coatingille Pornaisissa. Väri oli päätetty jo autoa ostaessa, joten samalla mentiin. Muutaman päivän jälkeen auton haku ja niputtamaan. Fittedeille oli vielä sopivasti muutama päivä aikaa. Päivä ei olisi voinut päättyä paremmin, sillä auto palkittiin heti ensimmäisessä näyttelyssään.

– MyssyMasa kauppasi vielä vanhat Custon turvakaaret samalla reissulla. Kotimatkalla kytkin alkoi antaa merkkejä antautumisestaan, joten tilasin Speedimportsilta ATS:n 3-levyisen kytkimen tilalle. Lattialla en jaksanut alkaa ähräämään, joten vein auton kavereiden pyörittämään JL Autoserviseen kytkinremppaan. Kun turvakaaret tulivat postiin, ne lähtivät samalta istumalta Uudenmaan Soodapuhallukseen ja pulverimaalukseen. Väriksi valikoitui candy punainen.

– Häiritsemään jäännyt siipi jäi melko ujoksi Rocket Bunny-kaarien kanssa, joten massasta poiketen päädyin suunnittelemaan chassismount-jalat ja tilasin leveän hiilikuitusen GT-siiven Street Factionilta. Emännän veli teki vesileikkaajalle piirustukset. Palikat leikattu ja jalat pulveriin. Markun kanssa askarreltiin vielä ristikko tukemaan sivuittaissuunnassa.

– ACS oli valittu seuraavaksi tapahtumaksi, joten oli alettava suunnittelemaan splittereitä, mitä auto oikein huusi korin levityksen jälkeen. Etraan hakemaan muovilevyä ja tekemään hahmotelmia ja prototyyppi. Valmiit osat oli tarkoitus tehdä hiilikuidusta, mutta suunnitelmat veivätkin aikaa ja laiskottikin, joten homma jäi prototasolle. Hiilikuituinen takaluukku ja R34 hiilikuituset ”Nismo”-helmat menivät tilaukseen.

– Turvakaariin teetin etuputket Marteliuksella, mutta Cuscon pulttikaarien hitsattavat nippelit jäivät maailmalle jumiin, niin kuin myös hiilarikontti. Ei ehtinyt ajoissa, hitto. Pakko oli jättää vakioluukku ja tulpata vanhat spoilerin reiät. Helmat sentään tulivat päivää ennen messuja ja ne lätkäisin paikalleen. Liian pitkäthän ne oli, eli taas tuttu saha käteen ja palaa pois. Tästä on tullut tapa, että uusia osia pistetään palasiksi suoraan paketista.

– Kesän kalenteri on täytetty tapahtumilla. Radallekin uskalsin mennä painamaan kymmenen vuoden tauon jälkeen. Säälimättä pieksin Skylineä rataa ympäri, ja hyvältä se tuntui ja kaikki pelaa hienosti. Tässä on jo alettu toivomaan, että saisi syyn ottaa mosan pöydälle, koska ulkokuoreen olen suht tyytyväinen. Autoa en ole hävittämässä, eli tarina saa jatkoa pikkuhiljaa. Vaihdetaan nyt kuvauksissa tärvellyt takarenkaat ensin.

SPEKSIT

Nissan Skyline R32 GT-R 1992 RB26DETT

Moottoriin tehdyt muutokset

Garrett GT4082S, 600x300x100 välijäähdytin, Greddy Trust top mount rosterinen pakosarja, HKS style 50 mm hukkaportti, Greddy-ahtopaineensäädin Profec b-spec 2, Greddy maf y-pipe, Apexi Race Air filtterit 2 kpl, Z32 maffit 2 kpl, suora 3,5" putkisto, WRC-ratti, Sard 720cc -suuttimet, Aeromotive-bensanpaineensäädin, Walbro-bensapumppu, Apexi power fc ecu + säätökapula

Voimansiirto

ATS:n kolmilevyinen kytkin

Alusta

Tein korkeus/vaimennus -säädettävä coilover-alusta,Tein EDFC-kontrolleri alustan jäykkyyden säätöön kojelaudalta, BC racing 14k jouset, Cuscon säädettävät tension pillow rodit, Cusco jarrusylinterin tuki, Greddyn etupoikkituki, Cuscon takapoikkituki

Jarrut

Vakiot

Vanteet ja renkaat

Work VSXX 18x11" ja 18x12" et noin -53, Yokohama Advan Neova edessä 255/35-18" ja takana 295/30-18"

Korimuutokset

Seibon-hiilikuitukonepelti, hiilikuitunen takaluukku, "Nismo"-hiilikuituhelmat, n1-ilmanottoaukot, custom Rocket Bunny -kaarisarja, custom chassismount -spoilerinjalat, splitteri, canardit, maalattu 2017, 30 ja 40 mm spacerit

Sisustamuutokset

Cusco-turvakaaret, Nismo-vaihdevälinlyhennin, alcantara-puolikuppipenkit, penkeissä OMP-liukukiskot, OMP 4-pistevyöt, Momo-mokkaratti, Trust-vaihdekepinnuppi, Motamec-akkukotelo, PLX DM6 -monimittarijärjestelmä, PLX SM-AFR -laajakaistalambda, PLX SM-Boost -ahtopaineyksikkö

Numeroita

Teho 647 hv / 650 Nm

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

  • Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
  • Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !