GASSNER MOTOR 2.0 - Mitsubishi Lancer Evolution 5 RS

Virallisesti tämä nyt esiteltävä Mitsubishi Lancer Evolution 5 RS ei olekaan Mitsubishi vaan Gassner Motor 2.0. Ai mikä oli? No se kysymys meiltäkin pääsi ensimmäisenä. Tarina juontaa juonensa siihen, että Lancer on alkuperäisesti vasemmalta ohjattava auto, joka on viettänyt ensimmäiset vuotensa Saksassa paikallisten rallimiesten nuottiautona. Saksassa auto on rekisteröity siis Gassner Motorsport -pajan omatuotantona ja nimi on seurannut mukana papereissa myös myöhemmissä vaiheissa aina Suomeen ja Vantaalle saakka. Oikeastihan auto on siis Mitsubishi kaikin puolin.

Pikafaktat:

  • Kone: 4G63
  • Vanteet: Enkei RPF1 9x17”
  • GTi tykkää: Nopeat liikkeet ovat aina näyttäviä!
  • Olennaista: Suorituskyky yhdistettynä kauniiseen koteloon

Tämän kyseisen EVO:n tarina on pitkähkö jo ennen kuin se päätyi nykyiselle omistajalleen, Vainikaisen Juha-Pekalle. Alkujaan vuosimallin 2000 auto on siis viettänyt aikaansa nuottiautona Saksassa. Sieltä Suomeen tultuaan se meni Turkuun, josta Jusua edeltävä omistaja Kimmo Rossi sen oli hakenut itselleen noin kymmenisen vuotta sitten.

Rossin omistuksen aikana autolle on jo tehty rutkasti muutoksia ja mies ajoi sillä aktiivisesti myös radalla. Botnialla auto karkasi kuitenkin kerran rukkasesta niin reilusti, että se pysähtyi vasta kiivettyään rengasvallin päälle. Auto ajettiin sieltä kuitenkin takaisin kotiin ja ajatuksena oli vain siistiä ulkokuori takaisin kuntoon. Projekti levähti sitten totuttuun tapaan käsiin ja se päätettiin tehdä kerralla pidemmän kaavan kautta. EVO nostettiin pyörimään korigrilliin, jossa koko raakakori käytiin läpi ja vahvikehitsattiin. Samalla koriin asennettiin Custom Cagesin häkki.

– Auto oli minulle tullessaan siis käytännössä koriltaan nykyisessä kuosissaan ja valmis siltä osin. Siitähän puuttui siis vain tekniikkapuolen päivitykset, joten ne oli hyvä hoitaa kuntoon ensimmäisenä talvena, Jusu kertoo.

Auto oli Jusulle tullessaan ulkoisesti melkolailla tämän näköinen. Auton edellinen omistaja, Kimmo Rossi, on tehnyt erittäin hyvää työtä ulkonäön kanssa!
Valkoinen on kyllä toimiva väri kaikin puolin, myös rallimallin Mitsuun!
Yksi hieno ominaisuus autossa on keulan putkirakenne. Kaikki keulan osat kiinnittyvät tähän rakenteeseen, mikä helpottaa näin ollen rutkasti huoltotöitä!

IDEAN ANSIOSTA KAUPPOIHIN

– Minulla oli sellainen EVO 4, johon kone oli jo suurinpiirtein tehtynä. Sen korin rakentaminen olisi ollut melkoinen työmaa ja projekti oli muutenkin enemmän tuning-henkinen kuin rata-ajoon soveltuva. Radalla ajaminen on kuitenkin se, mikä enemmän kiinnostaa.

EVO 4 oli seissyt jo edellisestä syksystä, ja Jusu oli käynyt radalla kiusaamassa toista autoaan, E36 BMW:tä. Ideoita toisen EVO:n hankkimisesta kuitenkin oli heitelty puolivitsillä, kunnes homma taas kerralla eskaloitui.

– Heitin läppää, että ostan jonkun EVO:n käyttöautoksi, ja yhtäkkiä niitä selailinkin jo nettiautossa. Tämä kyseinen yksilö löytyi sieltä myytävien listalta, ja sen spotattuani soittelin jo heti Kimmolle, että voisin autoa käydä katsomassa. Kerroin visioistani Kimmolle ja mies innostui niistä lopulta niin kovasti, että möi auton minulle, vaikka muitakin ostajia olisi ollut. Eihän siinä sitten auttanut kuin ostaa se, ja kaupat tehtiinkin vähän sattumalta, Jusu naureskelee.

Loppukesän 2016 Jusu ajeli EVO:lla ihan sellaisenaan, vain vanteet vaihtuivat. Tehoa autossa oli noin 330 hv ja se oli tekniikaltaan suhteellisen vakio. Jusulta löytyi kuitenkin lääke tekniikkapuolelle jo valmiina peruina vanhasta EVO 4:sta, joten autoa lähdettiin jalostamaan sitä kautta eteen päin.

Custom Cagesin häkki on tähän koriin luokiteltu tuote ja varmasti turvallinen. Näissä asioissa ei kannata säästellä!
Pelkistetty racemallin sisusta on ennen kaikkea toimiva.

PATTI YLÖS

– Pakko on sanoa jo tässä vaiheessa, että aina autoa purkaessa on kyllä saanut positiivisesti yllättyä, kuinka hienoa duunia Kimmo on tehnyt auton kanssa aiemmin. On hieno aihio!

Kuten suunnitelmissa oli, talven tullen tekniikka purettiin atomeiksi.

– Ensimmäisenä hommana suunnittelin polttoainepuolen kokonaan uusiksi. Järjestelmään lisättiin Fabian Wikholmin tekemä ja minun suunnittelemani välisäiliö, jonka seuraksi ruuvailtiin kaikki tarvittavat linjat uusiksi RE85:n kestävästä letkusta AN-liitoksin ja yhdistettiin jo olemassa oleviin polttoainelinjoihin sekä asennettiin Setrabin polttoainejäähdytin. Koko paketille tehtiin oma teline siististi kontin pohjan alle. Asennuksen päälle leikattiin vielä huoltoaukko ja siihen tehtiin hiilikuituinen luukku. Fabin kanssa on ollut mukava puuhata, kun miehelle ei tarvitse kuin kertoa mitä tarvitaan, ja Fabi tekee viimeisen päälle hienoja tuotteita aivan tarpeen mukaan!

Bensapuolen päivitysten jälkeen EVO 4:sta purettiin kone irti ja loput osat autosta myytiin. Tekniikka purettiin paloihin ja vietiin Teuskan hellään hoivaan. Myös alustaa paranneltiin saman talven aikana: eteen vaihdettiin kelluvat jarrulevyt ja jouset vaihdettiin jäykempiin. Jäykkyysvalinnaksi osui tällä kertaa etupäähän 11 kg ja taakse 14 kg jouset. Samalla Jusu teki myös hiilikuituisen ilmanoton ja muutti sytytyksen suorasytytykseksi Denson puolilla. Sähköjärjestelmä on muutenkin käyty läpi ja tehty kokonaan uusiksi kunnon liittimillä, ja kaikki turha on poistettu.

– Teuska on aina vastannut minun projekteissani kaikista moottorin mittauksista ja mitoituksista. Hän on suunnitellut sopivat setupit, jotta moottoreista on tullut juuri sellaiset kuin olen halunnut. Tähän moottoriin Teuska speksasi sopivat puristukset ja nokkapyörien ajoitukset. Minulle jää vain tilaamisen ilo. Lopulta kaikkien koneistusten jälkeen tallille on aina tullut kasa osia, jotka on sitten yhdessä koottu lopulliseen muotoonsa. Niin kävi myös tällä kertaa, Jusu kertoo.

Hiilikuituisen kontin pohjalevyn alta löytyy siistissä järjestyksessä erinäisiä polttoaineeseen liittyviä komponentteja.
EVO VII lohkon ympärille kasattu moottori sylkee ulos yli viisisataa hevosvoimaa.

 

SPEKSIT KOHILLEEN

Koneeseen tehtiin ns. perus-kevätremontti: puristuksia nostettiin laskemalla kantta ohuemmalla kansipahvilla. Kone perushuollettiin, kampura kiillotettiin ja kaikki laakerit vaihdettiin. Nostajat vaihdettiin ja kaikki koneenosat kävivät ennen kasausta myös tasapainotettavana. Moottori on siis EVO 7 -lohkon ympärille rakennettu paketti.

Kun koppa vaihtui EVO 4:sta vitoseen, ei mikään ahtoputkikaan tietenkään sopinut enää paikoilleen. Fabin kanssa tehtiin kaikki ahtoputketkin uusiksi. Niiden muokkaamisen lisäksi myös Ojalan Onnin EVO 4:ään tekemä pakoputki piti muokata vitoseen sopivaksi. Myös sen muutostyön teki taitavana metallimiehenä Fabi. Putkijumppien ohessa autoon asennettiin myös HKS:n kaksilevyinen kytkin sekä mm. 2000cc suuttimet. Loput moottorispeksit kannattaa vilkaista speksilistalta jutun lopusta!

– Kone kun oli kasattu, niin keväällä auto laskettiin Antti Aaltosen avustuksella moottorin päälle. Loppukeväästä kone saatiin paikalleen ja juhannusviikolla autoa alettiin jo käynnistelemään. Ossi Mäkeläinen kävi laittamassa moottorinohjaimeen ns. sisäänajosäädöt ja ajelinkin sillä työmatkaa tuhannen kilometriä sisäänajon merkeissä.

Kun sisäänajo oli suoritettu, oli vuorossa lopullinen säädätys. Heinäkuun puoleen väliin irtosi säätöaika AMW:n Maatsille.

– Olettamuksena ja toiveena oli, että koneesta irrotettaisiin yli 400 hv, ja sen tarkempia toiveita ei asetettu. Nuorena, tyhmänä ja rahattomana ostettu Holset HX35 Super kasin pakopesällä puhkui kuitenkin oletettua reilusti enemmän, ja lopulta näytölle piirettiin 497 hv:n tehot, joihin olin tyytyväinen. Mukana ollut Jani Oksanen kuitenkin huuteli sivusta, että kyllä siitä yli 500 hevosvoimaa on otettava. Maatsi teki työtä käskettyä ja teki pieniä muutoksia ja otti seuraavan vedon, jossa sitten 480 hv:n kohdalla toinen autoa takapäästä paikallaan pitävistä liinoista naksahti pykälän auki, ja pelästyttiin, että auto karkaa rullilta. Ei onneksi karannut!

Motorsporttia huokuvat Enkei RPF1 -vanteet sopivat tähän kuin pipo päähän!

KIPINÄ EVOON

Miehet vaihtoivat liinan, ja seuraavalla tauluun rykäistiinkin sitten jo 507 hv:n tehot, joihin oli helppo olla tyytyväinen! Seuraavana kautena autosta penkitettiin jo yli 550 hevosvoimaa, ja tälläkin hetkellä lisähevosten metsästys on käynnissä. Kaudelle 2019 Evo tulee siis vielä tehokkaampana.

– Oikeastaan Jani on muutenkin tässä tarinassa olennainen hahmo, sillä kimpassa on ajettu Suomen moottoriratoja Janin EVO:lla useampanakin kesänä jo, ja sitä kautta olen innostunut myös aiheesta ja saanut kipinän hankkia tämän auton. Hienojen hetkien lisäksi on koettu ikävämpiäkin hetkiä, joista hyvänä esimerkkinä toimikoon toukokuun 2017 reissu Alastarolle. Ajoin Janin EVO:lla, ja tiukassa oikeassa öljy karkasi sen verran, että öljypumppu haukkasi ilmaa, ja lopputuloksena oli melko raju moottoririkko. Siitä viisastuneena en olekaan ajanut omalla autollani vielä radalla ennen kuin olen asentanut jo hyllystä löytyvät osat: Accusumpin ja uusiseelantilaisen Racefabin öljynpohjan, joilla ilman haukkaaminen ei pitäisi enää olla mahdollista.

Säädön jälkeen Jusu ajeli autolla aktiivisesti loppukesän ja antoi autolle kadulla runtua. Tällä hetkellä siis öljypuolen päivitykset ovat totuttuun tapaan lähteneet ihan totaalisesti lapasesta ja moottori on taas nippeleinä. Auto on kuitenkin lehden julkaisun aikoihin hyvinkin luultavasti jo todella lähellä katukuntoa, joten kesä saa tulla!

Loppuun vielä Jusun terveiset: ”EVO 5 on paras EVO kautta aikojen ja RS on jumal!”

SPEKSIT

MOOTTORI:

4G63-moottori. EVO VII -lohkosta rakennettu takomotti. Laskennallinen puristus 9.5:1. Supertechin männät, Brian Crowerin kiertokanget. Arp-pultit ylä- ja alakerrassa. ACL Race -laakerit. Tomein loiskelevyt öljypohjassa, Brian Crowerin nokat, Brian Crowerin säädettävät nokkapyörät. Norrisdesignin hydrauliset nostajat. Kelvar-jakohihna. Suorasytytysmuutos tehty Denson puolilla. KKD:n pakosarja, Tial 44 mm hukkaportti. Holset HX35 Super. Teetetyt ahtoputket, Tialin dumppi. AMS-välijäähdytin, Setrab-öljycooleri. Rosterinen pakoputki, jossa 3,5” Downpipe ja 3” loppupätkä kahdella äänenvaimentajalla. AN6-polttoainelinjat välisäiliöllä. Bosch 044 siirtopumppuna ja AEM:n painepumppu linjassa. AEM:n pa-painesäädin ja Setrabin polttoainejäähdytin. Moottorin huohotus muutettu. Polttoaineena RE85 ja moottorinohjauksesta vastaa Vipec.

VOIMANSIIRTO:

RS-voimansiirto, HKS:n kaksilevykytkin. Rallimiesten shifteri mallia race!

ALUSTA:

BC-Racing ZR ja uretaanipuslat joka paikassa.

JARRUT:

Vakiot isot Brembot. Edessä Performance Frictionin valmistamat kelluvat jarrulevyt.

Takana EBC:n levyt ja Fedoron jarrupalat.

VANTEET JA RENKAAT:

  • Enkei RPF1 9x17”
  • Yokohama Advan AD08

KORIMUUTOKSET JA LISÄVARUSTEET:

Koko kori läpikäyty ja vahvikehitsattu. Custon Cages T45 -turvakaaret. Taka-akselille tehty putkikehikko. Edessä putkikeularakenne. Etupenkeistä taaksepäin lattia tehty uusiksi. Etupuskuri muokattu, takaspoileri EVO VI:stä. Hiilikuituinen ilmanotto konepellissä. Kaikki polttoainelinjat ja jarrulinjat kulkevat auton sisällä.

SISUSTA:

Nukattu kojetaulu, Sparcon ratti, Sparco EVO -penkit, Sparcon / Sabeltin 4-pistevyöt. Tarvittavat lisämittarit, päävirtakatkaisin, sammutin ja hiilikuituiset huoltoluukut.

NUMEROIDEN MUKAAN:

+ 550 hv

TULOSSA:

Rata-ajoa. Moottori on myös tänä talvena jälleen remontoitu extrahevoset tähtäimessä!

LINKKEJÄ:

Instagram: @juzwu / https://www.instagram.com/juzwu/

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Juha-Pekka Vainikainen
  • Ammatti: Mekaanikko
  • Ikä: 27

KIITOKSET:

Jani Oksanen, Teuska, Fabian Wikholm, Antti Aaltonen, Erik Pyötsiä, Mikko Aaltonen, Saaricustoms Sasu Saari, Jan Dahl ja kaikki ketkä on jotenkin jeesannut

Tämä auto oli GTi-Magazinen numeron 4 / 2018 kansikuva-auto!

EXTRA PHOTOS:

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

  • Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
  • Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !