Opel Kadett E 1988 - Legendan paluu

Aki ”Akinaattori” Salmelan vuosituhannen vaihteessa rakentama Modena Flash on ehtinyt kiertää useamman eri harrastajan tallissa. Lopulta auto päätyi Iisalmelaiselle Jani Kumpulaiselle, joka entisöi Kadettin vanhaan loistoonsa uusin eväin.

– Elettiin vuotta 2001, kun näin kaverini luona GTi Magazinen uunituoreen tammikuun numeron. Lehden kannessa komeili hieno E-mallin Opel Kadett. Lupasin kaverilleni omistavavani jutun auton vielä jonakin päivänä.

Noin 20 vuoden välein on hyvä tarkastaa mitä legendalle kuuluu.

Keväällä 2008 Jani etsi itselleen sopivaa käyttöautoa Veskun Autopihasta Ruotsalaisen Mikalta Siilinjärvellä. Halliin astuessaan Jani oli pudottaa silmät päästään, kun hän näki tuon E-mallin Kadettin, a.k.a. Modena Flashin, livenä rivissä.

– Tämä oli ensimmäinen kerta, kun näin auton livenä, Jani kertaa. Kadett ei ollut kuitenkaan myytävänä, joten kotiin lähdettiin Omegalla, jota oli alunperin tultu katsomaan.

Loppuvuodesta 2013 Mika ilmoitti laittaneensa jälleen kalustoa myyntiin, ja Kadett oli taas kaupan. Tällä kertaa Jani ei halunnut päästää unelmiensa autoa lipeämään jollekin toiselle. Ajatus auton ostamisesta kuitenkin karisi, kun piti hetken lompakkoa otsalla. Paremmalla puoliskollakaan kun ei ollut vakituista työtä sillä hetkellä. Pian vaimoke ilmoitti saaneensa vakituisen työpaikan ja oli samaa mieltä Kadettin hankkimisesta. Lokakuun lopulla Modena Flashin kirjat siirtyivät Iisalmeen.

Seuraavan talven aikana kartoitettiin, mitä kaikkea Kadettille tehtäisiin. Auto tarvitsi lähes totaalisen läpikäynnin. Puskureissa oli halkeamia ja kiveniskemiä, ja ruostekin oli, yllätys-yllätys, löytänyt kohteeseen. Nahkasisusta oli kovettunut auringonvalossa ja kojelauta halkeillut muutamasta kohdasta. Auto päätettiin kunnostaa siihen loistoonsa, jossa se oli ollut vuonna 2000. Voidaan siis puhua entisöinnistä nykyaikaisin vivahtein.

Alkuperäisen maalin löytäminen oli melko vaikeaa, koska sen valmistus oli lopetettu jo aikoja sitten. Lopulta Saksasta löytyi kauppa, jossa oli vielä viimeiset kolme litraa Standoxin Kyalami Flash -efektiväriä.

Jossain vaiheessa matkan varrella vanteet olivat vaihtuneet. Alun perin Modenassa oli Masitalyn Sagitta 19” -vanteet, joita ei nykyään löydy enää mistään. Lähinnä alkuperäistä oli Team Dynamicsin Equinox II, jotka tilattiin Kumikimmon avustuksella suoraan tehtaalta Englannista. Kadettin pulttijako oli 5x100, ja tuolla jaolla vannevaihtoehdot jäävät melko vähiin. Autoon vaihdettiin V6 A Vectran 5x112-jakoiset navat. Samalla päivityslistalle laitettiin jarrulevyt ja satulat.

Kadett otettiin talliin, ja sisusta oli purettuna yhdessä hujauksessa. Seuraavaksi auto siirrettiin Heinolaan Kari ”Tellu” Tellqvistille peltitöihin. Alun perin Modenassa oli C-mallin Asconan takapyörän kaaret, mutta samalla kun helmat vaihdettiin uusiin, päätettiin myös takakaaret vaihtaa enemmän symmetrisiksi etukaarien kanssa. Kaariksi valikoitui E-Kadettin etukaaret, joita levitettiin hieman, jotta uudet vanteet mahtuisivat pyörimään kunnolla.

Tekemistä peltitöiden saralla oli runsaammin kuin osattiin odottaa. Mitä enemmän vanhoja helmoja leikkasi irti, sitä enemmän tekemistä löytyi.

Samalla kun Modena oli pelti- ja maalihommissa, alettiin kotitallissa hahmottelemaan hifien asennuksia. Jani osti varaosa-autoksi toisen Kadettin, johon päästiin sovittelemaan peräkontin asennuksia ja uusia ovipahveja.

Henri Sonnisella oli hyviä visioita ja osaamista hifi-asennusten toteuttamiseen. Yksi ilta meni suunnitellessa kontin asennusta, ja tämän jälkeen edessä oli pitkiä päiviä. Aiemmin ovissa ei ollut kaiuttimia lainkaan, mutta nyt sinne haluttiin hieman omaa näköä.

Paikkoja alettiin suunnittelemaan 4 x diskantti ja 4 x midbasso -yhdistelmälle. Tilaa ovipahvin ja penkin välissä oli todella vähän, joten päädyttiin 5,25” midbassoihin, joissa oli sopiva asennussyvyys. Henri teki ns. raakatyön ovipahveihin, ja Janille jäi kuidutus ja kittaus. Diskanteille tehtiin paikat ovipahvien yläreunoihin finfoam-levystä.

Kojelaudalle oli tehty jo aiemmin paikat yhdelle erillissarjalle ja yhdelle koaksiaalikaiuttimelle. Entinen verhoilu purettiin pois, ja alta löytyi reilut halkeamat keskellä kojelautaa. Nämä korjattiin lasikuidulla ja tasoitettiin lopuksi kitillä.

Henri suunnitteli ja leikkeli subikotelon levyt ja valmisti vahvistimien telineet. Kontin keskelle asennettiin neljä kappaletta Earthquaken Mini-D1500.2 -vahvistimia, jotka ohjaavat erillissarjoja. Kontin sivuihin tuli kummallekin puolelle yksi Mini-D2000 -vahvistin, joka ohjaa kahta DBXI-10 subbaria. Näiden kaverina subikotelossa olivat SLAPS-M-10 -passiivisäteilijät, jotka ovat kuvien oton jälkeen vaihtuneet DBXI-10 subwoofer-elementeiksi.

Kun sisustan osat saatiin valmiiksi, ne vietiin Veli Laitilan verhoiltaviksi. Materiaaliksi valikoitui musta sekä violetti nahka. Penkkeihin ja ovipahveihin Veli taiteili salmiakkikuviot, joissa on hauska yksityiskohta: langat eivät kulje missään kohtaa toistensa päältä. Lisäksi kojelautaan haluttiin samanlainen ART-motorsport -brodeeraus kuin siinä oli alun perinkin.

Takavaloja tutkiessaan Jani huomasi, että valomoduulien pohjat olivat rikki. Tilalle etsittiin sopivaa ledi-vaihtoehtoa. Iisalmen Rekkapisteen kautta löytyivät uudet ledimoduulit. Valmista sellaista moduulia ei ollut saatavilla, jossa olisi ollut samassa parkki- ja jarruvalo. Pienellä modauksella Ilpo Kettunen sai moduulin toimimaan toivotulla tavalla.

Viikko ennen Backwoods Crusingia Modena haettiin maalaamosta ja alkoi vimmattu kasaaminen. Viikonlopun aikana puskureihin tehtiin kiinnikkeet ja hitsattiin pakoputken päät. Juha Poikonen tuli liimaamaan lasit paikoilleen. Lasikatto sovitettiin takaisin omalle paikalleen ja Juha muokkasi uudet tiivisteet sopiviksi. Iso joukko kavereita oli koko viikon apuna kasaamassa autoa samalla kun Jani joutui olemaan töissä.

Perjantai-iltana Henri kasasi vielä Teron kanssa konttia ja Anna asensi Kustin kanssa viimeisiä koelaudan sekä sisustan osia. Lopulta auto saatiin valmiiksi klo 05.15 lauantaiaamuna. Hetki unta kuuppaan, ja nokka kohti Kajaania. Modena Flashin ensiesiintyminen entisöinnin jälkeen oli keväällä 2015 Backwoods Cruisingissa.

 – GTin numerossa 1/2016 olleen lehtiesittelyn jälkeen edettiin suunnitelmien mukaan, ja seuraavana kesänä asenneltiin ilmajousitus. Vanteet vaihtuivat samalla 19-tuumaisiin BBS CK2 Air -mallisiin. Audi A4 angel eyes -valoista muokattiin Kadettiin sopivat versiot. Nämä ovat isoimmat muutokset, mitä autoon tehty jutun teon jälkeen. Tekniikka on vielä vaihtamatta, mutta se on suunnitelmissa vielä jossain vaiheessa.

Lopuksi vielä Modena Flashin ensiesittely GTin numerossa 1/2001.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

Vakio 2,0 16v, Simota-vapaavirtaussuodatin, Simons-putkisto

VOIMANSIIRTO:

GSI-vaihdelaatikko

ALUSTA:

Koni-alustasarja (nykyisin ilma-alusta)

JARRUT:

Mtec rei'itetyt ja uritetut levyt edessä 288 mm, Vectra A V6 -jarrusatulat, takana levyt 268 mm, Omega B MV6 -jarrusatulat

VANTEET JA RENKAAT:

Team Dynamics Equinox II, edessä 8,5x19", takana 9,5x19”, Falken edessä 215/35-19, takana 245/30-19 (nykyisin BBS CK2 Air 19”)

KORIMUUTOKSET JA LISÄVARUSTEET:

Lasikatto, uniikki korisarja, malli otettu Ferrari Modena 360:sta, design: Akinaattori Salmela, etu- ja takapuskurit lasikuitua, Peugeot 405 -sivuhelmat muokattuna, lasikuituinen konepelti skoopilla, takapyörän kaaret muutettu pyöreiksi Kadettin etukaarilla, silotettu takakontin luukku, takavalot muokattu ja päällystetty hiilikuidulla, led-moduulit, led-alustavalot, maalattu Standox Kyalami Flash -värillä, Automaalaamo Sailokoski Ky

SISUSTA JA HIFI:

Nahkalla verhoillut GSI-penkit salmiakkikuvioisin tikkauksin, nahalla verhoiltu kojelauta ART Motorsport -brodeerauksella, muokattu tasaiseksi ja tehty paikat 5,25" erillissarjalle sekä 5,25" koaksiaalikaiuttimelle, nahalla verhoillut ovipahvit, tehty paikat 4 kpl diskantille ja 4 kpl mid-bassolle, nahalla verhoillut takakontin paneelit ja subikotelot, Soitin: Alpine IVA-D511R, Earthquaken subwooferit: 4x DBXI-10, sub-vahvistimet 2 x Mini-D2000, erillissarjat: 5 x FC5.2 components, vahvistimet: 4 x Mini-D1500.2, keskiääni: 1 x F-5.25 coaxial, akut: 2 x Optima Yellowtop 55ah

KIITOKSET:

Yhteistyökumppanit: Earthquake Sound, Kumikimmo, Mainostoimisto TKD Oy, IGL Coatings Finland, Iisalmen Akku ky, Taksipalvelu Kumpulainen Oy

Kiitokset: Anna Alanko, Henri Sonninen, Niko Jokinen, Markku Kostian, Pauli Lätti, Veli Laitila, Niko Sakko, Jari Sailokoski, Kari Tellqvist, Juha Poikonen, Esa Repo, Sebastian Venäläinen, Teemu Sikanen, Niina Voutilainen, Tero Räihä, Samuli Miettinen, Ville Remes, Pasi Puustinen, Aki Säisä, Akinaattori Salmela, Mika Ruotsalainen, Jarkko Kokkonen, Jiipee Kotala

Some: @kumezu

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

  • Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
  • Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !