HERRASMIESDRIFTERI

Norjalaisen Stig Arne Solheimin sympaattinen Volvo PV sisältää 830hv pyörätehoisen 2JZ-moottorin. Tämä pääasiallisesti ratakäyttöön rakennettu lelu on paitsi suhteellisen tehokas, myös melko hemaisevaksi todettu, mistä kielii noin huoneellinen pokaaleja mainittavista autonäytteistä.

Stig Arne Solheimilla sai vuonna 2006 valmiiksi 500-hevosvoimaisen '71 Volvo 142 ratalelunsa, mutta koska se kuulemma ei ole nykypäivänä enää teho eikä mikään, oli hänen saatava tehokkaampi kilpuri allensa. Bolt-on -osista rakennettu Nissan 200SX ei ollut vaihtoehto, koska Stig haluaa rakentaa kaiken itse täysin tyhjästä. Vanhan klassikkoaihion etsiminen kesti noin kaksi vuotta, kunnes sopiva projekti löytyi Ruotsista maaliskuussa 2014. Drag Racing -kilpuriksi aloitettu projekti oli jäänyt kesken, ja Stig kävi nappaamassa korin osineen kotiinsa. 1800 kilometrin taipaleen jälkeen oli aika luonnollisesti purkaa kaikki irti, ja myydä kaikki jonninjoutava. Ennen projektin alkua oli myös tarpeen lämmitellä tyttöystävä, sillä talli-illat veivät noin 12-16 tuntia vuorokaudesta.
Projektia varten ostettiin kallis, valmiiksi läpikäyty 2JZ-moottoripaketti joulukuussa 2014. Moottori kuitenkin osoittautui sudeksi, ja teki näin ollen budjettiin melkoisen aukon. Stigillä kuitenkin tuntuu olevan melko hyviä ystäviä, sillä kaverit keräsivät kolehdin, jonka he toimittivat miehelle jouluaattona. Moottoriin saatiin joulun taian avittamana uusittua lohko, kanget, männät, kaikki laakerit, tiivisteet, ja vielä päälle uusi kytkin, vauhtipyörä, ja muuta ihanaa. Alkuvuosi 2015 jatkui osien hankinnan parissa, mutta vasta saman vuoden lokakuussa projekti saatiin kunnolla startattua. Maavaraa autossa on muuten reippaat 45mm, mutta eipä sitä kilpurissa niin kamalasti tarvitsekaan olla.
Todella pieni hytti aiheuttaa päänvaivaa ja haasteita, kun modernit penkit ja turvakaaret pitäisi asetella nätisti sisälle. Koko kabiini onkin rakennettu lattiasta kattoon uudelleen; vain alkuperäinen kojelauta ja ovenvetimet ovat alkuperäisiä. Painoa on säästelty hiilikuitua käyttämällä, mutta turvallisuudesta ei ole kuitenkaan tingitty: esimerkiksi takapyörien sisälokasuojat ovat 2mm pellistä, sillä renkaan räjähtäessä tuhon määrä on melko valtaisa, ja muutaman gramman uhrauksella säästetään useasti useita tunteja työtä. Vaihdekeppi on aivan laatikon yläpuolella, joten vaihteille piti kehitellä täysin uusin liukuhaarukoilla toimiva siirtojärjestelmä.
Ahtoputkisto on väännetty alumiiniputkesta aina viimeistä mutkaa myöten. Kiiltelevien putkien takana piilottelee 3.4-litraiseksi stroukattu Toyota Supran 2JZ-moottori, jota on piristelty jossain määrin paljon. Syyskuussa 2016 autoon asennettiin MaxxECU:n moottorinohjausjärjestelmä, jonka jälkeen auto käytettiin penkitettävänä: Volvo tahkosi pyöriltä mukavat 830hv ja 1060Nm, minkä pitäisi riittää jos jonkinlaiseen pyörittelyyn. Moottori istuu todella matalalla, joten Stig joutui valmistamaan myös 35mm vakiota ohuemman öljypohjan.
Kattava polttoainejärjestelmä on ahdettu hyvin pienikokoiseen takakonttiin. Takapenkit autossa on korvattu plexilasilla, josta kurkkiessa näkyy taka-akselisto ledein valaistuna. Suuret tehot tuovat suuren vastuun polttoaineen kulkemisesta, sanoi Spider-Manin enomies, ja näin ollen tätäkin moottoria ruokkimassa on melkoinen setti kaikenlaista toimivaksi todettua Aeromotiven hilpettä. Kaunista ja toimivaa.
30cm alkuperäistä leveämpi kori näyttää melko häijyltä. Etupäästä autoa löytyy kotikutoinen kolmiotukivarsituenta ja Protechin korkeus- ja jäykkyyssäädettävät coiloverit. Etupyörien kiinnistystä on myös siirretty lähemmäs keulaa, jotta Stig sai pidemmän akselivälin ansiosta autosta vakaammin ajettavan. Pyörät kääntyvät jopa 60 astetta, mikä mahdollistaa melko kivat kulmat luisutellessa. Takapäähän on rakennettu ilmatunkit nopeuttamaan renkaiden vaihtoa varikolla.
Viimeistelyn määrä on jokseenkin järkyttävä, eikä autosta äkkiseltään löydy vakio-osaa etsimälläkään. Auto on kiertänyt ratojen lisäksi useita näyttelyitä, ja ainahan sieltä tarttuu pokaaleita mukaan pyytämättäkin. Tyttöystävä lienee jo leppynyt tässä reilun vuoden aikana, milloin autoa ei ole liiemmälti rakenneltu, vaan aika on käytetty kuminpolttoon. Liekö likka jo tietoinen siitä, että Stigillä on jo suunnitelmissa seuraava projekti, joka sekin tullee olemaan Volvo..

SPECS:

CAR:

Volvo PV 444 3.4 2JZ 1953

ENGINE:

Toyota Supran 2JZ GTE 3.0 -pohjamoottori stroukattuna 3.4-litraiseksi Brian Crowerin kampuralla, Jonus Racingin kiertokanget ja JE-männät, Athena venttiilikopan tiiviste, Titan öljypumppu, ATI Damper, Mezieren sähköinen vesipumppu, custom öljysumppu ja Accusump-järjestelmä, kansi PHR Stage 5 Ferrean venttiilein, HKS:n 280-asteiset nokat, Unorthodox Camin nokkapyörät ja Gatesin jakohihna, tilanpuutteen vuoksi custom laturi, HKS T4 splittipulssipakosarja ja 60mm HKS hukkaportti, EGT–anturit joka sylinterillä, Precision 6466 Gen2 turboahdin 0,83AR'lla, 3.5” putkisto, custom CNC-koneistettu imusarja CNC–koneistetuilla imutorvilla, imukanavilla, porttien kohdistus ja muodonmuutos pyöreästä kannen ovaaleihin isoksi portattuihin kanaviin, 3-3.5” teräksinen ahtoputkisto, 100mm välijäähdytin 50mm Tialin BOV:lla, custom jäähdytin AN20-linjoilla, Grexx öljyfiltteri, 19-rivinen Mocal öljynjäähdytin, Aeromotiven polttoainejärjestelmä, Bosch 1680cc suuttimet ja moottorinohjauksena MaxxECU

POWERTRAIN:

Tiltonin 3-lapainen kytkin, BMW 530d:n vaihteisto jonka jatkeena customoitu TXR shifter, 3” GKN kardaani, 1031 Volvon perä 31-uraisilla vetareilla ja Torsen diff-lukolla

SUSPENSION:

Etupää: kotitekoinen kolmiotukivarsituenta customoituihin Volvo 140 napoihin, Protech korkeus- ja jäykkyyssäädettävät coiloverit, sähköinen ohjaustehostin TRW:stä, 1:2 suhde ohjauksessa, BMW E46 hammastanko custom made offsetillä parantamaan ohjauksen geometriaa

Takapää: 4-linkki yhdistettynä panhard -tankoon ja kolmiotuentaan, kaikki toteutettu uniballein, QA1 coiloverit

BRAKES:
Edessä Dodge Charger SRT8:n nelimäntäiset Brembot ja 355mm levyt, takana Volvo 240 rei'itetyt levyt ja nelimäntäiset Willwoodin satulat

WHEELS:

Compomotivea useita eri sarjoja, kuvauksissa alla oli 7,5x17” ja 10x18”

TIRES:
Edessä 205/40-17” Toyo R888, takana mitä vaan on saatavilla 16-20”

EXTERIOR:

Perää levitetty pellillä 30cm, perää pyöristetty modernimman ja paremman ulkonäön saavuttamiseksi ilman puskureita, T-drop takavalot, lasikuituinen flippikeula, lisätty kaarilevikkeet

INTERIOR:

Koko hytti rakennettu uudelleen, alkuperäinen kojelauta ja ovenvetimet säilytetty, ilmatunkit auton alla, hiilikuitupaneeleita, QSP kuppipenkit, 3” QSP turvavyöt, Willians tulipaloturvajärjestelmä, custom pedal box, OBP hydraulinen käsijarru, Stilo intercom ajotietokone ja eksoottinen hula hula -tyttö kojelaudalla

NUMBERS:

830hv ja 1060Nm (renkailta), vakio 250hv ja 400Nm

NEXT ON THIS PROJECT:

Vaihdelaatikon päivitys, kuivasumppu öljyjärjestelmä jos vaan saan mahtumaan johonkin…

THANKS:

KM-Tecnics, RCI, Bil & Sveis AS, Scandicshine, Vesterålen Dekksenter, Verdal Motorsenter

ONLINE:

https://www.youtube.com/watch?v=FamtQ377uj8

https://www.instagram.com/spiritofaasen/#Nostalgi_Drift

https://www.facebook.com/stig.arne.solheim