KATOTON KESÄKULKINE

Suomen kesään mahtuu tuulta, tuiskua, aurinkoa ja silloin tällöin jopa vesisadetta. Tuiskua lukuun ottamatta kaikista muista edellä mainituista ilmiöistä päästiin nauttimaan teippiseppänä tunnetun Kuopiolaisen Eero Mannisen ykköskorinen avo-Golfin kuvauksissa. Tätä kuvankaunista klassikkoa oli ilo kuvata, satoi tai paistoi.

Vanhoihin VAG-laitteisiin mieltynyt Eero Manninen kaipasi järkevää kesäautoprojektia MK1 Caddynsa rinnalle, jonka rakentaminen on yhdeksän vuoden jälkeen on jäänyt vähän toissijaiseksi tehtäväksi elämässä. Nyt oli tarpeen löytää auto, jonka saisi mahdollisesti ajokuntoon vielä ennen eläkeikää. Ykkös-Golfeihin silmänsä iskenyt mies päivysti Nettiautossa, Blocketissa ja Mobilessa vuoden päivät syynäten tarkkaan jokaisen kandidaatin. Elokuussa 2015 löytyi sitten Ruotsista tämä avo, josta sitä lähdettiinkin hakemaan nopealla aikataululla. Kaupankäynti sujui suomalaisen myyjän kanssa mukavasti, ja päivän Ruotsissa hengailun jälkeen päästiinkin jo takaisin laivaan uuden kullannupun kera. Auto oli jo ostettaessa oikein kivassa kunnossa, esimerkiksi katto oli uusittu vastikään ja alla oli tuolloin Porschen täyskiillotetut 7x16” vanteet
Syksyn Eero ajeli autolla hyvin pitkälti sellaisenaan, lukuun ottamatta muutamia pikkujuttuja, kuten takavalojen ja sivuvilkkujen vaihdot. Talven tullen auto siirrettiin talliin ajatukset jo ensi kesän lookissa. Tallikauden aikana maski vaihdettiin tiheäripaiseen kromikehyksiseen, etupuskurista paikattiin valonpesimien ja kilpitelineen reiät umpeen, ja etulokareista poistettiin Karmann-merkit ja vakioantenni. Etulokarit ja etupuskuri maalattiin myös uudelleen. Takakontista on poistettu merkit ja rekisterikilven alusmuovi, jonka jälkeen konttikin sai suihkauksen tuoretta maalia. Kylkilistat on vaihdettu kapeampiin kromisiin malleihin.
Autossa oli ostettaessa jokseenkin kyseenalaisesti verhoiltu ruskea-valkoinen sisusta, joka sai lähteä. Verhoomo Kuutakoski verhoili ovipahvit sekä etu- ja takapenkit musta-valkoiseksi, ja lopputuloshan on varsin maukas. Matalamma istuvat ja vakiota sporttisemmat etupenkit ovat peräisin MK2 Corradosta. Keskikonsolista löytyi tehdasoptiona lisämittarien paikat, johon on sittemmin Eeron toimesta asennettu VDO:n lisämittarit öljynpaineelle, lataukselle/jännitteelle ja jäähdytinnesteen lämpötilalle. Nardin ratti viimeistelee klassikkofiiliksen.
Edellisen omistajan asentama Pioneerin valoshow-mankka sai häipyä pilaamasta nostalgista tunnelmaa, ja tilalle survottiin nätisti Dietz Retro 201BT -mankka. Tämä oldshool-tyylinen nännimankka näyttää vanhalta mutta sisältää nykyaikaiset ominaisuudet, ja istuu Golfiin näin ollen mainiosti.
Porschen 7x16” vanteet vaihtuivat, kun silmiin osui hienokuntoiset BBS:n RM-vanteet koossa 8+9*15”. Alustan hierominen olikin sitten seuraavana tehtävälistalla, että uudet vanteet saataisiin pyörimään kaarien sisällä. Vanteille Eero tilasi kiiltävät alumiiniset keskimutterit ja uudet kromiset keskimerkit. Katon toimintaa tuli kuvauksissa testattua, kun Suomen kesä yllätti tällä kertaa rännän sijasta vesisateella.
Sympaattinen ja ikinuorekas Golf on tällä hetkellä siinä mielessä valmis, että rakentelun sijaan sillä on oikeasti ajettu katto auki ja nautittu aurinkoisista kesäpäivistä joita tänä kesänä on tähän saakka riittänyt.

SPECS:

CAR:

Volkswagen Golf Karmann Cabriolet 1.8 1990

ENGINE:

Vakio, öljypohjan suojana paksu rautalevy

POWERTRAIN:

Vakio

SUSPENSION:

Racelandin korkeussäädettävä alusta

BRAKES:
Vakio

WHEELS:

BBS RM Radinox-lipoilla 8*15” ja 9*15”

TIRES:
Nankang NS2 165/50 edessä ja 185/45 takana

EXTERIOR:

Katto uusittu Ruotsissa vaaleanruskealla, kirkkaat etu- ja sivuvilkut, kirkkaat etuvalot, punaiset/kirkkaat takavalot, vanhemman ykköskorisen tiheäripainen kromikehyksinen maski, etupuskurista siloiteltu pesurien ja kilven paikat, MK3 GTi Golfin replica-lippa, etulokareista poistettu Karmann-merkit, takakontista poistettu merkit ja rekisterikilven alusmuovi, kylkilistat vaihdettu kapeisiin kromisiin, runsaasti uutta maalia. Ainoa tarpeellinen ruostekorjaus koski bensan täyttöputkea ja täyttöluukun ympäristöä

INTERIOR:

MK2 Corradon etupenkit, etu- ja takapenkit verhoiltu keväällä 2016, samalla uusittu ovipahvit eteen ja taakse, Nardin ratti, keskikonsoliin lisätty kolme VDO:n lisämittaria (öljynpaine, lataus/jännite ja jäähdytysnesteen lämpötila)

AUDIO:

Radio päivitetty uudenaikaisesta valoshow-Pioneerista Dietz Retro 201BT ”oldschool”-mallin nännimankaksi, jossa nykyaikaiset ominaisuudet Bluetoothilla, takakontissa Caddyn tsuppari

NUMBERS:
98hv

NEXT ON THIS PROJECT:

Alustan hienosäätöä ja myynti-ilmoituksen tekoa

THANKS:

Janne, Tommi, Jani @Ruotsi ja Jape

ONLINE:

eteippi.fi