NATURALLY ASPIRATED AND SPIRITED

Kovaa ja korkealta kiekuva Ascona tarjoaa riemukkaita hetkiä ratapäivillä. 444 hevosvoimaa 3.7-litraisesta vaparimoottorista ja hitusen yli 1000kg elopainoa ovat yhdistelmä, joka ei jätä ketään kylmäksi.

Arto Mehtomaan ja Asconan yhteinen taival alkoi jo 2000-luvun alkupuolella, kun Arto yhdessä ystävänsä Tuomo Paalangon kanssa päätti alkaa kunnostamaan Tuomon omistamaa autoa katukäyttöön. Moottorina oli tuohon aikaan vapaastihengittävä 2.4-litrainen CIH-kone, jossa hevosvoimia oli parhaimmillaan jopa 226. Katukäyttö ja kilvet kuitenkin rajoittivat rakentelua ja rakenteluintoa, joten projekti meni joksikin aikaa jäihin. Muutaman vuoden päästä Arto kuitenkin lunasti auton Tuomolta kokonaan itselleen, ja poisti Asconan rekisteristä. Tarkoitus oli rakentaa Opelista auto pelkkään rata-ajoon ilman kompromisseja. Moottoriksi tähän uuteen projektiin valikoitui C30SE (3.0 24V kuusisylinterinen), mutta selkeästä visiosta huolimatta projekti eteni verkkaiseen tahtiin alkuun: talonrakentaminen ja lisääntyminen kun veivät valtaosan ajasta.
Syksyllä 2010 Arto sai viimeisteltyä oman uuden autotallinsa, joten tekniikan rakentaminen helpottui huomattavasti. Arto varusteli tallin tarpeellisilla työkoneilla, jotka mahdollistivat projektin tekemisen kokonaan itse. Itse autoprojekti alkoi tarpeellisten osien hankinnalla, jonka jälkeen mies alkoi valmistelemaan autoa uudelle tekniikalle. Konehuonetta on muokattu siirtämällä tulipeltiä 20cm taaksepäin, jotta moottori istuisi keskemmällä ajo-ominaisuuksien parantamiseksi. Moottorin lohko on Omega Evo 500:sta, ja se on porattu sopivaksi korkeapuristeisille Wössner-mittatilausmännille, joita liikuttelee H-profiilin kanget ja Lotus Omegan kampiakseli. Kansi on muutettu täysin mekaaniseksi Cat Camsin osilla. Kannen Arto porttasi itse. Projektin ohessa hän myös rakensi talliinsa oman virtauspenkin, jolla pystyttiin tutkimaan kannen virtausominaisuuksia. Konetta alettiin muokkaamaan 3.7-litraiseksi vasta vuonna 2015, kun vanha kampiakseli antautui voiteluongelmien vuoksi.
Vanha voitelujärjestelmä unohdettiin, ja korvattiin kuivasumpulla. Samoihin aikoihin asennettiin Lotus Omegan kampiakseli, jonka avulla koneesta saatiin loihdittua 3.7-litrainen. Venttiilinkoppa on hiottu sileäksi, ja siihen on jyrsitty Opel-tekstit näyttävyyden lisäämiseksi. Imusarjan Arto hitsaili itse teräsputkesta. Billet-läppärungot hän suunnitteli ja koneisti itse alumiinista, ja porttasi kannen niihin sopivaksi. Imutorvet Arto väkersi niin ikään itse hiilikuidusta. Pakosarjan tekeminen vaati suuren määrän työtunteja, mutta erinomaisesti virtaava tuli siitäkin. Kolmelitraisen nokka-akselien riittävyyden suhteen oli alkuun epäilyjä, mutta Keijo Vilénin valmistamien nokkapyörien kanssa nokat toimivat erittäin hyvin. Kokonaisuuden kruunaa Tatech-moottorinohjausjärjestelmä, ja auto puskee nyt pihalle terveet 444hv.
Alkuperäinen Getrag-vaihteisto on saanut tehdä tilaa nykyaikaisemmalle ja tiheämmälle kuusivaihteiselle BMW:n ZF-vaihteistolle. Autossa on öljynlämpöanturit koneessa, perässä sekä laatikossa. Starttinapin alla olevista kytkimistä kuljettaja voi valita, minkä alueen lämpöjä haluaa seurata Autometerin öljynlämpömittarilla. Opelin etuakselisto on rakennettu uudelleen putkitukivarsilla ja coilovereilla. Volvon taka-akseli ja nelilinkkituenta on perua aikaisemman moottorin aikakaudelta, mutta itsepä on nekin väkerretty paikalleen.
Kaikki turha ja ylimääräinen on riisuttu pois painonsäästön toivossa, sillä alkuperäistä isompi ja painavampi moottori vastaavasti lisäsi painoa. Myös kaikki ikkunat on vaihdettu polycarbonaattisiin malleihin, ja lasikuitua löytyy etu- ja takaluukuista sekä apukuskin ovesta. Autolla ajetaan vain idyllisinä kesäpäivinä, joten kaikki tarpeeton, kuten lämmitys- ja pyyhkijälaitteistot ovat heitetty menemään. Ajovalotkin loistavat poissaolollaan. Sparcon penkki ja Sabeltin vyöt pitävät yksinäisen kuskin hyvin paikallaan G-voimien jyllätessä, ja niitähän riittää, kiitos vallan röyhkeän teho-painosuhteen.
Ascona on lähes 100% Arton itsensä rakentama, mikä lisää huomattavasti arvostusta autoa kohtaan, kun sen näkee repivän asvalttia. Moottoripäivitys 3.7-litraiseksi muutti moottorin luonteen täysin, kun pitkäiskuinen alakerta loi etenkin keskialueelle huomattavasti lisää tehoreserviä. Myös ulkokuori kielii jotain auton luonteesta, varsinkin kun valmiiksi kaunista koria on levitetty Lapuan Lasikuidun valmistamilla Ascona 400 -kaarilla. Seuraavat projektit ovat kuulemma jo työn alla, ja on helppo uskoa, että nekin ovat taideteoksia pyörillä, kuten tämä Asconakin.

SPECS:

CAR:

Opel Ascona B 1980

ENGINE:

Opel Omega Evo 500 -lohko, C36GET-/Lotus Omega -kampiakseli (isku 85mm), Ati damper (2JZ), H-profiilin kiertokanget, Wössner-männät (poraus 96.5mm), C30SE-kansi portattuna, vakioventtiilit, säädettävät nokkapyörät, Cat Cams -kupit, -nokat ja -tuplajouset, vakio kannentiiviste (Reinz), omavalmisteiset läppärungot (läpän koko 50.8mm), omavalmisteinen pakosarja, kuivasumppuvoitelu, Tatech-moottorinohjaus, polttoaine 98E, 570cc suuttimet

POWERTRAIN:

Teräsvauhtipyörä, AP Racing -kytkin (3-levyinen 140mm) , BMW:n kuusivaihteinen ZF-laatikko (kytkinkoppa hitsattu sopimaan Opeliin), kardaanin etuosa BMW M3:sta, kardaanin keskiosa/liuku Volvo 240:sta, kardaanin takaosa Corvettesta (alumiininen), perä Volvo 240 (5.13 välitys) ja Torsen-lukko

SUSPENSION:

Nelilinkkituenta taka-akselilla, GAZ yksisäätöiset coiloverit, säädettävät putkitukivarret edessä, iskunvaimentimen kiinnitys alatukivarressa, edessä vakiovakaaja hieman tiukennettuna, takana ei vakaajaa

BRAKES:

Edessä nelimäntäiset Seat/Brembo-satulat ja Alconin 330x24mm levyt, takana levitetyt Volvon satulat ja Wilwoodin 300x20mm levyt, Tilton pedalbox

WHEELS:

Brock 17x8.5”, Miglia 17x8.5”, D-Force 9x17”

TIRES:

Michelin slick 24/61/17, 24/64/17

EXTERIOR:

Lasikuituosia: puskurit, levikkeet, luukut, vänkärin ovi. Polykarbonaatti-ikkunat

INTERIOR:

Turvakaaret, Sparcon penkki, Sabeltin vyöt, Autometerin mittaristo, kaikki tarpeeton poistettu, nopea ohjaus, sähköinen ohjaustehostin

AUDIO:

Desibelejä on riittävästi jo ilman poppejakin

NUMBERS:

444hv (vakio 204hv)

NEXT ON THIS PROJECT:

Perävälityksen muutos harvemmaksi, säädettävä etuvakaaja.

THANKS:

Vaimoa, perhettä ja lähisukulaisia, TT-motorsport Teemu, Tuomo Paalanko, kaikki projektia tukeneet kaverit, Raahen moottorikoneistamo, Motorset Jani Lindvall, Opel Club Finland

ONLINE:
http://tinyurl.com/kwus557