SÄKITETTY TENAVATÄHTI

Vanhan myytin mukaan kiireestä ei seuraa muuta kuin kyseenalaisilla käytöstavoilla varustettuja mukuloita. Kiveläisen Antti päätti ryhtyä myytinmurtajaksi, ja väkersi kiireellä tyylipuhtaan tenavatähden, josta ei pahaa sanottavaa löydy edes Seppo Hovilta (disclaimer: toimituksen olettamus, ei Sepon virallinen kanta).

Antti sai kauan odotetun ajokorttinsa vuonna 2012, ja rankaisi paikallisia tiestöjä ensimmäiset kortilliset kuukautensa S124TD:llä. Madallukset, poppivehkeet ja tummennetut lasit tuli kokeiltua parin kuukauden sisällä kortin saamisesta. Samoihin aikoihin Superturbo-villitys alkoi riehua Suomessa olan takaa samoina aikoina, ja tokihan vaikutteille altis juuri täysikäisyyden saavuttanut mies päätti osallistua karkeloihin. Uusi aihio löytyikin nopsaan: naapuripitäjässä majaili alkuperäinen 2.5-litrainen turbodiesel, ja omistaja suostui ottamaan vanhan koslan vielä vaihdossakin. Päivä oli Antille ikimuistoinen, kun saman päivän aikana hän kerkesi käymään vielä kutsunnoissa, sekä illasta onnistui ajamaan uuden tenavatähtensä öljypohjan rikki.
Auto luonnollisesti purettiin tuhannen nippelin päreiksi peltityöt mielessä. Kaikki alkuperäiset massat on raaputeltu irti pahinta peläten, mutta mitään suurempia yllätyksiä ei onneksi löytynyt, eli parilla paikkahitsauksella selvittiin tällä kertaa. Konehuoneesta on sheivattu suurimmat turhat reiät umpeen. Facebookin kautta Antti onnistui löytämään 190E 2.3-16 -mallin (eli ”Cosworthin”) korisarjan, joka kiikutettiin nopeasti N|ban (Niilo Hakala) hellään huomaan. Auton maalausprojekti saatiin aluilleen vain kaksi viikkoa ennen messuja, joten kiirehän siinä pääsi tulemaan.
Korisarjan lisäksi myös nahkasisusta on ryövätty ”Cossusta”, eli siitä 2.3-16 -mallista. Auton alkuperäinen sisusta kun pääsi homehtumaan, ja sitä ei enää tehnyt mieli kunnostaa. Uusi sisusta oli Antille saapuessaan hyvin eläneessä kunnossa; ovipahvit irvistelivät ja niihin oli tehty reikiä kaiuttimille. Ehostus oli kuitenin vielä tehtävissä, ja erittäin hyvähän siitä tulikin, ellei jopa täydellinen. Nardin puuratti täydentää 80-luvun tunnelmaa.
Autoon oli jo ostohetkellä päivitetty 300TD:n ahdin, joka tuli aika nopeasti tiensä päähän, ja on sittemmin vaihdettu Holset HX35 -turboon. Koko moottorikin on tosin kertaalleen jo vaihdettu, kun eräänä synkkänä yönä paljastui, että kakkospytty oli päässyt käymään väljäksi. Hukkaporttina toimii Synapsen 50mm, ja itse tehty pakosarja varmistaa ettei hengitysteitä vaivaa ahtaumatauti. Sienityylinen suodatin varmistaa ainakin imuäänten kasvamisen. Voimaa pitäisi olla ainakin alkuperäistä enemmän, mikä itsessään on jo suuri voitto. Varovainen arvio tehoista on noin 200kw ja 500Nm.
Tenavatähti on melkoisen muikea ilmestys ollessaan tontissa: helmat nuolevat maata ja renkaat stoppaavat kaariin, eli tuosta ei juuri alemmas enää pääse. Jousina toimii SlamSpecialities'n SS-5 joka nurkassa. Iskunvaimentimet ovat edessä BMW E36 coiloverit, ja takana melkoisen mystisesti valikoituneet avolava-Mazdan etuiskunvaimentimet. Kyseinen kombinaatio ei luonnollisesti ole ihan bolt-on, kun osia lähdetään sovittelemaan auton alle, joten töitäkin tämän onnistumisen suhteen jouduttiin tekemään. Tuohon aikaan netistä ei löytynyt rajattomasti tietoa kyseisestä operaatiosta, joten homma saatiin toimimaan nätisti yrityksen ja erehdyksen kautta. Lopputulos on kuitenkin toimiva, ja mikä tärkeintä, matala.
Vanteet ovat (ainakin tällä hetkellä) OZ AMG Aero 3 -malliset. Leveyttä on edessä 8.5” ja takana 10”, halkaisijan ollessa koteloon istuva 17”. Vanteet löytyivät melko spontaanisti, kun Mersufoorumin Facebook-ryhmässä Antti huuteli vanhanliiton SL Mersun omistajalle, notta ”myyppä vanteet”. Viiden minuutin sisällä kolmas osapuoli ilmoitti omistavansa vastaavat vanteet, ja olisi valmis luopumaan niistä. Onni tuntui olevan matkassa, sillä Antti oli moisia vanteita jo jonkin aikaa metsästänyt, ja niiden saatavuus on hieman heikkoa. Vanteiden saapuessa Antin hoteisiin ne tietysti purettiin, kehät kiillotettiin ja tuttuun tapaan N|ba maalasi keskiöt vannehopealla.
Auto on oikeastaan käyty läpi joka puolelta. Moottorin lohko on hoonattu ja kasattu uusilla laakereilla, ja kanteenkin on päivitetty tulevaisuutta varten jäykemmät venttiilinjouset. Moottorin ympäriltä on ehostettu kaikki apulaitteet, ja vaihteistoksi on päivitetty W124 300TD:n automaattiaski. Laatikkoon on vaihdettu myös kaikki vaihtojen männät sekä jouset, ja se on ylipäätään kunnostettu uudenveroiseksi. 30-vuotias laatikko vaihtaa kuin unelma. Tenava on aina saatu viime tingassa ennen messuja valmiiksi, jokaisen version käydessä saman kiireen läpi. Uurastus on kuitenkin palkittu, sillä löytyyhän Antin hyllyltä esimerkiksi Nuori Rakentaja -kategorian ykköspytty. Menetetyt yöunet on siis palkittu onnistumisilla ja kenties Suomen parhaimmalla Tenavatähdellä.

SPECS:

CAR:

Mercedes-Benz 190D W201 1989

ENGINE:

OM602 alkuperäinen turbomoottori, alakerta kasattu uusilla alkuperäisosilla, kannen venttiilien uudet seetit, ohjurit ja jäykemmät venttiilinjouset, Holset HX35 #12 turboahdin portittomalla pesällä, Synapse 50mm Synchronic hukkaportti, itse tehty pakosarja, polttoainepumppu värkätty itse 7mm elementeillä ja uusilla tiivisteillä

POWERTRAIN:

722.357 automaattilaatikko W124 300TDT perästä, laatikkoon laitettu shift kit ja uudet vaihtojen männät

SUSPENSION:

SlamSpecialities SS-5 -palkeet joka nurkassa, edessä BMW E36:n coiloverit (JOM), takana Mazda B2200 etuiskarit

BRAKES:
W124 320 bensamallin 295mm nelimäntäiset vakiojarrut edessä, takana vakiojarrut

WHEELS:

OZ AMG Aero 3: 8.5x17” ET18 edessä, 10x17” ET17 takana

TIRES:
195/40R17 edessä, takana 225/35R17, mallia mustat ja pyöreet

EXTERIOR:

Koko kori käyty läpi, maalattu ja massattu uusiksi, tukivarsille ja raidetangoille tehty eteen lisää tilaa, korin ylimaalaus alkuperäisellä värillä, Cosworthin 16v -korisarja konehuoneesta turhat reiät sheivattu pois

INTERIOR AND ICE:

Cosworthin 16v -sisusta, keskikonsoliin tehty mittareilla paikat, soitin ja neljä kaiutinta

NUMBERS:

Vakiona noin 126hv ja 231Nm

NEXT ON THIS PROJECT:

Sisustan uudelleenverhoilu, takakontin sisustus ja lisää voimaa

THANKS:

Autonhoitokauppa.fi / Janne, Turun Tehoauto, KL-Varaosat, Riku, Mats, Henri, Ville, Rauli, Petteri, Eppu, Timi, Mohamed, Alex, N|ba, Vanhemmat, Antti, hurukylä automotive, kaikki vihaajat ja Lucky Strike

ONLINE:

https://fi-fi.facebook.com/skogsbackaracing/