UNIIKKI PUGI

Juha Saaren parin vuoden pugi-proggis venähti yks kaks yllättäen kymmenvuotiseksi. Tästä pellillä käsityönä levitetystä ja 2-litraisella turbokoneella varustetusta 306:sta kuoriutui täysin uniikki Kajaanilaisen takametsän erikois-edition, jollaista ei ole toista samanlaista.

Juhan autonrakentelu-ura alkoi vuonna 2003 hänen saatuaan ajokortin. Ura alkoi lupaavasti ranskalaisten parissa, tarkemmin sanottuna Citroën XM:n poppiparantelun merkeissä. Sitikka myytiin vuonna 2004, jonka jälkeen tarinan auto, eli Peugeot 306 Xsi hankittiin käyttöautoksi. Pösön rakentaminen alkoi 2006-2007 välisenä talvena, alkuperäisenä tarkoituksena maalata auto ja päivittää keula PH3-malliseksi. Jossain kohtaa kuitenkin rakentelutilat päivittyivät, ja sen myötä myös tavoitteet rakentelun suhteen. Kunnianhimoinen hanke tähtäsikin yhtäkkiä jo 2007 Tuning Car Show'hun, joten kohtahan se Peugeot oli purettuna koria ja sisustaa myöten kokonaan.
Autoon piti saada leveämpää vannetta alle, joten loogisesti koria täytyi levittää reippaanlaisesti. Levitysharjoitukset aloitettiin etulokasuojasta, koska se olisi helppo vaihtaa uuteen tarpeen vaatiessa. Kaari leikattiin irti, sovitettiin 50mm ulommas ja hitsattiin kiinni. Pellistä leikatuilla palasilla jotta kaari saatiin haluttuun muotoon. Ulkonäkö miellytti, joten sama operaatio tehtiin kaikille kaarille. Tämän jälkeen helmat levitettiin myös, niin ikään pellillä. Tämän jälkeen kaikki ylimääräiset reiät täyteltiin pois kliinimmän lookin aikaansaamiseksi. Ovien kahvat ja lukot loistavat siis poissaolollaan, joten ovet ja takaluukku muutettiin aukeamaan sähköllä kaukosäätimestä painamalla. Polttoaineen täyttöaukko on siirretty takaluukun alle. Keula on faceliftattu uudemman korimallin (PH3) valoilla ja konepellillä.
Vanha vaparikattila on purettu pois, jonka jälkeen konehuone on pesty ja maalattu huolella. Uudeksi moottoriksi valikoitui Peugeotin 2.0-litrainen bensaturbo, joita tavataan mm. 406- ja 605-malleissa. Moottori löytyi kansivikaisesta Peugeot 605:stä. Kansivikaiseen pannuun vaihdettiin Wössnerin männät ja vaparikoneen kansi, jolla puristussuhdetta saatiin vielä vähän paremmaksi. Tämän jälkeen vielä suoritettiin perusremontit, kuten jakopään huolto, vesipumpun vaihto, alakerran laakereiden vaihto, ja niin edelleen. Kytkinasetelma on elinluovuttaja-autosta, ja levy taasen Peugeotin 2.0 Hdi:sta, kun taas vaihdelaatikko ilmestyi vaparikoneesta. Moottorinohjauksesta huolehtii MegaSquirt.
Sisusta purettiin heti projektin alkuvaiheissa. Projektin eri vaiheissa suunnitelmat ovat vaihdeleet laidasta laitaan. Heti ensimmäisenä sisätiloille tehtiin kevyt vaimennus, koska musiikkivälineistön asentaminen oli tarkoituksena. Kojelautaa muokattiin myös hitusen, ja sen seurauksena radion paikka muuttui ylemmäs, ja sen alapuolelle tuli paikat ahtopaine- ja seosmittareille. Ohjelmalähteenä toimii Alpin UTE-92BT. Molemmissa ovissa roikkuu kaksi kappaletta Ground Zeron 6.5” Uranium -kaiutinta. Alkuperäiset ovipahvit ovat luonnollisesti liian veteliä tähän tarkoitukseen, eivätkä kovin muokattavissa, joten ne tehtiin uusiksi koivuvanerista ja lasikuidusta. Peilikolmioissa on niin ikään Ground Zeron diskantit. Vahvistimena toimii DD Audion D5.1000 5-kanavainen vahvistin, joka majailee hattuhyllyllä.
Keskellä entistä takapenkkiä sijaitseekin nyt subbarikotelo, missä majailee 10” Ground Zeron Radioactive -elementti. Takatan nelipistevöiden kiinnikkeille on tehty poikittaistuki kotelon päälle. Koko katto ja lattiaverhoilu on maalattu mustaksi, mutta muuten taas sisusta on nukattu. Nukkauksen Juha päätti tehdä itse, koska seudulta ei löytynyt ammattilaisia. Nukkauksen suhteen tuli hieman kiire, koska 2017 kevään Tuning Car Show lähestyi kovaa vauhtia, ja nukkauslaitteet saapuivat tammikuussa 2017, ja olemassa oli ensikertalaisen epäonnistumiskerroin. Hyvähän siitä kuitenkin tuli. Sabeltin kuppipenkit toimitettiin paikalliselle verhoilijalle, joka kietoi jakkarat nahkaan. Penkeille tehtiin itse kiskot, jotta penkkien etäisyyttä voitaisiin säätää.
Vakiopuskureista tehtiin ennen maalausta lasikuituiset kopiot, joihin tehtiin lokasuojien pullistukset ja liitettiin muokatut etu- ja takahelmat. Alustan virkaa toimittaa KW Variante 2 -coiloverit, ja etutolppiin on vaihdettu BakerBM:n säädettävät yläpäät. Peugeotin vakiopulttijako on 4x108, joten Tommi's Billet valmisti adapterit, joilla jako saatiin muutettua 5x114.3:ksi. Tämän jälkeen vannevalikoima laajeni melkoisesti, ja katalogista päästiinkin poistamaan Rotan D2-EX -vanteet koossa 18x9.5”. Auto on kokenut melko paljon muutoksia kymmenen rakennusvuoden aikana, ja hieman se aikataulukin pääsi venymään. Valmis tuotos kuitenkin miellyttää omistajaa sekä yleisöä, ja nappasihan auto heti ensimmäisessä näyttelyssään Top 10 -pokaalin. Ja kevättä seurannut näyttelykesä tuottikin sitten useita pokaaleja lisää tallin hyllylle.

SPECS:

CAR:

Peugeot 306 2.0 Turbo 1994

ENGINE:

Tekniikaksi vaihdettu remontoitu Peugeotin 2.0 turbokone, Wössnerin männät, 2.0 vaparikoneen rempattu kansi, iso välijäähy, Peugeot Sportin moottorin tukikumit

POWERTRAIN:

2.0 turbokoneen sorvattu vauhtipyörä ja paineasetelma, 2.0 HDI:n kytkinlevy

SUSPENSION:

KW Variant 2, BakerBM säädettävät yläpäät, Peugeot Sportin tukivarsien puslat

BRAKES:
Edessä Audi RS2 Brembon satulat 305mm reikälevyin, takana vakiosatulat reikälevyin

WHEELS:

Rota D2-EX 18x9,5”

TIRES:
225/35-18”

EXTERIOR:

Koria levitetty pellillä 100mm, keula päivitetty PH3-malliseksi, omavalmisteiset puskurit, kaikki kahvat, listat, yms. siloutettu pois, tankin täyttöaukko siiretty

INTERIOR:

Sabeltin kuppipenkit, Takatan nelipistevyöt, mokkanahkaratti, sisusta muokattu kokonaan

AUDIO:

Alpine, Ground Zero, DD Audio

NUMBERS:

Vakioluvut 145hv ja 235Nm

THANKS:

Markus Pyy, Tommi Väyrynen, Ville Saari, Antti Vaalama, Hannu Leinonen, Petri Mensalo, Kalle Hyyryläinen, Teppo Näyhä, Jyrki Määttä / WND, Joni Meriläinen / AHS, Ilja Itkonen / Fanatic Audio, Sebu / Audioimport, Verhoilu Määttä, Jukkis / JP-Paint, BlackOut / Manu Leppänen ja Ville Lappalainen, Rengashuolto Karjalainen, Mauri Saari, Henna Leinonen ja BWCustomsin porukka

ONLINE:

www.bwcustoms.com