UUDESTISYNTYNYT

Martiskaisen Vellu Kajaanista rakenteli A-korisen Vectran, joka pyyhkii lattiaa 20 vuotta uudemmillakin show-autoilla, ja haravoi pokaaleja kuin ahdistusta pihatöihin purkava kotirouva lehtiä.

Kyseinen Vectra esiteltiin itse asiassa GTi Magazinen numerossa 09/2015, jolloin auto oli vielä ruskea. Vuoden 2016 keväällä Vellulla alkoi kuitenkin taas pyöriä pahat mielessä, mutta hän päätti kuitenkin käyttää ylimääräisen energian autonrakenteluun. Vellu oli himoinnut jo ennen aiempaa maalausprojektiaankin candypunaista väriä, ja kun Kumpulaisen Jani potki Vellua hakemaan Elmia/Bilsport -näyttelyyn Ruotsiin, saikin projekti varsinaisen lähtölaukauksen. Syksyllä 2016 homma sitten karkasikin käsistä, kun olohuone täyttyi pahvilaatikoista ja eurot hupenivat tililtä. Myös autosta purettiin kaikki mahdollinen.
Saksasta oli tullut tilattua pari isoa laatikollista osia, joista osa oli C25XE-koristeita ja osa konehuoneen tilpehööriä. Kaikki on hyvin pitkälti kuin Autopornon ABC-kirjassa opastetaan. Turhat reiät on tilkitty umpeen, ja ylimääräiset kiinnikkeet on leikelty pois. Johdot on asennettu niin siististi, että tuosta voisi keittiöpsykologi vääntää jotain OCD-diagnoosia.
G.A.S:n ilma-alusta oli asennettu jo edellisen inkarnaation aikana. Kompressori ja säiliö asennettiin perinteiseen tyyliin valaistuun takakonttiin, ja viimeistely on jälleen vähintäänkin salonkikelpoinen.
Sisustan verhoilu on Vellun edesmenneen Unto-sedän käsialaa. Osa pinnoista on maalattu beigellä, jotta värisävy olisi lähellä penkkien sävyä. Etupenkit ja ratti ovat peräisin Opel Kadett GT:stä. Autoa on myös vaimennettu reilusti, ja ovipahveja koristaa myös Focus Acousticsin täysaktiivisena pärisevät 6.5” erillissarjat.
Wiechersin kiillotetut alumiiniset turvakaaret pilkistävät ikkunasta ja viimeistelevät salmiakkitikatun sisustan. Auto maalattiin Automaalaamo Tenkulan tiloissa helmikuussa. Auto kaikkine irto-osineen saatiin maalarille ajallaan, ja sitten alkoi se pitkä ja tuskallinen odottelu. Vellu ei malttanut pysyä erossa autostaan, ja kävikin maalaamolla kurkkimassa hiljalleen valmistuvia osia.
Etulokarit on vaihdettu uusiin, ja niitä on levitetty entisestään häijymmän luukin aikaansaamiseksi. Muutenkaan kovin paljon alkuperäistä tehtaan jälkeä ei autossa enää näy, ja auto on täynnä pieniä, sieviä yksityiskohtia. Rekisterikilven valot on siloiteltu takapuskurista pois, ja ledivalot on upotettu kontinluukkuun. Vaikka monet muutoksista ovat hillittyjä, eivätkä välttämättä pomppaa harjaantumattoman katsojan silmiin, on niihin upotettu työmäärä ollut suorastaan mielenvikaan viittaava. Muun muassa antennien, sivuvilkkujen, valopesureiden ja muiden vastaavien turhuuksien kolot on sheivattu pois.
Huhtikuussa auto saatiin leimalle, ja Elmia/Bilsport -näyttelyyn lähtö häämötti. Viimeiset silaukset autoon tehtiin vielä lähtöä edeltävänä yönä, kuten asiaan kuuluu. Myös perinteinen auton hajoaminen n. kilometrin päässä kotoa päästiin todistamaan, mutta vaikka usko oli koetuksella, vika ei ollut suuri, ja matka jatkui. Näyttely itse menikin sitten paremmin kuin kukaan uskalsi odottaa, kun Vellu saapui kotiin peräti viiden pokaalin kera. Ei lainkaan pöllömpi saavutus vanhalta Opelilta.

SPECS:

CAR:

Opel Vectra A 2.5 V6 1993

ENGINE:

2.5” putkisto, paranneltu ilmansuodatus, osia kromattu, kullattu ja maalattu

POWERTRAIN:

Vakio voimansiirto

SUSPENSION:

G.A.S. Ilmajousitus, jarrut, tukivarret jne. uusittu, taka-akseli ja kallistuksenvakaajat hiekkapuhallettu ja maalattu, pohja puhdistettu ja massattu

BRAKES:

Vakiot 288mm jarrulevyt

WHEELS:

Schmidt Modern Line kolmeosaiset vanteet, joihin vaihdettu kultaiset kehäpultit ja keskikupit, edessä 10x16” ET20 ja takana 10.5x16” ET20

TIRES:

Rotalla 215/40/16 edessä ja takana

EXTERIOR:

Maalattu ympäriinsä viininpunaisella candy-maalilla, puskurit siloiteltu (aihiot Vectra MY00:sta), sivuhelmat Vectra GT:stä, etuvalojen lasit uusittu ja etuvilkut uusittu, maski muokattu, valonpesimet poistettu, sivuvilkut poistettu, konepelti ja lokasuojat jatkettu, kaaria levitetty noin 3cm joka nurkasta, antennit poistettu, Vectra B lukottomat ovenkahvat, Irmscher-takavalot, takakontin lippa ja paneeli lisätty, kyljet tasoitettu, rekisterinvalo tasoitettu puskurista ja ledivalot upotettu kontin kanteen, kullattuja ja kromattuja yksityiskohtia

INTERIOR:

Verhoiltu kokonaan uusiksi ja osittain myös maalattu, etupenkit vaihdettu, ratti vaihdettu ja verhoiltu, etuovipahvit tehty uusiksi, vaimennettu reilusti, Wiechersin kiillotetut alumiiniset turvakaaret

AUDIO:

Alpinen CD-soitin, täysaktiivisena Focus Acoustics 6.5” erillissarja, vahvistimia

NUMBERS:

200hv ja 255Nm (vakiona 170hv ja 230Nm)

NEXT ON THIS PROJECT:

Ehkä pieniä muokkauksia sisustaan, poppivehkeisiin sekä alustaan vähän pilkkomista

THANKS:

Jenni, porukat, Unto, Automaalaamo Tenkula, Joonas, Juha, Teemu, Hantti, Jyrki / WND, Joni / AHS, Jani, Aki, Tommi, BWCustomsin porukka, sekä kaikki vuosien varrella auttaneet ja kannustaneet joiden nimiä en nyt tähän hätään muista.

ONLINE:
IG: @vector0311