AMG Sydän – Mercedes-Benz 190E W201 Avantgarde Rosso '92

Olemme vuosien saatossa esitelleet useamman Tenava-nimellä kulkevan Mercedeksen, eli korimallia W201 edustavan auton. Aiemmin ei ole kuitenkaan esitelty kyseistä mallia swapattuna C36 AMG:n moottorilla. Vapaastihengittävä melkein 300-hevosvoimainen moottori ja kliini ulkokuori on pettämätön yhdistelmä, jota kelpaa ihailla!

PIKAFAKTAT

  • Kone: M104 3.6-24v AMG

  • Vanteet: BBS LM 8x18" & 10x18"

  • Teho: ehtaalta 276 hv / 385 Nm

Auto esitelty GTi-Magazinen numerossa 02 / 2022 · Kuvat: & Teksti: Matti Tirronen @kuvaamasa

Muutamia, tai ehkä jo kymmenkunta vuotta sitten kuuma puheenaihe autoharrastajien keskuudessa oli Superturbo-Mersut. Tehokkaat dieselit kiinnostivat ja niitä putkahteli yhtä enemmän maailmalle. Miikan Tenava on syntynyt myös osittain tämän superturbovillityksen jälkimainingeissa, sillä alkujaan hän tahtoi juuri tehokkaalla dieselillä varustetun Mersun. Muuttujia sattui ja lopputulos onkin jotain täysin muuta – mutta ei sen väliä, sillä tämä on erinomaisen hieno kokonaisuus!

– Kyseiseen automerkkiin kiinnostuminen alkoi jo ihan pienenä, sillä meidän suvussa on ollut aina Mersuja. Viimeiset niitit kiinnostukseen tuli, kun isoveljeni Jani osti mummoltamme W124-korimallin 200d Mercedeksen, Miika kertoo.

Kyseinen yksilö ei ollut mikään paras aihio, sillä ruoste oli iskenyt reilut 600 tkm ajettuun autoon kohtuudella.

– Hieman uutta kaarta, lokasuojaa, ylimaalaus, vannetta, rälläkkäalustaa ja pieni KKK-ahdin konepellin alle, niin kyseisestä autosta tulikin hieno peli.

Kun Miika sai ajokortin vuonna 2016, oli aika etsiä se kuuluisa ensiauto.

– Merkki olikin jo hyvin tiedossa valmiiksi. Ensin hakukriteereinä oli vain, että se olisi diesel W201, koska siihen aikaan dieselmersujen rakentaminen oli meidän kaveripiireissä se juttu. Muutama viikko meni Nettiautoa selatessa, ja koska rahat polttelivat kovasti taskussa, luovuin ajatuksesta valmiin dieselin suhteen.

Vaihtoehdoksi Miika otti siis myös bensamoottorilla varustetun yksilön, jonka varalle oli jo valmiiksi dieselöintisuunnitelmat olemassa.

– Janilla ja hyvällä ystävällämme Pekka Sumiloffilla oli myös alunperin bensa-W201:t, jotka oli jälkeenpäin muutoskatsastettu dieselmoottorille.

HANKINTA

– Siinä hetki vierähti, kunnes Jani linkkasi minulle ensimmäisen kerran Nettiauton linkin sopivasta autosta. Ensimmäisenä kun sen avasin, niin kuvassa näkyi hieno Mersu ja varsin hienolla punaisella värillä. Seuraavassa kuvassa olikin tästä pikkupoikana pelattua Tetris-peliä muistuttavasta sisustasta kuva, jolloin alkoi keskustelu, olisiko se tarpeeksi ruma ollakseen siisti.

Kyseinen auto oli myös mallisarjan pienimmällä moottorilla varustettu. Miika pohti asiaa hetken ja otti lisää selvää auton varustetasosta.

– Selvittelin Avantgade-malleja, joista yleisesti ottaen Azzurro on sporttivarusteiden takia ollut suosituin, mutta sininen väri ei oikein ollut omaan mieleen sopiva. Myöskään Verden sisusta ei ollut kovin tyylikäs, joten päätös alkoikin olemaan aika selvä.

Avantgarde-erikoismalleja oli siis saatavilla vuodesta 1992 alkaen, ja vaihtoehtoja oli kolme: Rosso, Verde ja Azzurro. Näiden mallien varustelu oli kattavampi perusmalliin nähden ja sisustat oli verhoiltu erikoisesti. Myös ulkoväri oli mallikohtainen. Yhteensä näitä kolmea mallia valmistettiin noin 4 000 kappaletta ja harvinaisin oli Verde, jota tehtiin vain noin 750 kappaletta.

– Viimeistä viikkoa kesälomaa koulusta viettäessäni pakkasin reppuun muutamat vaihtovaatteet ja ostin junalipun Oulusta Vantaalle Janin luokse. Seuraavana päivänä käytiin katsomassa kahta samanlaista Avantgarde Rossoa.

Ensimmäinen näistä oli Miikan muistikuvien mukaan Lahden suunnilla.

– Siinä oli pahasti lommoja ja ruostetta, ja se tärkein puuttui, eli huoltokansio, joka näissä on samalla kankaalla päällystetty kuin sisusta – eli sekin on tätä tetriskuviota.

Näistä syistä kyseinen auto unohdettiin ja seuraavaksi veljekset suuntasivat Kotkan suunnille, jossa odotti päällisin puolin ihan varteenotettava vaihtoehto.

– Tehtiin siinä pieni koeajo, jolloin se osoittautuikin aika huonoksi yksilöksi, joten nokka otettiin takaisin kohti Vantaata hieman pettyneenä.

Pettymys laantui kuitenkin nopeasti, sillä seuraavana aamuna oli Nettiautoon ilmestynyt tämä nyt esiteltävä, Saksasta vuonna 2004 Suomeen tuotu 1,8-litrainen automaatti-Rosso.

– Puhelin kouraan ja soitto myyjälle, ja näin oli näyttö sovittu. Päivällä nokka kohti Turkua, ja auto oli juuri sellainen kuin kuvat ja puheet antoivat ymmärtää, eli loistokuntoinen. Näin sovittiin kaupat ensimmäisestä autosta.

Auto on maalattu yli pari vuotta sitten, ja pinnat ovat hienossa kunnossa. Väri syttyy eloon vasta, kun aurinko paistaa kylkeen.
90-luvulla suunnitellut BBS LM:t sopivat saman ikäluokan Mersuun hienosti ja piste iin päälle on Cosworth korisarja. Tässä autossa yhdistyvät klassikot!
Hiilikuituinen spoilerinjatke tuo juuri sopivasti ilmettä kokonaisuuteen, olematta kuitenkaan liian silmiinpistävä.

2016 – 2018

Miikan ja Mersun ensimmäinen kesä meni vain ajellessa, kuten usein ensiauton kanssa menee.

– Toki vanteet vaihtuivat R129 / EVO1 16-tuumaisiin kaivonkansi-vanteisiin. Samana kesänä myös kirjoittelin ensimmäisen ostoilmoituksen 2,5-litraisesta 10-venttiilisestä turbodiesel moottorista. Niitä ei tuntunut siihen aikaan olevan hirveämmin myynnissä, joten ajatus siitä unohdettiin.

Talvella alkoikin koulusta työharjoittelu, jonka seurauksena muutin Vantaalle töiden perässä. Työajoa tällä autolla tuli ajettua noin vuoden verran.

Vuonna 2017 tehtiin päätös mennä eri reittiä kuin alunperin oli päätetty, ja autoon alettiin metsästää isompaa bensakonetta.

– Ensimmäinen moottori käytiin Petrin kanssa hakemassa Oulusta. Tupoksen ABC:n parkkipaikalla hierottiin kaupat M104 2,8-litraisesta bensiinimoottorista.

Tämä tekniikka ei kuitenkaan päätynyt tähän koriin ikinä, vaan Miika ruuvasi tässä välissä kaikkea muuta ja piti auton ajossa.

– Kesällä autoon asennettiin E36 coilover -etuiskarit eteen ja W123 Mersusta etuiskarit taakse – ja jouset tietysti poikki. Myös kauhea vannekuume iski, ja Facebookissa bongasin yhdet 17-tuumaiset japanilaisvalmisteiset kolmiosaiset hunajakennovanteet.

Ostoaktin jälkeen Miika käytti vanteet soodapuhalluksessa ja pulverimaalauksessa, jotta niiden ulkoasu miellytti silmää. Vanteet myös kasattiin uusilla pulteilla ja lipat totta kai kiillotettiin.

– Tällä reseptillä mentiinkin loppuvuosi. Tulevaisuutta ajatellen laitoin sitten ostoilmoituksen Facebookiin Cosworth-korisarjasta ja sellainen löytyikin melko pian. Myöhemmin samana syksynä haettiin Janille uusi projekti, eli C36 AMG, josta moottori päätyikin lopulta minulle.

Vuoden 2017 lopussa projekti oli siis edennyt pisteeseen, jossa korisarja oli hankittu, moottori odotteli asennusta ja ainoa projektia jarruttava tekijä oli edessä oleva asepalvelus.

– 2018 tuli muutto takaisin Ouluun päin armeijan vuoksi. Siitä eskaloitui uuden käyttöauton osto, ja sellainen sattuikin olemaan tarjolla: W201 kaksilitraisella bensa-automaatilla ja Cosworthin korisarjalla. Auto oli siis pakko ostaa, jotta näistä kahdesta omistamastani korisarjasta saataisiin yksi täysin ehjä sarja.

Armeijan lomassa Miika purki autosta alustan lattialle. Kaikki tukivarret putsattiin ja maalattiin, minkä jälkeen kaikkiin väleihin asennettiin luonnollisesti uretaanipuslat. Miika asensi myös isomman kallistuksenvakaajan, ja takajarrut päivitettiin isompiin.

Myös auton pohja putsattiin tehtaan massasta, jonka alta löytyi muutamat paikkausta vaatineet ruostepaikat. Korjausten päälle vedettiin epoxit sekä Hammeriten punaista maalia viimeistelyksi.

– Samalla myös Cosworthin korisarja tuli sovitettua paikoilleen, ja auto olikin loppukesästä taas ajossa. Joulukuussa otin taas nokan kohti Vantaata, jossa sillä välin Jani oli aloittanut oman autonsa rakentelun ja todennut että 3,6-litrainen moottori oli huono lähtökohta ahtamiselle. Tilalle hän oli ostanut kolmilitraisen version, jolloin tämä moottori jäi ylimääräiseksi ja se päätettiinkin laittaa tähän minun autooni.

Avantgarde Rosso -mallin Tetristä muistuttavalla kuosilla olevat penkit ovat siis tämän auton alkuperäiset. Avantgarde-erikoismalleja tehtiin kolmea eri versiota, joissa jokaisessa oli eri tavalla erikoisesti verhoillut sisustat.
Shifteri on alunperin E36 BMW:hen tehty, mutta Miika on modannut sen toimimaan tämän auton ja W203 270CDi:n kuusivaihteisen askin kanssa. Hydraulikässäri on Miikan omaa tuotantoa.

MOOTTORISWAPPI

Kun vuosi 2019 koitti, oli aika suorittaa moottoriswappi. Homma aloitettiin tietenkin purkamalla vanha 1,8-litrainen moottori ja automaattivaihteisto pois ja sovittamalla tilalle M104:stä peräisin oleva viisivaihteinen laatikko, sekä AMG:n moottori paikalleen.

– Salmisen Mikalta tuli siihen sopiva triggeröity vauhtipyörä ja silmälaakerin siirtokappale. Samalla alkoi konehuoneen siistiminen, eli se vahvikehitsatiin ja akku siirrettiin konttiin. Vanha moottorinohjaus purettiin ja ylimääräiset johdot poistettiin.

Siistimisten ja sovitusten jälkeen oli aika maalata konehuone sekä korisarja ensimmäisen kerran korin väriin.

– Ensimmäinen moottorinohjaus oli Microsquirt V3, jolle tein johtosarjan. Kun paketti alkoi olla jo kasassa, todettiin että se oli epäsopiva kuusisylinterisen moottorin ohjaamiseen.

Tilalle Miika tilasi TT-Speediltä Maxxecu Street -moottorinohjaimen, jossa ominaisuudet riittivät tähän projektiin paljon paremmin. Myös uusi johtosarja oli tehtävä. Kuten varmaan kaikki tiedämme, joskus on tehtävä kahdesti ennen kuin tulee hyvä!

– Johtosarja kun oli saatu valmiiksi, alkoi olla auto ensistarttia vailla. Kujalan Sami oli suurena apuna konsultoimassa johtosarjan kanssa ja säätämässä autoa, ja osasi kertoa heti viat ensikäynnistyksen aikana: bensalinjathan olivat tietysti menneet väärin päin ja lambda ei toiminut huonostikaan.

Ensimmäiset kilometrit uudella tekniikalla päästiin ottamaan parin päivän jälkeen ensistartista.

– Ja sekään ei täydellisesti onnistunut, sillä ensimmäisenä huomattiin vaihdelaatikon tankojen olleen väärässä järjestyksessä, ja pakoputki oli asennettu kumisilla kannattimilla, jotka sulivat moottoritiellä poikki.

Auto nilkutettiin takaisin tallin ja viat korjattiin.

– Sen jälkeen saikin ajella hetken aikaa ongelmitta, kunnes vaihdelaatikon kolmosvaihteen ratas antoi periksi. Uusi laatikko laitettiin seuraavana päivänä paikalleen, ja taas sai jatkaa ajoa, ja muutamat renkaat sillä tulikin suditettua sinä kesänä.

Tähän väliin voisi kertoa parit faktat Lylyn veljeksistä Janista ja Miikasta. Kun nämä miehet ajavat autoillaan, he myös ajavat niillä ja jos mahdollisuus kumin polttoon on, sitä poltetaan. Miehet ovat tunnettuja myös nopeista liikkeistään – jos alkuillasta vaihteisto hajoaa Rusan mäessä hokia polttaessa, onnistuu uudet stuntit jo ennen keskiyötä vaihdetulla vaihteistolla. Kun tehdään, tehdään siistiä jälkeä nopeasti. Uskomattomia ovat nämä Oulun-elävät!

– Seuraavana talvena alkoikin jälleen auton purku ylimaalausta varten, eli koko auto purettiin osiksi ja alettiin hiomaan. Samalla etu- ja takakaaret rälläköitiin maksimitilan saavuttamiseksi ja sopiviksi korisarjan kaarilevikkeille, sähköantenni poistettiin takakyljestä ja muutamat pintaruostekohdat korjattiin.

Kun pohjat oli hinkattu, virheet korjattu ja edellä mainitut asiat paranneltu, pakattiin auto trailerin kyytiin ja lähdettiin kohti Turkua Niilo Hakalan luokse.

– Auto kun valmistui maalauksesta, alettiin sitä heti kasaamaan, ja samalla vaihdettiin W124:n isommat jarrut eteen. Kasauksen jälkeen otettiin viikoksi siirtokilvet, niin sai ajella hieman ennen muutoskatsastusta.

Leimalla kaikki oli kunnossa ja muutokset kirjattiin papereihin, joten ajoja jatkettiin.

– Samana iltana myös kortti lähti hyllylle.

Ei superturboa täällä, vaan ärjyä vaparivoimaa AMG:stä. Moottoriswappi on vähintäänkin poikkeuksellinen, mutta 300 hevosvoiman turvin erittäin hauska.
Konehuone on vahvikehitsattu ja siistitty moottoriswapin yhteydessä. Lopputulos on erittäin siisti!

KYMMENIÄ RENKAITA

Kun kortti vietti aikaansa virkavallan hyllyllä, lainasi Jani autoa muutaman kerran. Sulake löytyi jälleen samasta osoitteesta.

– Silloin hajosi toinen vaihdelaatikko. Kolmosvaihteen ratas siitäkin meni sileäksi. Päätinkin tästä syystä vaihtaa hieman kestävämmän kuusivaihteisen manuaalilaatikon W203 270CDi:stä. Samalla päivitettiin kytkinasetelmaksi Sachs 765SRE ja IRP: Shortsifter jossa pakkilukko, koska kyseisessä laatikossa sitä ei itsessään ole. Samaan aikaan tuli myös tämä spoilerin hiilikuitujatke ja myöhemmin syksyllä tulivat myös nämä 18-tuumaiset BBS LM -vanteet.

Talvella 2020–2021 moottori käytettiin auki ja tarkastettiin laakerit, jotka olivat vielä hyväkuntoiset, joten niitä ei kannattanut alkaa vaihtamaan.

– Samana talvena korjattiin helmamuoveista lähteneet maalit edellisen kesän jäljiltä. Hydraulinen käsijarru tuli myös askarreltua ohjaamoon ja Samilta sattui löytymään siihen ylimääräinen Alconin sylinteri.

Vakio Beckerin kasettisoittimen käytin korjauksessa, niin sai taas musiikkia kuunnella. Samalla myös vakiot pahvikaiuttimet päivitin Audisonin kaiuttimiin.

Ulkonäköä paranneltiin spoilerin jatkeen lisäksi myös auton toisessa päässä.

– Keulaan oli saatava pientä ulkonäköparannusta, ja teinkin siihen vesivanerista tuollaisen splitterin.

Kevään ensimmäisten ajojen jälkeen Miikaa alkoi harmittamaan aikoinaan asennetut camber-yläpäät, koska ne alkoivat olla väljät ja kolisivat ikävästi.

– Näihin kun ei ole mitään kovin järkeviä saatavilla, päätin tilata siihen Yellowspeediltä koko alustasarjan.

Samoihin aikoihin auton johtosarjaan tehtiin muutoksia.

– Tällä kertaa meni koko johtosarja uusiksi, ja se tehtiin nyt kerralla kunnolla Raychemin Spec55-johdolla ja DR-25 -kutistesukilla. Samalla saatiin lambdatieto purkkiin.

Sen jälkeen autolla onkin tuhottu kymmenkunta paria renkaita ja ajeltu huoletta. Myöhemmin tulevaisuudessa parannetaan moottorin hengittävyyttä läppärungoilla ja nokka-akseleilla. Myös konehuone saa uutta ilmettä.

SPEKSIT

MOOTTORI:

M104 3.6-24v AMG , Maxxecu Street -moottorinohjaus, moottorin johtosarja Raychem Spec55-johdoilla ja DR-25 -sukilla, iso syyläri ja SPAL-flekti.

VOIMANSIIRTO:

Kuusivaihteinen manuaalilaatikko, MS Koneistuksen triggeröity vauhtipyörä, nelilapainen sitterikytkinlevy, 765 Sachs SRE -asetelma

iso perä Esabin lukolla, isompi kardaani lyhennettynä W202:sta.

ALUSTA:

Yellowspeed alustasarja ja Strongflexin uretaanipuslat.

JARRUT:

Edessä nelimäntäiset satulat 300 mm jarrulevyillä W124 E320:stä.

Takana W202:sta peräisin olevat kaksimäntäiset satulat ja 278 mm levyt.

VANTEET JA RENKAAT:

BBS LM 8x18" & 10x18"

Edessä 195/35-18 Landsail LS388 -renkaat, takana yleensä 225/35-18 Nankang NS20:t.

KORIMUUTOKSET:

Ylimaalaus Avantgarde Rot -alkuperäisvärillä, alkuperäinen Cosworth Mersun korisarja, Stevs design hiilikuituinen takasiiven jatke ja itse tehty etusplitteri ja RHD mallista kuskin peili apukuljettajan puolelle. Konehuone vahvikehitsattu ja siloteltu, ilmanpuhdistimen kotelo lisätty ja akku siirretty konttiin.

SISUSTA:

BMW E36 IRP v3 Shortsifter, Tilton jarrupaineensäädin, Italvolant IMOLA R -ratti ja hydraulinen käsijarru.

KIITOKSET:

Kiitokset isoveljelle ja koko talliporukalle, Sami Kujalalle kiitos johtosarjatöistä ja säädöistä yms. Maalauksista kiitokset Niilo Hakalalle ja Tomi Puskalle. Kiitos myös niille, jotka tietävät auttaneensa tässä projektissa!

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Miika Lyly
  • Ammatti: Sähköasentaja
  • Ikä: 24
  • Instagram: @m_lyly_

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!