Bismo · BMW E30 ’86

Mitä tekee mies, joka on tehnyt jo lähes kaikki toimivaksi havaitut moottoriswapit BMW:n lipun alla, ja rakenteluhammasta alkaa taas kolottaa? No hän hankkii E30:n ja melko harvinaisen Nissanin Skyline GT-R:n RB226DETT -moottorin. Tällä kertaa risteytetään Bemari ja Nismo, eli rakennettaan Bismo.

PIKAFAKTAT

  • Kone: RB26
  • Vanteet: Hartge C 17” & BBS RS 18”
  • Teho: Noin 600 hv

Auto esitelty GTi-Magazinen numerossa 01 / 2024 · Kuvat & teksti: Jape Tiitinen @jap3

 

– Tällaista autoa minun ei pitänyt alun perin tehdä ollenkaan. Seuraava työlistalla oleva E30 on hallissa korigrillissä oleva E30 M3, mutta minkä sitä itselleen mahtaa, kun sopiva yksilö tulee vastaan, Tarmo aloittaa.

Tämä E30 löytyi osittain sattuman kautta, kun Tarmon seuraamassa BMW-whatsapp-ryhmässä muuan henkilö kehui kaverillaan olevan BMW E30:n Skylinen moottorilla mahdollisesti myynnissä. Tämä henkilö olisi halunnut itse ostaa kyseisen auton ja tästä johtuen ei jakanut myyjän nimeä ryhmässä.

Parin päivän kuluttua myyjän nimi selvisi Tarmolle, jolloin hän tutkaili, löytyisikö kaveri Facebookista. Hetken selattuaan hän bongasi yhden kuvan, jossa tutun näköinen E30 erottui profiilikuvan taustalla, ja näin päästiin kysymään suoraan myyjältä, olisiko auto kenties kaupan.

– Mitään tarvetta tuolle autolle minulla ei sinällään ollut, mutta tekniikka kiehtoi sen verran, että päätin laittaa kaverille viestiä. Olin asentanut aiemmin E28-koriin Toyotan 2JZ-GTE:n ja leimannutkin sen onnistuneesti. Olen myös rakentanut yhden neloskorisen Supran, joten kultakauden JDM-tuotteet ovat jokseenkin tuttuja, mutta Nissanit olivat jostain syystä jääneet välistä.

M-Tech 2 -korisarjalla varustetut E30:t ovat aina miellyttäneet silmää, ja mietin, että tästä autosta olisi kiva tehdä sellainen. Samalla tulisi hyvää treeniä kyseisen kopan kanssa työskentelylle, kun edellisestä kunnon E30-projektista alkaakin olla aikaa jo kymmenisen vuotta, Tarmo kertoo.

Myyjältä ei kuulunut vastausta, ja Tarmo ajatteli, että auto on joko myyty tai sitä ei ollut koskaan edes tarkoitus myydä. Viestin päiväys oli toukokuun puolivälissä 2022, samoihin aikoihin kun hän rakensi E36 M3:a N54B30-tekniikalla. Tämä auto esiteltiin myöhemmin GTi:n numerossa 1 / 2023.

TUNTEMATON HENKILÖ

E30 ehti unohtua kiireisen kesän ja muiden projektien merkeissä, kunnes eräänä elokuisena päivänä Tarmon messengeriin napsahti viesti tuntemattomalta henkilöltä. Tämä paljastui E30:n omistajaksi, jolta hän oli aiemmin autoa kysellyt.

Omistaja oli vasta huomannut viestipyynnön, ja onneksi autoa eikä tekniikkaa ollut myyty. Tästä alkoi kyselyrumba, että minkälaisesta projektista olisikaan kyse. Auton tuolloinen omistaja ei ollut autoa rakentanut, vaan hän oli ostanut sen valmiina ja epäonnekseen tuhonnut moottorin.

Tuhoutunut moottori oli kiikutettu Pro Enginesille, jossa se oli rakennettu kokonaan uusiksi vajaan parin vuoden aikana, ja kuitin loppusumma töineen ja osineen oli osimoilleen 6 300 €. Auto oli ollut viimeksi leimattuna vuonna 2019 ja jäänyt seisomaan moottorin hajottua.

– Sen verran paketti kiinnosti, että annoin siitä könttäarjouksen jonka omistaja hyväksyi, ja ei kun taas traileri auton perään ja kaverin kanssa hakemaan autoa. Nopea tarkastus vesisateessa ja rojekti railerille. Moottori oli alun perin lavalla, josta se nostettiin auton keulalle matkan ajaksi.

GAME PLAN

Kuopioon päästyään Tarmo ei alkanut tutkimaan autoa sen enempää muiden kiireiden vuoksi, mutta nosti moottorin tallin puolelle pukkiin ja jätti kopan ulos odottamaan aikoja parempia.

– Kesän jälkeen siinä syys-lokakuun vaiheessa otin kopan sisälle ja aloin miettimään, mitäs tälle tehdään. Olin jo hommannut valmiiksi jonkin verran osia, kuten muovisen M-Tech 2 -korisarjan Ukrainasta ja jotain moottorin kilkkeitä.

Alun perin ajattelin, että tekisin tästä nopean projektin kadulla ajoon. Autoon oli hitsattu turvakaaret, joten mietin että vähän kuppipenkkiä hyttiin ja vetoja, mutta tarkemman tarkastelun jälkeen huomasin, että turvakaaret joutivatkin metallinkierrätykseen. Niiden asennustapa kun oli vähän kyseenalainen ja ne muistuttivat enemmänkin murhakaaria.

Muutenkin, mitä enemmän autoa tutki, niin sitä selvemmäksi kävi, että koko auto täytyi käydä läpi kauttaaltaan. Patentteja löytyi aivan liikaa, ja muun muassa johtosarjoja oli puukotettu poikki vähän sieltä täältä. Niitä sai kolvailla sekä käydä johdotukset muutenkin läpi, ettei koko auto pahimmassa tapauksessa pala myöhemmin. Myös jäljellä oleva sisusta kojelautaa ja mattoa myöten oli tuhottu, joten jouduin ostamaan toisen korin, josta sain purettua tarvittavat osat listoja myöten, Tarmo muistelee.

Pelkästään johtotehtävissä meni useampi viikko. Onneksi auton korissa ei ollut juurikaan hitsaamista, koska alkuperäinen korin rakentaja oli hiekkapuhaltanut kopan ja käynyt kaikki ruosteet läpi. Ei siis tarvinnut järjestää perinteisiä kolmen kuukauden hitsaussulkeisia.

Koska turvakaaria ei voinut käyttää, mietti Tarmo, josko tekisi autosta caferacer-tyylisen laitteen orkkissisustalla. Tuota pikaa hän ostikin varastoon mustan orkkissisustan.

RB & S6S420G

Moottoria paikalleen sovitellessaan Tarmo huomasi, ettei kyseinen kattila ole ollut koskaan autossa sellaisenaan. Öljypohja, ohjaustehostimen pumppu yms. osat eivät sopineet lähimainkaan paikalleen. Tarkemmin tutkittaessa selvisi, että moottorin apulaitteet olivat sekoitus RB25/26, ja kone tuli niin eteen, että dampperi otti kiinni syyläriin, vaikka paikalla oli vain kaksi senttiä paksu Nissanin orkkissyyläri. Moottorin paikkaa piti alkaa muotoilemaan taaksepäin kohti tulipeltiä.

– Tein uusiksi moottorin kannakkeet ja muotoilin vähän tulipeltiä ilman puukottamista, kuitenkin niin, että moottori saatiin niin taakse kuin suinkin oli mahdollista Nissanin ison vaihdelaatikon kanssa.

Tämän jälkeen muotoilin öljypohjan niin, että se mahtui olemaan etuakseliston kanssa ottamatta siihen kiinni. Hitsailua sai harrastaa taas kohtuullisen paljon.

Kun moottori oli saatu paikoilleen, Tarmo tuli kuitenkin siihen tulokseen, ettei haluakaan käyttää Nissanin omaa vaihteistoa, koska niitä on hankalampi löytää kuin Bemarin osia jos sattuu hupsis eli normal katastrof. Myös vaihdekeppi Nissanin kirstulla olisi tullut aika taakse verrattuna orkkispaikkaan.

– Kytkimeksi halusin tuplamassalevyllisen, jotta tuntuma olisi kuten alkuperäisessä, mutta pitoa riittävästi. Nissanin laatikkoon sellaista kombinaatiota oli myös tosi vaikea löytää järkevään hintaan. Onneksi minulla oli hyllyssä pari E46 M3 6-vaihteista laatikkoa, joten aloin mallaamaan sellaista paikalleen. Moottoriin löytyi adapterilevy vaihdelaatikolle sekä tuttu tuplalevykytkin massalevyin.

Kun moottori ja laatikko olivat paikallaan, Tarmo alkoi suunnittelemaan pakosarjaa. Ahtimeksi hän valitsi tutun ja turvallisen Holsetin 40 Superin, joka riittää suunnitelmiin hyvin. Haastavaa pakosarjan ja ahtimen paikan suunnittelussa oli se, että pakosarja tulee eri puolelle kuin BMW:ssä vakiona, eli downpipen täytyy luikerrella rattiakselin ympäri jollain konstilla.

– Olin päättänyt että 3,5” putki pitää saada, joten pään raapimista oli odotettavissa. Loppujen lopuksi monen eestaas hankaamisen jälkeen sain tiggailtua downpipen ja putkiston kasaan.

Isossa putkessa ongelmia tuottaa myös se, että kun putkisto tulee eri puolelta kuin vakiona, niin pohjassa ei ole putkelle tehtyä korotusta, vaan kuskin puolella putkisto tulee noin neljä senttiä alemmaksi kuin normaalisti apparin puolella kuljetettuna.

Mitään älyttömän matalaa peliä tästä ei ollut tarkoitus tehdä muutenkaan, joten asian kanssa täytyi vaan elää. Halusin myös keulalle kunnon paksun syylärin, jonka ahtaan konehuoneen vuoksi jouduin upottamaan lukkopeltiin, jotta sain tarvittavat ekstrasentit väliä dampperiin.

Hitsailin vielä ison öljynhuohotussäiliön AN16-liittimillä, mikä tuo hyvin näköä perinteiseen tyyliin RB-moottoreiden kanssa tehtyihin isoihin huohotuslinjoihin. Samalla hitsailin kaikki öljylinjat ohjaustehostimen säiliöstä öljyjäähylle asti AN-liittimin, joten irroittelu on jatkossa helpompaa ja konehuone siistiytyi mukavasti.

Nissanin RB26 sopii yllättävän hyvin pienikorisen E30:n konehuoneeseen, vaikka sovitus on vaatinutkin jonkin verran kenkälusikointia. Moottorivalinta on poikkeuksellinen, ja jos satut googlaamaan mitä tämmöinen mosa maksaa, saatat yllättyä. Ei ole ihan halvin aihio. Holsetin 40 superi tarjoilee kuitenkin tarvittavat 600 hrsprs, riittänee.

 

YÖNMUSTA SININEN

Tarmo sovitti kaikki konehuoneen osat kertaalleen paikalleen ja purki tuvan tyhjäksi maalausta varten. Konehuoneen hän maalasi Nissanin gunmetalilla, niin onpahan moottorilla vähän kotoisampi olo Bemarin nokalla. Myös konepellin sisäpinta ja takakontin luukun sisäpuoli on maalattu samalla värillä. Moottorin jakopäänkopan ja puolien suojuksen Tarmo vaihtoi hiilikuituisiin, ja samalla oikeastaan kaikki mahdollinen maalattiin VHT:n ryppymaalilla mustaksi tumman ilmeen saavuttamiseksi.

– Tämän jälkeen purin kaikki akselit irti ja aloin puhdistamaan ja hankaamaan koppaa pohjan maalausta varten. Sipistelyn ja bensalinjojen sekä jarrulinjojen kiinnikkeiden hitsailun jälkeen oli aika vetää Temadurit sekä Raptorit pohjaan. Sitten kasailin akseleihin uudet jarrut ja puslat.

Helinin Konepajan Arto ja Eero koneistivat jarrulevyt sopiviksi uusiin napoihin, minkä ansioista pystyin käyttämään orkkis käsijarrua sekä sovittamaan eteen isot jarrut ilman spacereita. Tämän jälkeen kasasin auton rullaavaksi, jotta pääsin aloittamaan työt korin ulkopinnan kanssa.

Väriksi Tarmo oli valinnut erittäin tumman sinisen, joka näyttää niukassa valossa aivan mustalta. Muutama viikko pohjatöitä, minkä jälkeen mestari itse suihki jälleen värin pintaan.

– Tässä kohtaa tein itselleni selväksi, etten halua laittaa autoon mitään kovin kuluneita osia, ja päätin tilata mittatilauksena kokonaan uuden sisustan. Punainen väri sinisen kanssa sopii tosi makeasti yhteen, ja laadultaan tämä sisusta oli kyllä täysi 10. Kasailin penkit ja muut sisustan osat uutta kattoverhoilua myöten paikalleen, ja siinä kohtaa tuli kyllä huomattua, että nyt osuivat valinnat nappiin.

Täysin customina teetetty Coral Red -punainen Recaron nahkasisusta on täysi 10/10 tähän kokonaisuuteen. Kivan lisämausteen antavat myös punaiset E30 M3 Evon turvavyöt.

HAGERTIT JA RÄSÄSET

Vanneholistina tunnettu Tarmo halusi yhdet 17” ja sarjan 18” vanteita tähän autoon. Pienemmiksi valikoitui Hartgen C-malli, jotka Tarmo joutui rakentamaan uusiksi jarrujen vuoksi. Vanteet on koneistettu orkkis 15-tuumaisista Hagerteista pari tuumaa suuremmiksi kolmiosaisiksi niin, että 17” lipat käyvät suoraan keskiöihin.

Toiset vanteet ovat kestosuosikit eli BBS:n RS-klassikot, jotka Tarmo suurensi 17” -> 18” steppilipoilla. Molemmat sopivat auton alle todella hyvin, kuten kuvista voi todeta.

– Sain auton ajoon ja ensiesittelyyn Kuopion Cars & Coffee -tapahtumaan elokuun alussa 2023. Auto tuntui kiinnostavan porukkaa, ja loppujen lopuksi tuli myös kutsu mahtavaan Fitted Fest -tapahtumaan Lahteen. Kanssaharrastajien kanssa tuli juteltua paljon ja paikalla oli myös yllättävän paljon kansainvälistä porukkaa. Tapahtuma oli aivan mahtava – aivan kuin kaikki Suomen kesän autonäyttelyt yhdessä paketissa.

Tässä vaiheessa yhden ja saman auton kanssa touhuaminen alkoi tulla jo vähän korvista, joten oli aika kääntää katseet taas seuraavaan tallilla odottavaan projektiin.

Kuin vahingossa ajauduin rakentamaan pihalla seisseestä E93 Bemarista Pandem-korisarjalla varustetun leveän kuljetuksen. Bismon ajot jäivät vain 120 kilometriin tekniikan kuitenkin toimiessa nätisti. Vetoja tuli kokeiltua 1,5 baarin paineilla, ja hyvin tuntuisi E30-kori liikahtavan. Täytyy jatkaa moottorin sisäänajoa taas kesällä 2024 ja lämmitellä renkaita huolellisesti myös videolle. Uudet projektit ovat jo kovasti työn alla, eli kesäksi on tulossa ajoon taas jotain uutta ja mystistä.

E30:n kanssa samaa aikakautta edustava BBS:n RS -klassikkovanne istuu Bemarin alle täydellisesti, Tarmo steppasi räsäset 17-tuumaisista tuumaa suuremaksi.

 

SPEKSIT:

MOOTTORI:

Sinkkuturbolla toteutettu vanhan liiton Godzilla RB26DET, moottori tehty kokonaan uusiksi, vanhaa jäi vain lohko, kansi, kampiakseli, nokat, omavalmiste moottorinohjaus + johtosarja vag-puolilla, omavalmiste pakosarja, muokattu orkkis-imusarja, orkkis-läppärungot kunnostettu, 1500 cc EV14 -suuttimet, RE85-polttoaine, Walbro hellcat -polttoaionepumppu muokattuna vakiopaikalle oem-tankkiin, uusi orkkis-polttoainetankki muokattuna AN-liittimillä, teflon-polttoainelinjat AN-liittimillä, Turbosmart-polttoaineensäädin, 3” ahtoputket + aftermarket-cooleri, Holset 40super -ahdin muokatulla V-band pakopesällä, 3,5” rst downpipe + pakoputkisto alusta loppuun, 60 mm hukkaportti, HKS-dumppi, alumiininen paksu ”race” syyläri, Supertech-takomännät, Supertech-kiertokanget, akselin öljykanavien plommit muutettu, lohkon öljykanavat muutettu, kansi rempattu täysin, öljypumppu yms. kaikki kuluvat osat vaihdettu uusiin oem-osiin

VOIMANSIIRTO:

E46 M3 6v S6S420G -vaihdelaatikko RB26-sovitelaipalla, Damatin kaksilevyinen kytkin +1000 Nm väännönkestolla, muokattu kardaani, remontoitu Typ188-lukkoperä tuplalevyillä sekä kiinnitykset muokattu E36-takakannelle käypäiseksi

ALUSTA:

D2 street -coilit, taka-akseliin hitsattu kynkille säätölevyt camberia yms. varten, taakse ja eteen muutettu jako 5x120 E30 oem tolpille, edessä spesiaali Mapco -navat ja takana Z4-navat, muokatut jarrukilvet

JARRUT:

Edessä Zimmermann 312 mm x 23 mm levyt + E34 M5 -jarrusatulat EBC-jarrupaloilla, takana Brembo 294 mm x 19 mm levyt + E46 328 isot jarrusatulat EBC-jarrupaloilla, teräspunosjarruletkut vaihdettu sekä kaikki jarrulinjat tehty uusiksi, BMW E90 -jarrutehostin

VANTEET JA RENKAAT:

Hartge C tehty 3-osaisiksi 15” vanteista, 8,5 + 10 x 17”, uudet sisä- ja ulkokehät, maalattu omasekoitemaalilla + gunmetal hile, alumiiniset keskikupit + uudet tarrat, BBS RS 17” keskiöillä stepattu 18”, 9” + 10” x 18”, uudet sisä- ja ulkokehät (radinox), maalattu Nogarosilver väriin + uudet BBS keskimerkit, renkaat: Hartge edessä 215/40/17 ja takana 245/35/17, BBS RS edessä 225/35/18 ja takana 245/35/18

KORIMUUTOKSET:

Oem-muotoja mukaillen pyritty autoa rakentamaan, muovinen M-Tech 2 -korisarja takaspoilerilla, tummaoptiikkavalot edessä ja tummat valot takana, etu- ja takakaaret levitetty, koko kori pistetty paloiksi, hiekkapuhallettu sekä hitsattu, kori itse maalattu BMW Deep sea blue -väriin astetta orkkista tummempana, auton pohja maalattu Temadurin polyuretaanimaalilla jonka päälle laitettu Raptorin lavapinnoite, kaikki puslat Strongflexiä ja pultit yms. vaihdettu uusiin, bensatankin luukku poistettu ja täyttöputket tehty uusiksi takapyöräkoteloon, jolloin tankkaus toimii takakontin kautta, retrofitattu sähköikkunat eteen sekä kaukosäätöinen keskuslukko + hälytin

SISUSTA:

Sisustassa harvinaisemmat E30 M3 Recaro -penkit. Etuovipahvit, takaovipahvit, etupenkit, takapenkit, vaihdekepin ja käsijarrun suojapussit verhoiltu kokonaan uusiksi aidolla nahalla värinä Coral Red, E30 M3 EVO punaiset turvavyöt, uudelleenverhoiltu M Tech 2 -ratti, uusi musta kattoverhoilu sekä uudelleen mustaksi värjätty lattiamatto, soitin kääntyvällä näytöllä oleva Android, jossa pyörivät myös moottorinohjauksen mittarit, edessä teetetyt diskanttikolmiot Alpinen diskanteilla, midit GZ 5,25”, takana vanhaa tyyliä kunnioittaen DLS Reference 6,5” -erillissarja, kontissa 12” Earthquaken Magma, vahvistimet Soundigital 3000.1 EVO5 sekä Focal Impulse

KIITOKSET:

Vems welho Sami Korhonen; kaverina taas kerran toteuttamassa moottorinohjausta sekä kaapelointeja, Helininkonepaja; paikallinen konepaja, joka vuodesta toiseen on tehnyt tarvittavat koneistukset ja osien valmistukset mm. vanteet ja jarrut, apua saa aina tarvittaessa, puoliso joka katsellut harrastusta ja touhunnut mukana vuodesta toiseen, kaikki kaverit jotka auttaneet projektin kanssa tai käyneet edes jauhamassa jargonia, kiitokset myös muille harrastajille vertaistuesta

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Tarmo Hänninen
  • Ammatti: Huoltopäällikkö
  • Ikä: 40
  • Instagram: @tarmohanninen

 

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

 

EXTRA PHOTOS!