CookieMonster - Subaru Impreza STI Type-R WRC Limited Edition '98

Mitä syntyy kun Atte-autonrakentaja antaa vapaat kädet verhoilijalle ja graafikolle? Hulvattoman hauska WRC-korisarjalla lihotettu 500-heppainen keksimonsteri.

PIKAFAKTAT:

  • Kone: 2.1L stroker boxer
  • Vanteet: SSR Professor SP1 18”
  • Teho: 500 hv / 600 Nm

Esittely julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 8 / 2019. Auto oli kyseisen numeron kansiauto.

Vantaalla jo 15 vuotta asunut kontiolahtelaislähtöinen Atte Taivainen tykkää harrastaa japanilaisia autoja. Vastaavanlaisia Subaruita hänellä on ollut kaksi yksilöä jo ennen jutun keksimonsteria, joka löytyi loppusyksystä 2017.

Talven ajan Atte pieksi Subarun kupeita penkkoihin, sillä taustalla oli päätös, että auto menee pian pukkien päälle ja palasiksi. Lumien aikana hän alkoi haalimaan tekniikkapuolen osia ja siinä samalla löytyi myös WRC-korisarja, joka lopulta löi projektille alkutahdit.

AUKKOJA YLEMMÄS JA AUTOA ALEMMAS

– Purin auton rullaavaksi, mistä alkoi uuden rakentaminen keväällä 2018. Hankkimani WRC-korisarja on tämän mallisarjan tunnettua 22b-erikoismallia vieläkin leveämpi versio. WRC-korisarja levittää Type-R mallia 5 cm puoleltaan ja pyöränaukot nousevat samalla 5 cm vakiota ylemmäs. Tätä sarjaa muokattiin takaa vielä lisää. Loppujen lopuksi kori leveni vielä 10 cm per puoli. Takapyöränkotelot tein kokonaan suuremmiksi.

Alustaksi tuli BC Racingin custom coilover -kitti, jossa päädyin lyhyempiin iskunvaimentimiin, jotta auto saadaan mahdollisimman alas. Äkkiä voisi luulla, ettei autoa ole edes madallettu kovin paljoa, koska pyörät eivät sukella kaariin syvälle. Totuus löytyy kuitenkin puurosta, kun laittaa viereen vakiokorkuisen Imprezan. Lattia on aika lähellä asfalttia.

Konepeitto, etulokasuojat, helmat, takakyljet ja puskurit ovat lasikuitua, takaluukku löytyi maailmalta hiilikuituisena. Peltiä ei jäänyt paljon muualle kuin oviin ja kattoon. Talvisen jääratailun jäljiltä peltipinnoille syntyneet lommot oikoi Svennin Jussi, jonka jälkeen peltiosat valmisteltiin pohjatöitä varten.

Koritöiden valmistuttua alkoi vimmattu pohjien hierominen. Oli heinäkuu ja +30 C lasissa. Kesäloman olisi tietysti voinut käyttää toisinkin, mutta ajatus oli saada pohjat tehtyä ja ainakin konehuone väriin lomien aikana. Värin kanssa meinasi tulla vaikeuksia, kun en osannut päättää mitä haluan.

– Oli perjantai kun Mikko sanoi: ”Huomenna olisi se päivä. Joko on väri tiedossa?”

– No ei ollut, ja voin sanoa että pe-la välinen yö oli vilkas kaikin puolin. Lauantaiaamuna luitani keräillessä olin asiasta sen verran viisaampi, että olin saanut värin valittua. Subaru siis lopulta sai värin pintaansa loman aikana. Aika jees. Väreiksi konehuoneeseen valikoitui siis jarrupaloistaan tunnetun Project Mu:n räväkkä vihreä ja ulkokuoreen rauhallinen maitokahvin ruskea.

WRC-korisarja levittää autoa yhteensä 10 senttiä ja nostaa pyöränkaaria 5 senttiä. Jälkimmäisestä johtuen moni luulee autoa usein korkeammaksi kuin se todellisuudessa on. Keksimonsterin kaksi metriä leveän takasiiven jalat ja runkopalkkeihin kiinnittyvä tukikehikko ovat Aten omaa suunnittelutuotantoa.
Etu- ja helmasplitterit sekä takadiffuusori ovat omaa tuotantoa ja tehty kevlarista.
Lasikuituisesta konepeitosta on poistettu skuuppi ja pinnat on muotoiltu uudelleen oman maun mukaan. Do-Luck -hiilaripeilit on maalattu mustaksi.

STROKER

– Kasaaminen alkoi voimansiirrosta. Vaihteistoksi tuli 6-vaihteinen DCCD-laatikko, jossa on säädettävä vetosuhde. Keitmotorsport rakensi minulle moottorin sillä aikaa, kun vietin aikaa maalaamolla.

Lohko, johon moottori rakennettiin, on niin sanottu vanhan liiton lohko, jossa on suljetut sylinteriputket, eikä avonaiset kuten tässä autossa alun perin. Sylinterit porattiin seuraavaan ylikokoon yhden vioittuneen sylinteriputken vuoksi. Uudemman mallin kampiakselin myötä myös päittäislaakerin paikka jouduttiin muuttamaan. Kansiksi päätyivät ver5-kannet.

Moottorin valmistuttua asensin sen paikalleen apulaitteineen. Akku siirtyi takakonttiin ja bensalinjat vaihtuivat kokonaisuudessaan teflonisiin. Suunnittelin ahtimelle paikan ja sille pakosarjalta tulevat putket.

Putkiston teon osalta käännyin Luisu Garagen Antin puoleen. Antti ja Roihiksen Nico loihtivat rosterista putken, jonka jälkeen Antti hitsasi vielä ahtoputket ja huohotinsäiliön. Tämän jälkeen nakkasin sisustan paikalleen ja aloimme hakea ensistarttisäätöjä eculle Juhon kanssa. Samalla polttoaineeksi muuttui E85, eikä aikaakaan, kun oltiin jo tien päällä säätämässä.

WINGS FOR DAYS

Tämä muotovalio valmistui lokakuussa, ja tällä kokoonpanolla ajettiin tekniikkaa sisään loppuvuoden ajan. Vuosi vaihtui ja sisäinen rakentaja nosti jälleen päätään. Jotain oli tehtävä. Ajatuksissa pyöri entistä racempi lookki, ja hetkeä myöhemmin paineilmasaha soi jälleeen.

– Ensimmäisenä aloin suunnittelemaan takaspoileria, johon minulta löytyi jo 2000 milliä leveä siipiaihio. Piirsin jalat ja leikkasin sapluunat. Ne kiikutin JiiKoolle, joka leikkasi alumiinista lopulliset kappaleet. Jaloille suunnittelin puskurin rungon yhteyteen tukevan häkin, joka on kiinnitty runkoaisojen päihin. Siipi on mallia universaali, joten jaloille piti tehdä omat kiinnikeet. Päädyiksi valkoituivat sopivan mallikseksi muotoillut kelvar-palat. Lopuksi jalat käytettiin pulverimaalauksessa. Koko komeus on suunniteltu niin, että takaluukun saa vielä avattua niin, ettei se osu siiven jalkoihin.

Laitoin Baranovin Maxille viestiä, että yksi iso kevlar-levy, kiitos. Tästä pääsin toteuttamaan etusplitteriä ja helmapaloja. Takadiffuun sain idean Mölsän Juhiksen R32 GT-R:ään suunnitellusta diffuusorista, josta nappasin muotin ja modasin sen Subaruun sopivaksi. Eteen ja taakse syntyivät samalla omin käsin loihditut diffuusorin Vortex Generaattorit. Diffuusorin myötä nykyinen pakoputken ulostulo ei enää toiminut, joten päädyin poistamaan vararengaskotelon. Muokattiin Antin kanssa putki tulemaan ulos keskeltä. Ulostuloksi halusin jotain erilaista, joten annoin Antille vapaat kädet sen suhteen. Eräänä iltana hän loihti omin pikku kätösin hyvän muotoisen tötterön ulostuloksi.

Konehuone ja jarrusatulat on maalattu villisti turkoosilla. Väri juontaa juurensa japanilaiseen jarruvalmistajaan Project Mu:hun. Holsetin HX40 Super tuottaa E85:lla 500 hv / 600 Nm tehot.
Moottorin ilmansaantia on parannettu ennen suodatinta umpion alle tehdyllä ilmakanavalla. Samalla kaikki ylimääräinen on poistettu konetilasta ja reiät hitsattu umpeen.

KEKSIMONSTERI

– Vuoden vaiheessa löysin kivat 2-osaiset SSR-vanteet aika ujoissa mitoissa, 7,5x18”. Muutin Professorit 3-osaisiksi ja sitä kautta reilusti leveämmiksi tuhdeilla ulkolipoilla. Ei ollut ihan pieni työmaa, sillä keskiöiden irrotuksen jälkeen tehtaalla kasaan hitsatut vanteen ulkolipat piti irrottaa sisäkannuista todella varovasti laikkaamalla. Virheisiin ei ollut varaa, tai sisäkannut olisivat olleet pilalla. Muutaman talli-illan pähkäilyjen ja ET-laskujen päätteksi uudet ulkolipat tilattiin niin, että kasatut vanteet ovat edessä kokoa 9,25x18” ja takana 11,25x18”.

Vanteiden värimaailma koostuu mustan sävyistä eri kiiltoastein. Väri syntyi yhteistyönä Stirwellillä. Erikoisuutena kehitettiin alumiini- ja kiiltäviin vanteenlippoihin tehty väritön primer, jolla värit varmasti pysyvät haastavassa pinnassa. Lipakat pinnat loihti RR Designin Sami Härmälä. Keskiöt ovat satiinia ja lippojen pohjalle ruiskutettiin runsaasti ruskeaa candyä, jonka päälle tumma sävylakka. Auringon osuessa lippoihin niistä löytyy häivähdys ruskeaa. Renkaiksi tuli Federalin semisliksit.

Vähitellen auto alkoi tuntua muilta osin valmiilta, vain sopiva teippausteema puuttui.

– Käännyin tässä kohtaa Kemppisen Henkan puoleen ja kysyin, voisiko hän suunnitella grafiikat. Minulla ei ollut minkäänlaista ideaa tai ajatusta, mitä lähdettäisiin toteuttamaan, joten päätin antaa Henkalle täysin vapaat kädet, josta hän tykkäsi kovasti.

Meni tovi ja toinenkin, kunnes luonnos mahdollisista grafiikoista rävähti silmieni eteen. Olin heti aivan myyty. Henkka alkoi valottaa tarinaa grafiikoiden takaa: ”Subaruista puhutaan maailmalla lempinimellä Subie, no se rimmaa Cookie-sanan kanssa – Atte tunnetusti mussuttaa aina jotain keksejä. Auto on melkoinen Monsteri, joten teemanimi oli aikalailla siinä: Cookie Monster. Haasteena oli yhdistää melko epätavallinen räväkkä vihreä ja lempeä maitokahvi niin, että ne sointuisivat grafiikoissa yhteen. Halusin jonkin tunnistettavan hahmon, joka löisi varmasti maailmalla läpi. Muppetit ovat melko varmasti joka maailmankolkassa tunnettuja lastenohjelmista. Tässä vaiheessa herätettiin Sesame Streetin karvainen suursyömäri, jolle laitettiin sinkkuturbo kainaloon. Samalla hahmon hauskat letkautukset saatiin käännettyä Someen pieniksi teaser-videoiksi, esim. Instagramin puolelle autoprojektin seuraajille. Numerot 22 ovissa tarkoittavat korimallin 22b mallisarjaa, joka on tehtaan erikoismalli pulleine muotoineen. Keksit ja monsteri selittää Aten pohjattoman ruokahalun ja suuren koon. Kylkeen on upotettu 22 keksiä, jos et sitä vielä tiennyt. Lisäksi kokonaisuuteen on upotettu eri yritysten logoja, joiden osia tai palveluksia projektissa on käytetty.”

Henkka ja Samppa Härmälä hoitivat teippauksen keväällä aivan viime metreillä ennen ACS:ta. Uusi lookki paljastettiin vasta näyttelyssä.

Verhoilijalle annettiin vapaat kädet ja materiaaleiksi nahka sekä alcantara. Toiveena oli kuitenkin aikaa kestävää timanttitikkiä, jota saatiin sopivassa suhteessa kokonaisuutta silmällä pitäen.
Etuoviin on upotettu Ground Zeron erillissarjan midit. Huomaa lattiamaton leikkaus turvakaaren kohdalla.
Projektin työnimi on brodeerattu penkkien selkänojiin.

STI TYPE-R WRC LIMITED EDITION

– Sisusta purettiin atomeiksi ja kaikki pinnat äänieristettiin. Maailmalta löytyneistä Cuscon pulttikaarista hyödynnettiin etukaaret ja pääkaari. Takahäkin tein omien visioiden pohjalta, jonka jälkeen koko komeus kävi Uudenmaansoodan Terolla pulveroitavana.

Penkit, ovipahvit ja keskikonsolin kannen päätin verhoiluttaa. Tästä kopin otti autoverhoilu.fi:n Evens. Annoin Evensille aika vapaat kädet, mutta materiaalit päätettiin kuitenkin yhdessä, eli nahkaa ja alcantaraa. Tikkaukset ovat siitä erikoiset, että ne ovat ikäänkuin perinteiset timanttitikkaukset, paitsi että tikit eivät mene nahkojen reunoille, vaan muodostavat timantti-kohokuivot pintojen keskelle. Tikki alkaa ja loppuu tikkaukseen, tasavälein. Tämä on melko vaativa tikkaustyyli kenelle tahansa verhoilijalle. Samaa tyyliä saa optiona esim. Lambon Aventadoriin.

Henkka suunnitteli tälle projektille osuvan logon ja nimen; ”STI Type-R WRC Limited Edition”, jonka Evens brodeerasi penkkien selkänojiin. Loppumetreillä toimitin sepälle sapluunat lattiamatoista, jotka ehtivät valmistua sopivasti samaan kuormaan. Lopputulokseen olen tosi tyytyväinen.

KEVYET HIFIT

– Kun päätin äänieristää auton, tiesin, että jonkinlaiset radiot tullaan asentamaan jossain vaihessa. Ei mitään raskasta settiä, vaan laadukas kevyt kokoonpano. Eteen tuli GZ Competition -erillissarja, jolle tein oviin erilliset paikat, sekä kaariputkiin tein diskanteille paikat, joiden johdotukset hoidin putkien sisälle. Subbariksi valitsin DD Audion pienen 8-tuumaisen, jolle syntyi customboxi poistetun takapenkin keskikonsolin päälle. Muuten poistetun penkin tilan täyttää verhoiltu lasikuitupaneeli, jotta yleisilme pysyy siistinä.

Tällä kattauksella aloitettiin showkausi, joka starttasi pääsiäisen ACS:ta, ja siitä eteenpäin on kovasti kierretty erinäisissä kivoissa karkeloissa ja kissanristiäisissä. Auto on toiminut hyvin ja palaute on ollut varsin positiivista, joten kaikkeen voi olla varsin tyytyväinen. Tämäkään ei olisi valmistunut näin nopsaan ilman hyvää verkostoa, joten kiitos vielä siitä kaikille teille mukana olleille.

18” SSR Professor SP1 -vanteet olivat ostaessa vain 7,5” leveät. Järeämmillä ulkolipoilla asia korjattiin mittoihin 9,25” ja 11,25”. Väreinä käytettiin mustan eri sävyjä.
Trumpettimallinen pakoputken ulostulo keskellä perää on varmasti ainut laatuaan.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

2.0 closed deck -lohko, 2.1L stroker, nitrattu stroukki-kampiakseli, Manley-veivit, Mahle-männät, ACL-laakerit, ARP-pultit, RCM-pahvit,1500cc suuttimet, teflonlinjat an8, Walbro 450 -polttoainepumppu, Holset HX40 Super custom -ahdin, KKD 60 mm hukkis, 3.5” rst custom putki, 600x300 cooleri, autronic

VOIMANSIIRTO:

6-vaihteinen DCCD-vaihteisto, 6-lapainen sintterikytkin

ALUSTA:

BC Racing custom alusta, säädettävät varret takana

JARRUT:

Edessä 4-mäntäiset Brembot 325 mm ura/reikälevyin, takana 2-mäntäiset Brembot 316 mm ura/reikälevyin

VANTEET JA RENKAAT:

SSR Professor SP1 edessä 9,25x18”, takana 11,25x18”, renkaat Federal RS-R- Evo semislicksit edessä 245/35 ja takana 285/30

KORIMUUTOKSET JA LISÄVARUSTEET:

WRC-korisarja, jota levitetty lisää. Isot pyöräkotelot, kevlar-diffuusori, splitter ja helmapalat, iso takaspoileri, safari-kattoluukku, Do-Luck hiilaripeilit mustaksi maalattuna, kuitukonepeitosta poistettu skuuppi ja muotoiltu oman maun mukaan

SISUSTA JA HIFI:

Cuscon pulttikaaret, takapenkit poistettu ja tilalle tehty kuitupaneelit sekä subikotelo, Etuoviin hierottu kaiuttimet, diskantit optimoitu Cuscon kaariin, kojelautaan istutettu 3-mittarin podi, ohjauspylvääseen integroitu seosmittari, Qsp ratti Sparcon pikalukolla, penkit ja ovipahvit verhoiltu alcantaralla ja nahalla timanttitikkauksin

Alpine 1-din soitin, DD Audion 5-kanavainen pääte, DD Audio 8” subwoofer, Ground Zero Competition 6.5” erillissarja

KIITOKSET:

Kaikki, ketkä olleet jollain talvalla projektissa mukana, erityisesti Örri tiloista #teamsoundpark, Mikolle maalausavusta ja tiloista #mjpaint, Antille tig hitsaustöistä #luisugarage, Henkalle teippausprokkiksesta jonka sai suunnitella alusta lähtien itse ja suoritti Samin avustuksella, joka myös jeesasi maalauksissa #hcgraphics #rrdesign, Autoverhoilu.fi ja Evens, Keit tekniikkapuolesta #keitmotorsport, Svenin veljekset Juho sekä Jussi, Juhis mediatuesta #mölsapictures, Stirwell automaalikauppa

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Atte Taivainen
  • Ammatti: Raksapena
  • Ikä: 33
  • Some: @atte_jpn

EXTRA PHOTOS!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !