Finjector on varmasti tuttu ainakin vähän sporttisempien autojen harrastajille. Yritys tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman sähkö-, letku-, suutin- ja muita autotarvikkeita, sekä vahvaan asiantuntemukseen perustuvia palveluita jokaiselle moottoripäälle. Kävimme tutustumassa toimintaan Helsingissä.
PIKAFAKTAT
- Yritys: MKS Autobusiness Oy / Finjector.com
- Osoite: Isonpellontie 7, 00720 Helsinki
- Facebook: Finjector.com
- Instagram: @finjector
- www.finjector.com
- Yrittäjä: Marko Suurnäkki
- Ikä: 52 vuotta
- Asuinpaikka: Helsinki
- Unelma auto: En ole sellaista vielä löytänyt
Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 09 / 2020.
Mitä suuttimiin tulee, niin aina keskustelun kääntyessä niiden huoltoon tai vaihtamiseen, pomppaa yksi yritys esille: Finjector. Kymmenisen vuotta osakeyhtiönä toiminut firma on kuitenkin saanut alkunsa jo paljon ennen sitä.
– Makuuhuoneesta osia maailmalle, siitä se lähti, yrittäjä Marko Suurnäkki summaa yrityksen alkuaikoja.
PALVELUT JA TUOTTEET
Matka on kulkenut vuosien aikana makuuhuoneesta vielä uutuuttaan kiiltävään liiketilaan Helsingin Pukinmäkeen. Samalla myös toiminta on luonnollisesti laajentunut ja Finjectorin tarjoamien palveluiden kirjo on kattava.
– Huollamme ja testaamme bensa- ja etanolilaitteiden korkea- ja matalapainesuuttimia kahdella modifioidulla ASNU-suutintesterillä. Toisella laitteella tehdään lähes yksinomaan suutinhuoltoja ja toisella penkitetään uusia suuttimia myyntiä varten.
Suomi on pitkä maa. Sen huomaa siitä, kun keväisin ja syksyisin Finjectorilla huollossa on samaan aikaan kiireellisiä moottorikelkkojen ja moottoriveneiden suuttimia.
– Toisilla ajokausi meinaa loppua kesken ja toisilla kausi on alkanut, mutta laitteet eivät toimi seisonnan jälkeen. Tämä sama toistuu vuodesta toiseen. Autamme asiakkaita rakentamaan tehotarpeeseen sopivan polttoainejärjestelmän pumppujen mitoituksesta sopiviin suuttimiin. Tarvittaessa teemme tulpanjohdot mittojen mukaan.
Uusimpana palveluna teemme autoihin etanolimuutoksia. Asennamme kotimaisen EflexFuel-muutossarjan, jonka jälkeen autossa voi huoletta käyttää bensaa tai E85:ttä. Tai mitä tahansa näiden sekoitusta.
Myös myytävien tuotteiden puolella on varaa mistä valita, sillä tuoteartikkeleita on pitkälle viisinumeroinen lukumäärä.
– Myymme komponentteja polttoaine- ja sytytysjärjestelmien rakentamiseen ja muuttamiseen. Suuttimia, kaikenlaisia sensoreita, pumppuja, paineensäätimiä, letkuliittimiä, letkuja, flektejä, keruusäiliöitä, sähköliittimiä, johtimia, releitä, sytytyspuolia, tulppia ja ties mitä moottorin käyntiin liittyvää.
Hiljattain Finjector laajensi tuotevalikoimaansa myös voimansiirron komponentteihin. Hyllystä löytyy nykyään siis myös yleisimmät Tiltonin kytkimet, pedalboxit ja niihin liittyvät osat.
– Yleisön pyynnöstä otimme myymälään hyllyllisen Autodude-autonhoitotuotteita. Ilmeisesti sijaintimme takia niille on jopa kysyntää, Marko kertoo.
Yrityksen asiakaskunta on hyvin laaja ja siihen kuuluu niin yksityisiä kuin myös yrityksiä.
– Suurimmat asiakkaamme ovat ulkomaisia virityspajoja, tukkumyyjiä ja meidän kaltaisiamme komponenttien myyjiä. Kotimaassa asiakaskuntamme muodostuu yksityisistä autojen rakentelijoista ja yrityksistä, jotka aikaansaavat autoihin lisää voimaa.
Finjector nimenäkin viittaa suuttimeen, eli englanniksi injectoriin. Lienee siis loogista, että tuotteiden ehdoton ykkönen onkin nimenomaan suuttimet.
– Kaikki myymämme uudetkin suuttimet virtausmitataan, numeroidaan ja ainemäärät taulukoidaan. Suuttimien tehdastoleranssit ovat liian suuria viritettyihin moottoreihin ja ilman mittausta vaarana olisi esimerkiksi laaja moottorivaurio. Uusia suuttimia myös modifioidaan enemmän virtaaviksi ja modaamisen jälkeen myös ne pääsevät virtausmittauksiin. Asiakkaalle toimitetaan aina valikoitu sarja suuttimia pienillä virtauseroilla.
Finjector lukeutuu siihen kastiin yrityksistä, jotka ovat hyötyneet koronavuodesta, ainakin jollain tasolla, vaikkakin se on myös samalla hankaloittanut elämää.
– Suuttimien valikoima on nyt hyvin monipuolinen ja tulemme tänä vuonna myymään niitä ennätysmäärän. Korona vaikuttaa tuotteiden saatavuuteen ja pidentää toimitusaikoja tehtailta. Tälläkin hetkellä tilauksessa on yli 2000 suutinta, mutta toimitusaikaa ei vielä osaa kukaan kertoa.
MUTTA MISTÄ KAIKKI ALKOI?
Monesti liiketoiminta on loppujen lopuksi sattumien summa, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Finjectorinkin juuret ovat kaukana menneisyydessä ja kehitys on ollut lähinnä luonnollisten jatkumoiden seurausta. Annetaan Markon kertoa koko tarina alusta loppuun:
– Muutin 80-luvun lopulla pääkaupunkiseudulle opiskelemaan. Hain ja pääsin heti opiskelun ohessa töihin autosähköliikkeeseen Karjalankatu 2:een. Samassa talossa sijaitsi Boschin huoltokoulu ja maahantuonti, joten paikkaa kutsuttiin nimellä Bosch Center.
Ensimmäisenä opiskeluvuonna alkoi koulutusputkeni Boschin sytytys- ja polttoainelaitteiden parissa. Sain koulusta (opiskelin autoteknikoksi) vapaata aina kun Boschilla oli tarjolla sopiva kurssi. Tein teknikkotyön aiheesta ”Bosch L- ja LE-Jetronic ja tarvittavat muutokset moottorin virityksen yhteydessä”.
Heti valmistumisen jälkeen vuonna 1991 aloitin työnteon käynti- ja päästövikaisten autojen parissa. Suihkutus- ja sytytysjärjestelmät tulivat tutuiksi joka päivä niiden kanssa puuhastellessa. Vuonna 1995 minua pyydettiin töihin firmaan, jossa kaivattiin apua autosähkö- ja käyntivikojen korjaamisen parissa.
Lähdin uuteen paikkaan ja ajoin siellä heti läpi ajatuksen Bosch-huoltopisteen synnyttämisestä. Parissa viikossa sopimus Boschin kanssa oli allekirjoitettu ja suuri määrä erikoistyökaluja tilattu. Aluksi tein töitä Boschin huoltokoulusta lainatuilla testilaitteilla ja työn painopiste ajautui nopeasti lähes yksinomaan suihkutusjärjestelmien pariin. Päästö- ja käyntivikaisia autoja tuli korjattavaksi ympäri pääkaupunkiseutua.
Vuonna 1997 Bosch Centeristä oli vapautumassa korjaamotilaa edellisen työnantajani yritystoiminnan hiipuessa. Työnantajani kysyi, perustetaanko yhdessä korjaamo ja muutetaan Bosch Centeriin? Niinhän siinä sitten kävi. Yhtäkkiä olinkin mukana yritystoiminnassa, ja se oli minulle täysin uusi maailma. Vuosia vierähti, työmäärä ja yritys kasvoivat kovaa vauhtia. Pian olimme tilanteessa, jolloin itselleni ei jäänyt enää juurikaan aikaa korjaamossa työskentelyyn, kun päivät täyttyivät kaikesta muusta.
Korjaamomme vieressä ollut varaosaliike ajautui talousvaikeuksiin ja lopetti. Valloitimme varaosaliikkeen tilan ja nyt olimme myös varaosakauppiaita. Olimme Bosch-autotuotteiden tukkumyyjä. Pienissä määrin olimme jo myyneet Bosch-tuotteita ennen sitäkin. Korjaamobisnes ja varaosamarkkinat muuttuivat, otimme merkkiedustuksia ja yrityksen koko kasvoi. Olin saanut kasaan jonkinlaisen asiakaskunnan motorsportiin liittyville Bosch-tuotteille.
Vuoden 2009 lopulla myin osuuteni korjaamosta pois. Jäin kuitenkin vielä taloon tekemään varaosakauppaa ja varmistamaan, että kaikki saatiin rullaamaan ilman minua. Maaliskuussa 2010 kannoin viimeisetkin tavarani ulos ovesta. Sain mukaan motorsportiin liittyvät asiakkaani ja siinä oli varsinaisesti lähtökohta nykyisyyteen.
Siirryin kotiin tekemään töitä toiminimellä oman yrityksen parissa. Yritys MKS Autobusiness Oy rekisteröitiin kaupparekisteriin 19.4.2010. Nimen Finjector.com keksin alkuvuonna 2010 ja samaan aikaan aloitettiin nettikaupan suunnittelu. Kauppa saatiin auki marraskuussa 2010.
Heinäkuussa 2011 sain vuokrattua kotitalomme kellarista noin 40 neliön varastotilan. Siihen asti, reilun vuoden ajan, tavaraa lähti makuuhuoneesta maailmalle. Vaimoni tuli myös omaan firmaan töihin kesällä 2011. Ensimmäinen työntekijä oli nyt palkattu. Itse tein töitä ensimmäisen vuoden ilman palkkaa, ja kaikki sisään tullut raha laitettiin yrityksen kasvattamiseen.
Helmikuussa 2016 palkkasin ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän. Kaveri tuli pariksi viikoksi apuun lomamme ajaksi, mutta jäikin taloon useaksi vuodeksi. Aleksi palkattiin puolestaan suutintöitä tekemään helmikuussa 2017.
Kesän 2011 ja helmikuun 2016 välissä aputyövoimana oli silloin tällöin useita sukulaisia, kollegoita ja muita tuttuja. Ennen muuttoa isompiin, nykyisiin tiloihin, pienessä kellarivarastossa alkoi olla todella ahdasta. Siellä työskenteli 4 ihmistä, oli 2 kpl suutintestereitä ja tuotteita oli hyllyssä yli tuhat eri nimikettä. Olimme vallanneet taloyhtiön pannuhuoneenkin varaosille.
Muutto nykyisiin noin 300 neliön tiloihin toteutui vappuna 2018. Olin hiljaisesti etsinyt uusia tiloja usean vuoden ajan. Mitään sijainniltaan ja tiloiltaan sopivaa ei vaan löytynyt, mutta puhelu YIT:ltä ja kutsu lähteä mukaan Oulunkylän Motorcenteriin muutti kaiken. Uuteen rakennukseen pääsimme suunnittelemaan sellaiset tilat kuin itse halusimme. Neliöiden myötä huonekorkeus kasvoi 2 metristä yli 6 metriin ja nyt mahtuvat pidemmätkin asiakkaat seisomaan suorassa.
Nykyisin meitä on töissä 6 henkeä. Keväällä piti olla 10-vuotiskekkerit, mutta korona on siirtänyt ne ties minne tulevaisuuteen.
TUPLAA, SINAPPIA JA TULEVAISUUDEN NÄKYMIÄ
Koronasta huolimatta tämä vuosi on siis ollut Finjectorille kasvun vuosi.
– Jos tämä on uusi normaali, näyttää tulevaisuus erittäin hyvältä. Ilmassa on koronan lisäksi kuitenkin joitakin tummia pilviä ja esimerkiksi poliittiset päätökset voivat muuttaa toimintaamme hyvin paljon. En kuitenkaan usko, että kovin rajuja liikkeitä lähiaikoina tehdään, esimerkiksi polttomoottoreiden alasajoa. Takataskussa täytyy kuitenkin olla uusia valttikortteja
Niitä ovat vaikkapa tällä hetkellä käynnissä oleva tuotevalikoiman kasvatus esimerkiksi letkujen ja letkuliittimien puolella.
– AN-letkuliittimien tuotevalikoiman laajennus on parhaillaan käynnissä. Tämän lehden ilmestyessä valikoima tulee olemaan paljon suurempi kuin on tätä kirjoitettaessa. Kenties jotain moottorinohjauksiin ja näyttöihin liittyvää on tulossa myös vielä loppuvuoden aikana.
Finjector on autotuotteiden lisäksi tullut tutuksi erilaisista kaupanpäällisistä, joista yrityksen oma sinappi on ainakin täällä GTi:n toimituksessa maistunut!
– Olemme jo vuosia pakkailleet tilausten mukaan pieniä yllätyksiä. Tupla on mukavan kokoinen ja yleisesti pidetty patukka. Ulkomaillakin siitä tykättiin niin, että Tuplia myytiin laatikkokaupalla. Lavallinen Tuplia (4284 kpl) riitti noin 9 kuukauden ajaksi.
Voimasinappi-idea pohjautuu puolestaan Erihinaus-Pasin sinappiin. Olen chilin ystävä ja sinapintekijällä oli tarjota myös chiliversio sinapista. Sinapille keksittiin nimi Voimasinappi ja laitettiin etiketit painoon. Sinappia on mennyt tilausten mukaan jo reilusti yli tuhat purkkia ja esimerkiksi yksi asiakas USA:sta halusi kaupanpäällisen saatuaan ostaa pelkkää sinappia. Mehän myimme, Marko päättää hymyillen.
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/
Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !
EXTRA PHOTOS!