Henkilökuvassa: Kalle Rovanperä

GTi:n henkilökuvasarjassa kerrotaan tarinoita henkilöistä ilmiöiden takana. Tällä kertaa esitellään rallipolut suvereeneilla otteillaan valloittanut Kalle Rovanperä. Rallin lisäksi Kalle on vannoutunut automies myös siviilissä.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 7 / 2019!

PIKAFAKTAT:

  • Nimi: Kalle Rovanperä
  • Ikä: 18
  • Paikkakunta: Jyväskylä / Puuppola
  • Instagram: @kallerovanpera
  • Millä ajat arkena: Skoda Superb ja Volvo V70R
©Jaanus Ree / Redbull Content Pool

Kaikki eivät ehkä tiedä, kuka on Kalle Rovanperä. Omin sanoin, kuka olet ja mitä teet arjessasi?

- Olen nuorena aloittanut ammattiralliautoilija ja moottoriurheilun harrastaja muutenkin. Työkseni siis ajan ralliautolla MM-sarjaa ja loppu vähäinen aika pitää sisällään sitten muita harrastuksia.

Entäpä vapaa-aikanasi, mitä teet kun et ole kisareissuilla?

- Harrastan nykyään lähinnä vain autoja. Ennen ajoin moottoripyörillä ja muilla paljon enemmän. Edelleen tulee ajettua talvet kelkalla ja kesät vesijetillä ja välillä motskareillakin.

Kuinka paljon reissupäiviä sinulle tulee vuodessa?

- Niitä on jonkun verran yli 200 päivää.

Mistä olet saanut kipinän autoihin ja ajamiseen? Onko lapsesta asti ollut selvää, että haluat olla ralliammattilainen?

- Perheen kautta se on tullut, kun ensimmäisen kerran 2-3-vuotiaana minut laitettiin ajamaan mönkijällä. Ja kyllä se on aina ollut selvää.

Milloin kaikki alkoi ja mikä oli ensimmäinen auto jota olet ajanut?

- Autoiluhommat alkoivat 7 v ikäisenä Toyota Corollalla, sitä ennenhän olin siis ajanut mopoilla ja mönkkäreillä sieltä 2-3 v asti.

Olet ajanut paljon myös muita moottorilla varustettuja pelejä ralliautojen lisäksi. Mitä kaikkia?

- Ruohonleikkurista hävittäjään ja helikopteriin on tullut kaikkea kokeiltua.

Millaisia autoja tallistasi löytyy tällä hetkellä?

- Sieltä löytyy Mazda RX-7, Skoda Superb, Volvo V70R, ja Avo Opel Corsa tietenkin. Sitten pari vanhaa ralliautoa: Citroen R2 ja Toyota Starlet.

Mikä autoistasi on suosikkisi?

- Vaikea päättää, mutta kyllä se RX-7 varmaan on.

Jos saisit valita minkä tahansa harrasteauton kadulle, niin mikä se olisi ja miten sitä olisi paranneltu?

- Tällä hetkellä haluaisin JZX100 Chaserin, joka olisi VIP-tyylillä rakenneltu tehokas mutta tyylikäs katu-raceri.

Löytyykö tallistasi tällä hetkellä auto, jota et aio ikinä myydä?

- RX-7 voi olla sellainen pidemmän ajan kampe kyllä.

Mikä on ollut hauskin kokemus autojen parissa?

- Näitäkin on niin paljon, että on mahdoton keksiä parasta, mutta ekan kerran kun pääsin kunnon drifterillä ajamaan, niin se oli lystiä, varsinkin kun oli pitänyt se jo monta vuotta tehdä.

Puhutaan hieman rallistakin. Mikä ralliautoilussa on parasta?

- Ralliautoilussa on parasta itsensä ja autonsa rajojen puskeminen ja itse kilpailutilanne.

Onko sinulla jotain rituaaleja mitä teet aina ennen esimerkiksi EK:lle lähtöä tms?

- On mulla tietyt rituaalit aina starttiviivalla. Ranteiden pyörittely auki ja fist bump kartturin kanssa. Yleensä myös höpöttelen itelleni siinä jotain!

Onko tilanteesi rallimaailmassa tällä hetkellä juuri se, mitä olet aina halunnut?

- Kyllä se on juuri sellainen kuin pitääkin tällä hetkellä.

Kuka on esikuvasi ja miksi?

- Ei ole oikein esikuvaa, kun olen itse ajanut pienestä asti, mutta oma isä se tuolta rallipuolelta kuitenkin on.

Onko rallimaailmassa vielä jotain, mitä haluaisit kokea tai mitä odotat erityisesti?

- Ei sinänsä mitään erityistä. Ne tulee koettua kyllä tässä uran mittaan varmasti vielä.

Minkä verran olet perehtynyt esimerkiksi nykyisen työkalusi, Skoda Fabia R5:n tekniikkaan?

- Tekniikkaan pitää perehtyä sen verran, että osaa vaihtaa kaikki varaosat, mitä on mukana. Näitä ovat esimerkiksi alustan kaikki varret ja sellaiset. Myös kaikkien osien mahdollisten vikojen kiertäminen ja korjaaminen on opeteltu.

Mitä autot antavat sinulle, mitä et muusta tekemisestä saa?

- Mahdottomasti iloa. Vaikka on työkseen ajanut ralliautoa pari viikkoa ja pääsee reissusta kotiin, niin kyllä vaan pelkästään ajaminen omalla autolla tuo niin ison hymyn naamalle, että ei sitä muista harrastuksista ole ikinä mulle tullut samalla tavalla.

Olet kiertänyt rallien parissa ympäri maailman. Mikä on suosikkimaasi vierailla ja miksi?

- Chile ja Australia on siisteimmät. Hienoja maita ja erilaista kulttuuria, niin sinne on aina mukava mennä.

Ehditkö kisamatkoilla tekemään myös muuta kuin ajamaan kilpaa?

- Kaukokisoissa kerkiää tutustua maihin, kun sinne mennään tasaamaan aikaeroa aikaisemmin. Euroopan kisat ovat puolestaan kyllä niin hätäisiä, ettei siellä muuta ehdi tekemään.

Jos sinusta ei olisi tullut ammattikuljettajaa, niin mitä haluaisit tehdä arjessasi?

- En osaa edes vastata.

Olet ajanut menestyksekkäästi myös driftingiä. Mikä driftingissä viehättää?

- Drifting on lajina vaan hauskaa autolla ajamista ja myös kilpailuissa intensiivistä kisaamista, mikä on se siistein juttu tietenkin.

Kuulimme, että möit drifting-kilpurisi pois. Onko sinulla suunnitelmissa ostaa jonkin toinen auto luistohommiin?

- Tarkoituksena olisi rakentaa kokonaan uusi auto.

Oletko kokeillut muita autourheilulajeja rallin ja driftingin lisäksi?

- Olen kokeillut, rata-autot, karting, rallicross ja varmasti jotain muutakin, mitä en nyt muista!

Milloin olet lukenut ensikertaa GTi-Magazinea?

- En muista tarkalleen, sillä siitä on kauan. Ja nyt uudistunutta GTi:tä olen lukenut!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !