Henkilökuvassa Lauri Heinonen

GTi:n henkilökuvasarjassa kerrotaan tarinoita henkilöistä ilmiöiden takana. Tällä kertaa haastatellaan Suomen mukavinta porilaista, driftingin hallitsevaa Suomen mestaria, Lauri Heinosta. Heinonen Drift Team on tuttu kilparatojen lisäksi myös sosiaalisesta mediasta ja ryhmittymän otteet ovat keränneet vankan fanijoukon viime vuosien aikana.

PIKAFAKTAT:

  • Nimi: Lauri Heinonen
  • Ikä: 28
  • Paikkakunta: Pori
  • Ammatti: Hautaustoimiston työntekijä

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 09 / 2020.

Mistä kaikista sosiaalisen median kanavista sinut tiimeinesi löytää?

– Viimeisimmät infot laitellaan aina Facebookin Heinonen Drift Team -sivulle, Instagramista löydymme nimellä @lauriheinonen13 ja laajimmat dokumentaatiot löytyvät YouTubesta kanavalta Lauri Heinonen.

Lempiruoka?

– Aika paha kysymys. Päiväkodista asti se on ollut jauhelihakastike ja perunamuusi, mennään sillä.

Millä ajat arkena?

– Volvo V70 MK3

Vuonna 2016 auto näytti tältä!

Milloin ja miten päädyit ajamaan driftingiä?

– Autot ovat aina olleet lähellä sydäntä ja erityisesti JDM-kulttuuri kiinnosti kovasti ennen ajokortti-ikää. Makean näköiset autot tekemässä tyylikkäitä ajosuorituksia painuivat mieleen sen verran, että ensimmäiseksi autoksi 18-vuotiaana valikoitui Nissan 200SX S13.

Ensimmäisestä sivuluisusta alkaen oli selvää, että tätä se on tästä eteenpäin. Talven liukkaat hyödynnettiin harjoitellessa, ja nykyäänkin spotterina toimiva Härkälän Ari seisoi penkalla neuvomassa. Syksyllä 2013 pääsin ensimmäisen kerran radalle, Drift Armyn höntsäpäiville Kemoralla.

Sitten piti mennä virittämään ja seuraavat pari vuotta menikin moottoririkosta toipuessa, ennen kuin 2015 sitten pääsin ajamaan radoilla ehjän kesän, ihan vaan huvikseen. Vuoden 2015 syksyllä ostin "Muumi" Vehviläisen legendaarisen 180SX-korin ja vuonna 2016 alkoivat kilpahommat.

Vuodelle 2017 auto maalattiin keltaiseksi.

Miten harjoittelet kisojen välissä?

– Nykypäivän pro-autolla treenaaminen on kustannuksiltaan sen verran arvokasta, että kisojen välissä tulee treenattua lähinnä virtuaalisen driftingin parissa Assetto Corsaa pelaten.

Testipäiviä toki on kisojen välillä, mutta niissä fokus on yleensä muualla kuin itse ajosuorituksen parantamisessa, ja valitettavan usein pariajokaverin puute vaivaa pahasti.

Saavutukset driftingin saralla?

– 2016 Pro2-tulokasluokassa hopealle, 2017 SM-sarjan pronssia, 2018 ensimmäinen Suomen mestaruus, 2019 NEZ-sarjan hopeaa ja nyt 2020 Suomen mestaruus toistamiseen! Lisäksi sain viime vuonna vuoden autourheilija -äänestyksessä yleisön suosikki -tunnustuksen, joka oli lajillemme ensimmäinen laatuaan.

Vuoden 2018 Suomen mestaruus napattiin tällaisella värityksellä.

Mitä ajat ensi vuonna?

– Mieli haikailee Drift Mastersin riveihin Eurooppaan, mutta ainakaan tällä hetkellä budjetti ei sinne veny. Vielä on NEZ-mestaruus nappaamatta, joten näillä näkymin ensi vuonna jahdataan jälleen sitä, ja toki puolustetaan SM-titteliä.

Mitä haluaisit vielä saavuttaa driftingissä?

– Unelma olisi tietysti olla Euroopan mestari, mutta realistisempana haaveena on saada lisää hienoja ajokokemuksia huippukuljettajien kanssa ja edelleen kehittää omaa chase-ajamista.

Toisen Suomen mestaruutensa Lauri nappasi tässä kuosissa. Tässä menee muuten peräkkäin kaksi S-korista Nissania, joissa molemmissa on Nascar -moottorit.

Ketä tiimiinne kuuluu?

– Tiimi koostuu tiiviistä kaveriporukasta: spotterina toimii Ari Härkälä, mekaanikkoina Toni "Jake" Marjomaa, Teemu Taipalmaa, Santeri Järvinen ja Kari Lehti. Kisapäivät videolle taltioi puolestaan tyttöystäväni Tanja Taipalmaa.

Miten tiiminne on muotoutunut?

– Autoharrastuksen parista. Kulttuurin mukaisesti paikallisten huoltoasemien pöytiin oli keräännytty pidemmän aikaa, ja kun drifting-harrastus alkoi mennä totiseksi, niin Ari varmisteli porukalta, että oletteko mukana. Ja olihan ne. Muutama jäsen on mennyt ja tullut elämäntilanteiden muuttuessa, mutta kuten sanottu, tiivis kaveriporukka tässä ollaan edelleen, ei ammattilaisia.

Suomen mestaruutta juhlittiin koko tiimin voimin viime vuonna Pesämäellä!

Tärkeimmät faktat autosta?

– Kori on edelleen sama, noin vuodesta 2007 asti Suomessa kilpailtu Nissan 180SX ja tälle kaudelle siihen istutettiin Dodgen V8 NASCAR-tekniikka. Tehoa on 630 hv / 620 Nm, old school-tyyliin kaasarilla ja virranjakajalla, kierrostenrajoitin löytyy 9000 rpm:n kohdalta.

Mikä olisi unelma-autosi?

– Japanilaisen idolini, Naoki Nakamuran tyylin mukainen Silvia-koppainen S13 Nissan ja noin 400 hv SR20DET-moottori. Se saisi varmasti puntit pyörimään, kun tallin oven aukaisee.

Lempiratasi?

– Kyllä se on "kotirata" Pesämäki, ja vastapäivään, jos pro-autolla ajetaan. Nakamuran Silvialla lähtisin ensimmäisenä Kaanaan radalle.

Pidätkö enemmän teknisistä vai vauhdikkaista radoista?

– Aina itselleni ovat enemmän sopineet pienemmät tekniset radat ja ne ovatkin omia suosikkeja yleisesti. Niissä kun saa vedellä vipuja ja sotkea polkimia toden teolla.

Milloin olet lukenut ensimmäisen kerran GTi-Magazinea?

– Onneksi isäni on elänyt autokulttuurin aallonharjalla ja lapsuudenkodista löytyy "Getaria" ihan ensimmäisestä numerosta saakka, eli kotiläksyt on tehty!

Haluatko lähettää terveisiä GTi-Magazinen lukijoille?

– Lukijoille oikein hyvää ja tuottoisaa alkavaa tallikautta, ja jos joukosta löytyy meidän tiimin faneja, niin suuri kiitos tuesta kuluneella kaudella.

Toimitukselle myös terveisiä, että teette huippuduunia toimittamalla mielenkiintoisimmat uutiset Suomen autoskenestä, ulkoasulla joka hakee vertaistaan, kiitos!

- Toimitus kiittää kauniisti! :)

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!