Henkilökuvassa Roni Collin

GTi:n henkilökuvasarjassa kerrotaan tarinoita henkilöistä ilmiöiden takana. Sarjan kolmannessa osassa esiteltiin Porvoon lahja maailmalle, Roni Collin.

Juttu julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 06 / 2019.

PIKAFAKTAT:

  • Nimi: Roni Collin
  • Ikä: About sama kuin viimeiset 10 vuotta
  • Paikkakunta: Porvoo
  • Instagram: @ronicollin / @speedhooked
  • Millä ajat arkena: Harrasteautolla

Kaikki lukijamme eivät välttämättä tiedä, kuka Roni Collin on. Kerrotko alkuun omin sanoin kuka olet?

– Olen porvoolainen monialayrittäjä, jonka intohimona ovat autot.

Mitä teet vapaa-aikanasi ja miksi vietät sitä vahvasti autojen keskellä?

– Autojen tuunaaminen on mun juttu. Saan siitä kiksit, mikä saa jaksamaan puskea kovasti töitä.

Mistä olet saanut kipinän autoharrastamiseen?

– Sitä en itsekään tiedä. En ainakaan isältäni, joka ajaa Nissan Qashqailla. Enkä veljeltäni, joka vetää Rav4:lla.

Mikä oli ensiautosi?

– Honda Civic CRX -89

Olet omistanut elämäsi aikana auton jos toisenkin. Kaduttaako jonkun myyminen?

– Toisaalta kaduttaa, toisaalta ei. Monet klassikkoautot ovat moninkertaistaneet arvonsa myymisen jälkeen, mutta en niitä olekaan ostanut business-mielessä, vaan lähinnä elämyksiä hakien.

Sinulla on ollut paljon autoja, joista moni meistä ei uskalla edes unelmoida ja olet customoinut nekin vielä naksun verran överimmiksi. Hankitko aina ensin auton, jota alat muuttamaan vai hankitko autot ideoidesi myötä?

– Visiot syntyvät useimmiten jo kauan ennen kuin kyseessä oleva auto on hankittu. Monesti palikatkin tulevat jo ennen kuin auto on skoutattu. Monesti kyllä pienetkin muutokset riittävät, kunhan ne ovat uniikkeja. Ja kyllä, joskus menee överiksikin.

Mikä autoistasi on ollut mielenkiintoisin projektina?

– Ehkä Audi RSS-6, joka oli maailman ensimmäinen ”sedan RS6”. Sekä korimuutokset että valittu väri olivat siihen aikaan uniikkeja. Se oli täydellistä OEM-hommaa.

Minkä auton haluaisit vielä omistaa ja mitkä muutokset siihen tekisit ensimmäisenä?

– Lamborghini Countach. Siihen vanteet, sopivasti tonttiin ja sopisikohan siihen vielä kattokorikin?

Mistä saitte idean Speedhookedin perustamiseen?

– Salmisen Tomin kanssa etsittiin kauan yhteisharrastetilaa sopivan matkan päästä kummankin kotoa Porvoosta. Ei ollut helppoa: navetat ja vanhat teollisuuskiinteistöt koluttiin läpi, mutta missään ei ollut omaa suurta pihaa, mikä on oleellinen meidän käyttötarkoitukseen. 2017 huutokauppaan ilmestyi Porvoon vanha tievarikko, joka oli perfect!

Tätä duunattiin kuntoon lähes kaksi vuotta ja Speedhooked Pitstop valmistui avajaisiin 29.4.2019. Omasta mielestämme Suomesta uupuu paikka, jossa harrastajat voivat kokoontua, pitää miittejä ja jossa hoidetaan autojen modifiointeja sekä myydään ja ostetaan harrastepelejä. Harrastamista tukemassa paikan päällä löytyy myös kahvipaahtimo, kahvila, pizzeria ja miljöö, joka soveltuu juuri siihen mitä etsittiin.

Onko Speedhookedin tarina vastannut suunnitelmianne tähän mennessä?

– Todellakin! Ja huom: on vasta aloitettu! Se, että avajaisiin löysi yli 4000 ihmistä, kertoo juuri siitä, mistä ollaan oltu vakuuttuneita näin pitkään: Suomessa on mahtava autoskene ja harrastajia on pienessä Suomessa todella paljon!

Mikä autoharrastamisessa on parasta?

– Ystävät, yhteishenki ja onnistumisen ilot – niin omat kuin kanssaharrastajienkin.

Mikä on hienoin kokemuksesi autojen parissa?

– Niitä on monta, mutta yhdistävänä tekijänä kaikki ihmissuhteet ja kaveruudet, mitkä harrastamisen myötä ovat Suomessa ja kansainvälisestikin syntyneet.

Mitä autot antavat sinulle, mitä et muusta tekemisestä saa?

– Mikään ei voita kiksejä, jotka valmistuneen projektin fiilistely tuottaa! Visiosta toteutukseen ja prosessi itsessään on mahtava kokemus joka ikinen kerta.

Olet käynyt todella monissa autotapahtumissa ympäri maailman. Mikä tapahtuma on suosikkisi?

– En vedä kotiin päin, mutta Speedhooked X CDLC oli kaikin puolin mahtava! Ja Gatebil Rudskogen ja Sema ovat ihan ok nekin!

Jos autoja ei olisi keksitty, mitä tekisit autojen kanssa puuhaamisen tilalla?

– Varmaan mun uuden harrastuksen, eli veneilyn parissa sitten.

Oletko ajanut kilpaa ikinä (radalla)?

– En ikinä kisaa. Radalla kylläkin, mutta omaa aikaa vastaan.

Haluaisitko harrastaa jotain kilpa-ajoa tai kokeilla jotain tiettyä motorsport-lajia?

– Ehkä driftingiä. Olisin todennäköisesti aika hyvä siinä :)

Milloin olet lukenut ensi kertaa GTi-Magazinea?

– Ihan varmasti heti kun se julkaistiin, eli 20 vuotta sitten!

Onko sinulla mitään mukavaa muistoa GTi-Magazinesta?

– Se, kun mun BMW E30 M3 kuvattiin lehteen. Kuvaukset kestivät koko yön. Olisikohan ollut jopa pakkasta? Itikoita oli ainakin pirusti.

EXTRA PHOTOS!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !