Henkilökuvassa Ville Kaukonen

GTi:n henkilökuvasarjassa kerrotaan tarinoita henkilöistä ilmiöiden takana. Tällä kertaa haastatellaan Suomen drifting-radoilta ja sosiaalisesta mediasta tuttua persoonaa, Ville Kaukosta.

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 01 / 2020.

PIKAFAKTAT

Kaikki eivät ehkä tiedä kuka on Ville Kaukonen. Omin sanoin, kuka olet ja mitä teet arjessasi?

– Drifting-kuski ja tapahtumajuontaja Vaasasta. Sosiaalinen ja omasta mielestä hauska heppu. Arkena ajan työkseni rekkaa ja keittelen pojille kahvia tallilla, kun uusi auto valmistuu!

Millä ajat arkena?

– Ford Transit 2.2TDCi:llä. Mahtava laitos: paska ajaa, mutta ei tarvi ruuvata koko aikaa edellisiin VAG-konsernin pakettiautoihin verrattuna. Yöllä sit painetaan menemään Volvolla, elintarvikkeita nälkäisille Vaasalaisille.

Mikä on unelma-autosi?

– Aika vaikea kysymys. Toisaalta täysin uusi bussi, joka olisi tehty motorhomeks olisi magee, mutta toisaalta joku superauto siviilissä, esimerkiksi Lambo tai Ferrari olisi hieno. Haluan siis: uusi Sprintteri, uusi bussi, Lamborghini ja vielä talvileluksi vaikka Audi RS6.

Mikä oli ensiautosi?

– Opel Vectra GT '93. Sillä painettiin ympäri kyliä. Oli helmaa ja Dietrich-etupuskuria ja 150 hv. Kyllä sitä ajatteli, että se oli matkiksenparkin huipulla silloin.

Entäpä sitten radalla, sinulla on rakenteilla uusi auto kaudelle 2020. Kerro siitä pääpiirteittäin tärkeimmät faktat!

– Auto tehdään heti Euroopan säännöillä ja myös 2020-säännöillä Suomessa, vaikkakin katsastuskortti on 2018, mikä puolestaan antaisi vähän lievennyksiä rakenteluun. Suurimpina muutoksina viime kauden autoon on Gearmotiven suorakytkentävaihteisto ja kunnon ahdin eli BorgWarner EFR-9180

Mikä on parhain autoihin liittyvä muistosi?

– Niitä on kyllä monia, mutta bussin osto oli yksi sellainen unelmien täyttymys, että kun ekaa reissua ajoi, niin isolla miehellä tuli melkein tippa linssiin. On se niin paljon helpottanut tätä touhua, kun kaikki kulkee samassa autossa.

Mikä on uskomattomin sattumus, mitä sinulle on tapahtunut autojen parissa?

– En tiedä onko uskomattomin, mut hauska tarina on kun Slaikka Södergårdin kanssa lähdettiin kerran X-treme Driftingiin katsomaan Alastarolle. Simon ajoi ja mä tietty ryystin vieressä kaljaa. No, siinä sitten kebabmies varikolla tarvis työkaluja, jotta sai koneensa käyntiin, eli siis kebab-koneet jne. Mä hommailin työkaluja ja siitä hyvästä sain syödä kebabia koko viikonlopun.

Simon oli niin raivona, kun hänen hienossa svenskatalande Opel Astra Bertonessa söin jotain taas kerran. Perjantaiyönä sitten alavarikolla otettiin Murtoon Tapsan kanssa vatsalihas-skaba ja meikähän sen voitti. Tuskin enää voittaisin.

Niin, ja olihan siinä vielä jatkoilla sellainen tapaus, että Dirty Sanchezin Danin kanssa poltettiin mun perskarvoja lakkapullolla ja sytkärillä.

Onpa ihan kiva, että oon löytäny ajamisen ja sekoilu on vähentynyt!

Olet pyörinyt autopiireissä pitkään, mistä kaikki alkoi ja milloin?

– Heti kun sain kortin, alettiin käydä X-treme- ja RADALLE.com -tapahtumissa. Silloinhan ne kaikki Kalisconcept ja muut videot tuli ja esimerkiksi Tiitisen Jape ja kumppanit oli sellaisia ns. esikuvia tuolla, että mageeta hommaa, mäki haluun tuunata!

Paskahan mä oon aina ollu rakentamaan, mutta visiot on ollut vahvat ja kaverit ympärillä taitavia, niin jotain ollaan aina saatu aikaankin. Esimerkiksi Toyota BB aikanaan Puumalan kanssa rakennettiin ja äitihän sillä ajaa vieläkin.

Miten tie kulki ensin juontohommiin?

– Siinä oli vuonna 2010 ja 2011 kierretty melkeinpä kaikki Suomen kisat, kun 2012 kesällä oltiin kattoos Affella kisoja ja siellä oli legendaarinen Jorma Pulkkinen juontamassa. Minä tietenkin olin kesäloman avittamana pikkusissa simoissa vielä sunnuntainakin.

Moni oli sanonut että mee sä nyt juontamaan, että kyl sä hoitaisit sen hienosti ja vähän olin sitä miettinytkin, että voishan sitä kokeilla. Akinaattori siinä sitten käveli ja kysyin suoraan näin: Etkö sä v***u ketää parempaa saa tänne juontaa, johon Aki tyypilliseen tapaansa vastasi että tuu v***u ite.

Sanoin että OK, Botnialla juonnetaan sitten ja niinhä minä sinne sitten heti SM-finaalit menin juontamaan syksyllä 2012. Joten: kiitos ja anteeks, Aki. <3

Entäpä ajamaan, miten tie kulki ratin taakse?

– Ajamaan sitten eksyin kun Pihlavan Timo tarjosi Pontiacin lainaan Botnialle 2013 ja siitä tehtiin 3-osainen videosarjakin Niemisen Tempan kanssa. Sarja löytyy youtubesta vieläkin nimellä Kaukonen goes drifting.

Seuraavana vuonna Viitsu lainasi Corollaa Botnian kisaan. 2015 syksyllä Soininen ja Puumala parsi mun silloisen katuautoni, Toyota Mark2:n kasaan hydraulikäkkärillä ja sillä mentiin Pesämäelle sutimaan ja rikkomaan siitä moottori. Siitä se sitten lähti ja loppu onkin jo yhteensattumien summa!

Muistamme, että alkuaikoina ajoit pihalle todella useasti ja valokuvaajatkin peruuttelivat ajovuoroillasi turvallisempiin suuntiin. Olemme kuitenkin päässeet todistamaan, kuinka kehityskäyräsi on ollut käsittämättömän kova. Mistä ranteet ovat löytyneet?

– Varsinkin ensimmäinen vuosi oli sellaista, että mennään täysillä ilman taitoa. Kyllähän se S13 oli todella nopea katurenkaallakin, kun siinä oli moottori todella takana jne.

Mutta kyllä se, että oon päässyt ajamaan nyt neljä vuotta Suomessa enemmän kuin kukaan muu, on auttanut tähän pisteeseen missä nyt ollaan, eli SM-sarjan kolmansia viime vuonna.

Joka vuosi ollaan Puumalan ja muun tiimin kanssa parannettu autoa sen verran kun ollut resursseja ja pidetty fokus siinä, että ajamalla oppii. Ei myöskään olla heti ajettu millään semisliksillä, vaan ensin 225- ja sen jälkeen 265-katurenkaalla ja vasta nyt 2019 koko kausi Sailunin semillä. Pienin askelin ylöspäin ja kova luotto omaan ja tiimin tekemiseen on tuottanut tulosta!

Mitä kaikkea olet jo saavuttanut drifting-kuljettajana?

– 2016 Pro2 -sarjan kolmas, 2018 ja 2019 Radalle.com FDO Pro -luokan mestari.

2019 SM sarjan pronssia. Lisäksi 2019 sain arvostetun Falken Drift Team -kiertopalkinnon.

Hanaalehden lajikasvoäänestyksessä palkittiin vuoden Ratakasvona. Ja tietty olen ainakin 2016 – 2018 Driftcrossin mestari!

Mitkä ovat tavoitteesi kilpa-autoilun saralla seuraavan viiden vuoden aikana?

– Suomen mestaruutta haetaan toden teolla heti 2020. Sen lisäksi mulla on tavoitteena koko ajan saada drifting lajina nousemaan isommaksi ja enemmän suuren yleisön tietoisuuteen!

Mikä on mieleenpainuvin kilpailu, johon olet osallistunut?

– Tekisi mieli sanoa MLV x SPD HKD Drift Challenge 2019, mutta se meni niin penkin alle omalta ajolta, että sanon SM finaalit Seinäjoella.

Ennen ekaa lajittelua mä melkein itkin autossa, koska pelotti niin lujaa lähtee ajamaan ja taisteleen SM pronssista. Ekassa lajitteluvedossa kaasupoljin meni stopparin ohi ja jäi jumiin ja auto pyörähti. Toiseen vetoon en uskaltanut tehdä muuta kun ajaa varmistellen ja sillä saatiin ehkä sija 14.

No sitten ei ollukkaan enää paineita, vaan lähin vaan vetään täysii. Sehän riitti, kun pronssifinaalissa OMT:ssä Juha Pöytälaakso jäi ekaan kurviin ja minä ajoin vaan pelleilemättä loppuun, joka riitti siihen että voitin sarjan pronssia.

Kyllä siinä vedon jälkeen se kaikki paine ja tehty työ purkautui siihen Nissanin kattoon

Oletko kokeillut muita autourheilulajeja kuin driftingiä?

– Autosuunnistusta kävin kerran ajamassa. Kartturikin oli ajanut viimeksi 10 v sitten, joten säännöt oli muuttunut, niin ei me oikein sijoituksille päästy, mutta hauskaa oli. Joskus vielä ajan rallia ja jokkista jonkun kisan. P.S Muissa lajeissa toimivat: soittakaa ja tarjotkaa mahdollisuus kokeilla, niin minähän ajan!

Mikä on sinun näkemyksesi mukaan tärkein asia kun hankit uusia sponsoreita, miten heidät hurmaat?

– Jos täysin rehellinen olen, niin saunan lauteilta ne on mulla ainakin 90-prosenttisesti hankittu. Kyllä se nykyään on niin, että suhteet pitää olla kunnossa, jotta joku kiinnostuu. Sitten vaan lupaat jotain spessua ja monesti sponsorit ovat todella tyytyväisiä kun kerran kaudessa syötät, juotat ja otat kyytiin.

Vinkkinä sponsorien hakuun voisin sanoa, että jos pääset jonnekin neuvottelemaan, niin mieti heti tarkkaan että mitä sulla on antaa sponsorille. Missä kohdissa autoa tarrat, miten tiimin takeissa ja niin edelleen. Mieti myös mitä sinä tarvitset, sillä monesti firmat antaa mielummin tavaraa kuin rahaa.

Mitä autot antavat sinulle, mitä et muusta tekemisestä saa?

– Ilon ja surun kyyneliä. Neljä vuotta driftingiä on välillä opettanut sen kuinka sä voit tänään olla maan kovin keisari – kaikki toimii ja ajo sujuu – kun taas huomenna kaikki voi olla niin päin sitä itseään. Ja kyllä se yhteisöllisyys ja ne aidot ystävät löytyy tästä lajista!

Jos voisit muuttaa mitä tahansa suomalaisessa autoharrastamisessa, niin mitä se olisi?

– Enemmän pitäisi vetää yhtä köyttä ja tukea toinen toista. Ei se ole paskajätkä se toinen, jos sillä on Japan Racingit tai se tykkää autoista, jotka on tontissa.

Ihmisiä on erilaisia ja niillä jokaisella erilainen maku. Toisen ihmisen ja harrastajan kunnioitusta kaipaisin välillä enemmän. Esimerkiksi en mä nyt lajina suoraan Timeattackia ymmärrä, mutta siellä on hienoja miehiä joista on tullut mulle todella hyviä ystäviä.

Toinen vielä, mihin voisi parannuksia miettiä, on että kilpaa ajamaan ja treenaamaan pitää päästä edullisesti ja matalalla kynnyksellä.

Onko jotain, mitä haluaisit vielä kertoa lukijoillemme, esimerkiksi lähettää jotain terveisiä?

– Tulkaa juttelemaan varikoilla, tapahtumissa tai kaupassa. Aina on aikaa jutella driftingistä ja ihmetellä maailmaa. Joskus aikaa on kaksi minuuttia ja joskus kaksi tuntia, mutta aina on aikaa viedä asioita eteenpäin.

Lisäksi: YouTubesta löytyy Kaukonen Drift Team -nimellä uuden auton rakentelu -sarja, käykää tsekkaamassa!

Milloin olet lukenut ensi kertaa GTi-Magazinea?

– Kyllä se varmasti on ollut ystäväni Möhiksen luona Hedmaninkadulla.

Onko sinulla mitään mukavaa muistoa GTi-Magazinesta?

– Ekat kerrat kun ihailin Möhiksen luona autoja lehdestä ja toki, kun aikanaan oma auto, Toyota BB, pääsi lehteen!

Villen meininkiä kesältä 2018!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa