Henkilökuvassa Ville Viitasaari

GTi:n henkilökuvasarjassa kerrotaan tarinoita henkilöistä ilmiöiden takana. Tällä kertaa kyselimme asioita mieheltä, jonka tallista löytyy kahdeksan BMW:tä ja yksi Peugeot – henkilökuvassa seinäjokinen Ville Viitasaari.

PIKAFAKTAT

  • Nimi: Ville Viitasaari
  • Ikä: 30
  • Paikkakunta: Seinäjoki
  • Millä ajat arkena: BMW F11 M550D
  • Instagram: @wiwweroinen

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 08 / 2021 · Kuvat & Teksti: Matti Tirronen @kuvaamasa

Kaikki eivät ehkä tiedä kuka olet. Omin sanoin, kuka olet ja mitä teet?

– Peräseinäjoelta lähtöisin oleva lievästi Bemareihin hurahtanut hemmo – ehkäpä tämä on jo sairautta, mihin ei ole vielä lääkitystä keksitty omalla kohdalla. Työskentelen yrityksessä nimeltä VKV Service ja työnimike jokapaikanhöylä, yrittäjä tai korjaamopäällikkö, eli arki ja vapaa-aika menevät täysin omien ja muiden romujen ympärillä hääriessä.

Mikä oli ensiautosi?

– Kun kortin sain, ajelin BMW E34 520i Touringilla, 7–8 vanhasta asti on aina joku romu ollut, millä on saanu konhottaa.

Mikä on lempiruokasi ja -juomasi?

– Vanha kunnon nakit ja muusi. Tunnustan myös viikonloppuisin olevani silloin tällöin nakit ja muusi. Ja kyseisen ruoan kans ehdottomasti iso kuppi kylymää maitoa! Ja Jaloviina on myös jumal-tuote.

Mistä olet saanut kipinän autoharrastukseen?

– Äiteen pikkuvelivainaa kersana haki usein mukaan monenlaisiin remontteihin ja rakenteluihin ja isseekin silloin harrasteli vanhassa kotonavetassaan monenlaista laitetta. Kaipa se kipinä siitä näihin mieliharmeihin iski, kun kersasta asti on kiinnostanut kaikki pörisevä. Kävelemään kun opin, niin ne harvat lomareissut, mitä johonkin tehtiin perheen kesken, menivät kuulemma osaksi mun kanssa parkkipaikkoja pitkin kävellessä, kun viihdyin parhaiten siellä katselemassa autoja.

Olet aktiivinen BMW-harrastaja. Miksi juuri BMW?

– Nii-i, hyvä kysymys. Nuorempana ykkösmerkkinä oli Mitsubishi tai Peugeot ja BMW oli kirosanoista suurin! Mutta 16-vuotiaana kävi sitten aika lailla täyskäännös, kun kaverin Bemarilla pääsin vähän sivutiellä koettamaan, ja hänen kanssaan kyseisiä tuotteita rakenneltiin, joten siitä se oireyhtymä taisi alkaa. Eipä mennyt sitten siitä kauaa, niin oli ekaksi autoksi ostettuna BMW E34 520i Touring, jota pari vuotta kerkisi laitella ennen kuin sai lisenssin taskuun. Ja onpa tästä harrastuksesta tullut myös aika iso osa työtä.

Montako Bemaria olet omistanut elämäsi aikana?

– Muutamia kymmeniä, mutta nyt on lähinnä tullut vaan haalittua lisää, eikä vanhoja ole malttanut hukata. :D

Entäpä tällä hetkellä, mitä autoja omistat?

  • BMW E34 M5 Touring '92
  • BMW E39 M5 '99 remmiahdettuna
  • BMW E61 M5 '07
  • BMW E46 M3 '02
  • BMW E90 M3 '11
  • BMW F11 M550D '13
  • BMW E38 L7 '98
  • BMW E34 540i Touring '94
  • Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, Peugeot 505 Turbo Injection ’85, joka on museokilvissä.
Autokokoelma on hauskan näköinen, sillä siihen kuuluu kahdeksan BMW:tä ja yksi Peugeot!

Listalta löytyy myös yksi Peugeot. Mikä homma?

– Tähän liittyy monta tarinaa, mutta äiteen pikkuvelivainaa opetti mua ajamaan kyseisellä autolla jääradalla vuonna 1998, ja silloin kun ysärihumppa lauloi ja 505 meni pitkin penkkoja mun ohjastamana, muistan ajatelleeni, että tällainen mulla on joskus. Sopivan yksilön tultua vastaan muutama vuosi sitten ei voinut tilaisuutta olla käyttämättä hyväksi. Kyseiseen automalliin liittyy myös valtavasti muistoja lapsuudesta, joten siinä toinen painava syy, miksi tällainen mulla on, ja onhan se sentään turbokoneinen takatuuppari lukkoperällä – suoraan kasarilta!

Ville on opetellut ajamaan autoa tällaisella Peugeotilla kultaisella ysärillä. Nyt vanhemmalla iällä, kun tilaisuus kyseisen auton hankkimiseen tuli, ei sitä voinut jättää käyttämättä.

Mikä autoista on ollut ehdottomasti mieleisin ja miksi?

– Todella vaikea kysymys, kaikissa on puolensa. Mutta kyllä se taitaa tuo BMW E34 M5 Touring olla. Ostin sen aikanaan huutokaupasta 18-vuotiaana, ja se oli siihen aikaan iso unelma. Tämä auto on kahden viime talven aikana kokenut kohtuullisen ison läpikäynnin, ja se valmistui täksi kesäksi. Ei vaan malta enää ajella, kun on pinnat mintissä...

Vuosien mittaan on ehkä päässyt käymään niin, että olet myynyt pois jonkun auton mikä on jälkeen päin kaduttanut. Löytyykö tämmöistä ja jos löytyy niin mikä ja miksi?

– Ei varsinaisesti ole mitään sellaista että ottaisi joka aamu herätessä päähän, että hittolainen kun tuokin piti myydä – Mutta E36 M3 Evo sedanin myynti harmittaa osaksi. Silloin tosin V10 päätti levitä, niin sen auton myymällä sai tehtyä moottorin E61 M5:een.

Mikä on suurin ja itsellesi merkittävin projekti jonka olet tehnyt?

– E39 M5 ahtaminen ja muukin duunailu kyseisen auton kanssa. Kerran kerkesin sen jo myymäänkin, mutta pari vuotta myöhemmin alkoi vanha suola janottaa ja hankin auton takaisin. Ja tuo E34 M5 Touringin nosto uuteen loistoon jakaa hyvin ykköspaikan E39:n kanssa. Unohtamatta tuota edellämainittua V10:n porsimista, sillä siitä väännetään edelleen huumoria, vaikka keissistä alkaa olla yli 5 vuotta. Tuli vahingossa TOP 3, mutta nämä ovat vaikuttaneet moneen asiaan!

Olit ensimmäinen joka ehti leimata remmiahtimen E39 M5:een lakimuutoksen tultua voimaan. Taisi olla niinkin nopea suoritus kuin 1,5 tuntia konttorin auettua, kun remmi oli otteessa. Minkälaista suunnittelua ja etukäteisvalmisteluja tämä vaati?

– Pitää paikkansa. Oven takana oltiin kello yhdeksän, kun konttori aukesi. Kurikan konttorin Sami Harju hoiti mulle listan ennakkoluonnoksen perusteella, että mitkä ehdot pitää täyttyä, ja nämä asiat kun olivat kunnossa, niin homma oli tarkisteluja vaille selvä. Silloin oli kyllä huippu fiilis, kun ennen tätä lakipykälät olivat aika lailla vanhanaikaiset ahtamista ajatellen ilman kalliita pussitestejä ynnä muita vastaavia hullutuksia. Onneksi tämäkin laki on mennyt taas naksun parempaan suuntaan.

Tämä E39 M5 oli leimattu remmiahtimelle vain 1,5 tuntia leimaamisen mahdollistavan lakimuutoksen jälkeen. Auto on esitelty GTi-Magazinen numerossa 03 / 2019!

Ne ketkä tuntevat Villen, elävät varmasti normaalia pidempään, koska sanotaan että nauru pidentää ikää. On lähes mahdotonta pitää naama näkkärillä viisi minuuttia yhteen soittoon tämän herrasmiehen seurassa. Onko komediamiehen lahjat perittyä, opittua vai oletko muuten vaan onnistunut tuote tältä osin?

– Positiivisella asenteella ja itseironialla saadaan aikaiseksi välillä nauruhermoja kutittavia sananparsia. Isäukko on niin kova puujalkojen heittelijä, että kersasta asti sitä seuranneena on tullut todettua, että pitää kehittää itse parempia juttuja. Joka porukassa pitää olla se pelle, niin kaipa se minä aika usein oon ollut ja tulen olemaan.

Autoistasi löytyy usein erikoiskilpiä. Moneenko autoon olet tilannut erikoiskilvet, ja kerrotko lisää näistä?

– Valmiiksi on ollut erikoiskilvet kahdessa autossa ja itse oon tilannut erikoiskilvet viiteen autoon, joista yhdet ovat tulon päällä tällä hetkellä. Mielestäni ne ovat hauska lisä ja liittyvät omalla kohdalla aina auton mallimerkintään. Kaikki ei näistä tykkää, mutta minä tykkään!

Kerro meille joku hauska painokelpoinen muisto BTCF:n Bimmerpartyilta?

– Suurin ongelma taitaa olla se, kun pitää olla painokelpoinen. Ehkä fiiliksistä parhain tuli kun olin varttimaililla jo luovuttanut, koska E61 M5 teki vikatilaa sen kun kerkesi, ja jäätiin kärkikahinoista sen takia. Päätin kuitenkin päivän lopuksi vielä kokeilla, että olisko tullut ihmeparantuminen, ja kuinka ollakaan, oli näin käynyt. Äkkiä koneet lämpöiseksi ja päivän paras vapariluokan varttimailiaika tauluun – sitä juhliessa lähti ääni muutamaksi päiväksi. Se on hienoa, kun näkee paljon alan harrastajia ja tuttuja hyvällä meiningillä, niin onhan se kiistatta yksi vuoden kohokohta aina ollut! Loput jutut eivät taida olla sitten enää painokelpoisia...

Mikä on lemppari BMW:n moottori ja miksi?

– Käyttiksessä oleva N57D30 triplaturbo diesel on softattuna varsin mukava arkiseen pyöritykseen, mutta sitten harrasteessa tykkään näistä ns. ässämoottoreista – etenkin korkealle kiertävistä vapareista. Vastataan S85B50, vaikkakin aika viha-rakkaussuhdettakin on välillä ollut kyseisen moottorin kanssa.

Mikä on suosikki korimallisi ja miksi juuri tämä kotelo?

– Ei ole yhtä, mutta kylläpä ne suosikit tässä omassa tallissa on, mihin lompakko pystyy. Mutta jos ei sitä lasketa, niin kyllä lemppari tällä hetkellä taitaa olla F06 M6 Gran Coupe jollakin joukosta erottuvalla ulkovärillä. Kaikki tällaiset kummajaiset miellyttää eniten ja mahdollisimman isolla koneella, totta kai!

BMW E34 M5 Touring on yksi Villen suosikeista tässä kokoelmassa. Näitä ei ole maailmassa ylipäänsä montaa farkkuna, joten keräilyarvo on kohdillaan – varsinkin nyt, kun Ville on kunnostanut auton täysin viimeisen parin vuoden aikana!

Puuhaat autojen parissa myös töissäsi. Mistä haet motivaatiota arkeen?

– Kimurantti kyssäri, mutta kyllä se noista erikoisemmista ja haastavista projekteista tulee. Vaikka nykyisin en enää itse niinkään kerkeä ruuvata, ja meillä on pätevät asentajat helpottamassa, niin oma aika menee siihen kun hoidan osat ja kuuntelen mitä asiakas autollensa haluaa tehtävän. Kyllä se aina omalla laillansa on hienoa, kun autoja – etenkin ämmäläisiä – tuodaan ympäri Suomea meille hoidettavaksi. Sanotaanko näin, että nyt kun joulukuussa tulee kymmenen vuotta VKV Servicelle ikää, niin on tänä aikana nähty jos monenlaista kattilaa Peräseinäjoen navettapajalla!

Mistä "normaali" arkesi koostuu?

– Aika pitkälti työstä, ja viikonloppuisin tulee tapahtumia kierrettyä kohtuu usein. Omien romujen kanssa totta kai tulee aina painittua mahdollisuuksien mukaan. Ei saisi ottaa harrastamisesta stressiä, mutta toisinaan sekin on mahdotonta. Kaverit ovat myös iso osa elämää, sillä tallilla tulee iltaisin porukalla iskettyä usein tarinaa.

Mikä auton rakentelussa on mielekkäintä?

– Se kun saat jonkun projektin valmiiksi ja pääsee vähän kylille kuovittelemaan ja rikkomaan vehkeet uusiksi.

Entäpä vähiten mielekkäintä?

– Kyllä mätähommat kiristää omalla kohtaa eniten pantaa, Norjan kromi ei lukeudu suosikkeihini.

Onko sinulla olemassa niin sanottua unelma-projektia tai muuta tavoitetta josta unelmoit?

– Kun olisi aikaa rajattomasti ja Kelan VIP-kortti käytössä, niin kyllähän sitä tekisi vaikka mitä tekniikkaswappeja. Kaikki sleepperipelit ovat mielestäni härskejä! Olisihan se hienoa, kun sais vaan harrastaa, mutta eipä se ilman lottovoittoa ole mahdollista, joten pitää koettaa nauttia siitä mitä on!

Mitä projekteja sinulla on käynnissä tällä hetkellä?

– Tuoreimpana tuo E90 M3:n jalostus oman näköiseksi ja käteen sopivaksi. Lisäksi E46 M3:n pinnat pitäis laitella kuntoon. Kaikesta huolimatta näissä piisaa laitettavaa enemmän tai vähemmän koko ajan, että saa sanoa että kaikki on projekteja omaan silmään.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

– Terveys kun pysyisi ja järki päässä, niin sitten voisi suunnitella lisää. Olisihan se hienoa, että päästäis normaaliin arkeen eikä kaikkia tapahtumia vaan peruttaisi.

Mitä autot antavat sinulle, mitä et muusta tekemisestä saa?

– Onhan se fiilis ihan käsittämättömän hieno, kun saa komeana kesäiltana vetää mutkaista tietä näkymättömiin ilman kiirettä. Vaikka harraste ja työ ovat aika lähellä toisiaan, niin silti ei vielä kyllästymisen tunnetta ole pahasti nähtävissä, vaikka aina vähän joku v*tuttaa. Ja se tuttavien verkosto, mitä tämä harrastus on antanut, tekee myös ison osansa!

Jos autoja ei olisi keksitty, mitä tekisit autojuttujen tilalla?

– En varmaan yhtään mitään, joisin marjakossua ja kuuntelisin ysäriä maha pystyssä kämpällä

Kuinka monta rakentamaasi projektia on esitelty GTi-Magazinessa?

– Määrä hurjaakin hurjempi, yksi kappale. Kuvia muista on saattanut olla tapahtumien yhteydessä satunnaisesti

Milloin olet lukenut ensi kertaa GTi-Magazinea?

– Varmaan ensi julkaisusta asti. Olihan se junnuna aina jonkun sortin kohokohta, kun lehti tuli myyntiin, ja näitä vanhoja numeroita on jemmassa pilvin pimein, jos ei ole joku muu heittänyt pois!

Onko sinulla mitään mukavaa muistoa GTi-Magazinesta?

– E39 kuvaukset Hötsin päälle Oulun Nallikarissa, keli oli ihan törkeän hieno ja Jape napsi hienot ruudut sieltä!

Onko jotain, mitä haluaisit vielä kertoa lukijoillemme, antaa vaikka vinkkejä alottaville harrastajille?

– Mun mielestä on hienoa että autoharrastajia on paljon laidasta laitaan, ja hattu nousee aina niille, jotka eivät lähde mollaamaan toisen autoa, vaikka se ei olisikaan oma suosikkimerkki tai -malli. Ja iso käsi nousee niille, jotka järkkäävät kokoontumisia harrastajille!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!