Isä ja poika · Volvo Amazon sedan & farmari ’65

Isän ja pojan yhteinen laatuaika autojen parissa on kadehdittavan hieno yhteinen harrastus. Ruotsalaiset Sture ja Johan Balsberg tuntevat kiinnostusta samanlaisia autoja kohtaan ja yhdistävät erilaiset näkemyksensä useamman vuosikymmenen erotuksella toisistaan. Näin saadaan aikaan uskomattomia luomuksia, kuten nämä jutun Amazonit.

PIKAFAKTAT SEDAN

  • Teho: 190 hv
  • Vanteet: BBS RF 18”
  • Rakennusaika: 1 vuosi

PIKAFAKTAT FARKKU

  • Teho: 130 hv
  • Vanteet: Volvo orkkispellit muutettuna 3-osaisiksi 17”
  • Rakennusaika: 2 vuotta

Auto esitelty GTi-Magazinen numerossa 07 / 2022 · Kuvat: & Teksti: Jape Tiitinen @jap3

18-tuumaiset BBS:n RF-vanteet istuvat Amazonin muotokieleen mainosti ,vaikka vanteilla ja autolla onkin useamman kymmenen vuoden ikäero. Kyllä klassikot sopivat yhteen!

Aloitetaan tarina nuoremmasta Balsbergistä, Johanista. Johan on saanut autoharrastuksen verenperintönä vanhemmiltaan, koska isä, äiti ja myös ukki ovat olleet tai ovat edelleen autoharrastajia. On siis aika selvää, että kasvuympäristö on ollut otollinen myös pojan kohdalla.

– Olin kahdeksanvuotias, kun isäni näytti minulle ukin 1967-mallista Volvo Amazonia mummolassa käydessämme. Ukki oli ostanut auton uutena tehtaalta, ja auto oli ollut liikennekäytössä aina vuoteen 1995 saakka, jonka jälkeen se oli siirretty latoon ukin kuoltua. Muistan aina käyneeni katsomassa Amazonia, kun käytiin mummolassa.

Vuonna 2015, kun Johan valmistui koulusta, hänelle pidettiin isot juhlat mummolan tiluksilla.

– Muistan, kun rullattiin pihatietä pitkin ja näin vanhan Amazonin seisovan pihalla käärittynä lahjahepeneisiin. Sain auton valmistujaislahjaksi.

VANHASSA VARA PAREMPI

Johanilla oli myös Audi A5, jota hän rakensi tämän päivän trendien mukaan splittereillä, ilma-alustalla ja muilla suht simppeleillä jutuilla. Pian hän huomasi, että moni muu tekee aivan samaa, ja ennen pitkää hän kyllästyi siihen, kun miiteissä ja tapahtumissa kaikki autot näyttivät pitkälti samalta, kovin samanlaisin modein.

– Tässä kohtaa sain päähäni ajatuksen rakentaa jotain harvinaisempaa ja massasta poikkeavaa. Ehdotin vanhemmilleni ideaa rakentaa Amazon ilma-alustalle, ja he peukuttivat saman tien. Isäni Sture rakastaa rakentaa autoja ja hän oli enemmän kuin innoissaan mukana projektissa.

Johan halusi kuitenkin säilyttää ukilta perimänsä Amazonin alkuperäiskuntoisena, joten hänen oli etsittävä toinen aihio rakentamista varten. Lopulta hän löysi sopivan vaikkakin vähän ruosteisen aihion, jonka isä ja poika kävivät hakemassa kotiin.

Konehuoneessa ei jätetty ruuviakaan käymättä läpi. 190-heppainen 2,2-litraiseiseksi porattu B20-moottori riittää liikuttamaan Volvoa vallan mainosti.

PROJEKTI KÄYNTIIN

Johan ja Sture alkoivat purkaa autoa toukokuussa 2019, ja vain kolme päivää myöhemmin Volvo oli purettu täysin hylsyksi, minkä jälkeen lattiamatot ja muu roskiin menevä irtoroina sai lähtöpassit korista.

Juhannuksen tienoilla auto siirrettiin tutun kaverin talliin ruostekorjauksia ja maalaukseen valmistelua varten. Lokakuussa kori oli valmis hitsaustöistä maalarille, ja seuraavana oli vuorossa jäätävä hionta puhtaalle peltipinnalle, sekä pienten lommojen oikominen ja kittailu.

Sillä välin, kun auton pelti- ja maalaustyöt etenivät toisaalla, Johan ja Sture entisöivät kaikki irto-osat, mitä autosta irtosi.

– Osia oli laatikkokaupalla ja kaikki piti käydä läpi. Jotkin osista olivat niin huonokuntoisia, että piti etsiä parempia käytettyjä ja tehdä niistä, mutta esimerkiksi ikkunat ja kaikki tiivisteet teetettiin kokonaan uudet.

Vaikka auto oli toisessa tallissa, pystyivät Johan ja Sture rakentamaan ilma-alustan kiinnitykset, takakontin asennukset, mitoittamaan vanteet ja kaiken muun käyttämällä mallinnukseen ukin Amazonia.

– Kun auto lopulta saatiin takaisin maaliskuun 7. päivä 2020, alkoi vimmattu kokoaminen. Meillä oli vain kolme viikkoa aikaa koota auto ennen Elmian näyttelyä, jossa auto oli tarkoitus esitellä yleisölle ensimmäistä kertaa.

Me teimme viiden hengen porukassa 12-tuntista päivää viikon ajan, ja olimme saaneet auton jo lähes valmiiksi, kun äiti tuli talliin ja kertoi uutiset: näyttely oli peruttu Koronan vuoksi.

Työkalut tippuivat käsistä siltä seisomalta, autolle ja tekijöille annettiin ansaittu muutaman kuukauden huili. Johan alkoi miettiä, olisiko tässä nyt samalla enemmän aikaa tehdä muita isompia muutoksia.

– Muutaman kuukauden sisään löysimme myös isälle Amazonin, ja viikkoa myöhemmin meillä oli kaksi Amazon-projektia työn alla. Minä pidin autoani piilossa aina seuraavan vuoden syyskuulle saakka, jolloin järjestettiin yksi Ruotsin arvostetuimmista Volvo-tapahtumista, Vallåkraträffen. Tapahtumassa palkitaan joka vuosi Ruotsin parhaat rakennetut Volvot, joten sinne oli päästävä, koska Elmia oli peruttu.

Vallåkraträffen järjestetään vuotuisesti vanhalla lentokentällä. Johan ja Sture veivät Amazonin tapahtumaan, ja Johan huomasi ihmisten kiinnostuksen autoa kohtaan jo purkaessaan autoa alas trailerilta.

– Päiden kääntyminen ja ilmeet kertoivat, että jotain oli tehty oikein. Harrastajat kyselivät, mistä ihmeestä auto tuli, koska missään ei ollut näkynyt yhtään kuvaa aiemmin. Julkaisin nimittäin ensimmäisen kuvan autosta sosiaalisessa mediassa vasta tapahtumapäivän aamuna, Johan virnuilee.

Volvo sai ansaitusti tapahtumasta Swedens most amazing Volvo -palkinnon.

Moderni rakentamistyyli istuu hienosti myös klassisen Volvon konttiin. Ilmalinjojen asettelusta, putkituksesta ja kontin valaisusta annamme lisäpisteet.
Johanin Amazonin sisusta on verhoiltu kaksiväriseksi käyttämällä mustaa ja harmaata nahkaa alkuperäisiä penkkien muotoja kunnioittaen. Nardin kolmipuolaisen kromiratin kehä on verhoiltu mätsäämään muuhun sisustaan harmain ompelein.

VANHEMPI SOTURI

Sturen kiinnostus autoja kohtaan alkoi samalla, kun hän osti ensimmäisen autonsa täyttäessään 18 vuotta. Auto oli – yllätys yllätys – Volvo, tarkemmin 140 vuosimallia ’73.

– Maalasin auton makean keltaiseksi mattamustin yksityiskohdin, spoilerein ja takalasiritilöin. Tuohon aikaan vannetarjonta oli nykyistä suppeampaa, mutta Slot Magit oli kuuminta hottia ja ne piti saada alle. Auto oli esillä ensimmäistä kertaa Vallåkran näyttelyssä vuonna 1984. Tämän jälkeen minulla on ollut Volvo 240 Turbo, Toyota Supra, muutamia jenkkejä ja Dodge Viper, joka löytyy tallista edelleen, Sture kertoo.

Sture osti farkku-Amazonin rullaavana aihiona keväällä 2020, kun selvisi ettei Johanin auton lopullisella valmistumisella ollutkaan enää kiirettä Koronan takia. Auto oli maannut suurimmaksi osaksi osina laatikoissa vuodesta 1998.

– Koria oli jo hitsailtu jonkin verran, mutta oli siinä vielä askarreltavaa, koska ovet ja muut luukut eivät menneet paikoilleen nätisti.

Kori oiottiin ja tinattiin ja paneelit kohdisteltiin paikalleen, minkä jälkeen vedettiin epoxit pintaan ympäri auton. Moottori, vaihteisto ja taka-akselisto piti tehdä täysin uusiksi pienintä ruuvia myöten. Kaikki alustan osat hiekkapuhallettiin ja maalattiin uudelleen. Ne, mitä ei pystynyt enää käyttämään, uusittiin, ja kromiosat on uudelleen kromattu. Kaikki ikkunat ja ikkunatiivisteet on teetetty mittatilaustyönä, sillä niitä ei saanut enää mistään.

Pitkäselkäisessä on jotain erityistä. Johtuuko se siitä, ettei näitä näe kovin usein, emme tiedä. Huikean näköinen kampe joka tapauksessa. Kaikki kromiosat on uudelleen kromattu pienintä nippeliä myöten.
Konehuone vailla vertaa. 130-hevosvoimainen B18 liikuttaa rauhallista kuljettajaa oikein kauniisti. Erityisesti pidämme värimaailmasta ja kromatuista ilmanputsarikoteloista.

– Vanhoihin Amazoneihin saa vielä jonkin verran uustuotanto-osia, mutta farmarimalliin saatavuus on todella rajallista. Tästä syystä jouduimme etsimään paljon jo olemassa olevia vähemmän huonokuntoisia osia ja kokoamaan kokonaisuuksia useammasta palasta. Asiaa ei myöskään auttanut se, että kaksi farkun aiempaa omistajaa oli hukannut osia purkaessaan autoa, Sture kertoo.

Auton valmistumiseen meni verkkaisella aikataululla pari vuotta, eikä työn jälkeä pääse moittimaan missään kohtaa.

– Amazon on todella hyvä ajaa, se tuntuu aivan modernilta autolta progressiivisen ohjaustehostimen ja pehmeän ilma-alustan ansiosta. Onhan se vanha auto ja vanhaa suunnittelua, mutta näissä on aivan eri fiilis kuin nykyautoissa.

Sisusta on uudelleenverhoiltu alkuperäishenkeen mutta freesisti nahkalla. Luisin puuratti istuu kokonaisuuteen kuin nenä päähän.

Kun olen liikenteessä Amazonilla, minulla ei ole kiire mihinkään, vaan nautin kyydistä ja nautin maisemista. Ihmisten reaktiot ja peukutukset vain lisäävät hyvää fiilistä. Totta puhuen en vaihtaisi tätä harrastusta mihinkään, ja pidän erityisen paljon yhteisestä ajasta autojen parissa poikani kanssa. Itse olen enemmän old school -rakentaja, ja Johan tykkää modernista stance-tyylistä. Yhdistämällä meidän molempien näkemyksiä olemme mielestäni onnistuneet luomaan aika kutkuttavan mielenkiintoiset unelma-autot meille molemmille, Sture kertoo.

Kysyimme lopuksi, mitä Balsbergien tulevaisuuteen kuuluu, johon molemmat vastasivat lähes yhteen ääneen: Uusi projekti on jo suunnitteilla ja se otetaan työn alle seuraavana talvena.

Sen verran uskallamme arvata, ettei seuraavana vuorossa ole Volvo, sillä Balsbergit paljastivat olevansa sen verran syrjällään tiettyyn BMW:n malliin, että voimme olettaa seuraavan projektin tai projektien tulevan Saksasta.

SEDAN SPEKSIT:

MOOTTORI:

B20-moottori porattuna 2,2-litraiseksi, Stage 3 kansi, Enem H3 nokka-akseli, Mangoletsi intake, Weber 45 kaasarit, 2,5” custom pakoputkisto, 123+ ohjelma

VOIMANSIIRTO:

M41J voimalinja, Dana 30 vahvistettu taka-akseli

ALUSTA:

Air Lift Performance 3P ilma-alusta, 2 x Viair 444C kompura, 2 x Air Lift ilmasäiliöt, custom tolpat ja custom putkitukset alustan ilmalinjoille

JARRUT:

Entisöidyt alkuperäisjarrut edessä ja takana maalattuna hopeisiksi, edessä levyt takana rummut

VANTEET JA RENKAAT:

BBS RF 8,5x18” edessä, 9,5x18” takana, Landsail 225/30-18” renkaat, vanteiden keskiöt maalattu korin väriin

KORIMUUTOKSET:

Kauttaaltaan entisöity ja maalattu pohjaa myöten

SISUSTA JA HIFI:

Alkuperäishenkinen itse suunniteltu kaksivärinen sisusta, sekoitus mustaa ja harmaata nahkaa, custom kromattu Nardin kolmipuolaratti nahkaverhoilulla, 2 x Cerwin Vega 6x9 kaiuttimia hattuhyllyllä Cerwin Vegan vahvistimella

KIITOKSET:

Turtle Wax, Puts & Glans, Lack & Verktyg, VP Autoparts

 

FARKKU SPEKSIT:

MOOTTORI:

B18-moottori, kevyesti läpikäyty kansi, Volvo K nokka-akseli, alkuperäinen imusarja tuplakaasarein, Ferritan rosteriputkisto, 123+ ohjelma

VOIMANSIIRTO:

M41D voimansiirto, Dana 30 vahvistettu taka-akseli, EZ ohjaustehostin

ALUSTA:

Air Lift Performance 3P ilma-alusta, 2 x Viair 444C kompurat, Air Lift ilmasäiliö, custom tolpat ja custom asennus alustan komponenteille takakontissa varapyöräkotelossa valaistun pleksilasin alla

JARRUT:

Entisöidyt alkuperäisjarrut edessä ja takana maalattuna hopeisiksi, edessä levyt takana rummut

VANTEET JA RENKAAT:

Volvon orkkispeltivanteista tehdyt kolmiosaiset, kiillotettu, orkkispölykapselit, edessä 7,75x17”, takana 9,25x17”, renkaat edessä 205/35-17”, takana 225/35-17”

KORIMUUTOKSET:

Kauttaaltaan entisöity kori kromattuja yksityiskohtia myöten

SISUSTA JA HIFI:

Alkuperäinen sisusta uudelleenverhoiltuna ja värikoodattuna alkuperäisväreistä, Luisin puuratti

KIITOKSET:

Turtle Wax, Knack & Lack, VP Autoparts, Felga

KUKA KUSKAA SEDAN:

  • Omistaja: Johan Balsberg
  • Ammatti: Autonasentaja Koenigseggillä
  • Ikä: 29
  • Instagram: @balsbergs

KUKA KUSKAA FARKKU:

  • Omistaja: Sture Balsberg
  • Ammatti: Myyntipäällikkö
  • Ikä: 59
  • Instagram: @balsbergs

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!