Käytetty Volvo ja sen varaosat: Mihin on hyvä varautua?

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ

Volvo on pitkään ollut rakastettu automerkki Suomessa luotettavuuden, turvallisuuden, tyylikkyyden ja osittain myös ruotsalaisuutensa vuoksi. Volvon henkilöautot suunnitellaan yhä Ruotsissa ja pääkonttorikin löytyy Göteborgista, mutta liiketoiminnan on omistanut kiinalainen Geely jo vuodesta 2010 lähtien. Volvoja löytyy paljon suomen liikenteestä ja moni harkitsee myös käytetyn mallin ostamista. Millaisiin varaosahankintoihin ja korjaustöihin sitten käytetyn Volvon hankkijan kannattaa varautua?

 

Huomio auton huoltohistoria

Volvo on tunnettu kestävyydestään ja luotettavuudestaan myös talvisissa olosuhteissa, mutta käytetyissä autoissa on aina osia, jotka voivat tarvita piankin vaihtoa. Käytettyä menopeliä ostaessa onkin aina kiinnitettävä huomiota huoltohistoriaan, sillä äännöllisesti huollettu auto on todennäköisesti paljon paremmassa kunnossa kuin harvemmin huollettu ajoneuvo.

Jos huoltohistoriaa ei ole lainkaan tarjolla, on yleensä viisainta jättää ostos tekemättä. Jos ei ole tietoa edes moottoriöljyn vaihdosta ajallaan, on auton kunnossa paljon kysymysmerkkejä. Pitkään käytössä olleeseen Volvoon olisi vuosien saatossa pitänyt uusia monia osia, kuten jarrut, jakohihna ja iskunvaimentimet. Selkeä huoltohistoria tuo ostokselle mielenrauhaa ja helpottaa myös ajoneuvon myymistä jatkossa.

Jos huoltohistoria on olemassa ja Volvoa on huollettu asianmukaisesti, voi jatkossa päästä melko vähäisillä huoltotöillä ja korjauksilla. Netistä voi nykyisin hankkia myös Volvon varaosat edullisesti, joten varaosien hinnatkaan eivät ole syy lykätä huoltotöitä. Esimerkiksi Trodo myy Volvon varaosia netissä eri malleihin kattavasti. Trodo myös tekee omaan automalliin sopivan varaosan etsimestä helppoa, koska osia voi hakea myös oman rekisterinumeron avulla. Näin myös muut kuin autoharrastajat pystyvät tekemään varmoja ostoksia netissä.


 

Käytettyjen Volvojen kuluneet osat

Volvoissa on yleensä vähän tyyppivikoja, joskin myös eri mallien kesken on eroja. Käytetyn Volvon ostajan on hyvä olla tietoinen, että esimerkiksi jarrupalat tulee uusia noin 30 000–70 000 kilometrin välein, jarrulevyjen kestäessä yleensä noin kaksi kertaa pidempään. Jarrut kuluvat nopeammin kaupunkien hektisessä liikenteessä.

Jakohihna on vaihdettava noin 120 000 kilometrin jälkeen mallista riippuen ja samalla on yleensä viisasta hinnan ja kunnon vuoksi vaihtaa myös vesipumppu. Tämä ei sinänsä ole vain Volvoihin liittyvä vaihtotarve, onhan jakohihna yksi yleisimmin vaihdettavista osista. Esimeriksi V70- ja XC90-malleissa alustan kuluminen voi puolestaan olla nopeaa, ja puslien sekä iskunvaimentimien vaihto tulee ajankohtaiseksi noin 150 000 kilometrin kohdalla. Netissä esimerkiksi Trodo tarjoaa näitä varaosia järkihintaan.

Joissakin Volvo-malleissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota myös automaattivaihteiston kuntoon. Vaihteiston öljyn vaihtoa ei tule lykätä, sillä seurauksena voi nopeasti olla kalliit korjauskulut.

 

Tunnettuja vikoja

Kaikilla automerkeillä ja malleilla on omia tunnettuja vikojaan, eikä uudet mallit tee tässä asiassa poikkeusta tuodessaan mukanaan aina uutta teknologiaa. Volvoissa esimerkiksi ABS-anturi ja ilmamassamittari voivat aiheuttaa jarruongelmia tai moottorin epätasaista käyntiä. Viihdejärjestelmissä voi puolestaan olla ohjelmistoihin liittyy häikkää ja päivitystarvetta. Lyhyitä matkaa ajavat voivat kärsiä myös akun sekä laturin nopeasta kulumisesta, ja myös dieselautojen DPF-suodatin voi tukkeutua suunniteltua nopeammin.

Volvo on suosittu automerkki Suomessa ja varaosia on hyvin saatavilla myös vanhempiin automalleihin. Netistä Volvon varaosat voi saada hyvin edullisesti, mutta ostajan kannattaa aina varmistaa osien yhteensopivuus. Käytettävää autoa ostaessa on aina hyvä tehdä myös testiajo ja käyttää auto kuntotarkastuksessa.