Klassikon kasvojenkohotus - Volkswagen Golf Rallye G60 '90

Saksalaisen Matthias Schubertin VW Golf Rallye edustaa parasta A-ryhmää. Auton viimeistely on parempaa tasoa kuin tehtaan laatu, ja huolella harkitut muutokset laittavat harrastajankin miettimään, mitäs tälle olikaan tehty ja miksi.

PIKAFAKTAT

  • Kone: 1.8L G60
  • Vanteet: BBS E28 7,5x18”
  • Viimeistelyn taso: tinkimätön

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 10 / 2019.

Ensikohtaaminen tämän auton kanssa tapahtui taannoin Wörtherseessä Veldenin kylässä aivan kasinon edessä, kun pysäytin auton liikenteestä ja heitin kuljettajalle nopeasti käyntikorttini. Pyysin olemaan yhteydessä kuvausten tiimoilta.

Autoa kuljetti Blechworxin Sören Liebchen, joka on auton pääsääntöisesti myös rakentanut, ja kartturina hänellä oli enemmän englantia puhuva Andrê Hiemann.

Ilta alkoi hämärtää. Vain viittä minuuttia myöhemmin kaverukset ajoivat takaisin kasinon suuntaan ja pysähtyivät tien sivuun juttusille. Sovittiin auton kuvaamisesta vielä samana iltana.

LYHYT HISTORIA

VW Golf Rallye pohjautuu Golf Mk2:n koriin, mutta sen kylkiä on levitetty boksimallisilla lokasuojilla, jotka tekevät auton ulkonäöstä varsin uniikin. Tekniikkana Rallyessä on 1,8-litrainen 8-venttiilinen remmiahdettu G60-moottori, jonka jatkeena Synrcro-nelivetotekniikka. Mallia valmistettiin vain 5 000 kappaleen erä vuonna 1990, mikä on vain murto-osa siitä, kuinka paljon muita Golfin sarjatuotantomalleja on rullannut ulos tuotantolinjalta.

Korin muotoilu on osattu tehdä Volkswagenilla jo 30 vuotta sitten niin hyvin, ettei suurempia muutoksia ole tarvinnut tehdä. Etulokasuojia on levitetty 2,5 senttiä puoleltaan.
BBS:n 18-tuumaiset magnesiumkeskiöiset E28-vanteet on varustettu Felgen Renningerin Golfiin sopivin center lock-adapterein.

BLECHWORX

Auton omistaa nykyään saksalainen heppu, joka tunnetaan nimellä Matthias Schubert. Sen on kuitenkin rakentanut Sören Liebchenin, jonka tapasimme Wörtherseessä. Sören on saksalaisen Blechworx-verstaan nokkamies ja rakentaa autoja asiakkaille tilauksesta.

– Minun ensimmäinen autoni oli aikoinaan VW Golf Fire & Ice ja pidin siinä aivan kaikesta. Sen muotoilu, mikroautomainen ajotuntuma, ja jopa äänimaailma kutkuttivat silleen sopivasti. Useimmilla kavereillani oli Golfeja ja tykkäsimme ropata niitä yhdessä, mikä on vuosien saatossa saanut minut innostumaan vaan entistä enemmän Volkkareista.

Tämä on ensimmäinen iso projektini ja olen aika ylpeä siitä, mitä sain aikaan. Auto ei ole pelkästään VW-harrastajan unelma, vaan se symboloi Blechworxia ja sitä mitä teen, Sören kertoo.

Sörenillä on pitkä historia peltitöiden parissa, sillä hän on työskennellyt aiemmin Skodalla ja Audilla koriteknikkona, ennen kuin perusti oman yrityksensä. Kerrottakoon niille, joilla ei Saksan kieli taivu: blech tarkoittaa peltiä.

PITKÄ TIE EDESSÄ

Edelliset omistajat eivät olleet pitäneet Golfista aivan niin hyvää huolta kuin tämän kaltaisesta klassikkoautosta tulisi pitää. Koria oli pahoinpidelty ja tehtaan Tornado Red -värin päältä löytyi useampia kerroksia eri värejä, joita auton päälle oli vuosikymmenien aikana ruiskuteltu. Viimeisimpänä kerroksena pinnassa oli oliivinvihreä sävy, jonka alta on jo alkanut löytyä ruosteenkukkia ei-toivotuista paikoista.

– Tämä on harvinainen auto ja halusimme sen näyttävän valmiina aivan uudenveroiselta katsoipa sitä miltä kantilta tahansa. Siitä alkoi pitkä kujanjuoksu ongelmineen. Näihin ei saa enää mistään mitään osia uutena, ja käytettyjen osien löytäminen on lähinnä kolmivuorotyötä.

Alkuperäinen G60-moottori haluttiin säilyttää ja tuoda paremmin esille siistimällä konehuoneesta kaikki turha pois näkyvistä.

Tästä syystä Sören joutui tekemään suurimman osan tarvittavista peltiosista käsin täysin tyhjästä. Tämäntasoiset projektit eivät tosiaankaan valmistu vain heittämällä vähän pakkelia pintaan ja toteamalla että kelpaa.

Tässä kohtaa alkoi turhien osien siistiminen pois lopullisesta tuotteesta. Ylimääräiset merkit, listat, lasinpyyhkimet sun muu saivat lähtöpassit korista, kuitenkin säilyttäen Rallyen tunnuksenomaiset piirteet.

Golf riisuttiin aivan paljaaksi ja hiottiin puhtaalle pellille. Lommot hierottiin suoriksi käsin ja jokainen ruostekohta päivitettiin tuoreella pellillä. Kaikki paneelit sovitettiin koriin millintarkasti oikomatta millään osa-alueella. Myös auton pohja tehtiin samalla mentaliteetillä.

Etupuskurista kavennettiin kilven paikkaa reilusti pikkukilpeä varten, ja samalla ruosteeton kattoluukullinen kattopala sai lähtöpassit luukuttoman katon tieltä.

– Aika hurjaa leikata täysin virheetön katto pois näin harvinaisesta autosta, Sören tuumaa.

PERKAAMINEN PALKITAAN

– Auto piti saada istumaan todella alhaalla, ilman silmäänpistäviä korimuutoksia. Levitimme etukaaria 2,5 senttiä puoleltaan niin, ettei sitä oikeastaan edes huomaa. Lopuksi maalasimme korin punaiseksi, kuten se oli tehtaalta lähtiessään, mutta käytimme hiukan tuoreempaa ja paremman näköistä sävyä, Audin Misano Red -punaista.

Kasausvaiheessa oli aika nauttia niiden kymmenien ellei satojen osien etsintään käytettyjen tuntien tuomista hedelmistä. Esimerkiksi ilman lämmityselementtiä olevan takalasin löytäminen oli ollut melkoisen työn takana.

Uudet vanhat ajovalot eivät olleet myöskään helpoimmasta päästä löytää, mutta niin vaan sellaisetkin päästiin ruuvaamaan paikalleen. Alkuperäishengessä kun mentiin, niin sisustan uudelleenverhoilu ei tullut kysymykseenkään, vaan ohjaamoon etsittiin lähes uudenveroiset Rallyen penkit, punaraitaiset turvavyöt ja VW Lupo 3L:n magnesium-ratti.

Sisusta on täysin alkuperäishenkinen, vaikkei siellä juuri mitään alkuperäistä enää olekaan. Minttikuntoiset orkkis-Recarot ovat kymmenien tuntien nettiperkaamisen multihuipentuma.
VW Lupo 3L:n magnesiumratti on ehkä ainoa muutos, joka poikkeaa merkittävästi tehtaan alkuperäislinjasta.
Ovenkahvat ovat peräisin Porsche 944:sta.

SHEIVATTU

On todella harvinaista löytää tämmöinen auto täysin vakiokuntoisena. Yleensä näihin on vaihdettu ahtimen hihnapyörää ja ohjelmaa halvempien lisähevosten nimissä.

Tämä yksilö on kulkenut koko 30-vuotisen historiansa täysin vakiona, mistä ulkoisia viitteitä antaa 45 asteen kulmaan viistetyt alkuperäiset pakoputken päät. Tässä kohtaa moottorin ilmansaantia päivitettiin, minkä ansiosta moottori luovuttanee ainakin tehtaan ilmoittamat 160 hyötyhevosvoimaa.

– Tehon sijaan panostimme alkuperäisen moottorin esillepanoon. Usein tämäntyyliset kokonaisuudet kromataan ja kiillotetaan, mutta halusin G60-koneen näyttävän tehdastekoiselta mustan ja hopean väreissä. Teimme harkittuja valintoja ja päätimme siistiä konehuoneesta pois kaiken ylimääräisen, Matthias kertoo.

Syyläri, akku, paisari, huohottimen ja pissapojan säiliöt ja paljon muuta piilotettiin kokonaan näkyvistä. Auton johtosarjat kulkevat nykyään vasemman etulokasuojan takana ja jäähdytyspuoli oikean loksun takana piilossa.

LOPPUSILAUS

Levitetyt lokasuojat antoivat Matthiakselle enemmän tilaa pohtia tulevaa rengastusta. Sitä tosin ei tarvinnut kauaa miettiä, sillä hänellä oli jo mielessään 18-tuumaiset Ferrarin jaolliset BBS:n E28:t, jotka hän lunasti itselleen kaveriltaan.

Vanteet lähetettin Jensille Felgen Renningerille uudelleenrakennettavaksi. Magnesiumkeskiöt maalattiin kultaisiksi struktuurimaalilla ja päivitettiin Jensin center-lock -muunnossarjalla joka sopii Golfiin.

Vaikka vanteet ovat vain 7,5 tuumaa leveät ja kaaret vakiota tilavammat, jouduttiin takavanteiden keskiöstä koneistamaan hieman materiaalia pois täydellisen istuvuuden saavuttamiseksi. Renkaiksi vanteille tulivat Nankangin AS-1:t mitoissa 165/35-18”.

Alustaa miettiessään Matthias sai vinkin Saksan VW Golf Rallyen omistajien palstalla – Watercooled Customsilla vaikuttavilta Hoglerilta ja Henneltä – käyttää H&R:n Deep -coilovereita, joka on saksalaisen K-Customin muokkaama jopa 180 milliä madaltava alustasarja.

– Näillä mentiin maaliin ja taaksepäin ei ole tarvinnut katsella. Rallye tuntuu kiinnostavan ihmisiä mihin ikinä sillä menenkin. Useimmiten auto on huomion keskipisteenä tapahtumissa ja ihmiset tulevat helposti juttelemaan.

Emme ihmettele yhtään, sillä auto on aivan uskomattoman mintissä kunnossa ja puhumattakaan siitä, että Rallye on jo miehekkäässä 30 vuoden iässä.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

1H G60 1.8L, 160 hv, ilmanputsarikitti custom-läpiviennillä, siistitty konehuone: johtosarja siirretty vasemman lokasuojan sisään, jäähdyttimen letkut oikean lokasuojan sisässä, ECU, akku ja puola siirretty piiloon, jarruservo maalattu korin väriin

VOIMANSIIRTO:

Vakio 5-vaihteinen manuaali

ALUSTA:

H&R Deep custom coiloverit by K-Custom, madallus 180 mm

JARRUT:

Vakiot

VANTEET JA RENKAAT:

BBS E28 magnesiumkeskiöiset kolmiosaiset koottavat vanteet mitoissa 7,5x18”, 165/35-18” Nankang AS-1 renkaat

KORIMUUTOKSET JA LISÄVARUSTEET:

Täysin läpikäyty kori, maalattu Audin Misano Red -sävyllä, kattoluukku, lampunpesurit, merkit ja takalasin pyyhkijä poistettu, etuhinauslenkki uudelleensijoitettu, etu- ja takarekisterikilven paikat kavennettu, Porsche 944 -ovenkahvat, takalasi ilman lämmityssäikeitä

SISUSTA JA HIFI:

Uudenveroinen Rallyen alkuperäissisusta punaisilla tehostetikkauksilla, VW Lupo 3L:n ratti, vaihdekepin pussi uudelleenverhoiltu punaisin tikkauksin, punaraitaiset turvavyöt

KIITOKSET:

Blechworx, Felgen Renninger, K-Custom ja kaikki ystävät jotka ovat auttaneet projektin kanssa

KUKA KUSKAA:

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!