Kovan onnen amme - Nissan 350Z Z33 '05

Oransseihin ja avomallisiin autoihin hurahtanut Haapameren sulttaani Jarkka Saarnio rakensi tavoistaan poiketen mustan auton. Remmiahdettu avo-Nissan toimii kesäisin hienosti tukankuivaimena, sillä reilut 500 heppaa takaa taatusti nopeat kyydit.

PIKAFAKTAT

  • Kone: 3,5-litrainen remmiahdettu
  • Vanteet: Work Variance 9,5+11x20”
  • Teho: 510 hv / 677 Nm pyöriltä

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 01 / 2021. Auto oli kyseisen numeron kansiauto.

Se, että tämän jutun auto on avomallinen, ei yllätä ketään, joka yhtään tuntee Saarnion Jarkkaa. Mutta se, että auto ei ole oranssi, on suorastaan ihme. Tavaramerkistään oranssista poiketen Jarkka maalasi tämän avo-Zetan poikkeuksellisesti mustaksi. Auto suorastaan hehkuu auringossa kullan ja vihreän sävyissä.

Tällä autolla on ollut melko värikäs ja monivaiheinen historia. Jarkka on vasta kolmas omistaja Suomessa, mutta ennen tätä juttua on ehtinyt tapahtua yhtä ja toista.

EVOA HAIN ZETAN SAIN

– Lemppa toi auton maahan Virosta vuonna 2012. Omien sanojensa mukaan hän lähti ostamaan Mitsubishi Evo ysiä taskut pursuen seteleitä, mutta tuli takaisin Zetan kanssa, Jarkka kertoo.

Auton rakentaminen tapahtui osaksi jo Lempan aikana, jolloin hän asensi autoon laadukkaan Nismon muovisen korisarjan, Workin vanteet, sekä HKS:n remmiahtimen. Autoa ei ollut verotettu vielä Suomeen tässä vaiheessa.

Lemppa möi auton Tasan Henkalle muutaman vuoden kuluttua verottomana. Henkka teki auton ovipahvit ja teetti verhoilutyöt Virossa vuoden 2015 aikana.

Zetan virittäminen ei ollut mennyt aivan nappiin ohjelman oltua jokseenkin pielessä, ja tästä johtuen oletettiin moottorin olevan hiukan heikossa hapessa. Auto oli saanut kuitenkin lenkkaria.

Henkka koitti vaihtaa oletettavasti moottorivikaista autoa liikkeessä veneeseen, mutta liike ei halunnut sotkeentua epäselvään keissiin millään tavalla.

Jarkalla oli tuolloin remmiahdettu avomallinen oranssi BMW E46 jouten, joten hän ehdotti Henkalle vaihtokauppaa Zetaan. Jarkalla oli ajatus laittaa auto kuntoon ja tehdä siitä itselleen hyvä harrastekampe pitkäksi aikaa.

Vaihtokaupat tehtiin syksyllä 2016. BMW meni lopulta liikkeeseen ja vaihtui veneeseen, Jarkalle jäi avo-Nissan.

– Autoa ei ollut verotettu Suomeen vielä tässäkään vaiheessa, joten päätin hoitaa tämän ensin pois käsistä. Moottorissa piti olla pientä vikaa, mutta kattila oli käytännössä lähes räjähtämispisteessä. Männän helmoista puuttui paloja ja 4–5 mäntää oli halki ja niin edelleen. Koneen irrotus ja purkaminen tapahtui aivan viime hetkellä.

Nismon muovinen korisarja on erityisen maukas ollessaan todella oem-henkinen, kuitenkin paljon alkuperäistä leveämpi. Erottuu hienosti edukseen tänä päivänä muista sarjoista.

UUTTA MOOTTORIA JA SUBARUN MUSTAA

Kone irrotettiin, ja uuden moottorin rakentamien annettiin Niko Hellströmille Karunassa. Samalla kun Niko teki konetta rakensi Jarkka kaikki hifiasennukset ja bassokotelon uudelleen. Samalla vaihtuivat lisämittarit AEM:n tuotteisiin ja ohjaamon pisteosia maalattiin kultaiseksi.

– Peräkontin teon aloitin täysin nollasta, koska aiemmat omistajat eivät olleet tehneet konttiin mitään. Moottorin valmistumista odotellessa auto ehti myös maalarille. Nismon laadukas korisarja istui todella hyvin, ainoastaan sivuhelmat kiinnitin kiinteästi koriin. Pohjat tein itse ja Petäjistön Pasi otti vetovastuun värin levittämisestä. Uudeksi väriksi tuli Subarun Java Pearl -helmiäismusta, joka taittaa kultaisesta vihreään auringonvalossa.

STRÖMSÖÖN TARINAT

Moottorin valmistuttua auto ehti olla jonkin aikaa ajossa, kun jatkuva öljyllä merkkaaminen alkoi huolestuttaa. Öljyvuodon syytä ihmeteltiin pitkään. Muun muassa kampiakselin takapään stefaa epäiltiin ja se vaihdettiinkin kertaalleen.

Nikon tekemässä moottorissa oli käynyt pieni hupsis: kampiakselin pinnapultti oli painanut väliöljypohjan halki ja öljyt tulivat sitä tietä pihalle. Jarkka tilasi jenkeistä uuden öljypohjan, joka vaihdettiin paikalleen. Näin oli vuoto paikallistettu ja selätetty.

– Vaihdelaatikko kävi tätä etsiessä lattialla varmaan neljä kertaa. Kirstu irtoaa nykyään alle tuntiin, tuli sitä sen verran paljon harjoiteltua. Meinasi olla usko koetuksella, Jarkka muistelee.

Toinen omasta virheestä johtuva haveri, jos niin voi sanoa, syntyi moottorin jatkuvasta nostelusta. HKS:n remmiahtimen öljyt pääsivät erinäisistä syistä karkaamaan ahtimesta ja kun en tiennyt, että ahtimeen saa laittaa vain HKS:n omaa kitka-ainetta sisältävää öljyä, laitoin ahtimeen 10W30-moottoriöljyä. No tämähän aiheutti sen, ettei ahdin pitänyt ja ahdot nousivat vain 0,2 bariin.

Vaihtamalla ahtimeen oikeat HKS:n öljyt ahdin alkoi taas rokkaamaan ja ekoilla penkkivedoilla saatiin 380 hevosvoiman ja noin 600 Nm tehot 0,42 barin paineella.

Moottorin sivussa oleva lasikuituinen suojapaneeli on valmistettu perinteisen lasikuitusepän menetelmin, eli venyttämällä sukkahousukangasta kappaleen päälle ja kuitua perään.
Kinetixin kiillotettu plenum on todella näyttävän näköinen. Rotrexin remmiahtimelle ei ole liikaa tilaa, mutta se mahtuu hienosti moottorin kylkeen. Ahtoputkien kanssa on vähän ahdasta.

KAPUTT

Keskikesä, kaikki oli hyvin, katto auki, musiikki soi ja aurinko paistoi. Jarkka nautti pilvettömästä kesäpäivästä ajellen kohti Laukaan Satama Festareita armon vuonna 2018.

– Liikenne tuntui matelevan luokattoman hitaasti, kuten Suomessa on tapana: kymppi pari alle rajoitusten, mutta heti kiihdyttäen, jos ajattelitkin meneväsi ohi hitaammasta liikenteestä. Päätin esittää elokuvatyyliin näyttävän ohituksen, joten vaihdoin rivakasti vitoselta kolmoselle ja kiskaisin muutaman auton ohi vauhdilla, kunnes 160 km/h vauhdista kuului terävä kolahdus ja sitten kaikki hiljeni. Mitä tapahtui? Vehkeet sammuivat ja mittaristoon syttyi liuta vikavaloja. Rullasin seuraavalle levikkeelle ja kokeilin startata kerran.

– Tämähän pyörii kuin kahvimylly. Se kesä oli muuten siinä, tuumasi Saarnion poika miettiessään tapahtunutta.

Käyttölaitehihnapyörän eli dampperin pultti oli ollut jostain syystä löysällä ja sen johdosta kiila pääsi irtoamaan. Kun mäntä ja venttiili pääsevät 160 km/h vauhdissa kohtaamaan, on selvää että moottori on kaputt.

ISO RATAS PYÖRIMÄÄN

Tässä kohtaa hommat lähtivät tavallaan laukalle. Jarkka päätti että nyt jos koska auto käydään läpi suurennuslasin kanssa ja kaikki lastenvaivat tutkitaan huolella.

– Tutkiskelin siinä yhtenä iltana erilaisia kilpivaihtoehtoja, kun mietin, että mitäs jos laittaisi autoon erikoiskilvet. Kokeilin hakemukseen vaikka minkälaista, mutta kaikki vaihtoehdot olivat varattuja. Sitten välähti, että katsotaanpas missä autossa Cheekillä on nimikilvet, ja ohoh, ei missään, JAR-3 oli vapaana. Tilasin kilvet saman tien, koska erikoiskilpien hinta oli vasta pudonnut tuhannesta eurosta 750:een.

Saarimaan Samuli rakensi seuraavan moottorin. Härmän Aki ja Samuli tilailivat jenkeistä läjäpäin osia. Rikkoontuneesta moottorista kaikki venttiilit olivat solmussa, mutta männät olivat vielä käyttökelpoiset.

Samuli oli hankkinut kaveriltaan vielä toisenkin moottorin. Hän teki kahdesta moottorista yhden hyvän käyttämällä jenkeistä tilattujen osien lisäksi parhaat palat molemmista.

Jatkuvan purkamisen ja kasaamisen johdosta myös bensatankin tiiviyttä piti parantaa ilmenneen vuoto-ongelman vuoksi. Pumpun kehdon o-rengas vuoti ja se vaati koko tankin vaihdon.

Auton musta/kultainen Louis Vuitton -teema jatkuu myös konttorissa. Penkit ja ovipahvit on verhoiltu teeman mukaan. Pisteosien ja kaiuttimien yksityiskohtia on maalattu raikkaankultaisiksi.
Alkuperäistä lisämittaristoa on päivitetty AEM:n seos-, öljynpaine- ja volttimittareilla.
Kontista ei puutu kuin Louis Vuittonin matkalaukku ja rantapyyhe. Teema jatkuu hienosti läpi auton.

I LOVE GOOOOOLD

– Kultavärin käyttö lähti käsistä oikeastaan Nissanin kultaisten jarrusatuloiden vuoksi. Kultaa tuli lopulta joka puolelle, ja lisää piti saada.

Mietittiin siinä, että mitäs tehdään, että saadaan kokonaisuuteen vähän lisää ilmettä. Mikä sopisi paremmin tämmöiselle perämettien poikamiehelle kuin Louis Vuitton, joten päätettiin käyttää brändiä tuomaan kokonaisuuteen lisäilmettä. Tämä oli ihan puhdas hetken aivopieru.

Luikkaria tuli maalattua a-pilareihin, konehuoneen muovien pintoihin, takakonttiin ja brodeerattinpa pari logoa penkkien niskatukiinkin. Takakonttiin tehtiin timanttitikattu peitepaneeli ilma-alustan komponenttien päälle.

ROTREX

Ahdin päätettiin päivittää moottoriremontin yhteydessä. HKS sai lähtöpassit ja Rotrexin C38-92 -remmiahdin billet-kiinnitysjaloin tuli tilalle.

– Remmiahtimen billettiosiin otettiin mallia vanhasta ahtimesta. Vanhasta työpaikastani tuttu Korkiakosken Matti teki millintarkat kiinnikkeet uudelle ahtimelle. Tähän upposi varmasti 60 tuntia kotimaista käsityötä. Myös hihnapyörät ja ati damperin päässä oleva lisäpyörä ovat Matin käsialaa.

Ahtimen remmi tahtoi kuitenkin luistaa. Tästä johtuen ahtoja saatiin vain 0,5 bar ja sitä kautta tehoja 420 hv. Tuolloisesta Haltechin moottorinohjauksesta Jarkka oli vähällä tehdä lämpömittarin saunan seinälle, mutta päätti kuitenkin myydä tuotteen vielä eteenpäin. OBD-Tuningin Hannu Ylönen toimitti Zetaan Linkin moottorinohjauksen ja teki autoon uuden ohjelman.

– Viimeisimmän Hannun tekemän säädön mukaan tehoa on nyt 510 hv / 677 Nm 1,1 barin ahdoilla. Auto on tarkoitus vaihtaa käymään viinalla ja remmi vaihdetaan hammashihnaan tulevalle kaudelle, jotta saadaan pitoja. 600 hevosvoimaa kuulostaisi ihan hyvältä, Jarkka lisää.

SPEKSIT

MOOTTORI:

VQ35DE moottori, Wiseco takomännät 8,8:1 puristuksella, K1 h-profiiliveivit, ACL kiertokangen laakerit, ARP pultit joka paikassa, kampiakseli kiillotettu ja tasapainotettu, ATI super damper, Comet metalliset kannentiivisteet ARP pulteilla, uudet vakioventtiilit ohjureineen, uusi oem öljypumppu, kiillotettu Kinetix plenum, Rotrex C38-92 -remmiahdin billet-kiinnitysjaloin, Bosch EV14 1000cc suuttimet, billet-suutintukit, Flexfuel anturi, Link-moottorinohjaus, Walbro 450 -polttoainepumppu tankissa, E85 kestävät AN-teräspunosletkut AN-liittimin, 2,5” ahtoputket, Ahtoja.comin bensanpaineensäädin, K&N vapaavirtaussuodatin, Mishimoton cooleri, Mishimoton syyläri, remmiahtimen öljynlauhdutin, 14-rivinen moottoriöljyn lauhdutin, Mishimoton silikoniletkut, Mishimoton paisuntasäiliö, 3” rosteriputkisto kahdella putkella alusta loppuun

VOIMANSIIRTO:

6-vaihteinen manuaali, Extreme Clutch -kytkin jousitetulla sintterilevyllä

ALUSTA:

Airlift V2 ilma-alusta, tukivarret vaihdettu säädettäviin

JARRUT:

Brembon uritetut levyt ja vakiosatulat joka nurkassa

VANTEET JA RENKAAT:

Work Variance 9,5x20” ET20 edessä, 11x20” ET 6 takana, 235/30-20” edessä, 255/30-20” takana

KORIMUUTOKSET:

Nismon muovinen korisarja, helmat asennettu kiinteästi koriin, tummat led-takavalot, etuvalot vaihdettu kirkaslasiin, merkit poistettu, peilit vaihdettu pienempiin vilkkumallisiin, Subarun Java Pearl -mustahelmiäisväri, joka taittaa kultaan ja vihreään

SISUSTA JA HIFI:

Penkit verhoiltu uudelleen oranssilla alcantaralla / mustalla nahalla, selkänojien niskatuissa brodeeratut Louis Vuitton logot, ohjaamon takaosaan tehty bassokotelo, kaatumaraudat muokattu ja siirretty 10 cm taaksepäin, oviverhoiluihin tehty paikat kahdelle 6,5” midikotelolle ja timanttitikatut / mustanahkaiset alcantaraovipahvit, peilikolmioissa custom diskanttikotelot, a-pilarit maalattu Louis Vuitton -kuosiin candykullalla, candykullalla maalattu myös paljon pieniä pisteosia ohjaamosta, keskikonsolista poistettu navigaattorin paikka ja upotettu tablettitietokone, joka verhoiltu alcantaralla, kojelautaan vaihdettu alkuperäispaikalle AEM-mittareita, keskikonsoliin tehty ilma-alustan ohjaus, timanttitikatut alcantaramatot, ledivaloja siellä täällä, Pioneer 2-din soitin, DD Audion kaiutinelementit teipattu Z-logoin, kaksi DD Audion päätettä, 12” subwoofer, Helix C-DPS prosessori, kolme Optiman akkua, joista yksi keulassa ja kaksi peräkontissa, kontti verhoiltu Louis Vuitton -teeman mukaan, ilma-alustan komponentit kontin pohjan alla

KIITOKSET:

Sonax, Audioimport, Ppaint, OBD-Tuning, Kome Oy, Ykkösvaraosakeskus, Tuulilasi1.com, Autoruletti, Verhoilu Miia, Samuli Saarimaa, Matti Korkiakoski, Petri Vinkka, Markus Laitala, Lemppa, Akisan Härmäe, Ioannis Hagström, Jäpälä, Masi Isohanni, Eetu Vitakoski, Tuukka Nivala, Jämsän Nappulat, suurin kiitos Sami Kemell, joka on ollut joka projektissa mukana

KUKA KUSKAA?

Nimi?

Jarkka Saarnio

Ikä?

35

Somet?

Jarkka Saarnio ja Game Over Facessa

Ammatti?

Joutilas

Lempiruokasi?

Kebab salaatilla

Mikä auto sinulla on käyttöautona ja millä perusteella valitset käyttiksesi?

BMW F10, tämä tuli puolivahingossa vaihdossa E46 avoon.

Jos saisit valita minkä tahansa auton arjeksi, mikä olisi käyttöautosi?

Uusi M5 BMW varmasti täyttäisi tarkoituksena.

 Entäpä harrastepuolella, jos saisit valita minkä tahansa aihioksi niin mikä se olisi ja miten sitä parantelisit?

Vaikea kysymys. Sen verran VAGilaisten suuntaan olen kallellaan, että joku Lamborghini se olisi, ehkä Huracan, kunhan se on oranssi.

Milloin ja miten kiinnostuit autoista?

Vielä viisitoistavuotiaana minua eivät autot kiinnostaneet pätkääkään. Usko tai älä, mutta harrastin kakkosdivarissa jäkistä ja pesäpalloa aktiivisesti nuorena. Isä sai sitten jossain vaiheessa kiinnostumaan autoista ja alettiin rakentamaan Opel GT:tä. Auto löytyy edelleen tallista, mutta voimakkaasti rokattuna. Minulla on nyt toinenkin Opel GT, joka on tällä hetkellä työn alla.

Milloin ja miten kiinnostus muuttui todellisuudeksi ja aloitit autoharrastamisen?

Ajokortti-iän kynnyksellä homma lähti laukalle toden teolla ja urheilusta katosi mielenkiinto.

Mitä kaikkia autoja olet omistanut?

Opel GT:stä se alkoi, niitä on ollut nyt se 2 kappaletta, 190 Mersuja 4 kappaletta, BMW E36 varmaan kymmenkunta, E46 avoja kaksi, E92 Coupe BMW, Nissaneita 200 S13 ja S14 sekä nykyinen Zeta. Melkein kaikkia merkkejä olen omistanut paitsi ei yhtään jenkkiä tai Pösöä.

Mikä on suosikkisi kaikista rakentamistasi autoista ja miksi?

Sen täytyy olla E36 avo. Sillä kierrettiin niin paljon ympäri tapahtumia ja autoon liittyy paljon hyviä muistoja. Hyvänä kakkosena tulee nykyinen Zeta, vaikka autoon liittyykin voimakas viha-rakkaussuhde. Tämän auton kanssa on hakattu päätä seinään paljonkin.

Osa autoista on rakennettu uudelleen moneen kertaan. Muistan nähneeni esim Smurffi-Mersun useammassa eri kuosissa. Montako kuosia Mersu ehti nähdä ennen kuin lähti kiertoon?

Auto oli minulle tullessaan musta. Ensin se maalattiin Mipan Gemini vihreästä violettiin taittavalla kameleonttivärillä, tässä kuosissa auto esiteltiin GTi-Magazinessa vuonna 2008. Tämän jälkeen Mersu oli yhden Hötsin ajan candysininen, jonka kylkiin oli maalattu särkynyttä jäätä. Seuraavalle keväälle ACS:ään 2009 auto tehtiin taas uusiksi Smurffi-teemaan. Kun Smurffit alkoi tulla korvista, auto maalattiin vielä kertaalleen uusiksi. Tällä kertaa kaksivärinen, yläosa hopea ja violetista joka suuntaan taittava alaosa. Örri teki värien saumaan tribaalikuvion. Tämän jälkeen auto vaihtoi omistajaa. Auto on kuulemma edelleen hengissä ja viimeisten tietojen mukaan tällä hetkellä keski-Suomessa.

Mitenkäs avoautot, sulla on ollut useampia katottomia kamppeita. Mistä moinen?

Kesällä avoauto on ihan pakollinen. Tykkään auringonpaisteesta ja lämmöstä. Vähän niinkuin moottoripyörän korvike, mutta mukavampi, kavereiden kanssa.

Mikä on mieluisin muutos nyt esiteltävässä autossasi?

Kyllä sen kaikesta vastustamisesta huolimatta täytyy olla moottori.

Entä jos aloittaisit tämän projektin nyt, mitä tekisit kenties toisin?

Tähän on niin monta kohtaa, että huh huh. No, rakennuttaisin moottorin kerralla kunnolla Saarimaan Samulilla.

Onko joku projekti tai joku työvaihe aiheuttanut suunnatonta päänvaivaa?

Vastataan tähänkin moottori. Se jos joku on aiheuttanut hiusten lähtöä, mutta samalla opettanut paljon.

Mitä autoharrastus antaa sinulle, mitä et muusta saa?

Kaverit, kokemukset ja elämykset. Paljon sellaisia kivoja muistoja, mitä voi sitten muistella kiikkustuolissa eläkepäivillä. Suosittelen kokeilemaan.

Kerro meille, mitä ja ketä on Game Över ja sekä koska se on perustettu?

Game Över on perustettu 2017 ja on minun, Aki Härmän, Roni Rusasen, Mika Kosken ja Janne Oikarisen pieni tiivis harrasteporukka joka jakaa samanhenkisiä ajatuksia.

Jos autoja ei olisi keksitty, mihin tuhlaisit rahasi?

Minä olisin varmaan kiertänyt maapallon ympäri pariin kertaan.

Parhain muistosi autojen ja tapahtumien parissa?

Kyllä se täytyy olla vuoden 2012 tai 2013 Elmian reissu. Todella hyvä reissu hyvällä porukalla, ja E36 avokin noteerattiin Top10:ssa.

Mikä on oranssin paras sävy?

Lambon Atlas on maailman paras väri. Tällä värillä on useampi oma avo-Bemari maalattu. Zetakin olisi maalattu tällä värillä, mutta maalari oli eri mieltä, hyvä niin.

Voiko Morgania juoda Samarinin kanssa, ettei tarvitse syödä Rennietä?

Voi, helposti.

Miltä tulevaisuus näyttää osaltasi, onko suunnitelmia tai uusia projekteja?

Molemmat Opel GT:t pitäisi tehdä ja autoja kyllä riittää. Ei tarvitse hätäillä, en ole menossa mihinkään vielä pitkään aikaan.

Suomessa on kesäkaudella paljon autotapahtumia. Sinulla on pitkä historia tapahtumakentiltä. Mikä on suosikkitapahtumasi ja miksi?

Kyllähän ne kaikki on hyviä. Monessa tapahtumassa on omat puolensa, vaikea nostaa yhtä tiettyä ylitse muiden. Kyllä kauden kohokohtana voi kuitenkin nostaa Hötsin, eli lukitaan Hötsi. Ouluhallissa näkee 100 % varmasti joka vuosi samoja ihmisiä, joita olen nähnyt autotapahtumissa päivästä yksi alkaen.

Mikset aja Mersulla?

Kun on omistanut yhden Mersun, joka levisi lähes jokaisessa Suomen näyttelyssä mihin sillä menin, se riitti. Kuopion Kalis Kruising taitaa olla ainoa tapahtuma, josta on päästy kotiin ilman että mitään särkyi.

Miten muuttaisit autoharrastamista, jos saisit päättää vapaasti?

Lainsäädäntöä höllentäisin harrastamisen näkökulmasta, vaikka paljon on mentykin jo parempaan suuntaan. Autoilun kustannuksia voisivat helpottaa vähän.

Milloin olet lukenut GTi-Magazinea ensimmäisen kerran?

Kyllä se oli heti ensimmäisestä numerosta lähtien. Lehti vei heti mennessään tuningbuumin nostaessa päätään todella kovaa, ja itsekin kiinnostuin aiheesta kuin hullu puurosta.

Haluatko lähettää terveisiä GTi-Magazinen lukijoille?

Ilmainen vinkki aloittelevile harrastajille: tehkää mitä tykkäätte, kunhan teette kerralla kunnolla.

 

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!