LS1 RX-7 – Mazda RX-7 FD '94

Tomi Tamminen on kerennyt harrastelemaan jos jonkinlaisia autoja. Miehen rakennustyyli on aina ollut hillitty ja järjestään kaikki harrasteet ovat päälle näyttäneet juuri siltä, mitä ne olisivat voineet tehtaalta lähtiessään näyttää. Poikkeusta ei tee herran RX-7, joka on varustettu GM:n 5,7-litraisella LS1 V8:lla

PIKAFAKTAT

  • Kone: LS1
  • Vanteet: Forged Performance 18x8" & 18x10"
  • Muutokset: Otteessa jo kauan ennen nykyisiä lakeja

Esittely julkaistu GTi-Magazinen numerossa 5 / 2021.

Konepellin keskellä olevasta aukosta näkyy moottorin imuputki, joka antaa vihjettä siitä, mitä konehuoneesta löytyy.

Tomi Tamminen on ehtinyt harrastella autoja jo useamman vuosikymmenen verran, ja miehen tallin kautta on kiertänyt paljon erilaisia autoja. Kaikissa herran aiemmissakin projekteissa on ollut tarkoituksena, että autot ovat aina olleet toimintavarmoja ja niistä pääsee nauttimaan ilman stressiä tai huolta.

– Kun tulee esimerkiksi cruisingeista himaan ja auton sammuttaa, niin tekisi mieli käynnistää auto uudelleen ja lähteä takaisin ajelemaan. Jos näin tapahtuu, tietää projektin kanssa onnistuneensa, Tomi kertoo kriteereitään.

Nyt esiteltävä Mazda RX-7 on Tomin mielestä oiva esimerkki loistavasta harrasteautosta.

– Tässä autossa on tosi kivaa juuri se, että auto on toimintavarma, ja vaikka siinä ei ole hitosti voimaa, on se todella kiva ajettava. Autosta puuttuu se tietynlainen stressipykälä, ja silloin tämän tyylinen auto on mielestäni maalissa. Eri asia on sitten tietenkin kilpurit, joissa mahdolliset rikkoontumiset kuuluvat asiaan, mutta katuautossa luotettavuus on äärimmäisen tärkeä aspekti.

HÄÄMATKA

Kun itse auton tarinaa mietitään, ulottuu kertomus aina 90-luvulle saakka. Ennen Mazdaa Tomi rakensi vuoden '63 C2 Corvetten ja Tomin kaveri, Bowtie Racingin Joni Kiurunen rakensi toisen vastaavan auton samaan aikaan. Autoihin tehtiin suunnitelmat niin sanotusti samassa pöydässä.

– Tehtiin kaksi melkein identtistä autoa ja niihin swapattiin uudet 405-hevosvoimaiset LS6-moottorit Metroauton kanssa yhteistyössä. Autot oli varustettu kuusilovisilla manuaalivaihteistoilla ja C4 Corvetten taka-akseleilla. Ulkonäkö koetettiin pitää mahdollisimman vakiona, mutta autojen tekniikka oli modernia.

Samaan tyyliin Tomi on aina tykännyt tehdä autonsa ja aiemmin myös moponsa. Nuorena poikana Tomin mopo oli porukan kovakulkuisin peli, mutta ratsioissa sai olla rauhassa, kun ulkoasu ja äänet olivat niin lähellä alkuperäistä kuin mahdollista, vaikka kaikki oli tehty. Sama teema jatkuu myös tässä RX-7:ssa.

– Corvettet myytiin pois joskus 2008 tienoilla. Minun autoni meni Saksaan ja Joni möi omansa jollekin Selänteelle. Silloin mietin, että jaksaakohan sitä ottaa enää muita projekteja, kunnes parin vuoden päästä RX-7 tuli aihiona mieleen.

Ihan ensimmäistä kertaa ajatus RX-7:sta ei kuitenkaan Tomin mielessä pyörähtänyt, sillä jo vuonna 1994 häämatkalla Vancouverissa Tomi ihastui auton ulkoasuun.

– Näin silloin punaisen yksilön vinottain autoliikkeen ikkunassa ja mietin, että onpa hieno korimalli ja tuollainenhan olisi joskus makea omistaa.

Pari vuotta Corvette-kaupoista ajatus kypsyi tasolle, jossa Tomi selaili jo Ebayta, ja eteen sattui tulemaan auto, joka kiinnosti suuresti. Auto oli varustettu noin 700-hevosvoimaisella wankel-moottorilla ja siitä löytyi ja löytyy edelleen Youtubesta 2006 kuvattuja klippejä, joissa autossa on kilpi V8 Killa. Kuten arvata saattaa, tuohon aikaan teho oli jotain aivan käsittämätöntä, ja auto osoittautui Mazdapiireissä tietynlaiseksi virstanpylvääksi.

Ulkokuori on kaikessa yksinkertaisuudessaan kovin kaunis ja sopivin hillityin muutoksin varustettu, juuri kuten Tomi autoista tykkääkin.
Vanteiden välistä pilkistää kuusimäntäiset Rotaryn jarrusatulat, joten pysähtyminen on taattua.

AUTO SUOMEEN

Kun auto noin 10 vuotta sitten rantautui lopulta Suomeen, ilmeni että se oli kyllä hieno auto, mutta oli ollut melko huonolla pidolla. Esimerkiksi maalipinta oli surkea kauttaaltaan ja Ameriikan Joet olivat maalanneet autoa huonosti milloin mistäkin.

– Auto oli spekseihin nähden kohtalaisen edullinen. Kun sain auton tontille, ilmeni että toisesta kammiosta olivat sivuapexit palaneet, joten kone piti tehdä uudelleen.

Ilmeni myös, että Haltechin ecu oli lukittu, eikä siihen aikaan ainakaan Tomin korviin kantautunut oikein ketään, joka oikeasti olisi osannut wankeleita säätää. Loppuviimein moottoreita meni sen verran rikki, että jotain muuta oli keksittävä ja mielessä oli Corvetten ajoilta hyvät muistot LS-moottoreista.

– Youtubessa näin videoita, joissa oli LS-moottoreita swapattuna näihin Mazdoihin. Jenkeissä on tehty paljon näitä swappeja ilmeisesti juuri wankelin haasteellisuuden vuoksi.

Moottorin swappaaminen osoittautui juuri tästä syystä

todella helpoksi hommaksi. Tästä projektista tekeekin erikoisen se, että käytännössä ihan kaiken saa bolt-on -osina ja nimenomaan vielä sellaisina bolt-on -osina, jotka ihan oikeasti menevät paikalleen suoraan pulttaamalla.

– Suurena apuna projektissa on ollut norotors.com -foorumi, jonka kautta on löytynyt ihan kaikkien alojen ammattilaisia, joilta on osia saanut hankittua.

Hyvä esimerkki näistä on esimerkiksi firma, jonka tuotekatalogista löytyi suoraan bolt-on-kitti, jolla sai LS-moottorin ja RX-7:n alkuperäiset ilmastoinnin osat suoraan toimimaan kuin tehdastekoisena johdotuksia myöden.

– Kaikki toimii niin kuin kuuluukin, eli kuten alkuperäisestikin. Sama homma on myös ihan kaikissa muissakin osa-alueissa aina shiftereistä lähtien. Foorumi on ollut tosi hyvä tässä projektissa!

Myös moottorin istuttamiseen konehuoneeseen löytyi suoraan valmiita kittejä, joita Tomi vertaili hartaasti. Ohjausgeometriaan ei haluttu koskea, joten Tomi päätyi hankkimaan Grannys Motorsportin kitin, joilla alkuperäinen etuakseli saatiin säilytettyä ja moottori istuu hieman muita kittejä korkeammalla. Muissa kiteissä hammastankoa olisi pitänyt muuttaa, mutta Tomi halusi, että ohjausgeometria pysyy juuri niin hyvänä kuin sen Mazdan insinöörit ovat aikoinaan suunnitelleet.

– Ainoa muutos koriin oli se, että imusarjan taakse rintapeltiin piti tehdä ihan pieni monttu, jotta imusarja mahtuu hyvin paikoilleen.

Paketti myös koottiin paikalleen Mazdan alkuperäisin pultein, mikä on ihan hyvä ominaisuus tulevaa muutosleimaa ajatellen.

Ja kun korista puhutaan, lienee paikallaan korostaa, että niin kuin koko muukin auto, myös kori on käyty läpi ja viimeistelty hienosti.

– Parin vuoden maalipinnan ihmettelyn jälkeen sain ystäväni Laurin B&T -maalaamosta tekemään autoon täydellisen maalauksen, eli auto purettiin täysin ja vietiin maalaukseen ennen kuin tekniikkaswappia edes aloitettiin. Aluksi oli ideana pitäytyä Mazdan omassa liquid silver metallic -värissä, mutta metallihohdon karkeus ei miellyttänyt silmääni. Eri hopeasävyihin perehdyttyäni päädyin pysymään edelleen hopeassa, mutta valitsin hieman tummempisävyisen hopean, ja väriksi tuli siis Porschen GT-Silver.

Vaikka väri on aika konservatiivinen, toimii Porschen väri hienosti illan tummetessa, ja silloin auto on omaan silmään parhaimmillaan, I like!

Valmiilla kannakkeilla ja johtosarjoilla LS1-moottorin istuttaminen Mazdan konehuoneeseen oli melko straight forward -homma.
K&N:n hiilikuituinen imuilmakotelo sopii ilmeeseen hienosti ja on ennen kaikkea toimiva. Imuilma on varmasti viileää!

POIKKEUSLUPA

Tänä päivänähän tällaisen swapin tekeminen ainakin teoriassa pitäisi olla enemmän mahdollista kuin ikinä ennen, sillä tänä vuonna Traficomin uusien rakennemuutosmääräysten mukaisesti litratilavuusrajat moottoriswappien yhteydessä poistuivat ja mahdollisten swappien kenttä laajeni oleellisesti.

Kuitenkin silloin, kun Tomi on omaa moottoriswappiaan tehnyt, ei ollut tietoakaan nykyisistä säännöksistä ja näin poikkeukselliset muutokset vaativat aina poikkeusluvan valvovalta viranomaiselta.

– Silloin kävi pieni tuuri, sillä niihin aikoihin FHRA teki Trafin kanssa yhteistyötä poikkeuslupien kanssa ja he toteuttivat 10 poikkeusluvan pilottihankkeen asioiden selkeyttämiseksi. Mazda valikoitui mukaan näihin kymmeneen pilottiautoon.

Valintaan saattoi vaikuttaa nimenomaisesti se, että swappi oli tarkoitus tehdä valmiin kitin avulla, jossa hyödynnetään todella paljon alkuperäisiä rakenteita, eikä koriin tehty mitään suuria muutoksia.

Moottorin Tomi hankki jenkeistä paikallisen kaverinsa avustuksella.

– Ensin piti ostaa purkuautosta moottori ja vaihteisto -paketti, jollaista etsittiinkin aktiivisesti. Kaverin naapurilla sattui kuitenkin olemaan yhtäkkiä vuoden 1999 avo-Camaro myynnissä, mutta en kiinnostunut siitä heti, sillä halusin kovan askin enkä automaattia.

Ilmeni, että naapurin rouva tykkäsi ajaa manuaalivaihteisella autolla ja paketti olikin nimenomaan T-56 manuaalivaihteistolla varustettu.

– Ostin sitten koko auton.

Kun auto rantautui Suomeen, Tomi purki siitä moottorin ja vaihteiston talteen ja loppu kori myytiin Turkuun, jossa se taitaa olla vieläkin liikenteessä uudella moottorilla.

– Kerrottakoon, että kaverin naapuri osti seuraavaksi avo-Mustangin, joka sekin oli manuaalivaihteistolla. Naapurin täti tykkäsi ilmeisesti vetää kuuslovisella askilla katto alhaalla!

Camarolla oli ajettu jo jonkin verran, joten Tomi varautui tekemään moottoriin pientä entisöintiä. Paljon autoa oli huollettu, mutta moottorin vaihdosta ei ollut merkintöjä, vaikka moottorin sisäinen kunto sen puolesta puhuikin, sillä kaikki oli todella hienossa kunnossa.

Tomi hankki kaikki apulaitteet uutena, ja paketti kasattiin konehuoneeseen juuri sen näköisenä kuin se olisi voinut Mazdan tehtaalta tullessaan olla. Pakettia ei sheivattu äärimilleen, vaan kaikki koottiin siististi ja nimenomaan tehdastekoisen näköisesti. Moottori ei myöskään ole paljoa alkuperäistä isompi, vaikka niin voisi luulla.

– Tarkkuusvaa’assa punniten auton paino nousi vain 40 kg ja eniten painon nousua tuli varmasti isosta vaihteistosta verrattuna alkuperäiseen. Paino jakautui myös melko tasaisesti joka pyörälle.

Subaru BRZ:n penkit istuvat vakiokiskoihin hienosti ja ne sopivat ilmeeltään RX-7:aan todella hyvin.
Miataan alunperin tarkoitettu Nardin ratti on Ebay-löytö.

PYTTY KOTIIN

Sisustan puolella hillitty siisti tyyli jatkuu. Penkit ovat peräisin Subaru BRZ:sta, ratti Miatasta ja vaihdekepin nuppi Corvettesta. Lisäksi pari lisämittaria kertoo kuskille tarvittavia tietoja.

– Junnuna tuli laitettua hulluuteen saakka kaikkia lisämittareita, mutta ratapäivillä totesin, ettei niitä ehdi katselemaan muutenkaan, niin niitä en tähän ole tunkenut enempää kuin tarpeellisimmat, eli AFR ja bensanpaine.

Norotors-foorumin kautta löytyi myös firma, joka teki täysin customina lattiamattoja, joten Tomi teetti sitä kautta alkuperäishenkiset matot viimeistelemään sisustaa. Ratti puolestaan löytyi Ebaysta ja se on uusi Miataan tarkoitettu ruori. Airbagi löytyi puolestaan jenkkien Ebaysta.

Auto on viimeistelty hienosti, ja se on huomioitu myös ulkomailla. Tomi on käynyt auton kanssa aina Eurooppaa myöten ajelemassa ja aina matkat ovat menneet ilman muita mutkia.

– Satuimme kerran isoon euro- ja jdm-autojen näyttelyyn itäisessä Saksassa. Saatiin auto vähän tuurilla näyttelyalueelle neljäksi päiväksi turvaan ja lomailimme huoletta näyttelyn ajan. Kotiinviemisiksi saimme kuitenkin long distance -palkinnon ja auto sijoittui toiseksi Mazdasarjassa, eli ilmeisesti siitä tykättiin myös Saksassa!

Auton suorituskykyä kokeiltiin myös vähän autobaanalla, jossa piikkivauhdiksi tallentui 269 km/h. Tomi kehuu, että hienosti auto kipittää vakio-LS-moottorillakin ja kovin on vakaa ajaa isoissakin nopeuksissa. Auton paino tankki täynnä on 1350 kg ja tehoa vakio-LS tuottaa 5,7 litran iskutilavuudella 305 hevosvoimaa.

Tulevaisuudessa Tomin suunnitelmissa on rakentaa Subarua ja nauttia Mazdasta luotettavana ja hauskana kesäautona!

SPEKSIT

MOOTTORI:

GM LS1 eli 5,7-litrainen V8-moottori. Grannys Motorsport -konversiokitti, Hinson long tube -pakosarjat, Marteliuksen putkisto, Samberg Racing jäähdytin ja imupuoli, Speartech LS1 ecu ja johtosraja.

VOIMANSIIRTO:

Grannys Motorsport vaihteiston kannakkeet ja kardaani. LS7 vakiokytkin, kuusivaihteinen Tremec T-56 Magnum -vaihteisto, vakioperä 3,9-välityksellä ja Torsen LSD -lukolla. Rotary Performancen perän tukirauta.

ALUSTA:

Koni Sport + Eibach pro-kit -alusta, koko auto varustettu Powerflex-puslilla.

JARRUT:

Edessä Rotary 6-piston 14" jarrut ja takana 2001 RX7-R isot "vakio" jarrut, eli isoimmat alkuperäisjarrut, mitä kyseiseen automalliin on uutena saanut.

VANTEET JA RENKAAT:

Forged Perfomance -vanteet. Edessä 18x8" ja takana 18x10".

Renkaina Michelin Pilot Sportit, edessä 225/40 ja takana 275/35.

KORIMUUTOKSET:

Takana Re Amemiya -diffuusori, edessä OEM Mazda -etulippa ja roiske"läpät" edessä ja takana. Car Toys -helmat.

SISUSTA:

Sony XAV-1500 -soitin, Focal-subwoofer, 6.5" Hertzin erillissarjat. Mazda Nardi -ratti, Subaru BRZ -etupenkit, Innovaten laajakaistalambdamittari sekä bensanpainemittari.

KIITOKSET:

B&T Automaalaamo, Martelius Exhaust ja Janne's Garage.

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Tomi Tamminen
  • Ammatti: Yrittäjä
  • Ikä: 55
  • Instagram: @tomitee_

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!