Mocha LaTTe - Audi TT 2.0 TFSI Quattro 2015

Jyväskyläläisen Mika Hermaalan maitokahvin värinen Audi TT mukailee ulkonäöltään mallisarjan järeintä TTRS-mallia, joka julkaistiin Suomessa vasta kuukausia Mikan projektin valmistumisen jälkeen.

PIKAFAKTAT

  • Kone: 2.0 TFSI
  • Vanteet: RAD48 RSI-T Zerolip 19”
  • Teho: 340 hv / 450 Nm

Esittely julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 3 / 2020.

Mika Hermaalan nimi on noussut viime vuosina useasti esille eurooppalaisten autotapahtumien yhteydessä. Kuluneena suvena Mika nousi lauteille suuren puolalaisen Raceism-tapahtuman vaikuttavassa tuomaristossa. Jututimme mestaria aiheen tiimoilta, joten annetaan Mikan itse kertoa, mistä on kyse ja miten tähän on tultu.

WÖRTHERSEE

— Kaikki alkoi vuonna 2013. Olin kuullut paljon puhuttavan Wörthersee-tapahtumasta ja kahlannut Youtubesta läpi kaikki aiheeseen liittyvät videot. Ei muuta kuin nokka 19-vuotiaana kohti Itävaltaa. Paikan päällä totesin saapuneeni paratiisiin. Upeita toinen toistaan erikoisempia ja viimeistellympiä autoja lipui ympärillä hienoissa alppilaakson maisemissa. Olin välittömästi myyty, tänne on päästävä ensi vuonna uudestaan, Mika kertoo.

Paikallisella Mischkulnigin huoltoasemalla tutkiskellessani saksalaisen autoskenen kermaa totesin, että joku vuosi vielä näytän, että kyllä me Suomessakin osataan rakentaa.

Vuosi kului ja armeijan harmaat haittasi puuhastelua kovasti. Syksyllä 2015 käytiin Neulasen perheen ja Karlstedtin Markuksen kanssa XS Carnight -tapahtumassa Saksassa. Tällä reissulla tutustuin XS Carnight -porukkaan, FLGNTLT- ja RAD48 -jengiin.

Loppusuksystä alettiin rakentamaan widebody B8 A4 sedania, joka oli pyörinyt mielessä jo pitkään. Kuvioihin tuli mukaan saksalaisten silmissä kovassa huudossa oleva vannevalmistaja RAD48. Auto valmistui ja nokka suunnattiin kohti Itävaltaa. Widebody onnistui ilmeisesti yli odotusten, sillä se puhutteli saksalaista autoskeneä melkoisesti.

Siitä alkoi melkoinen mylläkkä. Vietin Itävallassa 20 päivää, jona aikana tutustuin varmaan sataan uuteen ihmiseen ja autoa kuvattiin erilaisiin medioihin lähes 20 kertaa. Samalla nautin alppimaisemista ja vietin unohtumatonta lomaa kavereiden kanssa.

Auto ja nimi päätyi useisiin videoihin ja julkaisuihin. Instagram ja muu sosiaalinen media täyttyi kuvista. Wörtherseen jälkeen kiersin samana vuonna vielä muita tapahtumia Saksassa ja kävin Puolan Raceismissa, joka on yksi kovimpia tapahtumia keski-Euroopan stanceskenessä. Vuoden viimeisenä tapahtumana käytin A4:n vielä Essen Motorshowssa Saksassa joulukuussa. Tälläkin reissulla tutustuin useisiin huikeisiin tyyppeihin, joiden kanssa tulee pidettyä yhteyttä niin työ- kuin vapaa-ajan asioissa.

Keski-Euroopassa porukka arvostaa kovasti sitä, että niin pienestä maasta kuin Suomi tulee todella siistiä kalustoa ja hyviä tyyppejä, jotka käyvät heidän tapahtumissaan vuosi toistensa jälkeen.

Vuodet vierivät ja tietoisuus on kasvanut sekä projektit vaihtuneet. Nykyisin Wörthersee- ja Raceism -reissuilla on niin paljon tuttuja, että jo sen vuoksi on mahtava lähteä tapahtumiin näkemään kavereita.

RACEISM

– Viime keväänä Raceism-tapahtuman pääorganisaattori Adrian Kapica otti yhteyttä ja kysyi haluaisinko tulla yhdeksi tuomariksi Raceism 2018 -tapahtumaan. Tämä tuntui hienolta, sillä samassa tuomaristossa istui muun muassa Rotiformin perustaja Brian Henderson sekä Briteissä järjestettävän suuren Players Shown järjestäjä Jay McToldridge. Molemmat ovat kovin arvostettuja hahmoja skenessä. Huikea reissu kaikin puolin ja taas pääsin tututusmaan uusiin ihmisiin. Mikä parasta, sain olla mukana valitsemassa tuhannen auton joukosta 16 parasta.

Toivottavasti pääsen hyödyntämään näitä kokemuksia keski-Euroopan autokentiltä jonkin Suomessa järjestettävän autotapahtuman yhteydessä ja toivottavasti saisimme mukaan kansainvälistä kalustoa myös muualta Euroopasta.

TTRS-mallin alkuperäisosia ei saa ostettua ilman auton VIN-numeroa ja kuvaa rikkinäisestä osasta. Keulan osat olivat yksi haasteellisimmista hankinnoista koko projektissa.
Mocha Latte -väri tuli markkinoille loppuvuodesta 2015. Satiinimustilla vanteilla ja hiilikuituisilla yksityiskohdilla väri luo varsin aistikkaan ja onnistuneen kokonaisuuden.

SOSIAALINEN MEDIA

– Tällä hetkellä harrastajia nopeimmin yhdistävä tekijä on sosiaalinen media. Komeat projektit tekijöineen löytyvät helposti Instagramista, Youtubesta ja Facebookista. Se helpottaa nykyisin kovasti kommunikointia harrastajien välillä maasta ja mantereesta riippumatta. On hienoa huomata, kuinka ihmiset fiilistelevät samoja asioita. Juuri Wörthersee ja Raceism ovat suurien massojen kohtauspaikkoja, joissa nimimerkit saavat kasvot.

Toisaalta sosiaalisella medialla on myös varjopuolensa. Osa harrastajista ei ole enää niin aktiivisia tapahtumissa, vaan keskustelua käydään pelkästään somessa uusien tuttavuuksien kanssa, mikä on tavallaan harmi.

RAD48

– Kyseessä on 2012 perustettu vannefirma, jonka takana ovat saksalaiset kaverukset Mario Mattick ja Rick Findeisen. Kuten jo aiemmin mainitsin, tutustuin RAD48:n porukkaan alkujaan syksyllä 2015. Tuolloin firma valmisti noin 20 sarjaa vanteita vuodessa. A4:een valmistetut syvällä concavella höystetyt RAD48 LR 2.0 -vanteet kävin hakemasssa Saksasta autolla, jolloin tutustuin paremmin itse perustajaan Marioon.

RAD:in idea perustuu brändin yksilöllisyyteen ja omaperäisyyteen. Esimerkiksi yritys valmistaa kalenterivuoden aikana maksimissaan 48 sarjaa vanteita. Mario hoitaa kaiken vanteiden suunnittelusta toteutukseen yhdessä Rickin ja kaveriporukan kanssa. Marion käsialaa on myös Messerin Turbofan -vannemalli. Yrityksen vanteilla ajava porukka on kuin yhtä perhettä. Projektit jaetaan Whatsapp-ryhmässä kaikkien kesken, ja esimerkiksi Wörtherseessä fiilistellään yhdessä ja pidetään photoshootteja firman grillibileissä, jotka on tarkoitettu vain asiakkaille.

Kyse ei ole pelkästään siisteistä vanteista, vaan intohimosta autoja ja harrastusta kohtaan, sekä kaverisuhteista, minkä voin itsekin helposti allekirjoittaa. Esimerkiksi viime keväänä RAD:in jengi kävi kuvaamassa autohin liittyvää videoblogia Suomessa ja he vietttivät siinä samalla laatuaikaa kanssamme. Aiheesta on lisää RAD48:n Youtube-kanavalla.

9x19” RAD49 RSI-T -vanteiden takaa pilkistää R8:n 365-milliset jarrut.
Hiilikuituinen takasiipi on peräisin TTRS-mallista. Hiilikuitua löytyy myös peilinkuorista ja tankinluukusta.

UUSI PROJEKTI

– TT-projekti alkoi vuoden 2017 keväällä, kun keltainen A4 widebody (esittely GTi:ssä 7/16) löysi uuden kodin. Mielessä oli pyörinyt jo pitkään Audi TT, TTRS tai jotain muuta, jonka kanssa pystyisi nauttimaan ajamisesta enemmän kuin A4:n kohdalla.

Huomasin että Helsingissä oli kaupan uusikorinen TT ja kävin ohimennen koeajamassa auton. Ei aikaakaan, kun huomasin olevani auton uusi omistaja. Oli aika ryhtyä suunnittelemaan autoa, vaikka itse korin muotoilu on varsin miellyttävä jo vakiona.

Alkuun päästiin tilaamalla TTS:n etupuskuri ja TTRS maski ja sivuhelmat tuttavan ”käsivarastosta” Saksasta. Mielessä pyöri myös niin sanotun näkyvän putkiston tekeminen auton takaosaan.

NÄKYVÄ PAKOPUTKISTO

– Idea putkiston tekoon lähti japanilaisten tyylistä tehdä näyttäviä putkistoja kauniine hitsisaumoineen siten, että putki jää näkyville auton takaosaan.

Päätimme soveltaa tätä tyyliä TT:hen.

Pääarkkitehtina putkistohankkeessa toimivat Markkasen Pasi ja Max Baranov. Todettiin tallilla eräänä iltana, että eiköhän silvota takuuikäisestä autosta puskuri palasiksi ja aleta sovittelemaan. Lopulta päädyimme melko yksinkertaiseen ratkaisuun, jossa vaimentimet on sijoitettu poikittain auton taakse ja ulostulot molemmille puolille.

Suurimman haasteen asiassa aiheutti keskellä oleva t-haara, jota ei meinannut löytyä mistään. Eräänä iltana Pasi kaivoi esiin muutaman 90-mutkan, joista sopiva ratkaisu saatiin rakennettua. Takapää koostuu kahdesta läpivirtaavasta vaimentimesta ja rosterimutkista. Putkiston kiinnityksessä hyödynnettiin alkuperäisiä kiinnityksiä ja kumeja. Lopuksi koko komeus kiillotettiin käsin.

Pakoputkiston takapää kiillotettuine vaimentimineen on rakennettu tarkoituksella näkyville. Puskurin alahelma on leikattu auki ja takapöntöt on asemoitu keskelle poikittain.

AIKAANSA EDELLÄ

– Samoihin aikoihin myös uusi puskuri ja maski saivat uuden värin ja auto alkoi näyttää omalta. Enää ei puuttunut kuin roima madallus. Siihen päätin hankkia lääkkeeksi H&R-tolppiin valmistetut ilmajouset, jotka mahdollistavat auton madaltamisen niin, että runkopalkki koskettaa maahan.

Alustaa odotellessa tarjoutui tilaisuus ostaa aito TTRS-etupuskuri. Tätä mahdollisuutta ei voinut jättää käyttämättä, sillä tuolloin uusien alkuperäisten TTRS-korin osien tilaukseen vaadittiin VIN-numero aidosta TTRS:stä ja kuvat rikkinäisistä osista. Joten ei muuta kun kättä syvemmälle taskuun ja puskuri tilaukseen.

Samaan aikaan aloin tutkailemaan hiilikuituisen TTRS-spoilerin hankintaa. Tämä osoittautui vähän haastavammaksi projektiksi. Lopulta osa löytyi vain viikkoja ennen Itävaltaan lähtöä, ja siipi saatiin paikalleen vain päiviä ennen h-hetkeä.

Auto on ensimmäinen TTRS-korin osilla varustettu uusikorinen TT Suomessa. Saman korimallin TTRS julkaistiin virallisesti Suomessa vasta 2 kk myöhemmin, kun tämä oli jo rakennettu. Korimuutosten valmistumisen lomassa auton sisälle löysivät tiensä myös mittatilauksena tehdyt turvakaaret, jotka maalattiin keltaiseksi. Ne sopivat hienosti kokonaisuuteen keltaisten turvavöiden kanssa. Tämän jälkeen jarru- ja tehopuolta päivitettiin. Jarruiksi tuli Audi R8:n jarrusatulat ja 365 mm piparkakkulevyt teräspunosletkuin. Erikoismoottori.fi:n Porkkis väsäsi autoon softan, ja tämän avulla auto alkoi liikkua ulkonäön velvoittamalla tavalla.

KYNSIEN SYÖNTIÄ JA HARMAITA HIUKSIA

– Viimeinen silaus ennen Itävallan reissua oli tietysti vanteet. Tällä kertaa projekti meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia vielä tavallistakin enemmän. Autoon, jota ei ollut edes ollut olemassa, tilasin vanteet jo kuukausi ennen sen ostoa. Vanteet ovat RAD48:n RSI-T:t zerolip-mallin kehillä ja uudella designilla. Customina tilatut zerolip-kehät olivat kuitenkin kiven alla ja hetken aikaa näytti jo siltä, että vanteet eivät ehdi valmistua ajoissa.

Ostin hätäpäissäni sarjan BBS LM:iä odottamaan Saksaan siltä varalta, etteivät vanteet olisi ehtineet tulla ajoissa. Tuuri oli kuitenkin puolellani ja vanteiden osat saapuivat Saksaan samana päivänä kun lähdimme Wörthersee-reissulle. Mittatilaustyönä tehdyt vanteet saatiin pyöräytettyä alle Itävallan järvimaisemissa.

Tehtaan alkuperäinen timanttitikattu Exclusive sporttisisusta ei juuri vaadi toimenpiteitä vielä tämän ikäisessä autossa. Kelpasi jatkoon sellaisenaan, kunhan yhtälöön lisättiin turvakaaret.

UUSI TULEMINEN

– Näillä eväillä auton kanssa kurvailtiin tyytyväisenä kesä 2017, kunnes koitti syksy ja tuli talvi. Auton ollessa päivittäisessä käytössä pyöri mielessä ajatus siitä, että olisikohan aika pitää vihdoin välivuosi rakentamisesta ja autolla vain ajettaisiin.

Suunnitelma piti erittäin hyvin maaliskuuhun asti, kunnes heräsin kevään tuloon. Muutaman sattuman saattelemana huomasin suunnittelevani jälleen auton maalausta. Tässä kohtaa piti pohtia huolella, millä värillä leikkiin lähdetään, kun oli valittavissa kaikki maailman värit.

Pohdinnan jälkeen päädyin pitkäaikaiseen haaveeseeni, väriin nimeltä Mocha Latte, joka löytyy Audin Exclusive kartasta. Halusin maalata jo aikaisemman A4-projektini kyseisellä värillä, mutta tuolloin värikoodia ei ollut saatavilla vielä mistään, koska väri oli julkaistu vain muutama kuukausi aiemmin.

MOCHA LATTE

– Värin ollessa selvillä ryhdyttiin tuumasta toimeen. Ei muuta kun purkamaan autoa osiin Karlstedtin Markuksen ja Talvitien Samin kanssa. Viikonlopun pajotuksen jälkeen tallin nurkkaa komisti raadoksi raadeltu TT.

Seuraavaksi suuntana oli maalaamo, jossa Jerry Myllymäki taikoi pintaan kauan kaivatun Mocha Latte -sävyn valkoisen tilalle. Samaan aikaan mielessä pyöri myös vanteiden värinvaihto. Päädyin lopulta maalaamaan vanteiden keskiöt satiinimustalla ja kehät kiiltävän mustalla. Näin saatiin hillityn näköinen kokonaisuus uuden värin kanssa.

Samalla myös turvakaaret sipaistiin valkoisiksi, joka sopii paremmin tähän uuteen kokonaisuuteen. Keltaiset turvavyöt vaihtuivat mustiin. Näillä eväillä autolla kurvailtiin taas kerran Wörtherseen järvimaisemiin Itävaltaan. Tällä reissulla nämä jutun kuvatkin on napsittu.

Talven aikana uudet suunnitelmat ovat alkaneet jo kolkuttelemaan kovasti takaraivossa. Tarkoituksena on siirtyä taas niin sanotusti seuraavaan erään, laittaa TT myyntiin ja katsoa tilalle jotain uutta ja kiehtovaa. 

SPEKSIT

MOOTTORI:

Custom putkisto, Erikoismoottori-softa, intake kit

ALUSTA:

H&R ilmajouset, Accuair E-Level ohjaus, Accuair vu-4 -venttiilipaketti

JARRUT:

Audi R8 -jarrusatulat ja 365 mm piparkakkulevyt, teräspunosletkut

VANTEET:

RAD48 RSI-T Zerolip 9x19” ET42

KORIMUUTOKSET:

Audi Exclusive Mocha Latte -väri, Audi TT RS OEM -etupuskuri ja helmat, hiilikuituinen OEM TT RS -takasiipi, customoitu takapuskuri, hiilikuituiset peilinkuoret ja tankinluukku

SISUSTA:

Audi Exclusive -nahkasisusta timanttitikkauksin laajennetulla nahkapaketilla, puolikaaret, Audi Sound System

KIITOKSET:

Kitooos

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Mika Hermaala
  • Ammatti: Yrittäjä
  • Ikä: 24
  • Some: @mikkehe, @tkujklconnection, @mkhcustom ja mkhcustom.com

EXTRA PHOTOS!

 

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !