Nostalgiaa: Autokulttuurin vuosikymmen - ACS:n 10 vuotta! - Osa 1 / 2

Koko kevät pidätettiin henkeä ja odotettiin tietoa, milloin päästään taas näyttelyihin ja autotapahtumiin. Tätä artikkelia kirjoitettaessa tilanne näytti kyllä varsin lohduttomalta ja vain aika näyttää, miten kauan tilanne jatkuu.

Saimme keväällä kuulla, että näyttelykauden perinteinen avaus eli American Car Show ja sen sisällä järjestettävä Getaria eniten kiinnostava Tuning Car Show siirrettiin kokonaan vuodelle 2021. Vaikka tänä vuonna ei päästykään Helsingin Messukeskukseen ihmettelemään tuoreimpia rakennelmia, päästään tunnelmaan loistavasti tämän viimeisintä kymmentä vuotta käsittelevän historiikin muodossa.

Tässä siis parhaita muistoja Tuning Car Showsta 10 vuoden ajalta. Trendit muuttuvat jo vuosikymmenessä vauhdikkaasti, kuten tulette huomaamaan. Tervetuloa aikamatkalle suomalaiseen autoharrastukseen!

PIKAFAKTAT

  • MITÄ? Suomalaisen autoharrastuksen kirkkaimmat tähdet.
  • MISSÄ? Helsingin Messukeskuksessa.
  • MILLOIN? Aina pääsiäisenä. Tässä mukana vuodet 2010-2019!

Tämä GTi-Magazinen numerossa 4 / 2020 julkaistu artikkeli julkaistaan GTi:n nettisivuilla kahdessa osassa. Tämä on osa 1 / 2.

2010:

Harri Suomisen lasikattoinen Passat oli aikansa kovimpia rakennettuja autoja. 10 vuotta sitten autohifi oli vielä showautoissa paljon suuremmassa roolissa kun tänä päivänä. Yksi huomionarvoinen seikka, joka monilta jää huomaamatta kaiken muun ohella, on se, että auto on muutettu kaksioviseksi. Myöhemmin auto myytiin Saksaan.
Kalis Conceptin Riku Hakkaraisen ronskisti levitetty neliovinen Nissan Skyline R33 oli äärimaukas jo vuonna 2010. Rikun ajaton rakentelutyyli kestää hienosti tarkastelua, ja tämä auto voisi aivan hyvin olla rakennettu viime talvena.
Matti Kauppilan kirpeän vihreä neloskorinen Naga Morich -Supra ei ole pelkästään päältä kaunis, vaan on myös todella nopea. Supra on alkuperäinen LHD-versio ja erikoisuutena 1363-hevosvoimaisen 2JZ-moottorin lisäksi autosta löytyy 3-vaihteinen GM:n TH-400 -vaihdelaatikko, joka soveltuu kiihdytyskäyttöön. Supra on edelleen Matin tallissa ja voi hyvin.
Harri Suomisen toinen projekti samassa näyttelyssä, rouvan käyttöautoksi rakennettu Audi A4 B6 kertoo miehen kovasta motivaatiosta rakentaa autoja. Auto on keulakonvertoitu vastaamaan B7-mallia, punainen sisusta on peräisin S4-mallista, palkeissa on ilmaa ja koko hoito on vedetty yli candypunaisella.

2011:

Hessun ja Kessun eli Heikki Salon ja Kari Happosen villi Peugeot 106 oli putkirunkoinen ahdetulla Suzuki Hayabusan moottorilla varustettu time attack -kilpuri, jonka korisarja oli täysin omaa tuotantoa. Hessu kertoi auton olleen hiukan haastava ajettava, sillä pitoa oli mahdoton saada, kun renkaat sutivat vielä vitosellakin täydessä laukassa. Auto on sittemmin purettu.
Kemiläisen Matti Vahtolan 1JZ-moottorinen Toyota Celica oli uskomattoman upea ilmestys tuolloin ja on sitä edelleen. Voimaa tästä laitteesta irtoaa yli 600 hv
Tero Muotkan ”Jungle Fever” Honda Civic on show-skeneä parhaimmillaan. Hurja maalaus edustaa juuri sitä, mistä omistajansa tunnetaan: laadukkaasta automaalauksesta. Yksityiskohtia riittää tarkasteltavaksi vaikka viikon ajaksi.
Jarkko Kurunsaaren VAG-henkeen rakentama mopoauto hakee edelleen vertaistaan. Oli hieno.
Toni ”Fattis” Mårdin uljas Toyota Soarer on muuttunut moneen kertaan kymmenessä vuodessa. Tsekkaa tämän artikkelin seuraavasta osasta vuosi 2018, niin näet auton nykykuosissaan.
Mika Lahdenrannan widebody 3BG 1.8TT Passat levisi vuosi vuodelta ja lopulta autosta löytyi myös kaappariovet. Auto sittemmin myytiin pariinkin otteeseen, mutta Mika osti sen hiljattain takaisin omaan talliinsa.
Ällistyttävän hienokuntoinen BMW M3 E30 kuului serial-car-builder Roni Collinille, ja on miehen sanojen mukaan ”The one that got away”. Ihan kaikkea ei pitäisi siis mennä myymään.

2012:

Hessu Salo on pitkän tien kulkenut autoharrastaja, jonka upeita luomuksia toivoisimme näkevämme enemmän vielä tänäkin päivänä. Kuvassa yksi monista Hessun Mersuista, 280CE, jonka saadakseen useampi harrastaja olisi valmis luopumaan vaikka toisesta munuaisestaan. TiCaBon ompelema kermanvärinen sisusta BBS:n ratteineen ja candypunainen väri BBS RS-vanteineen ei juuri enempää selittelyjä kaipaa, kun puhutaan tämän kaltaisesta klassikosta.
Timo ”Stimpy” Mäkisen kliini BMW E92 coupe kiillotetuilla CCW-vanteilla.
Latelat tekivät kovasti tuloaan televisiossa ja heidän Latela-sarjansa Ylellä sai lämpimän vastaanoton katsojien keskuudessa. Opel Rekordin kaava oli 30 päivää ja 3 000 €. Moottorina ahdettu Omegan C20NE.
Onni Ojalan drifting-tenava on sittemmin kokenut todella paljon muutoksia. Nykyään auto on varustettu AMG Mercedeksen V8:lla ja isolla ahtimella. Luistoa tällä ajetaan edelleen!
Joni Suvitien VIP-henkinen W124 Mersu pusseilla oli tuohon aikaan vielä vähän harvinaisempaa herkkua.
Tämä kakkis on rakennettu täysin raadosta näyttelykuntoon kahdeksassa kuukaudessa. Tyylipuhdas kokonaisuus on kruunattu ilma-alustalla.

2013:

Kouvolalaisen Miikka Halkolan Mazda RX-7 rokkasi messuhallin vuonna 2013. Veilsiden Fortune -korisarja tuo tähän laitteeseen vahvasti 2000-luvun alun Fast-n-Furious -henkeä. Auto on edelleen Miikan omistuksessa, ja sen ulkokuori ja moottori on viime tietojen mukaan rakennettu uudelleen. Hyvä hyvä!
Toni ”Terror” Himmelroosin Maserati Biturbo on edelleen taatusti ainoa ilmajousitettu yksilö maassamme. Eksoottinen mutta erottuva valinta. Tähän ei taatusti löytynyt valmista ilma-alustasarjaa minkään valmistajan valikoimista, joten kaikki oli tehty itse!
Eero Kallioniemen kovin maanläheinen Mitsu Evo IX on static, eli madallettu coilovereilla. Hiilikuitu silppuuntuu kuulemma vaivatta, kun mennään riittävän lähelle maanpintaa.
Taneli Ylisen Fiat 218 Familiare on kunnostettu alkuperäiseen loistoonsa tyylikkäästi ja modernisti. Alla omavalmisteiset vanteet ja alustassa ilmaa.
Petri Lemmettyn matalaviritteinen W126 luisu-Mersu lykkäsi kiitettävät 1 098 hevosvoimaa ja 1 369 Nm väännöt kuusilitraisesta jenkkikasistaan. Siinä ei takarenkaille ehdi kylmä tulla ennen kuin noutaja saapuu paikalle. Sittemmin auto on myyty moneen kertaan ja GTi:n tietojen mukaan kori on jälleen rakenteilla!

2014:

Olisiko teillä hetki aikaa keskustella erikoisista moottoriswapeista? Tony Suominen tarttui härkää sarvista ja istutti BMW 2002:n pellin alle yllätyksen. Moottorivalinta BMW:hen on sangen erikoinen, sillä keulalla nököttää Honda S2000:n moottori, jonka jatkeena on Hondan vaihteisto. Teema jatkuu ohjaamossa niin ikään S2000:n mittaristolla, Recaron LS-sporttipenkeillä ja Recaron kankaalla uudelleenverhoillulla BMW 635:n takapenkillä. Kokonaisuus on sinetöity 2002-turbon tarrasarjalla. Tämä auto löytyy tällä hetkellä Speedhookedin varikolta!
Matti Jussilan upea BMW E30 M3 BTCF:n osastolla nappasi mukaansa Top 10 -palkinnon. Tämä auto on varmaan palkittu jokaisessa tapahtumassa, mihin se on ikinä osallistunut. Laite on muun muassa noteerattu aina Saksassa saakka BMW Syndikat -tapahtumassa parhaana autona.
KKD Motorsportin Kalle Koivumäen Supra oli Euroopan nopein Supra vuonna 2014. Varttimaili taittui 7,13 s loppunopeudella 315 km/h. Voimaa jaakkozorrosta on mitattu miehekkäät 1 697 hv.
Aatu Miettisen tyylipuhtaan VW Caddyn värimaailma on varsin onnistunut. Punaisella verhoillun sisustan teema jatkuu myös konehuoneessa, missä 1,9-litraisen dieselpatin päällimuovit ovat saaneet nahkaa niskaansa.
Niko Aaltosen Lexus IS200 Work Euroline -vanteineen oli kokolailla nappisuoritus. Auto on niin VIP kun olla vaan voi. Täydet pisteet.
GTi-Magazinen osastolla oli esillä Harri Aulaskarin leveääkin leveämpi Mitsubishi Galant VR-4.
Jani ”Sensei” Mikkosen Subaru Forester tehtaan muhkealla korisarjalla, BBS LM-vanteilla ja ilmajousituksella vievät huonon tien auton ihan eri levelille. Auto saa aivan uuden ilmeen ja käyttötarkoituksen.

Historiikin seuraava osa julkaistaan perjantaina 21.8.2020 ja on sitten luettavissa TÄÄLLÄ.

 

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !