OOEEÄMMÄÄ kasarilta - Mercedes-Benz 190 W201 2.5DT '85

Simon Blomppo Blomqvist on nuorehkosta iästään huolimatta ehtinyt jo puuhata useita autoja hienoon kuntoon. Autoharrastus on kovasti lähellä sydäntä ja tallissa tulee vietettyä suurin osa viikon illoista. Miehen käsien läpi on kulkenut kymmeniä autoja, joista yksi pisimmälle rakennetuista on tämä nyt esiteltävä Mercedes-Benz.

PIKAFAKTAT

  • Kone: OM605
  • Vanteet: RH ZW2
  • Teho: 390 whp / 600 wNm

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 9 / 2020.

Simon ei ole saanut autoharrastusta varsinaisesti verenperintönä, vaan on perheensä ensimmäinen näin paljon autoihin hurahtanut. Vaikka ikää taulussa on vasta 25, on Simon ehtinyt tekemään paljon.

– Autojen harrastaminen on kiinnostanut jo pikkupojasta asti. Eka auto tuli nostettua naapurin pihalta traktorin kuormaajalla omaan pihaan. Se oli Datsun 100A, josta vaihdelaatikko oli hajonnut. Sillä en kuitenkaan koskaan päässyt ajamaan, vaan eniten sitä tuli vain purettua ja myöhemmin otettua osia toiseen Datsuniin, joka toimi peltoautona, Simon aloittaa ja jatkaa:

– Peltoautoja on ollut kymmeniä vuosien aikana, ja niitä aina ”tuunasin” ja koetin kaikenlaisia patentteja. Autoharrastusta ei ole omassa suvussa oikein kenelläkään. Iskä joskus 80-luvulla laitteli stereoita käyttöautoihin ja rakensi myös Kupla-Volkkarin alusta loppuun, mutta se nyt on lähimpänä harrastusta kotona. Lapsuudenkavereistani ei kukaan kiinnostunut autojen laittamisesta kovin paljoa, joten voisi kyllä sanoa, että kaikki on opittu ihan oman kiinnostuksen kautta, ja tietysti eniten on tullut opittua tekemällä itse.

Simonilla on ollut kymmeniä autoja, joita löytyy edelleen omistuksesta noin parikymmentä. Mukana on ollut niin VW Golfia, Miataa kuin Sierraakin. Mersuissa on kuitenkin sitä jotain, ja superturboja on tältä Uudenkaarlepyyn kasvatilta valmistunut kuin liukuhihnalta. Osa on myyty ja pari löytyy edelleen tallista. Onpa tallissa myös ihan aito Mercedes-Benz 190 2.3-16 Cosworth. Yksi Simonin suosikeista on joka tapauksessa tämä nyt esiteltävä 190 Mercedes, jota ei ainakaan toistaiseksi ole tarkoitus myydä.

– Omasta mielestäni autossa on parasta värikombo korin ja vanteiden kanssa. Se kerää paljon huomiota ja omasta mielestäni sopii hyvin kyseisen menopelin muotojen kanssa.

Miten tähän asti on sitten päästy?

Simon pitää itse autossa eniten sen värimaailmasta, eikä sen toimivuutta käy kiistäminen. Tehosteväriä on juuri sopivasti, muttei liikaa.
Korisarja on alkuperäinen Cosworthin muovinen korisarja 80-luvulta. Rarea palikkaa siis!
RH ZW2 -vanteet passaavat ajan henkeen loistavasti. Tulevaisuudessa Simon saattaisi harkita näiden kaksiosaisten vanteiden tilalle myös joitain autoon sopivia kolmiosaisia vanteita. Ostoslistalla on myös harvinaisempia OEM-osia, kuten kokopunaiset takavalot. Voi siis sanoa, että tämä projekti ei ole vielä lähelläkään valmista.

RAKKAUTTA ENSI SILMÄYKSELLÄ

– Kyseisen auton näin ekaa kertaa Uudenkaarlepyyn torilla, kun entinen omistaja kurvaili sillä jo hieman piristetyllä tekniikalla pitkin katuja. Äänet viisipyttyisessä OM602 -koneessa isolla Holsetilla ja 7 mm tasapääpumpulla syötöt tapissa olivat niin mahtavat, että siitä hetkestä alkaen ei tarvinnut enää miettiä, minkä auton hankkisin seuraavaksi.

Tiet kuitenkin erkanivat välillä, ja Simon rakensi ennen tämän auton ostoa pari farmarimallista S124 300TDT Mersua.

– Heti kun kuulin, että valkoinen 190 superi oli myytävänä, niin rupesin hieromaan kauppoja omistajan kanssa. Vaihtokaupalla ja pienellä välirahalla sain auton itselleni.

Heti kotiin saavuttuaan Simon ryhtyi purkamaan auton alustaa.

– Tuli heti vaihdettua kaikki puslat ja asennettua 2.65 ASD perä auton alle. Samalla tuli tehtyä pakosarja, ahtoputket ja pakoputki uudelleen, koska en ollut niin tyytyväinen siinä oleviin patentteihin.

Tekniikan puolella on ollut muutenkin hieman tuotekehitystä, eikä aina ole kaikki mennyt kerralla putkeen.

– Auto toimi talvikäyttiksenä puoli vuotta, kunnes jouduin armeijaan. Intin aikana sain autossa olevasta OM602 vaparikoneesta kannen sanomaan itsensä irti. Viikonloppulomalla vaihdoin toisen 5 vuotta metsässä maanneen OM602 vaparikoneen rikkoutuneen tilalle, ja sillä koneella tuli ajettua kunnes nostin sen ehjänä ulos ja purin myös loput autosta kokonaan.

Autoa pajoitettiin tässä vaiheessa hieman enemmän, ja muun projektoinnin ohella Simon istutti konehuoneeseen ensimmäisen OM605 -turbomoottorin.

– Moottori käytiin täysin läpi ja laitettiin kaikilla uusilla kulutusosilla nippuun. Tämähän oli suuri virhe, jonka varmaan moni muu OM-moottorin harrastaja tietää. Missään nimessä ei saa avata näitä koneita, koska niitä ei saa enää koskaan kestämään niin kuin avaamaton turbokone.

Kantapään kautta tämäkin opittiin, ja Simon rakensi lopulta kolme moottoria, kunnes kyllästyi aina vuotaviin kannentiivisteisiin ja muihin vikoihin.

– Avaamaton turbokone tuli laitettua keulille ja se on nyt kolmatta vuotta käytössä ilman mitään vikoja.

Moottoritila on täyttä toimintaa. Konehuone on siisti ja pitää sisällään pitkälle yli 400 hevosvoiman tehot.
Resepti on perinteinen: viisimukinen OM605 turbomoottori avaamattomana, Holset HY40V -ahdin ja pumppu 7,5 mm elementeillä. Lisäksi toki putkistot, välijäähdyttimet ja muut tykötarpeet vaihdettu. Toimiva paketti täynnä lystiä.

COSWORTH

Moottorin vaihdon yhteydessä Simon veti uuden maalipinnan konehuoneeseen ja loput autosta maalasi Jonas Fors / @kiitola_bilmaleri.

Ennen maalausta oli kuitenkin aika ehostaa ulkokuorta hieman harvinaisempaan suuntaan. Autossa olevaa Cosworthin korisarjaa ei ollut auton hankintahetkellä, vaan se päätyi Simonille hieman mutkan kautta.

– Korisarja on ihan oma tarinansa. Kaverillani olin nähnyt puretun 190 Mersun hallissa jo kauan aiemmin, mutta se ei ollut kiinnittänyt huomiotani sen enempää. Kori oli täysin lahonnut ja korisarja sekä osa sisustaa oli purettu pois.

Kun olin vähän enemmän Mersuihin pärähtynyt, niin kävin kurkkaamassa sitä Tenavaa siellä hallissa ja huomasin 2.3-16 merkin takaluukussa. Kun kaveri ei autoa halunnut kokonaisena myydä könttähintaan, niin sovin hänen kanssaan diilin, että jos minä puran koko auton ja myyn foorumilla loput osat hänen puolestaan, niin minulle jää korisarja itselle sen työn maksuna. Ja niin minulle tuli tuo korisarja.

Kyseessä on kohtuullisen harvinainen, alkuperäinen Cosworthin muovinen korisarja vuodelta 1986. Voisikin siis sanoa, että auto on vahvasti OEM-hengessä rakennettu, vaikka ei edusta sitä tyypillisintä vuosimallia mitä OEM-tyylissä on paljon nähty. Samalla linjalla Simon aikoo myös jatkaa auton parissa.

– Tulevaisuudessa autoon voisi asentaa ilmajousituksen, jos vaan lompakko kestää. Ja jos löytyy jotain harvinaisia Mersun OEM-osia tuning-osien tilalle, niin nekin vaihtuu. Tällaisia ovat esimerkiksi US-Spec etuvalot tai täys-punaiset takavalot. Jotkut kolmiosaiset vanteet olisi myös mahdollista laittaa. Muuten vain kovaa ajoa joka kesä.

SISUSTAA

Myös sisusta on käpistelty kauttaaltaan ulkokuoreen sopivaksi, vaikkakaan se ei pidä sisällään kummempia sirkushuveja, vaan mukailee hyvin OEM-henkeä.

– Sisustaan ei ole paljon muuta tehty kuin vaihdettu ovipahvit ja penkit Cosworth puolinahka / karo -mallisiin. Kuvissa esiintyvät Sparcon penkit on jo myyty ja Cosworth-etupenkit laitettu tilalle. Sekä etu- että takapenkit ovat omasta Cosworthista peräsin ja ovipahvit ovat purkuautosta, joka minulla kerran oli. Ovipahvit ovat yllättävän virheettömät ja hyväkuntoiset verrattuna siihen, minkälaiset ne yleensä näissä ovat.

Keskikonsoli on puolestaan Sportline-mallista. Keskikonsoliin Simon on lisännyt totta kai Pioneerin mankan sekä lisämittarit, joista näkee öljyn-, veden-, ja pakokaasujen lämpötilat. Kojelaudan mittareista ilmenee puolestaan ahto- ja pakopaineet, jotka ovat ihan valideja tietoja tällaisessa paljon ahtavassa Super-turbossa.

Ja mikä se Superturbo sitten on? Kaikessa yksinkertaisuudessaan Superturbon epävirallinen tai ehkä jopa virallinen määritelmä on se, että moottori tuottaa yli 100kW tehoa yhtä iskutilavuuden litraa kohtaan. Ettäs tiedätte!

Myös sisustassa on Cosworthin osia penkkien ja ovipahvien muodossa. Etupenkit ovat jo vaihtuneet näiden kuvien jälkeen Cossun jakkaroihin.
Valkoinen Raidin nahkaratti varastaa shown sisustan puolella. Sopii hyvin ajan henkeen ja lienee fakta, että tämä on ainoa auto, johon tällainen oikeasti sopii!

SOMESTA TUTTU

Mitä tämän auton tunnettavuuteen tulee, niin sosiaalisesta mediasta moni on saattanutkin auton nähdä, sillä auto ja Simon ovat molemmat kohtalaisen "seurattuja" sosiaalisen median puolella.

– Ostin auton syksyllä 2014. Rakentaminen ja suurimmat muutokset tuli tehtyä syksyllä ja talvella 2015–2016. Auto on toiminut kesäautona kesästä 2016 asti. Syksyllä 2016 minä ja kaverini Otto Nyholm tehtiin tästä autosta Youtube-video, joka lähti jostain syystä trendaamaan lähes ympäri maailman. Nyt videolla on yli 3 miljoonaa näyttökertaa ja ne lisääntyvät joka päivä. Videon löytää Otto Nyholm -nimiseltä kanavalta Youtubesta, jos kiinnostaa nähdä.

Simon kuuluu myös Persauki Motorsport -ryhmittymään. Porukka tekee tasaisesti sisältöä YouTubeen ja onpa Instagramissakin hienot liki 9000 seuraajaa ja Simonilla itsellään 10,9 tuhatta seuraajaa. Se on paljon se! Simon tekee myös omalle Blomppo -Youtube-kanavalleen sisältöä, jota kannattaa käydä vilkaisemassa.

Persauki Motorsport on tunnettu esimerkiksi suomenruotsalaisuudestaan, mersuista sekä sammumattomasta palosta autoja kohtaan. Vierailimme pari vuotta sitten Tallitourilla kerhon luona ja tulemme myöhemmin esittelemään tämän Pohjanmaan ylpeyden tarkemmin GTi-Magazinen sivuilla.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

Mercedes-Benz OM605 avaamaton 5-sylinterinen 2,5 litranen 20 valve jumal-moottori. Alumiininen imusarja AMW-plenumilla, itse tehty lyhyen mallinen pakosarja, Holset HY40V muuttuvasiipinen VGT -ahdin Iveco kuorma-autosta itsetehdyllä billet kellolla, joka ohjaa pesää. Ruotsalaisen Dieselmekenin rakentama pumppu omilla 7,5 mm elementeillä, joka tällä hetkellä tuottaa 160 cc maksimisyöttöä. Pipercrossin vaahtomuovi-ilmansuodatin ja reilusti hengittävä huohotinsysteemi kahdella AN12-linjalla catchtankille. 3” RST-putkisto yhdellä vaimentimella ja 4” ulostulokäyrällä.

VOIMANSIIRTO:

Eagle clutches billet vauhtipyörä, Sachs sre765 asetelma ja Tenacin massalevy. BMW:n GS5-39DZ iso 5-vaihteinen ZF-vaihteisto hitsatulla kytkinkopalla (muutostyö tehty itse). W140 S600 -Mersusta iso kardaani 8-pulttisella rättinivelellä, 3.07 välityksellä oleva ASD-perä W124 Mersusta. Perä shimmattu ja muokattu toimimaan kuten normaali lukkoperä ilman hydraulisysteemiä. Billet vetoakselit 110 mm nivelillä ja S210 Mersusta peräisin olevat koneistetut takanavat isommalla ulkonivelen boorilla.

ALUSTA:

Yellowspeedracing korkeus- ja jäykkyyssäädettävä alusta. Tukivarsissa sorvatut muovipuslat rasvanipoilla, akseliston puslat Hedgehog Motorsportin uretaaniset. 2.3-16v Mersusta etu- ja takakallistuksenvakaajat.

JARRUT:

Edessä 295 mm jäähdytetyt levyt ja nelimäntäiset satulat 24v W124 Mersusta. Takana 295 mm jäähdytetyt levyt ja kaksimäntäiset satulat W202 C36 AMG Mersusta. Käsijarru vaijerilla.

VANTEET JA RENKAAT:

RH ZW2 kaksiosaiset saksalaiset vanteet. Edessä 8,5x17” ET? 32 mm adapterilla. Takana 9,5x17” ET? 22 mm adapterilla. Keskiöt maalattu pirteällä pinkillä värillä, joka löytyi vanhasta värikartasta, koodia ei ole. Uudet alumiiniset lipat kultaisilla pulteilla. Custom CNC-koneistetut keskilätkät. Renkaat edessä 205/40R17 Nankang NS-2 ja takana 215/40R17 halvimmat mahdolliset.

KORIMUUTOKSET:

2.3-16v Cosworth 190 Mersun alkuperäinen muovinen korisarja vuosimallia 1986. Etupuskurissa Evolution 1 -look lippa ja itse tehty muovinen splitteri. Takaspolerissa hiilikuituinen ”crown” -niminen lippa, joka tuli Stevs Design:ilta Kanadasta. Eagle eyes etuvalot, joihin maalattu sisäkehykset mustaksi. Smoked etu- ja sivuvilkut. Smoked black/red takavalot. Sivutakaikkunoissa 25% ja takalasissa 15% tummennuskalvot, jotka asennettu ammattilaisen toimesta.

SISUSTA:

2.3-16v Cosworth 190 Mersun alkuperäinen nelipaikkainen puolinahka-Karo sisusta. Etupenkkeinä väliaikaisesti Sparco Sprint L -keinonahka kuppipenkit. Eteen myös tulossa Cossun jakkarat. Raid-merkkinen 80-luvun henkinen valkoinen nahkaratti. Itse tehty alumiininen vaihdekeppi. Pioneerin mankka ja Alpinen kajarit.

KIITOKSET:

Haluan kiittää isäukkoa, kun saan käyttää hänen halliaan omiin autoharrastuksiin. Kiitos myös tyttöystävälle, kun jaksaa olla minun kanssani, vaikka suurin osan vapaa-ajasta menee auton rassailuun.

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Simon "Blomppo" Blomqvist
  • Ammatti: CNC-koneistaja
  • Ikä: 25
  • Instagram: @blomppo

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!