Plan C - Mercedes-Benz Vito '16

Jasso Pesosen Mercedes-Benz Vito ei ole pelkästään päältä kaunis, vaan se myös soi kauniisti. Ovien takaa löytyy yli 60 kaiutinta, ja tässä projektissa on panostettu nimenomaan äänenlaatuun. Paketin sinetöivät omavalmisteinen leveä korisarja ja massiiviset 22-tuumaiset Ferradan vanteet.

PIKAFAKTAT

  • Kori: Seven Garage widebody
  • Vanteet: Ferrada FR3 9,5+11x22”
  • Radiot: mallia isot

Esittely on julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 8 / 2019.

– Vesalan Mikko Veholta ehdotteli joskus kolme vuotta takaperin, että rakentaisin Mersun Viton samaan tyyliin kuin aikaisemmin rakentamani Citroenin, eli raskaasti aseistetuksi hienosti soivaksi hifiautoksi. Ajatus jäi muhimaan takaraivoon ja aika tarkalleen vuosi siitä Vito seisoi pihassa, Jasso kertoo.

PURKU JA VAIMENNUS

– Sain auton tammikuussa 2017. Ei mennyt montaa päivää, kun se oli purettu kauttaaltaan. Kaikki paitsi kojelauta oli irti ja sekin osittain purettuna. Auton rungon kehikko, ovet, katto ja seinät vahvistettiin elastisella runkoliimalla ja takavälitilan kattoon asennettiin alumiinilattoja tukemaan ja vaimentamaan tulevaa värinää. Tehtaalta tullessa liimaa on tippa siellä toinen täällä. Ilman vahvistusliimausta liitokset pettävät aika nopeasti, kun soitetaan kunnolla, ja sittenhän ne juhlat alkaa. Tästä syystä on tärkeää vahvistaa kaikki saumat, kun rakennetaan oikeasti isoja radioita.

Tämän jälkeen alkoivat vaimennusmattotalkoot. Sitä menikin aika reilusti, koska emme halunneet auton räminän häiritsevän sointia. Muistaakseni autoon upposi lopulta kuusi laatikollista STP Black Gold -vaimennusmattoa, eli noin 30 m2.

Teippaus on tehty korin muotojen ehdoilla niin, etteivät uudet linjat sekoitu liikaa teippiin.
Pääkallokuviot ovat peräisin Cerwin Vegan logosta.
22-tuumaiset Ferradan FR3-vanteet ovat juuri sopivan näköiset Viton habitukseen, vaikka halkaisija kuulostaa todella roisilta.

LAATIKOITTAIN ÄMYREITÄ

– Seuraavaksi aloimme tuumailla etupään kokoonpanoa. Upotimme etuoviin lopulta kahdeksan erillissarjaa. Ihan vakiopaikoille ei tuollaista määrää ämyreitä upoteta. Tässä kohtaa tuli väkisinkin mieleen, että mitähän tuommoinen vuoden vanhan Mersun ovipahvi maksaa. Muutama Keisari piti imaista ennen kuin uskalsin lyödä rälläkän tulille ja alkaa pilkkomaan ovia. Ovien alkuperäinen muoto haluttiin kuitenkin säilyttää.

Sisustan takaosan peräseinälle rakennettiin laatikko kuudelle 15-tuumaiselle subbarille, kuudelle 8-tuumaiselle refleksiputkelle ja neljälle 6,5-tuumaiselle erillissarjalle. Sivuseinälle tuli kuusi kappaletta Cerwin Vegan monopäätteitä, yhteisteholtaan 12 600 wattia. Ohjaamon penkkien taakse rakennettuun telineeseen tuli kolme nelikanavaista vahvistinta ohjaamaan sisustan erillissarjoja.

Takaoviin asennettiin 10-tuumaiset midit ja diskantit. Ovien takaa löytyy 47-tuumainen led-tv, jonka kautta voidaan toimia vaikka internet-ympäristössä. Telkkarin alapuolelle tehtiin iso kotelo kahdelle 15-tuumaiselle bassolle. Hifit on rakennettu musiikista nauttimisen ehdoilla. Tarkoitus ei ole olla kylän kovaäänisin, vaan tuottaa äärimmäisen laadukasta ääntä, jonka läheisyydessä kansa viihtyy.

Äänentoisto rakentui pääosin ensimmäisen talven aikana, mutta projektia kehitetään ja viedään eteenpäin jatkuvasti.

Etuoviin on upotettu kahdeksan kappaletta 6,5 tuuman erillissarjoja.
Takaovien takana luuraa 47-tuumainen televisio joka toimii näyttönä ja muutama järeä 15” subbari

AJATUS WIDEBODYSTÄ

Pelkkä radioiden paino ei vielä aivan riitä tontittamaan suurta pakua. Ennen kevättä ja kauden alkua autoa madallettiin H&R:n madallusjousilla.

– Alkuperäinen ajatus widebody-Vitosta oli muhinut päässä jo pitkään, joten sitä lähdettiin suunnittelun kautta toteuttamaan. Juttelin Jysäreillä Fibermann Partsin Tapio Ahokkaan kanssa, joka (yllätys yllätys) innostui projektista.

Tapio oli tehnyt aikaisemmin 90-luvulla paljon korisarjoja erilaisiin autoihin ja itse pyörin silloin tällöin viikonloppuisin apulaisena Tapion verstaalla.

YLIKOKOTYYLIPYÖRÄT

– Laitoin Viton seisontaan syksyllä ja visiot alkoivat sinkoilla pään sisällä. Tein pahvista mallikappaleita erilaisista korinosista ja samaan aikaan etsin sopivia vanteita. Yhdet soppelit löytyivätkin, mutta kyseisille vanteille ei löytynyt ketään sponsoroinnista kiinnostunutta maahantuojaa Suomesta, joten jouduin luopumaan siitä ajatuksesta.

Selailin Varjorannan Jussin kanssa useana iltana vanteita netistä. Sitten Jussi ehdotti Ferradan FR3-mallia, joka löytyi ruotsalaisen Lars K:n sivuilta. Tuumasin, että voisihan sitä kysyä, mutta epäilin, että löytyisi kiinnostusta sponsoroida vanteita Suomeen saakka yli rajojen.

Ehdotin Larsille kyseistä mallia 20” koossa, mutta sain vastauksen, ettei myy tämmöiseen projektiin kuin 22” vanteet. Tuumasin, ettei ole rahaa kuin 20-tuumaisiin. Lars vastasi: ”Kyllä teidän rahat riittää, kun nämä 22” maksaa teille saman verran kuin ne 20”.” Näin saatiin ylikokotyylipyöräpaketti alumiinivaluvanteita Ruotsista asevelihintaan.

Etupuskurin keskilippa on peräisin VW Sciroccosta.

MUOTOILLAAN ITSE

Valmiita kaaria etsittiin, mutta mistään ei löytynyt mitään järkevää. Garage Shopista tuli yhdet kaaret, mutta niiden muoto ja koko eivät sopineet autoon. Niinpä päädyin tekemään kaaret itse.

Kaaria alettiin tekemään kovalevystä, lasikuidusta ja puusta. Tapsan ja Tumpin kanssa meni koko talvi tallissa enemmän tai vähemmän rutosti hinkaten. Kotona tuli käytyä lähinnä suihkussa ja nukkumassa.

Maalaukset annoin tällä kertaa Tumpin siskon Tuulin hoidettavaksi. Sanoin Tuulille, että vedä sinä, kun Jykillä maalaat peräkärryjä ja osaat homman. Epäröiden Tuuli tarttui mukaan projektiin ja maaliruiskuun. Tuumasin vaan, että jos tulee sanomista, niin vesihiotaan ja kiillotetaan, no problem.

Ensin maalaukseen menivät kaikki valkoiset osat, jotka maalattiin Jykin maalaamossa. Maalaus onnistui niin hyvin, että pyysin vetämään samoilla vauhdeilla kaikki loputkin osat.

Teippaukset suunnittelin siten, etteivät auton uudet muodot jäisi teippien alle. Tarrojen pohjat sain Jenkeistä Cerwin Vegalta. Pääkallot ovat peräisin CV-logoista. Teippauksen toteutti Jokilaakson Merkintä. Plan C -logon suunnitteli Jacob Scott Cerwin Vegalta.

Vito oli tarkoitus esitellä valmiina kevään 2019 American Car Showssa. Yksin tehdessä olisi tullut kiire, koska piti käydä töissäkin. Onneksi sain avuksi auton pinnoitukseen PJH-Worksin Satun ja Peten, sekä Mequiarsin Patrik Erikssonin.

Auto saatiin valmiiksi viime hetkellä ennen pääsiäistä, ja vastaanotto pääsiäisen näyttelyssä oli varsin lämminhenkinen. Kuvausten jälkeen on rakennettu vielä paljon, ja auto muuttuu ja kehittyy jatkuvasti edelleen. Viimeisin ja kaikista yllättävin huomion osoitus tuli syyskuussa Oulussa Hötsistä. Jasso pokkasi tapahtumasta halutun Spirit of HTS -kiertopalkinnon. Harvoin projektiauto on oikeasti niin valmis, että sen voisi kirkossa kuuluttaa.

Hyttiin on istutettu Corbeaun RRS-penkit omavalmisteisin kiinnikkein. Takatilasta löytyy kuusi kappaletta Cerwin Vegan 15” subbareita ja neljä erillissarjaa.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

1,6-litrainen turbodiesel, lisäätehoa.fi -ohjelma 150 hv

VOIMANSIIRTO:

Vakio

ALUSTA:

H&R madallusjouset

JARRUT:

Teelautaset punaisilla jarrusatuloilla

VANTEET JA RENKAAT:

Ferrada FR3 9,5x22” edessä, 11x22” takana, renkaat Lexani 255/30-22” edessä ja 295/25-22” takana

KORIMUUTOKSET JA LISÄVARUSTEET:

Seven Garage / Fibermann parts widebody korisarja, VW Sciroccon etulippa muokattuna, teippaus

SISUSTA JA HIFI:

Corbeau RRS -penkit, radiot: soitin Alpine x800D, vahvistimet: Cerwin Vega v400.2 x 5 kpl, Cerwin Vega spro 2100.1D x 6 kpl, Cerwin Vega 3100.1D, subbarit: Cerwin Vega Classic 15” x 8 kpl, kaiuttimet: erillissarjat Cerwin Vega ST65c x 12 kpl , luotidiskantit 2 kpl cvmp 1.0, keskiäänet Cerwin Vega cvmpcl 10”, johdotus: Four Connect / Streetwires, akusto: Optima Battery Yellow Top 67 Ah x 8 kpl

KIITOKSET:

JJ-Hifi, Cerwin Vega, Nokian Panimo / Keisari, Jokilaakson Merkintä, lisäätehoa.fi, Seven Garage, Sähkötyö Varjoranta, Lars K / Ferrada, JV-Tuning, Verhoilijamestari Iiris, HTT-Racing, Däckdesign, Optima Batteries, Meguiar´s Suomi, restyled.net, Fibermann Parts, PJH-Works

KUKA KUSKAA:

EXTRA PHOTOS!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !