PRGRS POWER - Toyota Progrés NC300 '99

Matias Mäenpään omaperäinen rakennustyyli tuli tutuksi jo miehen edellisen harrasteen, mangateippauksin varustetun Mazda MX-5:n aikana. Sama erottuva tyyli jatkuu myös nyt esiteltävässä Toyota Progrésissa.

PIKAFAKTAT

  • Kone: 2JZ-GE
  • Vanteet: 326POWER Yabaking Mesh 18x11" & 18x12" ET0
  • Nykytila: myyty!

Esittely julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 9 / 2019.

Kaikki alkaa tarpeesta. Tarpeesta visionsa ilmaisuun tai tarpeesta päästä liikkumaan paikasta A paikkaan B. Matias Mäenpään ja Toyota Progrésin yhteinen matka alkoi jälkimmäisestä ja muuttui nopeasti tuohon ensimmäisenä mainittuun, kuten usein autoharrastajien keskuudessa tapahtuu. "I bought a daily, now I need a new daily!”, sanoi joku fiksu joskus.

– Kaikkihan lähti siitä liikkeelle, että paremmalle puoliskolle piti hankkia kauppakassi, joten sellaista lähdettiin hakemaan JDM-Outletilta. Se auto, jota menimme katsomaan, ei täyttänyt odotuksia, mutta silmäilimme samalla myös muita vaihtoehtoja.

Koeajoimme muutamaa muuta autoa ja aloimme pohtimaan, josko tulevan auton ei tarvitsisi olla vain perus-kauppakassi, vaan voisimme yhdistää käyttöauton ja harrasteauton. Aluksi tämä ajatus toimi hyvin, Matias kertoo ja jatkaa: jälkeenpäin ajatellen, se ei ollut paras idea.

Lopulta valinta osui Matiaksen sanojen mukaan parkkipaikan rumimpaan autoon, koska sen erilaisuus ja vähäiset kilometrit houkuttelivat.

– Kyseessä oli siis lähes 20 vuotta vanha auto, jolla oli ajettu vain 30 tkm. Aurinkolipat ja osa ovilistoista olivat edelleen tehtaan muoveissa ja ainoastaan maalipinta oli hieman kärsinyt Japanin auringon alla.

Rakenteluaihioksi lähtökohdat olivat siis ainakin paperilla erinomaiset. Tähän kun yhdistää Matiaksen tiedossa olleen hieman erikoisemman rakentelutyylin, pystyi jo auton hankintahetkellä ennustamaan, mitä tuleman piti: jotain, mikä varmasti erottuisi kaikista muista.

Lexus IS:ään alkujaan tarkoitettu korisarja on leivottu istumaan siististi Toyota Progrésin päälle.
Auton tyyli henkii omalla tavallaan Japania, joskin siinä yhdistyy myös muita tyylisuuntia. Jos jokin on varmaa niin se, että mielipiteet jakautuvat rajusti puolesta tai vastaan.

PERINTEISET PIKKUSIISTIMISET

Noin kuukauden odotuksen jälkeen auto haettiin uuteen kotiin.

– Ensimmäisenä ikkunat tummennettiin ja maalipintaa ehostettiin. Samana syksynä auto myös ruostesuojattiin, sillä olihan kuitenkin kyseessä käyttöauto.

Heti alkuun tuli selväksi, että käytännön kannalta perinteinen madallus ei tulisi kuuloonkaan, vaan autoon piti saada ilma-alusta. Talven aikana autoon tilattiin karvalakkimallin ilma-alusta, koska perusautoon ei tarvittaisi markkinoiden prameinta settiä.

– Tämäkin osoittautui jälkeenpäin huonoksi paikaksi säästää, Matias kertoo.

Keväällä autoon alettiin metsästämään vanteita ja pitkällisten etsintöjen jälkeen valituiksi tulivat käytetyt vanteet nimeltään Hoshino Racing Impul RS3.

– Vanteet olivat hieman raffissa kunnossa, olivathan ne kuitenkin edellisellä omistajalla olleet hieman rankemmalla käytöllä, joten ne kaipasivat ehostusta.

Matias otti yhteyttä Rimfixin Jukkaan, jonka arvion mukaan kunnostamiseen tarvittava työmäärä osoittautui todella suureksi, mutta lopputulos oli vahvasti Matiasta miellyttävä.

– Vanteet ruuvattiin auton alle ja todettiin, että ne olivatkin hieman ronskin kokoiset, jonka vuoksi piti tilata Driftworksilta säädettävät ylätukivarret eteen ja taakse. Näiden avulla saatiin toivottu fender to lip -ilmiö aikaiseksi, eli vanteen reuna osui pussit tyhjänä suoraan pyöränkaaren kanssa kohdakkain.

Tällä setillä mentiin ensimmäinen kesä, kunnes seuraavana syksynä homma alkoi taas eskaloitumaan ja merkit suuremmasta projektista olivat ilmassa.

Matiaksen visiona oli hänen omien sanojensa mukaan tehdä yhdestä maailman rumimmasta autosta omalla tavallaan jopa siistin näköinen. Kokonaisuus on kyllä onnistunut!

LIHOTUSKUURI

Syksyllä Matiaksen mieleen hiipi ajatus siitä, että auto on liian pliisu omistajalleen, joten asiaan piti saada muutos.

– Koska kyseessä on melko harvinainen korimalli, niin miellyttävien korinosien löytäminen tuotti päänvaivaa. Pitkien etsintöjen jälkeen päätin ottaa riskin ja tilata Lexus IS:ään tarkoitetun widebody-kitin, sillä IS Lexus on kokonsa ja muotojensa puolesta melko lähellä Progrésia.

Lisäksi autoon valikoituivat etu- ja takalippa, joiden istuvuus oli ostohetkellä hieman mysteeri. Selvää myös oli, että auton alle piti saada isommat vanteet. Koska kyseessä on auto, joka on ainoa yksilö Suomessa, niin Matias halusi alle vanteet, joita ei näillä kulmilla vastaan tule.

– Jo pidemmän aikaa olin kuolannut 326POWER:n tuotoksia. Heidän kauttaan löytyi silmää miellyttävä vannemalli, johon oli valittavissa myös hieman rohkeampi väri. Samaan tilaukseen eksyi myös takasiipi ja muuta kilkettä.

Kun kaikki osat saapuivat, niitä alettiin mallailemaan paikoilleen ja huomattiin, että ne vaativat melko paljon työtä sopiakseen. Oli selvää, että näiden muutoksien myötä kauppakassin virka jäisi sikseen.

– Muutoksien tekeminen vei aikaa ja talviajo jäi kokonaan pois, joten oli hankittava luonnollisesti toinen kauppakassi tämän tilalle.

Muutokset kun aloitettiin, niin ensimmäisenä laitettiin rälläkkä laulamaan. Kaaret saivat kyytiä, ja autoon valmistui myös uusi pakoputki.

– Seuraavaksi vuorossa oli korisarjan muokkaaminen. Onneksi omalta kylältä löytyi kaveri, joka osaa käsitellä lasikuitua, joten auto siirrettiin Henry Pellisen tiloihin.

Prosessi oli työläs ja pitkäkestoinen, sillä korisarjan sovittaminen eri koppaan kuin mihin se on tarkoitettu vaati odotetusti reilusti työtä. Kun lasikuituhommat saatiin valmiiksi, auto siirrettiin teipattavaksi.

– Auto päätettiin teipata kahdella värillä, koska en osannut päättää kumpi väreistä olisi ollut parempi. Värit olivat Light Ivory Gloss ja Black Rose 3M:n valikoimasta. Auton ulkokuori valmistui MLV&friends Car Show’hun kesällä 2018.

Näyttelyn jälkeen autoon tehtiin vielä pieniä muutoksia ja parannuksia, mutta suurimmat muutokset olivat tältä erää valmiina

Sisusta on liki alkuperäinen, mutta omat tyylin mukaiset mausteet sinnekin on lisäilty.
Ilmajousituksen painemittari on piilotettu nerokkaasti mukitelineen pohjaan.

UUSIA SUUNNITELMIA

Alun perin auton oli Matiaksen mukaan tarkoitus pysyä senhetkisessä muodossaan niin kauan kun se Matiaksen omistuksessa pysyy.

– Seuraavana talvena aloimme Violent Cliquen jätkien kanssa suunnittelemaan osastoa ACS:ään. Tässä kohtaa tuli mieleen, josko jotain muutoksia pitäisi kuitenkin tehdä. Myös auton myyminen alkoi tuntumaan ajankohtaiselta.

Aloin pohtimaan värin vaihtoa osaksi siksi, että kaksiväristä autoa voisi olla hankalampi hukata ja samalla olisi myös mahdollisuus korjata pienet kauneusvirheet, jotka itseäni häiritsivät widebody kitissä.

– Otin siis yhteyttä paikalliseen teippausfirmaan, jonka omistajan tunsin jo entuudestaan. Kerroin suunnitelmistani ja hän halusi ottaa haasteen vastaan. Tällä kertaa väriksi valittiin hieman konservatiivisempi ja tyylikkäämpi KPMF Excelsior Blue.

Samassa rytäkässä maalattiin myös joitakin korin osia, ja auto valmistui juuri ennen ACS:ää.

– Olin todella tyytyväinen uuteen väriin ja työn jälkeen. Tuleva kevät nautittiin autosta ja sillä ajamisesta, jonka jälkeen oli aika tehdä myynti-ilmoitus.

Auto meni ehkäpä jopa poikkeuksellisen nopeasti kaupaksi, kun puhutaan näin erilaisella tavalla rakennetusta autosta. Kaupat tehtiin parin kuukauden päästä ilmoituksen nettiin iskemisestä ja Matiaksen katse siirtyi nopeasti tulevaan

– Auto ehti olla minun omistuksessani melkein kolme vuotta, jonka aikana se koki melko rajun muodonmuutoksen. Kyseiseen automalliin ei ole koskaan ennen asennettu widebody kittiä tai ilma-alustaa.

Visio oli siis yksinkertaisesti tehdä yhdestä maailman rumimmasta autosta omalla tavallaan jopa siistin näköinen.

– Moniin asioihin olen autossa tyytyväinen ja auton erilaisuus aiheutti monesti hauskoja tilanteita: milloin luuli katsuri sitä Mersuksi, milloin viereisellä tankilla oleva äijä Lexukseksi. Myös yhdennäköisyyttä Opel Omegaan on nähty.

Tämän myötä japanilaiset autot saavat jäädä toistaiseksi ja on aika siirtyä saksalaisten pariin, Matias päättää.

SPEKSIT

MOOTTORI:

Vakio 2JZ-GE ja pörinäputki!

ALUSTA:

Nelipiirinen ilma-alusta, BC-Racing -tolpat, Airlift Performance -ilmapalkeet sekä Driftworksin säädettävät ylätukivarret.

JARRUT:

Toyota Altezza etulevyt ja satulat. EBC:n jarrupalat.

VANTEET JA RENKAAT:

326POWER Yabaking Mesh -vanteet. Edessä 18x11" ET0 ja takana 18x12" ET0.

Nankang 245/40R18 ja 285/35R18 -renkaat

KORIMUUTOKSET JA LISÄVARUSTEET:

Monster Service -widebodykit, Toyota Altezza TRD -style etu- ja takalippa, kaikki kustomoituna koriin sopiviksi. Tummaoptiikka etuvalot, 326POWER Manriki Wing -takaspoileri, Ganador peilit ja tummennetut lasit. Sisustaan vaihdettu ratti. Lisäksi tarroja lisätty sinne tänne tyyliin sopivalla tavalla. Myös koko auto teipattu yli.

KIITOKSET:

Kiitokset Olli Hyvönen (OA Hyvönen) teippauksesta, Pekka Lehto koritöistä ja Henry Pellinen lasikuitutöistä. Suurimmat kiitokset kuuluu paremmalle puoliskolle, joka on tukenut, kestänyt, auttanut ja ollut mukana ideoimassa.

KUKA KUSKAA

EXTRA PHOTOS!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !