Brittiläinen Dan Bray ei lähtenyt liikkeelle siitä missä aita on matalin, vaan päinvastoin asetti riman todella korkealle. Kuusi vuotta verta ja kyyneleitä vaatinut VW Caddy -projekti lienee yksi maailman hienoimpia tuotoksia sarallaan, ellei hienoin.
PIKAFAKTAT
- Kone: 2.0 TSI
- Vanteet: ADV.1 8,5x20”
- Teho: 360 hv
Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 10 / 2020.
– Projektin perimmäinen ajatus oli luoda jotain sellaista, minkä voisi kuvitella olevan Volkswagenin prototyyppiosaston tuote pohjautuen Caddyyn, tämän melko viehättävän näköisen tila-auton omistaja Dan lataa heti kärkeen.
Ei anneta yksinkertaistetun showhenkisen ulkokuoren hämätä, vaan mennään hiukan pintaa syvemmälle ja tutustutaan tähän kuusi vuotta verta ja hikeä vaatineen projektin sisimpään. Kyseessä on hyvin todennäköisesti yksi maailman hienoimmissa Caddyistä.
Danin historia nelipyöräisten moottoripäristimien kanssa on pitkä, ja matkan varrelle mahtuu monenlaisia projekteja. Esimerkiksi VW Golf Mk3 GTi, Mk4 R32 ja Audi RS4 B8, muutamia mainitakseni.
Palataan vuoteen 2013 kun Dan hankki Caddyn. Ostettaessa auto oli 2-litrainen TDi raksapaku, joka ei antanut kenellekään mitään viitteitä tulevasta.
– Olen aina ollut suuri Volkkareiden ystävä ja tykännyt enemmän raskaammin rakennetusta tyylistä. Tällä kertaa halusin itse rakentaa jotain erilaista ja valitsin projektiksi Caddyn. Näin autossa jotain sellaista potentiaalia, mitä muut eivät ilmeisesti olleet vielä havainneet.
Dan aloitti perus bolt-on -jutuilla, joilla saatiin näköä ja parannettiin ajettavuutta. Tämä tarkoitti KW:n coilovereita, BBS:n vanteita ja Recaron Sportster -penkkejä heti ensimmäisessä vaiheessa.
Näiden hyväksi havaittujen muutosten myötä Dan otti yhteyttä tuttaviinsa Reflex Auto Designilla, minkä jälkeen korityöt lähtivät laukalle melko pian. Caddy Cross -mallin muoviset kaarilevikkeet sovitettiin paikalleen ja maalattiin korin väriin. Samalla etupuskuri tehtiin uudelleen yhdistämällä Caddyn alkuperäinen ja Golf Mk6 R:n etupuskurin parhaat palat. Keulan ilme muuttui paljon aggressiivisempaan suuntaan, mikä oli ajatuskin.
TEKNIIKKASWAPPI
– Eräänä päivänä netissä tuli vastaan myynnissä oleva Golf Mk5 GTi Edition 30 melko maltillisilla metreillä. Aloin heti miettimään, kuinka saisin swapattua siitä tekniikan Caddyn keulalle.
Kävi mielessä R32:n V6-tekniikkakin, mutta 2-litraisen BYD-moottorikoodilla olevan ja K04-ahtimella varustetun kattilan helppo virityspotentiaali vei tämän erän nimiinsä.
Pian elimenluovuttaja-auto ja Caddy löytyivät molemmat Buckinghamshiressä vaikuttavan MDM Technik -nimisen firman hallista, jossa tahdistettu sydämensiirto suoritettiin.
Työ vaati äärimmäistä tarkkuutta ja tietotaitoa, varsinkin kun swappi tehtiin dieselistä bensamoottoriin. Autoon piti vaihtaa myös bensamallin polttoainetankki. Moottori asettui paikoilleen RacingLinen moottorin- ja vaihdelaatikon kannakkeilla. Vaihteistoksi tuli niin ikään samasta Golfista Edition 30 -mallin kuusivaihteinen manuaaliaski ja Sachsin Stage 2 -kytkin. CAE:n Ultrashifterin avulla vaihteiden vaihto on huomattavasti nautinnollisempaa kuin vakiokepillä.
Jo pelkkä vakiomoottorin swappi nosti tehot 140 hevosvoimasta 230 hevosvoimaan. Tähän ei kuitenkaan tyydytty, vaan voimaa haettiin lisää muun muassa RacingLinen ilmanotolla, HPA:n imusarjalla ja custom pakoputkistolla. Revo Stage 2.5 -ohjelmalla teholukemat nousivat 360 hevosvoimaan. Jotta voima välittyisi paremmin tiehen, eteen asennettiin Wavetracin LSD-lukko.
– Olen usein miettinyt, että miksi Volkswagen ei ole tehnyt Caddystä Performance-versiota. Moottoriswapin jälkeen auto tuntuu niin hyvältä, että tätä pitäisi käyttää koeajettavana Volkkarin insinööreillä.
ARA BLUE
Seuraavana vuorossa oli värin vaihto ja siihen liittyvät modit. Maalaustyö annettiin tuttuun tapaan Reflex Auto Designille, joka teki vielä muutamia muutoksia ennen maalausta.
Autosta poistettiin sivuovi ja se korvattiin samanlaisella suoralla pellillä kuin toisellakin puolella, sekä takaluukku päivitettiin facelift Caddyn versioon. Custom takapuskuriin istutettiin Mk6 Golf R:n diffuusori, sivupeilit korvattiin VW Touranin hiilikuituisilla sekä polttoaineen täyttöluukku adaptoitiin Audin R8-mallista.
Kaikki nämä muutokset ovat niin OEM-henkisiä, että hiukan vähemmän asiaan vihkiytyneen on niitä vaikea havaita.
Tämän jälkeen auton päälle ruiskutettiin pirteä Ara Blue -sävy Audin värikartasta.
MIX-N-MATCH
Sitten siirrytään sisätiloihin. Värien ja hiilikuidun yhdistely jatkuu ohjaamossa yhtä hienosti kuin auton ulkopuolella. Kojelauta on Danin customoima, johon on upotettu iPad mini, Audi A3:n ilmastointiräppänät, Audi TT:n hätävilkkunappi, Touranin hansikaslokero ja Golfin kolikkorenki. Nämä kaikki sekä Mk 6 Golf R:n ratti ja tuoreet Porschen kuppipenkit mätsäävillä Schrothin 6-pistevöillä tekevät kokonaisuudesta varsin herkullisen näköisen.
– Penkit ovat kunnianosoitus edesmenneelle isälleni, joka poistui keskuudestamme joitakin vuosia takaperin. Hän rakasti Porscheja, ja ilman häntä en olisi pystynyt rakentamaan tätä autoa tälle tasolle millä se on nykyään.
Kaikki pinnat on vedetty alcantaralla ja sinisillä tikkauksilla tai hiilikuidulla. Työnjälki on ilmiömäisen laadukasta.
Takakontissa – jos sitä siksi voi sanoa – on häkellyttävän hieno ilmakamojen asennus, jota tehdessä ei ole tunteja laskettu. Air Lift Performancen ja Viairin kamoista koostuva paketti on tehty korin väriin maalattujen turvakaarien alle.
Yksi hienoimpia yksityiskohtia on ehdottomasti feikkiturvatankin sisään asennetut hiilikuidulla kuorrutetut Viairin kompurat. Kontin seinät on verhoiltu alcantaralla ja seiniin on tehty hiilikuidusta vaakarivat, jotka antavat kivasti ryhtiä kokonaisuudelle. Alustan ilmasäiliöt on sijoitettu kontin reunoille ja pöntöt on, yllätys yllätys, kuorrutettu hiilikuidulla.
MESSUKIIRE
Caddyn valmistuessa käsiin Danille iski kuitenkin viime metreillä vielä messukiire, vaikka vyön alla oli jo kuusi pitkää vuotta rakentamista. Auto oli tarkoitus julkistaa kansalle Ultimate Dubs -tapahtumassa.
ADV.1 -vanteiden tulo meni niin tipalle, että niille asenneltiin vielä kumeja vain muutama päivä ennen tapahtumaa. Onneksi vanteiden speksit olivat kuten pitikin, ja ne istuivat auton alle odotetusti.
– Minulle ei jäänyt edes aikaa katsastaa autoa ennen UD:ta, joten nakkasin auton tapahtumaa edeltävänä päivänä trailerille ja vein sen Deep Impact Detailingille fiksiin ja pinnoitukseen. Rehellisesti sanottuna ajoin autolla ensimmäistä kertaa, kun siirsin fiksattua autoa showalueen parkkipaikalta näyttelyhalliin.
Vaan kyllä kannatti, kaikki oli vaivan arvoista. Dan saavutti autollaan jotain mistä Volkswagenin prototyyppisuunnittelijat voivat vain haaveilla. Jospa raksapakuista tulisi vielä tulevaisuudessa Performance-malli markkinoille ihan tehtaan toimesta.
SPEKSIT:
MOOTTORI:
2.0 TSI Mk5 Golf GTi Edition 30:sta, K04 ahdin, HPA imusarja, RacingLine ilmanputsarikitti, custom inconel / titaaniputkisto, Integrated Engineering öljynkerääjäsäiliö, Eurojet välijäähdytin, Forge Motorsport jäähdyttimen putket, Loba korkeapainebensapumppu, Forge Motorsport syyläri, Caddyn bensaversion tankki, Integrated Engineering kiillotettu venttiilikopan kansi, RS4 puolat, RacingLine moottorin ja vaihdelaatikon kiinnikkeet, Revo Stage 2.5 moottorin ohjelmointi,
VOIMANSIIRTO:
6-vaihteinen manuaalivaihteisto Mk5 Golf GTi:stä, Sachs Stage 2 kytkin, Loba singlemassavauhtipyörä, Wavetrac lukko, CAE Ultrashifter
ALUSTA:
Custom ilma-alusta, Air Lift Performance Slam Series takapalkeet ja tolpat, Performance Series etupalkeet ja tolpat, 3H-ohjaus, kaksi hiilikuidulla kuorrutettua Viairin kompuraa turvatankkiin tehdyssä kotelossa, polyuretaanipuslat, Caddyn alumiininen apurunko, Superpro Supaloy alatukivarret anti-lift-kitillä,
JARRUT:
Mk6 Golf R -jarrut edessä ja takana
VANTEET JA RENKAAT:
8,5 x 20” ADV.1 10.0 Track Function SL kolmiosaiset takovanteet, 225/30-20” Vredestein Ultrac Sessenta -renkaat
KORIMUUTOKSET JA LISÄVARUSTEET:
Väri vaihdettu Audin Ara Blue -sävyyn, liukuovi poistettu, facelift Caddyn takaluukkukonversio, custom Golf Mk7 R etupuskuri titaaniaksenteilla, konepellin notch delete, maskia modifioitu keskimerkin täydellisen istuvuuden nimissä, Caddy xenon ajovalot, Touranin peilikonversio hiilikuituisilla kuorilla, Caddy Cross -mallin kaarilevikkeet ja sivuhelmat hiilikuituinserteillä, custom takapuskuri Incorporated Mk 6 Golf diffuusorilla, Caddy Edition 30 kylkilistat hiilikuituinserteillä, Audi R8 polttoaineen täyttöluukku
SISUSTA JA HIFI:
Koko hytti uudelleenverhoiltu alcantaralla ja hiilikuidulla, Porschen kuppipenkit, Schroth 6-pistevyöt, Mk6 Golf R ratti, custom Clubsport-style turvakaaret, custom kojelauta Audi A3:n ilmaräppänöillä, kojelautaan integroitu iPad mini, Audi TT:n hätävilkkunappi, Touranin hanskalokero ja kolikkorenki, custom ilmasäiliöt ilma-alustalle, custom ovipahvit Porsche GT-style kankaisilla ovenvetimillä
KIITOKSET:
Reflex Auto Design, Intermotiv, Doc / caddy2k.com, Steve / SMG Cowfold, Deep Impact Detailing, Road & Race Logistics, APS, MDM Technik, C6 Carbon, Projex Design, Dave / Trimmer, Riiva Design, kaverit ja perhe, kiitos tuesta
KUKA KUSKAA:
- Omistaja: Dan Bray
- Kotimaa: Iso-Britannia
- Ammatti: Tuotesuunnittelija
- Ikä: 47
- Instagram: @caddyr360
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/
Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !
EXTRA PHOTOS!