Relevantti revanssi - Nissan Skyline R34 GT-T '98

Erkki Juntusen lähes 900-heppainen Nissan Skyline R34 on upea kokonaisuus Bayside Blue -väreineen ja runsaine hiilikuituisine aeropäreineen.

PIKAFAKTAT

  • Kone: RB25DET NEO
  • Teho: 895 hv / 801 Nm
  • Väri: Bayside blue

Esittely on julkaistu GTi-Magazinen numerossa 10 / 2019.

Erkin Skyline esiteltiin ensimmäisen kerran GTi:n numerossa 8/16. Tuolloin auto oli puhtaasti aiempien omistajien rakentama, eikä Erkillä ollut osaa eikä arpaa tehtyihin muutoksiin. Tällä kertaa esittelemme kokonaan uusiksi rakennetun Skylinen, joka puolestaan on täysin Erkin näkemysten mukainen tuote.

– Minun oli tarkoitus aloittaa auton rakentaminen syksyllä 2016. Alakerran laakerit päättivät kuitenkin antautua jo kesällä, mikä puolestaan aikaisti projektin aloitusajankohtaa, Erkki kertoo.

– Selesniemen Tatun kanssa tuotiin auto hallille ja alettiin suunnitella tulevaa tekniikkaa. Tatulla itsellään on 900-hevosvoimainen R32 GTR, joten hänen neuvoillaan vältettiin useat pikkuvirheet, kun tiedettiin jo valmiiksi, mikä toimii ja mikä ei.

Samaan aikaan Haverisen Jonne aloitti rakentamaan Nissan 200SX:ää RB25-tekniikalla, ja päätettiin siinä samalla mietiskellä ja suunnitella yhdessä tulevaa kuviota, kun molemmat painimme samojen kysymysten äärellä. Koneistukset päätettiin teettää naapuripitäjässä Juha Heikkisellä, joka on alansa huippuja, mitä tulee kilpamoottoreihin.

STROUKKERI

– Nissanin moottori nostettiin pois keulalta ja purettiin kaikki tarpeelliset osat talteen. Juhalla oli jonoa parin kuukauden verran verstaalla, joten toimitin lohkon ja kannet sinne jonon jatkoksi.

Sitten läsäytin tilata ison kasan osia. Real Streetiltä tuli Precision 6766 -ahdin, Tomein nokat, Tomein nokkapyörät, Ferran +1 mm ylikoon venttiilit, tuplajouset, retainerit, venalukot, ohjurit, Eaglen kiertokanget, CP:n männät, ATI dampperi, ja ARP:n pultit. Speedimportsilta tilasin uuden OEM-laatuisen RB26-kampuran ja King Racing -laakerit. Tarkoitus oli siis stroukata moottori 2,5-litraisesta 2,6-litraiseksi GTR:n kampuralla. Samalla saatiin kapea öljypumpun veto leveäksi.

Osat vietiin Sotkamoon Juhalle, joka pääsi pikkuhiljaa aloittelemaan koneistuksia. Ei mennyt pitkään, kun Juha soitti ja kertoi, etteivät männät passaa. Mäntä nousi tasopinnasta liian korkealle ja olisi näin ollen ottanut kiinni kanteen. Tämä johtui taas siitä, että olin ostanut sen stroukki-kampuran ja GTR:n männät. NEO-koneessa palotila on erilainen kuin RB26:ssa.

Juha suunnitteli uudet männät ja toimitti mitat CP-Carrillolle, joka teki juuri tähän moottoriin passelit custom-männät. Samalla tilattiin paksut männäntapit siltä varalta, että tehonnälkä pääsee joskus vielä yllättämään.

Odotellessa tilasin Japanista OS Gikenin R3C-kytkimen ja pull-to-push-conversion-kitin joka vietiin Juhalle, jotta alakerta saataisiin tasapainotettua kunnolla.

50 milliä levittävät takakyljet antavat kummasti lisää ryhtiä Skylinen linjoihin.
Hiilikuituosien käytössä ei ole nuukailtu. Etupuskurin kulmista löytyvät Auto Selection canardit tuovat räyhähenkeä.

POHJA KUNTOON JA PERÄ TIMMIKSI

– Hallilla purettiin Nissania kovaa vauhtia. Konehuoneesta otettiin kaikki ulos, ja se hiottiin ja puhdistettiin perusteellisesti, sekä maalattiin lopuksi mustaksi.

Alusta kaikkine hilppeineen purettiin hyllyyn. Koko auton pohja hiottiin pellille ja tunkkauspaikat oikaistiin. Lopuksi pohja maalattiin happomaalilla ja ruostesuojattiin. Driftworksilta tuli 4-arm-kit, joka asennettiin paikalleen ja loppuihin alustan osiin laitettiin Strong Flex-puslat. Ahtoja.comin Pekka Kinnunen toimitti alustaksi BC Racingin BR -coiloverit.

Vakioperässä oli ollut pientä välystä ja kaikenlaista vollotusta, joten toimitin sen Jani Itkoselle korjattavaksi. Jani soitteli perään, mitä osia tarvitaan, ja minä tilailin niitä sitä mukaa Japanista. Jani teki kyllä hyvää työtä ja perästä tuli kuin uusi. Päätin tällä kertaa ajella vakioperällä niin kauan kuin se vaan kestää, ja päivittää vasta sitten kokonaan uusiksi.

LAITA HOLSETTI

– Otin yhteyttä Rewon Motorsin Olliin, joka lupautui tekemään Nissaniin pakosarjan, huohotinpöntöt ja kerääjäsäiliön. Olli kysyi, minkälainen turbon laippa laitetaan. Vähän aikaa mietittyäni päätin, että aiemmin tilaamani Precisionin ahdin onkin liian pieni ja käskin laittaa Holsettiin sopivan laipan siihen.

Precisionin möin Jonnen projektiin ja tilasin Professional Motorsilta Holset HX55:n billettisiivillä. Polttoainelinjat tehtiin valmiiksi konehuoneeseen saakka odottamaan moottorin saapumista koneistamolta.

Englannista tilasin Z-Tunelta GTR34-etupuskurin, jota odoteltiin useita viikkoja, kunnes eräs kanssaharrastaja laittoi etelästä viestiä, että puskuri löytyy hänen autotallistaan. Siinä hetki arvottiin, miten se saataisiin Kajaaniin saakka, ja lopulta sama firma, joka oli puskurin tuonut tänne saakka, lupasi hoitaa myös loppumatkan aina Kainuuseen asti.

Futurezilta tilasin Seibonin GTR34 hiilikuituisen konepeiton. Kävi ilmi, että niitä on jäljellä vain yksi kappale Floridassa, eikä mitään tietoa, koska Euroopan varastoon saadaan lisää.

Sanoin Futurezin pojille, että tilatkaa äkkiä se sieltä Jenkeistä, koska mikään muu ei nyt kelpaa. Sieltähän se tuli perille lentorahtina. Olihan se vähän suolaisen hintainen, mutta miellyttää omaa silmää kovasti.

Vanteet vein Paltamoon Auto & Konefixille pulverimaalattavaksi, ja väriksi tuli gun metal -harmaa. Itkosen Jani pyöräytti uudet renkaat vanteille.

Moottorissa on potentiaalia helposti nelinumeroisiin teholukemiin. Dynopäivänä hukkaportin toiminnasta tai toimimattomuudesta johtuen lappuun saatiin ”vain” noin 900 hevosvoimaa.
Ahtimena Holset HX55 custom billetsiivillä.
Takakontista löytyy polttoaineen jäähdytin, kerääjäsäiliö, pa-suodatin sekä releet ja sulakkeet.

KORSETTII JA TRIGGERII

– Kävin katsomassa moottorin edistymistä Juhan luona, ja tuli puheeksi, että alakertaa pitäisi saada jäykistettyä lisääntyneen tehotavoitteen johdosta. Juha suostui tekemään lentokonealumiinista korsetin. Näytin hänelle kuvan PRP:n vastaavasta osasta, ja sen perusteella Juha teki valmiin kappaleen. Netistä löytyvät valmiit korsetit ovat luokkaa 10–15 mm paksuja. Tästä tuli kerralla 25 mm paksu. Ei pitäisi RB-lohkon enää paljon joustaa.

Moottori saatiin koneistamolta ja alettiin suunnitella kokoamista. Kasausvaiheessa päätettiin hylätä Nissanin alkuperäinen cas-anturi, ja tilalle hankittiin Hi-Octanen trigger-kitti. Tämä siis lukee moottorin pyörintänopeuden kampuralta ja nokalta, kun taas alkuperäinen cas-anturi saa tiedon vain nokalta.

Öljypohjaa laajennettiin, koska RB-moottorit tykkäävät öljystä. Vakiotilavuus on jotain kuuden litran luokkaa, ja tähän tuli noin 10 litran tilavuus + jäähdytin. Samalla lohkoon asennettiin öljykuristimet, ettei kaikki öljy pakkaudu kanteen. N1-öljypumpun rattaat vaihdettiin kovempiin Reimaxin rattaisiin. Kaikki koneessa oleva vaihdettiin uuteen aivan jokaista pulttia ja mutteria myöten.

Ahtoja.com toimitti vielä 2000 cc suuttimet ja imusarjan, jonka jälkeen kone alkoi olla valmis paikoilleen nostettavaksi.

BAYSIDE BLUE

Valmis moottori nakattiin paikoilleen ja sen jatkeeksi tehtiin neljän tuuman rosteriputkisto alusta loppuun saakka. Sulosävelet kaikille kierroksella ohitetuille soittaa Nur Specin niinikään rosterinen päätevaimennin.

Huohotinsäiliöt laitettiin paikoilleen ja linjat vedettiin nylonpintaisella AN-letkulla. Samalla polttoainelinjat tehtiin loppuun. Ahtoputket suunniteltiin ja leikeltiin valmiiksi. Koneistaja-Juha hitsaili ne kasaan.

– Olin jo aiemmin myynyt Nissanin mukana tulleet Briden kopiopenkit ja tilalle hankin Cobran jakkarat. Näiden kanssa meinasi tulla vähän ahdasta, mutta hyvin ne sinne sujahti, kun aikansa ähisi ahtaassa kabiinissa.

Auto oli nyt kasassa ja sähköjä vailla. Moottorinohjaukseksi valikoitui MaxxECU Race. Tämä sen vuoksi, koska purkissa on luistonestomahdollisuus ja Bluetooth. Sisälle hankin 7” tabletin, joten kaikki pyöreät mittarit sai nakata veks.

Itse en tajua auton sähköistä sen enempää kuin sika tuulimyllyistä, joten soittelin Haukiputaalle Sirviön Lasselle, joka lupasi tehdä sähkötyöt. Lassella oli tuolloin muita kiireitä, joten päätin maalauttaa auton tässä välissä.

Skyline vietiin Topi Komulaiselle maalattavaksi. Värin kanssa mietin pitkään, että vedetäänkö auto Midnight Purple 3:lla vai Bayside Bluella. Lopulta jälkimmäinen vei voiton. Topi maalaili autoa aina, kun vaan töiltään ennätti, ja valmista tuli noin kolmessa ja puolessa viikossa.

Auto vietiin takaisin hallille ja kasattiin siellä valmiiksi.

Cobran penkit olivat ahtaat sovittaa kabiiniin, mutta niin vaan mahtuivat. RRS:n 6-pistevyöt pitävät kuljettajan penkissä rankemmassakin menossa.

HIRVEESTI HIILARIA

– Lopulta Lassen kiireet olivat helpottaneet, auto pakattiin traileriin ja vietiin Haukiputaalle. Lasse teki kaikki moottorin sähköt uusiksi, asensi MaxxECU:n, koekäytti auton ja teki sisäänajosäädöt valmiiksi.

Auto toimi heti ensimmäisellä kerralla tosi hyvin, ja mitään pientä öljyvuotoa kummempaa ei ilmennyt. Kävin hakemassa konttorilta siirtokilvet ja ajoin Skylinen Haukiputaalta takaisin Kajaaniin. Tässä saatiin hyviä sisäänajokilometrejä ja samalla nähtiin, että kaikki varmasti toimii. Tähän aikaan elettiin jo syksyä 2018, ja oli aika siirtää Nissan talveksi tallin lämpöön.

Talvella korjattiin pienet öljyvuodot. Vakio-flekti vaihtui sähköiseen ja Lasse kävi Kajaanissa kytkemässä luistoneston toimintaan.

Ulkokuori kaipasi vähän lisää hiilikuitua, joten vakio muovinen etulippa poistettiin yhtälöstä, ja tilalle hankin Japanista hiilikuituisen F1-lipan ja Auto Selectin hiilaricanardit, joita piti muokata sopimaan Z-Tunen puskuriin. Takapäähän ostin Top Secret -tyylisen diffuusorin, jota muokkasin hiukan oman mielen mukaan. Takapuskuriin tuli lisäksi hiilikuituiset Hasemin ilmanohjaimet, sekä kontin päälle Auto Select -style hiilikuituinen spoileri. RSR:n 6-pistevyöt asennettiin paikalleen ja vakioratti vaihtui RRS:n mokkarattiin.

2,4 KERROIN

– Keväällä 2019 auto vietiin Motorsetille säätöön ja tehon mittaukseen. Ilman ongelmia ei tämä reissu mennyt, sillä ahtopaineet karkailivat heti alusta lähtien. Hukkaportti koitti jumia koko ajan, ja loppujen lopuksi se jäi aukiasentoon.

Viimeinen yritys, hukkaportti koko ajan auki, jätti paperille 895 hv / 801 Nm tehot 2,4 barin kertoimella rajoittimen ollessa 9 000 rpm. Olin mielessäni haaveillut 1 000 hevosvoiman moottorista, mutta hukkaportin temppuilun vuoksi täytynee käydä vielä uudelleen penkissä.

Moottorissa on kyllä potentiaalia, mutta kaiken pitää toimia niin kuin kuuluukin. Takaisin kotiin päästyäni hukkaportti korjattiin ja vika tuntui hävinneen lopullisesti.

Tällä hetkellä auto on taas työn alla pienen huollon nimissä, ja kuluvan talven aikana tekniikalta haetaan lisää ajomukavuutta uudella turbolla. Instagramiin laittelen sillon tällöin jotain kuvia auton edistymisestä, joten tervetuloa vaan seuraamaan touhua sieltä kautta.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

RB25DET NEO, stroukattu GTR:n osilla 2,6-litraiseksi, RB26- kampura, Eagle-veivit, CP custom -männät, paksut männäntapit, King Racing -laakerit, 25 mm paksu ”korsetti”, Tomei 260 9.15 nokat, Tomei-nokkapyörät, Ferrea +1 mm venttiilit, Ferrea lukot, Ferrea retainerit, pronssiohjurit, N1-öljypumppu, Reimax-rattaat, N1-vesipumppu, ATI-dampperi, HKS-jakohihna, ARP kannenpultit, ARP runkopultit, ARP kiertokangen pultit, ARP vauhtipyörän pultit, öljykuristimet kannessa, omatekemä 10 l öljypohja, Tomei-kannentiiviste, imusarja 90 mm läpällä, 2000 cc suuttimet, Turbosmart polttoaineen paineensäädin, Rewon Motors -pakosarja, HKS-style 60 mm hukkis, Professional Motorsin muokkaama Holset HX55 77/80 billetsiivillä,VAG-puolat, 100 mm paksu cooleri, iso ARD-laturi, MaxxECU Race -moottorinohjaus, Hi-Octane kampura & nokka -trigger kit

VOIMANSIIRTO:

OS-Giken R3C kytkin & vauhtipyörä, OS-Giken pull-to-push-conversion-kit

ALUSTA:

BC Racing BR -alusta, Driftworks 4 arm-kit, Strong Flex -puslat

JARRUT:

Vakiot, EBC Red Stuff -palat

VANTEET JA RENKAAT:

Rota GTR-D edessä 10x18” ja takana 12.5x18”, renkaina 245/35 ja 275/30 Nankang Ns2

KORIMUUTOKSET:

50 mm levittävät takakyljet, 25 mm levittävät etuloksut, East Bear sivuhelmat, GTR-takapuskuri, muokattu Top Secret -style takadiffuussori, Hasemin hiilikuituset ilmanohjaimet, GTR Z-Tune -etupuskuri, F1 hiilikuituinen etulippa, Auto Select hiilikuituiset canardit, Seibon hiilikuituinen konepeitto, Auto Select -style hiilikuituspoileri, Nismon hiilikuituiset b-pilarin listat, led-takavalot, GTR-xenon -umpiot

SISUSTA JA HIFI:

Nismo matot, Cobra penkit, RRS 6-pistevyöt, RRS ratti, HKB ratin keskiö, GTR mdf-kehys jossa tabletti, Nismo-mittaristo

KIITOKSET:

Jonne Haverinen, Tatu Selesniemi, Ahtoja.com Pekka Kinnunen, Topi Komulainen, Rewon Motors Olli, Konekorjaus Juha Heikkinen, Jani Itkonen, Lasse Sirviö, Jani Lindvall Motorset, Speedimports Jani, Paltamon Konefix

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Erkki Juntunen
  • Ammatti: Murskamies
  • Ikä: 25
  • Instagram@juntunen94

EXTRA PHOTOS!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !