Andi Rileyn VW Transporter T5 on 100 % näyttelytasoinen kampe jopa avaamatta konepeltiä, mutta pellin alta löytyy sellainen yllätys, joka saa katsojan hieraisemaan silmiään epäuskoisena. Tätä laitetta liikuttaa lähes 750-hevosvoimainen Audi RS4:n 4,2-litrainen V8 twinturbo.
PIKAFAKTAT
- Kone: 4.2 V8 twin turbo
- Vanteet: DamnRaw custom 20”
- Teho: 745 hv / 820 Nm
Auto esitelty GTi-Magazinen numerossa 08 / 2021 · Kuvat: Mike Anderson @ma_photoworx · Teksti: Jape Tiitinen @jap3
Brittiharrastajat tykkäävät tehdä autoilleen jotain sellaista, mitä kukaan muu ei ole koskaan tehnyt. Selkeästi on saarivaltion lainsäädäntö hiukan hövelimpi harrastajia kohtaan kuin meillä täällä Suomessa.
Yrittäjä ja autoharrastaja Andi Riley on yksi heistä, jotka tykkäävät haasteista eivätkä välitä mennä siitä, missä aita on matalin. Andi omistaa Notjustcampers- ja T4 Transformations -nimiset yritykset, jotka tarjoavat asiakkailleen monipuolista autojen erikoisrakentamista. Yritykset ovat erikoistuneet VW:n Transporter -malliston tuotteisiin, mikä näkyy myös tässä jutun autossa, joka toimii Andin käyntikorttina tapahtumissa.
Andilla on kolme lasta ja hän tietää harrastamisen haasteet, kun kyydittäviä on useampia. Perhe tykkää liikkua mukana tapahtumissa, eikä vakiolla vaeltaminen ole vaihtoehto, joten rakennettiin harrasteautokin perheen ehdoilla.
LUOVA HULLUUS
– Ei tämä ole huono lopputulos, kun ei tyydytty toiseksi parhaaseen. Alkuperäinen ajatukseni oli istuttaa T5:een R32:n tekniikka. Mitä enemmän etsin elimenluovuttajaa, sitä hullummaksi suunnitelmat menivät, ja onhan se selvää, ettei ole V8:n voittanutta, Andi kehaisee.
Andi tuntee Transporterit paremmin kuin useimmat. Hänen omistamansa T4 Transformations -niminen yritys sijaitsee Wakefieldissä ja on erikoistunut T4- ja T5 -mallien rakentamiseen. Yritys tunnetaan omaleimaisuudestaan, eikä heidän tarjontaansa kuulu valmiiden bolt-on -osien asentelu, vaan kaikki tehdään aina mittatilaustyönä kullekin asiakkaalle. Jutun auton kohdalla kaikki oli uutta ja vaati järjettömän määrän ennakkosuunnittelua ja mittailua, koska mitään vastaavaa ei ollut tehty koskaan missään päin maailmaa.
ELIMENLUOVUTTAJA
– Ostin pakun vuonna 2014 hepulta, joka ajoi sitä taksina Heathrowin lentokentällä. Päädyin tähän yksilöön koska auto oli ladattu valmiiksi hyvillä varusteilla ja speksi oli muutenkin mieleinen, vaikka tiesinkin jo ostohetkellä, että auto tullaan purkamaan palasiksi.
Elimenluovuttajaksi tarkoitetun Audi RS4:n löytäminen sen sijaan oli paljon vaikeampaa. Moottoreita oli kyllä tarjolla, mutta olisin joutunut ostamaan ECU:n ja johtosarjan erikseen, mikä olisi tullut maksamaan lopulta enemmän kuin kokonainen auto.
Lopulta sopivan luovuttajan löytäminen kävikin helpommin kuin oli kuviteltu. Andi kuuli kaverinsa pihassa lojuvasta RS4:sta jonka hän sai ennen ostoa lainata mittailua varten.
– Tämä helpotti huomattavasti, kun autoa ei tarvinnut ostaa ennakkoon, jos moottoria ei jostain syystä ei olisi saatu istumaan Transporterin keulalle. Oli tässä silti melko paljon pelissä upottaa suurikokoinen V8 pienen nelimukisen tilalle, riittääkö tila vai ei.
Mittailimme kaiken todella tarkkaan ennen kuin sovin kaupat RS4:sta, ja kaikki oli valmista varsinaista pilkkomista varten. Olihan se aikamoista jättää 16 k-punnan auto vaille moottoria, mutta tehtävä mikä tehtävä, koska kukaan muu ei moiseen hulluuteen ole aiemmin ryhtynyt, Andi nauraa.
Audi ja Volkswagen ovat tässä tapauksessa aika erilaisia vaikka ovatkin samaa konsernia, sillä kaikkia konsernituotteita ei ole rakennettu modulaarimuottiin. Transporterin poikittain istutettu nelimukinen TDi-moottori ja vaihteisto on jotain aivan muuta kuin RS4:n pitkittäin istuva V8, joka on sijoitettu pitkälle etuakselin etupuolelle. Työnsarkaa oli edessä riittävästi.
– Tila oli yksi merkittävä elementti tässä projektissa, mutta myös kaikkien pyörivien komponenttien sovittaminen paikoilleen niin, että kaikki toimii luotettavasti, oli haasteellista.
SWAP
Jouluna 2014 autosta riisuttiin moottori ja koko voimalinja, ja uutta moottoria alettiin sovitella paikalleen T5:n apurungolle. Sovitus näytti ensin harhaanjohtavan hyvältä, mutta pian Andi joukkoineen huomasi, että V8 istuu paljon ylempänä kuin TDi.
– Runkopalkkeja jouduttiin muokkaamaan, jotta saatiin lisää tarvittavaa tilaa vetareille, ja Transporterin 4-Motion valmis kardaanitunneli ei ollut riittävän suuri korotetulle kardaanille. Apurunko ja alusta paikallaan kesti päiviä tehdä kaikki tarvittavat muutokset, jotta vältyttiin metalli-metallia vastaan kosketuksilta valmiissa tuotteessa. Tämä oli yksi niistä haasteita, missä yhden pulman selättäminen vie sinut suoraan kohti seuraavaa.
Keulan teko vei aivan tolkuttomasti aikaa, mutta nyt voin nykäistä koneen vaihteistoineen ja apurunkoineen ulos tunnissa. RS4:n perälle teimme uuden kehdon, joka kiinnittyy Transporterin koriin uretaanipuslin.
PUTKISAVOTTA
Moottorin ympärillä tila oli todella kortilla, ja tästä johtuen pakoputken tekoa harjoiteltiin useamman version verran, eikä pelkästään tilan ahtauden vuoksi, vaan myös oikean äänimaailman löytämiseksi.
V8:n jytinä on yksi automaailman parhaista äänistä, mutta korvia särkevä kumina moottoritienopeuksissa on jotain, mitä kukaan ei halua. Tästä syystä putken paksuutta ja vaimentimien paikkoja vaihdeltiin kunnes sopiva setup löytyi. Andi lisäsi vielä mekaanisesti toimivat läpät putkeen, millä millä kahdeksan sylinterin sinfonian saa kuulumaan lähes naapuripitäjään.
– Venttiilien ansiosta voit ajaa kaupungin läpi aiheuttamatta pahennusta, ja röörit auki ajamalla voi vaivatta herättää nukkuvat naapurit sekä pudottaa pikkulinnnut puista.
Pala palalta projekti eteni lähemmäs kohti maalia. Koska T5 on leveämpi ja pidempi kuin RS4, piti siihen valmistaa normaalia pidemmät kardaani ja vetoakselit. Harjoituskappaleet tehtiin Audin osiin, jotka sitten lähetettiin kopioitaviksi lopullisiksi kappaleiksi.
LIIAN LYHYT VETARI
Ilma-alusta tehtiin niin ikään mittojen mukaan kaiken ollessa vielä palasina. Pohjana käytettiin Air Liftin T5-pohjaista alustaa, jota vahvistettiin järeämmillä ABP:n palkeilla kestämään auton kasvaneita tehoja. Myöhemmin alustassa ilmeni pieni ikävä odottamaton lastentauti.
– Auto liikkui ylös ja alas kuten kuuluukin, mutta kun palkeet päästi aivan tyhjiksi, yksi vetoakseleista hyppäsi pois paikaltaan koska se oli 5 mm liian lyhyt. Tavallaan helppo vika korjata, mutta siihen meni taas aivan tolkuttomasti aikaa, kun odoteltiin täsmämittaisen uuden vetarin valmistumista.
SISUSTA PERHEEN EHDOILLA
Samalla, kun kaikki mekaaninen rakentaminen heitti kapuloita rattaisiin, oli välillä hyvä ottaa aikalisä aiheesta ja keskittyä sisustan kimppuun.
– Sisustan teko vei varmasti lähes yhtä pitkään kuin moottorin, koska muutin suunnitelmia sitä mukaa, kun homma eteni. En halunnut tehdä race-spec -tyylistä sisustaa autoon, sillä olen tottunut vähän parempaan seppälään Audeissa, ja halusin muutenkin tehdä sisustan enemmän premium-suuntaan. Minulla on kolme lasta, jotka ovat kaikki aivan töpinöissä iskän autotouhuista. Käyn hakemassa lapset koulusta tällä autolla ja me kierretään autotapahtumia yhdessä perheenä. Ihan näistä syistä auton täytyy hoitaa virkaansa nimensä mukaan Transporterina.
Yksityiskohdat on tehty noudattaen äärimmäistä tarkkuutta. Käsin ommellut siniset tikkaukset joka saumassa ja Recaron Sportster CS -etupenkkkien istuinosiin tehdyt rautaristit ovat viimeisen päälle hienot.
– Oikominen missään työvaiheessa ei ollut optiolistalla, vaikka työ vaati välillä kulkemista pisimmän reitin kautta, Andi lisää.
VAIHDEVIVUSTO
– En halunnut käyttää RS4:n vaihdevivustoa, sillä se olisi ollut mielestäni aivan liian helppo ratkaisu, enkä halunnut kepin tulevan lattiasta. Päätin säilyttää alkuperäisen vaihdekepin paikan kojelaudan alaosassa ja rakensin itse vivuston uudestaan. Pelkästään vivuston suunnitteluun meni kaksi viikkoa kaikkine kuulalaakereineen ja säätimineen, mutta tulipa hyvä ja todella lyhyet napakat vaihdot.
Audin ja VW:n välinen kuilu on syvin, kun puhutaan sähköistä. Portterissa on kolme ECU:a jotka eivät kuitenkaan toimi yhteydessä toisiinsa. Kaksi näistä on RS4:sta jotka hoitavat moottorin ohjauksen, kun taas auton oma ECU hanskaa vain kaikki tylsät osa-alueet, kuten valot, mittarit ja ABS-järjestelmän.
– Me koetimme laittaa autoon Audin mittaristot, mutta vilkut ja varoitusvalot eivät suostuneet toimimaan. Lopulta saimme kierrosluvun toimimaan auton omalla mittaristolla, mutta dieselissä jengat loppuu jo 6 000 rpm kohdalla. Tästä johtuen hankin tilalle aftermarket-tuotteen ja lämpötietoa varten lisäsin järjestelmään myös ulkoisen anturin, koska Audin ECU:lta oli todella saada mitään infoa ulos järkevästi.
Siinä kohtaa, kun vehkeet saatiin rokkaamaan, MRC:n velhot lisäsivät ohjelmaan vielä flat shiftin sekä launch controlin 6 000 rpm kohdalle. Kone kiertää nykyisellään kipakat 9 500 rpm.
TWIN TURBO
Eikä siinä vielä kaikki, nimittäin Andi keksi, että mitäs jo vielä ahdettaisiin moottori.
– Olen nähnyt B7 RS4:sia remmiahdettuna, mikä oli minunkin ensimmäinen ajatukseni, mutta sitten mietin: mitäs jos koettaisi tuplaturbottaa moottorin, koska kukaan muu ei ole tietääkseni sitä vielä koskaan tehnyt, varsinkaan VW Transporteriin.
Otin linjat MRC:n Dougiin, joka piti ideasta välittömästi, mutta tiesi sen teettävän hurjan määrän lisätyötä jo tehdyssä konehuoneessa. Akku, ECU:t, ABS ja sulakerasia piti siirtää kojelaudan alle, ja eteen piti rakentaa kunnolliset sisälokasuojat muovisten lirpakkeiden tilalle.
Pian koneen kylkeen oltiin sommittelemassa paria Garrettin GTX35-ahtimia Tialin 44-millisten ulkoisten hukkaporttien ja screamer-putkien kera. Lisäksi piti tehdä pakosarjat, custom välijäähdytin, syyläri, 3,5” downpipet ja tietenkin ahtoputket.
MRC:n Dough sääti moottorin pääsääntöisesti tiellä ajamalla ja lukemat ovat aika kiitettävät, 745 hv / 820 Nm todella maltillisella 0,8 baarin ahtopaineella.
Kuin pisteeksi iin päälle Andin hyvä ystävä Steve Van Der Vorst Belgiasta suunnitteli ja piirsi CAD:illa uniikit vanteet, joiden leikkauksen ja rakentamisen hoiti DamnRaw-niminen vannelafka. Kolmiosaisten vanteiden mitat ovat 8,5” ja 10 x 20”.
Brittiläinen rakentelukulttuuri on todella kovatasoista, kiitos löyhän lainsäädännön, mikä mahdollistaa näiden pähkähullujen projektien rakentamisen. Andin tallista löytyy muitakin maailmanluokan vehkeitä, kuten miehen vanha Audi 100 Coupe, joka hakee vertaistaan. Andi on vielä nuori mies, 53 v, ja hänellä tuntuu olevan aina ässiä hihassaan. Mielenkiinnolla jäämme odottamaan mitä mies vetää seuraavaksi taikahatustaan.
SPEKSIT:
MOOTTORI:
Audi RS4 B7:n 4.2 V8, Garrett GTX35 -ahtimet, Tial 44mm ulkoiset hukkaportit, screamer pipet, custom pakosarjat ja 3.5” downpipet, 3.5” pakoputkisto, putkistossa mekaaninen ohitusläppä, kone portattu ja ohjelmoitu MRC Tuningilla, flat shift ja launch control, ilmastointi poistettu
VOIMANSIIRTO:
6-vaihteinen B7 RS4:n manuaali, custom vaihteiden linkitys, ja vaihdekepin sijainti vaihdettu Transporterin orkkispaikalle kojelautaan, RS4 perä, custom vahvistetut vetarit ja kardaani, muokattu vaihteisto- ja kardaanitunneli
ALUSTA:
Air Lift ilma-alusta järeämmillä pusseilla, Autopilot V2 ohjaus, muokattu T5 apurunko, notchatut ja vahvistetut runkopalkit
JARRUT:
Audi C7 RS6 edessä ja takana, RS6 jarrutehostin
VANTEET JA RENKAAT:
DamnRaw custom cad-piirretyt mittatilausvanteet 8,5 x 20” ja 10 x 20”, 245/35 ja 275/30 Nankang NS-20 -renkaat
KORIMUUTOKSET:
Pro Street Sportline-style -etupuskuri, custom takapuskuri Audi Q7 takadiffulla, merkitön maski, ylimaalattu uudelleen alkuperäisellä Raven Blue -värillä
SISUSTA JA HIFI:
Recaro Sportster CS -etupenkit, irrotettava takapenkki verhoiltuna uudelleen nahalla ja alcantaralla sinisin tikkauksin, alcantaraverhoiltu kojelauta, katto ja pilarit, Kenwood DNX520VBT -tuplaydin keskusyksikkö, 2 Hertz HX 250 10” subia, 2 Hertz HDP4 -vahvistinta, Hertzin näytöt niskatuissa, uudelleenverhoiltu lattia, kaksiväriseksi verhoillut ovipahvit, auto vaimennettu Dynamatilla kauttaaltaan
KIITOKSET:
Liam, joka auttoi läpi projektin, Alex hitsausavusta, Phil sähkötöistä, Mazille kiitos autosta, Steve ja Ryan uskomattomasta verhoilutaidoista, MRC moottorin rakentamisesta, Tony Barks putkiston teosta ja kaikki muut, ketä unohdin mainita. Viimeisenä mutta ei vähimpänä lapseni, jotka rakastavat tätä pakua, sekä tietysti Joshua, Aaron ja Tamzin jotka esittelivät auton koulun lapsille
KUKA KUSKAA:
- Omistaja: Andi Riley
- Ammatti: Yrittäjä
- Ikä: 53
- Instagram: @notjustcampers
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/
Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !
EXTRA PHOTOS!