Porsche Cayman on nimetty kaimaanin (englanniksi caiman), eli Etelä-Afrikkalaisen alligaattorin mukaan, ja käytännössä se on kovalla katolla varustettu Boxster. Niin tai näin, on Juri Leppänen hieronut omasta alligaattorin inspiroimasta Porschestaan moneen autoharrastajaan lujaa purevan stance-auton, jota katselee mielellään pidempäänkin. Mitä tähän ensivilkaisulla melko vakioon autoon on sitten tehty? Vastaus on ilmiselvä: erittäin paljon!
PIKAFAKTAT
- Kone: 2,7-litrainen kutosbokseri
- Vanteet: K-Sport CS-36 9,5" & 11x20"
- Kori: Maustettu GT4-osilla
Auto esitelty GTi-Magazinen numerossa 03 / 2022 ja auto oli kyseisen numeron kansiauto · Kuvat: & Teksti: Matti Tirronen @kuvaamasa
Espoolainen Juri Leppänen omisti aiemmin Audi A7:n joka oli myös todella siistiin stance-henkeen hierottu. Kyseinen auto on esitelty GTi-Magazinen numerossa 07 / 2018 ja sekin koristi silloin lehden kantta – kuten tämä nyt esiteltävä miehen seuraava luomus.
Molempia autoja yhdistää se, että ne olisi kovin helppo tuomita ensivilkaisulla kategoriaan "alusta ja vanteet", vaikka tarina autojen takana on jotain ihan muuta. Se tällaisissa stance-autoissa onkin hienointa, että muutokset on niin hyvin toteutettu, ettei niitä edes tajua ilman syvempää perehtymistä asiaan. Nyt onkin siis hyvä hetki kertoa, mitä Jurin Porschelle on sitten ihan oikeasti tehty!
AIHIO
– Edellisen projektin myymisen jälkeen ajatukset olivat siirtyneet pienempään kaksioviseen urheiluautoon. Merkki oli melkein alusta asti selvä ja päädyinkin etsimään itselleni sopivaa Porschea, Juri kertoo aihion hankinnasta.
– Vuoden 2019 Wörthersee-reissulla rakastuin vanhempaan 964-malliin, joita reissun aikana näkikin useampia hienosti rakennettuna. Itävallan reissun jälkeen Audi menikin aika nopeasti myyntiin, ja se vaihtoi omistajaa vielä saman kesän aikana.
Saman kesän ja syksyn aikana Juri etsi sopivaa yksilöä hankittavaksi, ja vaikka hän kävi muutamia koeajamassa, ei sopivaa aihiota tuntunut löytyvän.
– Mielessä oli myös 911-mallisarjasta uudempi 997-versio, mutta molempia autoja on rakennettu jo melkoisesti maailmalla. Kun mieleistä yksilöä ei tuntunut tulevan kohdalle, alkoi ajatus uudemman korin Caymanista hiipiä mieleen. 981-korimallin modernimpi muotoilu isoine kylkien ilmanottoaukkoineen toi autoon urheilullista ja arvokasta ilmettä, joka miellytti kovasti silmää.
Tätä kyseistä korimallia ei siihen aikaan ollut myöskään näkynyt juurikaan rakennettuna, joten Jurin mieli alkoi kääntymään yhä enemmän Caymanin suuntaan.
– Ei muuta kuin nettihautomo auki ja tarjontaa tarkastelemaan. Tarkan kartoituksen jälkeen budjettiin sopivaa yksilöä lähdettiin katsomaan Helsingistä. Koeajon jälkeen auto tuntui sopivalta ja kaupat tehtiin heti tästä kyseisestä yksilöstä. Montaa reissua en autolla kerennyt ajamaan, kun auto jo ajettiin talliin pukeille ja purettavaksi syksyllä 2019.
MAANLÄHEISYYTTÄ
Kuten arvata saattaa, oli Juri ehtinyt hankintaprosessin aikana luomaan selvät sävelet auton tyylisuunnan suhteen. Juri jatkoi jo Audista tuttua kaavaa, ja suunta oli vain maata kohti. Myös leveät vanteet kuuluivat heti alusta asti suunnitelmiin. Kuten sanotaan, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, joten tallikauteen oli mielekästä siirtyä.
– Ennen auton ostoa oli myös päätetty, että vakiopuskuri saa vaihtua mallisarjan tehokkaimman version, eli GT4:n puskuriin. Tarjontaa olikin tullut selailtua jo ennakkoon ja tiedossa oli, että osien löytäminen ei tulisi olemaan ihan helppoa.
Jotta auto saatiin riittävän lähelle maata, oli ainut vaihtoehto ilma-alusta. Kuten sanottua, ei näitä juurikaan näkynyt rakennettuna siihen aikaan, mikä toi omat haasteensa myös aftermarket-osien hankinnalle.
– Valmiita ilma-alustasarjoja tähän malliin ei juuri ollut tarjolla, ja säädettävillä camber-yläpäillä en löytänyt yhtäkään. Päätin ottaa yhteyttä JM Tuontiin, jossa innostuttiin projektista, ja aloimme yhdessä miettimään ratkaisua alustan löytämiseksi autoon. BC Racingin valikoimasta löytyi 981-malliin coilover-sarja, jonka ympärille alettiin ilmoja rakentamaan.
Iskareiksi tilattiin varmuuden vuoksi kolme senttiä lyhyemmät tolpat kuin BC Racing tarjoaa vakiona BR-sarjaan.
– Jousien tilalle valittiin OCD:n valmistamat double bellow -palkeet. Etupäähän BC Racingiltä saatiin valmiit camber-säädettävät yläpäät, mutta takapää tuotti enemmän tuskaa.
Coilien kanssa oli ilmeisesti tarkoitettu käytettävän vakio yläpäitä, mutta ne eivät ilmapalkeiden kanssa sopineet paikalleen, joten ratkaisuja oli keksittävä. Monesti autoja madallettaessa ja täydellistä fitmenttiä metsästettäessä tilanne onkin juuri tämä, että tiettyyn pisteeseen saatetaan päästä yksinkertaisin aftermarket-osin, mutta hommat alkavat vastustamaan, kun viilataan viimeisiä senttejä ja millejä pois.
– Miltään valmistajalta ei löytynyt sopivia yläpäitä oikeilla mitoilla, joten takayläpäät piirrettin ja koneistettiin itse, jotta myös taakse saatiin camber-säädettävät yläpäät. Lopulta pääsin asentamaan alustan autoon.
KONTTI KUNNOSSA
– Samaan aikaan, kun tolppia speksailtiin autoon, tein myös tarvittavat sähkötyöt ja ilmalinjojen vedot valmiiksi. Vaikka auto on vain kesäkäytössä, olen aina halunnut vetää linjat sisäkautta enkä auton alustaa pitkin, jossa ne ovat enemmän alttiita vaurioitumiselle varsinkin kun alhaalla ajellaan.
Sisustaa purettiin siis sen verran, että saatiin kaikki johdotukset ja linjat siististi listojen alle piiloon.
– Tähän autoon halusin tehdä myös näyttävän mutta sopivan tyylikkään asennuksen takatilan tavaratilaan. Näyttävät kontin asennukset ovat olleet aina enemmän omaan mieleen kuin laittaa kaikki ilma-alustan komponentit piiloon.
Caymanin keskimoottorin ansiosta takatilaan jää vain pieni säilytystila, johon Juri alkoi suunnittelemaan asennuksia.
– Tila ei ole järin suuri ja sinne piti saada mahtumaan tupla kompurat, Airliftin venttiiliblokki sekä säiliö nätisti. Kaikki ylimääräinen laitettiin piiloon, jotta ulkoasu on mahdollisimman siisti.
Tein varmasti toistakymmentä erilaista paperi- ja vaneriversiota ennen kuin lopullinen versio syntyi. Runko asennukseen syntyi filmivanerista, kannen verhoilin mustalla huovalla ja alaosan ruskealla samettikankaalla. Kaikki kovat linjat käänsin 3/8" kupariputkesta, jota löytyi putkiliikkeestä kylmäainepuolelta.
Mustat Viairin 444C-kompurat ja Airliftin venttiiliblokki löysivät paikkansa kannen alta pleksin takaa, jonne Juri asensi myös RGB-valot tuomaan valoa ja ilmettä asennuksiin.
– Pikku detailina mainittaakoon, että löysin Briteistä pienen yksityisen valmistajan, joka tekee mm. koristemuttereita ilmajousituksen bulkhead-liittimien päihin. Sellaiset oli tietenkin tähän saatava.
Ilmasäiliö löysi paikkansa päällilevystä, ja säiliöön käänsin myös kovat putket. Säiliöön laitettiin myös painemittari ja ilman ulosotto, josta voi tarvittaessa täyttää vaikka auton renkaan. Kontin asennukseen olen todella tyytyväinen, ja lopputulos näyttää siltä mitä lähdettiin toteuttamaankin: tarpeeksi näyttävä, mutta silti sopivan hillitty.
OSIA AUTOREKASSA
Oma lukunsa on myös auton ulkokuoren osien hankinta, sillä Juri oli päättänyt jo autoa hankkiessaan, että GT4-mallin etupuskuri olisi saatava, koska vakiopuskuri on Jurin mielestä vain yksinkertaisesti ruma.
– Uutta alkuperäistä puskuria ei taloudellisesti ollut mahdollista Porschelta ostaa, joten käytetty tai kopio oli löydettävä. Kiinasta olisi löytynyt jotain lasikuitukopioita, mutta se ei omiin suunnitelmiin sopinut, joten käytettyä orkkispuskuria lähdettiin metsästämään.
Kuten arvata saattaa, GT4-mallin käytettyjä puskureita ei markkinoilla juurikaan ollut – varsinkaan Euroopassa.
– Jenkeistä löytyi muutama kolaroitu GT4, joista olisi saanut vähän kolaroidun puskurin kunnostettavaksi. Rahtien ja verojen kanssa hinta olisi noussut kuitenkin liian korkeaksi, varsinkin kun kyseessä ei ollut ehjä tuote.
Etsintöjä jatkettiin ja lopulta Saksan Ebaystä löytyi ehjä puskuri, ja samalla myyjällä oli myynnissä myös Techartin takasiipi. Näistä Juri alkoi heti vääntämään kauppaa, mutta kun hinnasta päästiin lopulta yhteisymmärrykseen, myyjä ei suostunut lähettämään osia Suomeen.
– Aloin tutuilta ja somesta kyselemään, josko joku olisi isolla autolla oikeilla suunnilla Saksassa ajelemassa ja saisi yhden puskurin sekä takasiiven kyytiin. Lopulta osat saatiin Suomeen Saksasta tulevan autorekan kyytiin. Kiitos asianosaiselle avusta!
Kun Juri sai palikat käsiinsä, soviteltiin ne autoon. Puskuriin Juri joutui tilaamaan vielä uudet ilmanohjaimet puskurin taakse ja konttiin porattiin reiät siiven kiinnitystä varten. Tämän jälkeen osat voitiin viedä maalaamoon ja vetää pinnat auton väriin.
VANNE-GEIMIT
Stance-autoista puhuttaessa vanteet todellakin tekevät auton. Ihan yksinkertainen hanke ei ole sovittaa kivat vanteet, sopivat kumit sekä auto yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi, sillä muuttujia on vähintäänkin riittävästi aina vanteiden spekseistä kumin muotoon saakka – unohtamatta auton kaarien ja sisälokareiden tuomia rajoitteita.
– Vanteiksi ajattelin alun perin hyllyssä monta vuotta seisseitä Rotiform BWE -vanteita, jotka olivat 5x112 -jaolla. Rakensin vanteet uudelleen ajatuksella ’mielummin överit kun vajarit’.
Rotiformilta Juri tilasi takavanteille uudet leveämmät lipat ja vanhat takavanteiden lipat siirrettiin eteen.
– Vanhat lipat tärykiillotettiin Fame Wheelworksillä ja vanteille oli jo aikaisemmin tilattu kahdet uudet sisäkannut vanhojen haljenneiden tilalle. Kaikki sisäkannut puolestaan pulverimaalattiin uudelleen ja keskiöistä poistettiin maalit Rimpulalla. Keskiöt maalattiin korin väriin, ja niiden kaveriksi hankin uudet kuparinväriset kehäpultit.
Koska jako ei ollut sama kuin Porschessa, tilasi Juri vanteille useammat eri jaonmuutoslätyt, jotta fitmentti saataisiin kuntoon.
– Ajatuksena oli tiputtaa kaari vanteen reunan ja kumin väliin. Auto alkoi näyttämään pirun hyvältä, kun vanteita soviteltiin alle ja kokonaisuus alkoi hahmottumaan. Tiukan fitmentin aiheuttamat haasteet tiedostin, ja kun lopulta alettiin erikokoisia renkaita sovittelemaan alle, ei sopivaa rengas, vanne ja kaari -yhdistelmää löytynyt. Kaaren muoto ja Porschen paksut kaaren kantit tuottivat sen verran harmaita hiuksia, että oli pakko lähteä etsimään vaihtoehtoisia vanteita, jotta auto saataisiin kesäksi ajoon.
Kun ensin kunnostaa ja hieroo jo olemassa olevia vanteita kuukausitolkulla ja sitten toteaa, etteivät nämä muuten sovikaan, voi motivaatiokapeikko iskeä kovaa. Onneksi Juri ei kuitenkaan vajonnut tähän monttuun, vaan uusien vanteiden metsästys aloitettiin heti kun realiteetit olivat iskeneet silmille.
– Käytettyjä vanteita etsittiin Suomesta ja ympäri Eurooppaa. Sopivilla spekseillä ja 5x130 -jaolla olevia mielenkiintoisia vanteita ei niin hirveästi ollutkaan tarjolla, kun olin tottunut etsimään Audin tai VW:n vanteita, joita löytyy hyvin erikokoisina ja -näköisinä myös käytettynä.
Kun uusien vanteiden hankinnan haastavuus oli tiedossa, päätti Juri etsiä apuja muualta kuin netin kauppapaikoilta.
– Päädyin kysymään pitkän liiton harrastaja Roni Collinilta, löytyisikö häneltä jotain ylimääräisiä vanteita mun Porsche-projektiin. Roni sanoi, että yhdet 19" centerlock BBS:t saattaisi olla, ja niitä lähdettiinkin sitten Porvooseen katsomaan.
Etuvanteet olivat 9" ja takavanteet 12" leveät.
– En ollut aikaisemmin kuullut, että näin leveitä olisi Caymanin vakiotakakaariin soviteltu. Otin haasteen vastaan ja vanteista tehtiin kaupat. Vanteet kiillotettiin näyttelykuntoon ja alettiin sovittelemaan, ja kun tarpeeksi hieroi, niin vanteet saatiin sujahtamaan alle. Milliäkään ei olisi voinut ottaa sisään eikä ulospäin – niin tiukka sovituksesta tuli.
Juri rakensi autoa innolla valmiiksi, sillä kevääksi oli jo buukattua ohjelmaa.
– Talvella tuli ilmoitettua auto projektikuvilla keväällä Puolassa järjestettävään Ultrace-näyttelyyn, johon se hyväksyttiin mukaan. Auto saatiin valmiiksi juuri ennen näyttelyä, ja kaikki oli valmiina reissuun lähtöä varten. Valitettavasti ystävämme korona tuli samoihin aikoihin keskuuteemme ja samalla viikolla juuri ennen lähtöä Viro laittoi rajat kiinni, ja niin lähtö Puolaan jäi vain haaveeksi.
Lopulta kaikki muutkin tapahtumat kesältä peruttiin, ja kauan odotetusta kesästä tulikin astetta laimeampi uuden auton kanssa.
– Autoa kuvattiin kuitenkin kesän aikana ahkerasti ja muutamassa parkkipaikkamiitissä tuli käytyä, mutta paljoa ei kerrottavaa jäänyt. Syksyllä auto ajettiin talliin ja alettiin miettimään uusia juttuja seuraavaksi kaudeksi.
KESÄ 2021
Koska auton tekee vanteet, oli talven hankintalistalla uudet ja totta kai entistä paremmat vanteet. Tehtävä ei ollut yksinkertainen, sillä centerlock BBS:t olivat todella näyttävät, mutta Jurin makuun tuumaa liian pienet.
– Ajatuksena oli kasvattaa vanteiden halkaisija 20 tuumaan. JM Tuonnin Jannen kanssa tuli asia puheeksi ja lähdettiinkin katsomaan, löytyisikö K-Sportin vannevalikoimasta jotain mieleistä. BBS:t olivat todelliset klassikot, mutta nyt mielessä oli jotain muuta.
Saaren Mikon kanssa yksi ilta tallilla laskettiin ja speksailtiin oikeita offsettejä ja leveyksiä, ja kun suunnitelmat saatiin paperille, piti valita enää mihin malliin näitä lähdetään toteuttamaan.
Kun Juri selasi K-Sportin katalogia, jäi Custom seriessistä tämä kyseinen malli heti ensimmäisenä mieleen. Kyseessä on siis K-Sportin valmistamat täysin custom-spekseillä varustetut vanteet, jotka erottuvat varmasti perinteisistä malleista.
Vanteiden mitoittaminen millintarkasti on tarkkaa hommaa ja kun vanteet valmistetaan customina, pitää muistaa, että niiden palauttaminen ei välttämättä tule kuuloonkaan, jos tilausvaiheessa on mennyt millit vinoon.
– Muutaman illan mietintöjen jälkeen laitettiin vanteet tilaukseen. Ajatuksena oli silloinkin lähteä Puolan Ultraceen, joka oli siirretty vallitsevasta syystä myöhemmälle ajankohdalle.
Jotta vanteet ehdittiin valmistamaan ja kuljettamaan Suomeen ennen tapahtumaa, tilattiin ne lentorahtina.
– Vanteet saatiin perille ennen tapahtumaa, mutta valitettavasti pienten teknisten ongelmien takia tapahtuma jäi jälleen välistä. Ehkä kolmas kerta toden sanoo ja tänä vuonna päästäisiin paikan päälle, Juri pohtii.
Uudet sydämelliset vanteet vaativat ulkokuoreen myös muita päivityksiä, joten Juri hankki GT4-etupuskurin kaveriksi vielä samasta mallista taakse diffuusorin, joka tuo loistavasti ilmettä auton takaosaan. Tämän talven muutoksista Juri on vielä kuitenkin kovin vaitonainen.
– Toivotaan, että kaudella 2022 päästäisiin muutenkin nauttimaan normaalisti autoharrastamisesta ja tapahtumista. Auton suhteen suunnitelmat uudelle kaudelle ovat vielä auki. Ehkä jotain pientä on tulossa, tai sitten ei.
SPEKSIT
MOOTTORI:
Vakio 2,7-litrainen kuusisylinterinen bokseri ja läpällinen putkisto.
VOIMANSIIRTO:
Vakio PDK-vaihteisto.
ALUSTA:
Airlift Performance 3P ilma-alustan ohjaus 3/8", BC Racing -coiloverit, joihin yhdistetty Bags by OCD -palkeet, edessä ja takana camber-säädettävät yläpäät, takana custom yläpäät koneistettu, kaksi Viair 444C -kompressoria, saumaton alumiinisäiliö ilmalle, custom show asennus kontissa jäykillä 3/8" kuparilinjoilla.
JARRUT:
Porschen vakiosatulat, rei'itetyt jarrulevyt ja EBC Redstuff -jarrupalat.
VANTEET JA RENKAAT:
K-Sport CS-36 -vanteet. Edessä 9,5x20" ja takana 11x20", ET20 joka nurkassa. Renkaat edessä 225/35 ja takana 265/30.
KORIMUUTOKSET:
OEM GT4 etupuskuri, ritilät ja ilmanohjaimet, Techart-takasiipi, helmasplitterit, GT4-takadiffuusori ja kaaret mankeloitu.
SISUSTA:
Musta sisusta, koneistettu napiton PDK-vaihdekeppi ja nuppi, takatilassa ilmajousituksen komponenttien asennus.
KIITOKSET:
JM Tuonti, 9xx-Garage, THM Polishing ja kaikki muut apuna olleet!
KUKA KUSKAA:
- Omistaja: Juri Leppänen
- Ammatti: Sähkömies
- Ikä: 33
- Instagram: @jurz4
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/
Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !
EXTRA PHOTOS!