TAIVASPAIKKA TÄHTIEN ALLA - Mercedes-Benz W126 SEC Coupe Supercharged 1987

Lappeenrantalaisen automaalari Tomi Turusen sydän sykkii jenkkiautoille, mutta minkäs teet kun W126 -korinen coupe-Mersu tarttuu mukaan projektiaihioksi. No, siihen täytyy swapata Chevyn 6.2-litrainen V8 ja se täytyy tietysti ahtaa Vortecin remmiahtimella.

Pikafaktat:

  • Kone: Chevyn stroukattu 383
  • Vanteet: TSW Silverstone 9,5x20” ja 11x22”
  • Teho: 600 hp / n. 900 Nm

 

Bensiinimyrkytyksen Tomi sai jo 11-vuotiaana, kun pikkuserkku lahjoitti hänelle projektikuntoisen ilmajäähdytteisen Suzuki enduro –piikin. Sitä ropattiin ja maalattiin spraymaalilla kylmässä autotallissa kovalla innolla. Siitä lähtien Tomi on puuhastellut kaksipyöräisten kanssa aina tähän päivään saakka. Autot astuivat kuvioon luonnollisesti 18 ikävuoden tullessa täyteen.

– Ensimmäinen autoni oli tietenkin opintolainalla ostettu 544 Volvo PV. Sitä hitsattiin telttatallissa ulkona pakkasessa halogeenivalossa. Lokasuojat levitettiin ja haettiin Jyväskylästä 444 Volvon katto, joka chopattiin paikalleen hitsauksen yhteydessä. Luvat haettiin Roverin V8:lle ja 244 Volvon etuakseli asennettiin paikalleen jarruineen kaikkineen. Ikävä kyllä Volvo jäi kuitenkin kesken.

Myöhemmin kummisetäni antoi minulle C-mallin Kadettin jota päivitettiin Audi Ur-quattron ratakorisarjalla, mintunvihreällä värillä nallesisustoineen. Opel oli pop muutaman vuoden. Siinä ehti olla C-mallin coupea, E-malin GSi Kadettia ja A-mallin pellillä levitettyä Vectraa.

KOLARIN KAUTTA MERSUMIEHEKSI

Volkkarikaudella Tomi ehti korjata useamman kolaroidun Golfin, ennen kuin taivas aukeni Mersujen maailmaan. Ammattikoulu oli kovaa vauhtia muuttunut asentajakoulutuksesta armeijan jälkeen korikorjauspuolelle.

– Peltisepäksi kouluttautuessani vuonna 1997 kolarikorjasin erään pylvääseen ajetun GTi Golfin. Tällä kolikolla on myös kääntöpuoli. Oiotullla ja korjatulla autolla ajoin itse nyppy-yli-kirraa-vasen-yhdistelmän hieman oikaisten ja autohan sieltä tuli vastaan. Onneksi ehdin väistää sen verran, että osuttiin vain kulmat vastakkain, eikä keulakkain. Golf kyljelleen ojaan ja auto oli taas lunastuskunnossa.

Paikallinen legenda Arto Tiippana , jonka korjaamolla olin notkunut kesäisin apupoikana ja ammattikoulun harjoittelujaksot, teki verstaallaan kultaisen 90-luvun korinvaihtobuumissa Mersuja ja Alfoja. Häneltä ostin edellämainitun lunariin ajamani Golfin lunnasrahoilla keskeneräisen 123 coupen. Taivaspaikka oli lunastettu.

Mersu oli omasta mielestäni kylän makein peli. Äiti ajoi Mersulla hirvikolarin, mutta onneksi ympärillä oli vahvat pellit ja suurimmalta mahdolliselta vahingolta vältyttiin. Kolarin jälkeen auto jäi seisomaan ja lopulta möin sen eteenpäin. Tässä elettiin vuosituhannen alkua.

SEKKILÄINEN CHEVYN SYDÄMELLÄ

Nykyinen SEC tuli vastaan aivan vahingossa viisi vuotta sitten. Tomin teki mieli kovasti jenkkiautoa ja hän kävikin katsomassa erästä -67 Camaroa. Kori oli hyväkuntoinen ja hitsaamaton Kalifornian tuonti. Hinta sai kuitenkin unohtamaan auton suosiolla.

– Mersun vanha coupe muistui mieleen ja niitä selaillessani tuttava ilmoitti oman juuri vanhempaan ässä-Mersuun vaihtamansa SEC:in olevan myynnissä. Pienen tutkiskelun jälkeen sekkiläisestä tehtiin kaupat. Jenkkikasin soundi on aina ollut pop, joten Chevyn 383cid eli eurotermein 6.2L V8 -moottori laitettiin tilaukseen US-Partsilta.

Mersussa oli jo tehtaalta järeä V8-moottori, joka helpotti jenkkipadan katsastamista myöhemmässä vaiheessa. Edelliseen GMC Typhoon –projektiin alun perin hankkimani vaihdelaatikko siirrettiin Mersuun. Moottorin saavuttua paketti sovitettiin keulalle. Kone sopi paikalleen hienosti, vain pakosarja oli pakko vetää etukautta etuakselin läpi. Tekniikkaa sovitellessa hitsasin samalla kaikki ruostehommelit kuntoon.

Tekniikan sovittelun ja hitsausten jälkeen auto vietiin maalaamolle korisarjan asennukseen ja kaarien levitykseen. Waldin korisarja on tiettävästi viimeinen koskaan W126 –korimalliin tehty sarja. Takakaaria levitettiin kolme senttiä puoleltaan, jotta massiiviset 11x22” takavanteet mahtuvat pyörimään. Etuvanteet ovat 20-tuumaiset. Kokonaisuutta katsoessa erikokoisten vanteiden valinta sopii hyvin tyyliin.

Väriä valittaessa päätin, että musta sen olla pitää, joten sillä mentiin. Maalausprojektin jälkeen auto takaisin talliin ja moottorin asennukseen. Moottorista otettiin savut jo ennen joulua, joten auton viimeistelyyn jäi hienosti aikaa ennen kesää.

AHDIN MIKÄ IHANA TEKOSYY

Mutta kuinkas sitten kävikään. Tomi bongasi netistä Utissa myynnissä olleen Vortechin miehekkään kokoisen remmiahtimen. Homma lähti taas laukalle, ahdin oli saatava.

– Kävin hakemassa ahtimen ja AMW Dyno Servicen Maatsin ohjeistuksella asennettiin bensalinjat, pumput ja moottorinohjaus uudelle kokoonpanolle. Moottori ohjelmoitiin käyttämään E85-polttoainetta ja viritysystävällisen etanolin avulla Mersustakin saatiin melko maltillisilla ahdoilla 600 hv / 900 Nm tehot.

Tämän kaiken ohessa TSW:n 20- ja 22-tuumaisille Silverstone –vanteille pyöräytettiin eteen Nankangin 265-35/20” ja taakse 295-25/22” –kokoiset renkaat, sekä ilma-alusta asennettiin auton alle. Samalla sisusta kävi verhoiltavana Imatralla Rajapatsaan Verhoomossa.

Kokonaisuus on äärimmäisen maukas, katsoipa autoa miltä kantilta tahansa. Konepellin alla piilee sellainen taideteos, että aina parkkipaikalla kantta raottaessaan Tomi saa varautua suunnattomaan superlatiivitulvaan. Mikäpä siinä, emme käy moittimaan. Ahdettu jenkkikasi naitettuna saksalaiseen luxus-coupeen aiheuttaa kylmiä väreitä allekirjoittaneessa. Nautinnollisia viinankatkuisia kilometrejä Tomille Lappeenrantaan.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

Moottoriksi vaihdettu Chevyn stroukattu 383, Vortec V7 -ahdin, KMS MD 35 moottorinohjaus, E85 polttoaine, omatuotanto painekotelo, omavalmiste pakosarjat, alumiiniset HKS-kopio bypassit, alumiininen huohotussäiliö, AN liittimet ja teräspunosletkut

VOIMANSIIRTO:

Tremec 5-speed manuaali, Chevy Vanin kardaani Fordin eturistikolla ja Bemarin takamurroksella, BMW M3 lukollisella perällä, Karpiolalla teetetyt veto-akselit

ALUSTA:

Ilmapussit joka nurkassa, iskarit vakiot, kaksi kompuraa ja säiliötä, ilmanpainetta tarkkaileva korkeussäätö

JARRUT:

Vakiot

VANTEET JA RENKAAT:

  • TSW Silverstone edessä 9,5x20” takana 11x22”
  • Nankang 265/35R20” takana 295/25R22”

KORIMUUTOKSET JA LISÄVARUSTEET:

Tehtaan mukaan viimeinen tehty Waldin korisarja kyseiseen malliin, takakaaria levitetty 3cm per puoli, tummat takavalot, SS Camaron konepellin skuuppi

SISUSTA JA HIFI:

Alkuperäinen sisusta uudelleen verhoiltuna by Rajapatsaan Verhoomo Imatra

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Tomi Turunen
  • Ammatti: Automaalari
  • Ikä: 42
  • Some: IG @tomikristian, www.jukkahytti.fi

KIITOKSET:

AMW DynoServicen Maatsi avusta moottorinohjauksen ja moottorin uudelleen läpikäynnin osalta ja Markku Saarinen pakosarjan sekä painekotelon yms. hitsauksista

Tämä auto on esitelty GTi-Magazinen numerossa 1 / 2019.

EXTRA PHOTOS: