Kun törmäsin ensimmäistä kertaa YouTubessa DKfilmsin kanavalla Rasmus Backlundiin, vaikutti mies erittäin hauskalta tyypiltä. Sittemmin, kun Tallitourilla ensimmäisen kerran tapasin Rasmuksen, huomasin olleeni 100 % oikeassa – vastassa oli erittäin hauska suomenruotsalainen hahmo. Viime talvena Rasmus rakensi ykköskorin Caddysta takavetoisen ja onnistuneesti myös muutoskatsasti koko paketin. Tämä on hauska hanke, jonka esitteleminen on ilo myös allekirjoittaneelle!
PIKAFAKTAT
- Kone: M54B30
- Erikoista: Takavetoisuus kilpien välissä
- Teho: 230 hv / 300 Nm
Auto esitelty GTi-Magazinen numerossa 01 / 2023 · Kuvat: & Teksti: Matti Tirronen @kuvaamasa
Samassa YouTubessa Rasmuksen videoiden kanssa on myös pyörinyt pätkiä ruotsalaisesta VW Caddysta, jonka pellin alta löytyy 1JZ-moottori. Itsekin tätä autoa olen ihaillut ja itsekin olen joskus salaa haaveillut samantyylisestä konseptista – olihan ensimmäinen harrasteautoni nimenomaan MK1 Caddy.
Rasmus oli nähnyt samat videot ja inspiroitunut samalla tavalla niistä kuin minä – Rasmuksen resurssit projektin toteuttamiseen olivat omiani paremmat, joten tässä sitä nyt ollaan.
– Olen aina vähän haaveillut rakentaa Volkkarin Caddysta jotain hienoa – tai oikeastaan siitä asti, kun näin Ruotsissa rakennetun 1JZ takaveto-Caddyn ehkä 8 vuotta sitten. Mutta on ne aika rumia vakiona ainakin, Rasmus aloittaa tarinan.
– Nyt kun tuli nämä lakimuutokset moottorintehoista ja korin muutoksista, niin haaveesta tuli totta sillä tällaisen auton saa todistetusti muutoskatsastettua. Vuoden 2021 kesällä, kun Mersuni oli ”valmis”, niin kävin naapurikylästä hakemassa jonkun vanhan caddyn raadon, johon piti vain vaihtaa helmat ja viedä katsastukseen.
RUOSTEETON CADDY
Rasmuksen uuden hankinnan helmat olivat kuitenkin kuin näkkileipää, ja uudet helmat oli kerran jo hitsattu vanhojen päälle.
– Tämän huomasi mun kaveri, kun iloisena näytin uutta projektiani. Ruvettiin sitten katsomaan, että runkopalkkeja ei lainkaan löytynyt enää. Niinpä vein tämän auton romuttamolle, ja minulle jäi vain helposti irroitettavat peltiosat talteen.
Ykköskoriset Caddyt ja Golfit ovat käyneet viime vuosina harvaksi, ja hyvän yksilön löytäminen osoittautui vähintäänkin haasteelliseksi, jollei jopa mahdottomaksi. 80-luvun autot ovat tunnetusti hyviä ruostumaan, joten mätävikaa oli tiedossa joka tapauksessa. Rasmus jatkoi hyvän yksilön metsästämistä kaikesta huolimatta.
– Pistin johonkin Facebook-ryhmään ilmoituksen, että etsin koria, ja siihen ei tullut vastauksia. Sitten joku muu oli pistänyt samankaltaisen ilmoituksen, ja siihen oli tullut vastaus, että Pietarsaaresta löytyisi yksi. Pistin yksityisviestiä omistajalle.
Auton myyjä kehui, että auto olisi ruosteeton, mutta Rasmus ei tätä uskonut alkuunkaan. Ruosteettomuuden vakuudeksi myyjä kertoi, että pohja on ruostesuojattu ja auto on seissyt paikallaan nyt viisi vuotta.
– Mentiin kaveriporukan kanssa sitä katsomaan, kun se oli vain kilometrin päässä omasta hallistani. Myyjä nosti auton ilmaan vanhalla pyöräkuormaajalla, ja auto oli tosiaan ruosteeton, kuten hän oli sanonutkin. Tinkasin vähän ja sain sen hyvään hintaan. Mukana tuli 1,9 diisselikone, jonka möin samalla hinnalla millä ostin koko auton – nyt minulla oli tämä kori ilmaiseksi.
VW MEETS BMW
Rasmus on aikaansaava kaveri, kun motivaatio vaan sattuu samaan aikaan talliin. Autoprojektin aloittamisen aikaan elettiin jo pitkälle yli marraskuun puoliväliä, ja Rasmus oli kehunut kavereilleen, että tulevana kesänä autolla ajettaisiin. Oli siis aika kääriä hihat.
– Purkasin kaikki osat, rälläköin lavan pois ja vein auton hiekkapuhallukseen. Kun kori oli hiekkapuhallettu, rupesin istuttamaan Volvon taka-akselia, jonka olin jo kesällä ostanut Tampereelta valmiiksi nelilinkillä. Kävi niin hyvä tuuri että ne alavarret sopivat suoraan Caddyn vakio lehtijousi -kiinnikeisiin, joten tiesin että akselin pitäisi olla suorassa, kun tein ylävarsille kiinnikkeitä. Joulukuussa ostin BMW E36 fullcoiloveritn joille oli helppoa tehdä kiinnikkeet. Näillä muutoksilla taka-akseli oli paikallaan ja jousti pikkasen.
Myös etupäässä Rasmus luotti baijerilaiseen insinöörityöhön ja hankki etuakseliksi E36:n koko paketin.
– E36 etuakseli on neljällä pultilla kiinni, joten hitsasin jotain palkkeja autoon, jotta sain pultattua etuakselin paikalleen. Samalla rälläköin pois koko vakion vaihdelaatikon tunnelin ja istutin koneen uuden etuakselin päälle – se meni suhteellisen helposti paikalleen, koska käytin vakio-moottorinkorvia, jotka sopivat E36 etupalkkiin.
Moottoriksi Rasmus oli siis hankkinut BMW E39 -korisen M54B30-moottorin, joka on kuusisylinterinen kolmilitrainen rivikone.
ENSI METRIT
Rasmus rakensi autoa aktiivisesti koko talven, paitsi joulun aikaan jolloin aikaa käytettiin myös moottorikelkkailuun – ei paljoa, mutta vähän!
– Joulu kun tuli, aloin rakentamaan etuiskareitten torneja ja yrittämään saada etutukivarret kiinnitettyä suoraan. Tähän meni jonkin verran aikaa, mutta lopulta sain auton omille pyörilleen helmikuussa. Silloin otin sen myös ensi kertaa ulos tallista päivänvaloon. Olihan se mahtava tunne, kun auto oli jo niin pitkällä.
Kun autoa oli aikansa ihailtu, oli aika jatkaa työstämistä. Seuraavana fabrikaatiolistalla olivat kardaanitunneli, penkkien kiinnikkeet sekä rattiakseli ja muut metallityöt. Rälläkän laikkoja kului ja hitsikone lauloi seuraavat kuukaudet aktiivisesti.
– Huhtikuussa rupesin tekemään moottorille sähköjä, ja aikaa oli enää kaksi kuukautta Disco-dans -tapahtumaan, johon olin luvannut autolla ajaa.
Kun Rasmus sai värin väriin ja loput maihin, eli sähköt valmiiksi, oli aika räjäyttää peli tulille. Tällä kertaa auto ajettiin jo omin voimin ulos tallista.
– Tein pikkulenkin pihalla, DK kuvasi vähän, ja sitten ajoin auton sisälle ja purin kaiken. Maalasin pohjan, konehuoneen ja hytin sisältä itse. Toukokuussa, kun kelit alkoivat olemaan lämpimämmät, työnsin auton ulos ja rupesin hiomaan ulkokuorta. Pakkelointia en osaa yhtään, joten tähän vaiheeseen tuli kaveri auttamaan. Kaveri sai autoon nopeasti sellaisen pinnan aikaan kuin mitä halusinkin – eli niin hyvän, että kehtaa käyttää autoa siihen tarkoitukseen mihin se on suunniteltu.
Sama Rasmuksen kaveri maalasi auton myös pohjaväreihin ja pinnat maalattiin koko Persauki Motorsportin luottomaalaamossa, eli Kiitola Bilmålerilla.
– Kiitola Bilmåleri maalasi auton nopeasti, ja lopputulos oli, niin kuin aina, huippu!
KYTKIN SULAA
Maalauksen jälkeen lopulliseen deadlineen oli vain kaksi viikkoa aikaa.
– Autoon piti tehdä vielä kaikenlaista pientä, ja myös teipata se. DK oli suunnitellut minulle juuri sellaisen liveryn kuin halusin, eli japaniteemaa monella eri värillä. Kysyin sitten parilta kaverilta, että jos ne perjantai-illalla haluaisi tulla teippaamaan autoani, ja totta kai ne halusivat auttaa!
Yhtäkkiä tallissa oli häärimässä 10 henkeä, joten Rasmus antoi tarkempien kavereiden tehdä tarkempaa työtä.
– Pirun hyvää jälkeä tuli! Samalla, kun joku teippasi, toinen kalvotti sivulasit keltaiseksi, ja loput kaverit laittoivat tuulilasia paikalleen.
Kun auto saatiin teipattua, oli viikko aikaa ennen Ruotsiin lähtemistä.
– Sain auton just ja just valmiiksi, joten matkaan lähdettiin. Ruotsissa tuli paljon hyvää palautetta autosta ja päästiin vähän testaamaankin sitä – mutta kytkin paloi.
Hyvää reissua eivät kuitenkaan pienet kytkinongelmat haitanneet, vaan koko kööri nautti autoharrastuksen parhaista puolista koko viikonlopun ajan.
– Nyt kun kesä on ohi, niin olen rikkonut yhden moottorin ja yhden kytkimen, mutta muuten auto on pelannut hirveän hyvin ja kilometrejä on tullut jonkin verran. Nyt on käynnissä vähän hiljaisempi talvi talon ostamisen vuoksi, mutta pieniä muutoksia tulee kyllä. Eipä siinä muuta kuin nähdään taas ensi kesänä tien päällä, ja älkää olko arkoja jos näette autoni – tulkaapa mielellään jutustelemaan!
SPEKSIT
MOOTTORI:
BMW M54B30 -moottori, Fekzen chippi ja Motonet ilmanputsari.
VOIMANSIIRTO:
BMW ZF viisivaihteinen vaihdelaatikko, Volvo 1031 -taka-akseli ja epätasapainoitettu kardaani.
ALUSTA:
Nelilinkki taka-akseli, BMW E36 -etuakseli sekä -coiloverit edessä ja takana, lisäksi aito puolalainen poikkituki konehuoneessa.
JARRUT:
Löytyy ja tuplana takana!
VANTEET JA RENKAAT:
Jack Wheeleres -vanteet edessä ja levitetyt pellivellit takana, maalattu IKH:n auringonkeltaisella sävyllä. Renkaina matalaprofiilisimmat mitkä löytyi rengaspajan takaa!
KORIMUUTOKSET:
Golf MK2 -etupuskuri, universaalit kaarilevikkeet, BMW E36 bacon -lasikuituhelmat, Motonetin ledi "alustavalot", DK Filmsin suunnittelema japsityylinen livery sekä kylkiputki.
SISUSTA:
Koko sisusta riisuttu, kaksi OMP:n kuppipenkkiä, ralliratti, orkkis kojelauta ja yksi mittari (vedenlämpö).
KIITOKSET:
Kiitokset tyttöystävälle, joka jaksoi kanssani vaikka vietin koko talven tallissa, kavereille jotka auttoivat projektissa, Kiitola Bilmålerille joka auton maalasi, ja erityisen paljon kiitoksia Danielille joka kuvasi autoa sekä suunnitteli ja teippasi liveryä!
KUKA KUSKAA:
- Omistaja: Rasmus Backlund
- Ammatti: Traktori- ja työkonemyyjä
- Ikä: 25
- Instagram: @rasmussbacklund
- YouTube: @dkfilms
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/
Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !
EXTRA PHOTOS!