Tallitour 2019 - OSA 1

Suureen suosioon noussut GTi-Magazinen Tallitour on täällä taas! Toista kertaa tehty kiertue ympäri Suomen johdatti tänäkin talvena GTi:n toinen toistaan hienompiin harrastetiloihin.

Tällä kertaa reittimme kulki ensimmäisenä kiertueen pohjoisimpaan pisteeseen Suomussalmelle, josta sitten suunnistettiin läntistä Suomea alaspäin. Tämä on reissuraportin ensimmäinen osa, ja tourin loppuosa julkaistaan seuraavassa numerossa!

Juttu julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 2 / 2019.

Ennen reissuun lähtöä pyysimme Facebook-sivuillamme vapaamuotoisia ehdotuksia mahdollisista vierailtavista talleista. Julkaisumme tavoitti lopulta yli 50 000 henkilöä ja ehdotuksia tuli käsittämätön määrä. Suuret kiitokset kaikille! Kiertue kattoi tämä vuonna reilut kymmenen tallia, joista löytyi erittäin hienoa kalustoa ja todella viihtyisiä tiloja.

Tällä kertaa startti tapahtui taas eteläisestä Suomesta, mutta aluksi päätettiin liikahtaa suurempi, noin 700 kilometrin siirtymä kerralla, ja ensimmäiseen talliin pääsimme tutustumaan perjantaina aamupäivällä.

KYLMÄÄ SUOMUSSALMELLA

Pakkasen lähestyessä jäätävää -30 °C lukemaa karavaanimme pysähtyi ensimmäisenä Suomussalmella talliin, josta löytyy paljon japanilaista kalustoa. Kyseessä on Juuso Ryytyn, hänen ystäviensä ja isänsä kimppatalli.

Kuuden hengen kimppatallissa kalusto koostuu muutamasta moottoripyörästä, kolmesta neloskopan Suprasta sekä Soarerista ja SC400 Lexuksesta. Tilaa tallissa on noin 300 neliötä ja halli on edellisessä elämässään palvellut autopurkaamona.

Nykyään siellä rakentuu todella hienoja pelejä, joista somessa eniten on varmasti näkynyt Juuson pitempiaikainen Nissan 200SX -projekti. Auto erottuu vahvasti massasta JZ-moottoreineen ja näyttävine hilemaaleineen sekä muutenkin vahvasti japanilaistyylisen ulkoasunsa ansiosta. Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan auto ajettaisiin pääsiäisenä Helsingissä messuhalliin sisälle. Kevättä odotellessa!

Halli on kaksiosainen. Toisessa osassa on parikin nosturia ja toisessa tilassa puolestaan rasvamonttu, joten rakentelupaikkoja on mukavasti useampia. Kokonaisuudessaan hallissa on noin 300 neliötä tilaa, mikä takaa mahdollisuuden mukavan väljään autojen sijoitteluun.
Timo Ryytyn Supra esiteltiin hiljattain GTi-Magazinessä. Autoon on taas talven aikana tulossa päivityksiä ulkokuoreen. Hallin useat neloskopan Suprat saavat kyllä Supra-kuumeen nousemaan vahvasti. On ne hienoja!
Juuso Ryytyn Nissan 200SX on rakennettu massasta poikkeavaan tyyliin. JDM-henki on tässä Toyotan 1JZ-moottorilla varustetussa paketissa vahvasti läsnä.
Kaikki osahankinnat on tehty ajatuksella, eikä autossa ole ainuttakaan niin sanottua kiinaosaa.

POHJANMAA KUTSUU

Suomussalmelta otettiin useamman sadan kilometrin siirtymä ja GTi-Magazine tutustui yhteen varmasti Suomen tunnetuimmista halleista, nimittäin Black Smoke Racingin Teemu Peltolan tiloihin Kokkolassa.

Miehen kilpuri notkui ilman moottoria nosturilla ja vaihdelaatikkokin oli purettu palasiksi pöydälle. Auton moottori sanoi sopimuksensa irti kauden päättäneessä Kemoran driftingin osakilpailussa. Uusi moottori on niin sanotusti tuloillaan, kunhan Teemu ja kumppanit kerkeävät asiaan paneutumaan muilta kiireiltään.

Myös talvella tuntuu kiire painavan, sillä nopeista liikkeistään tuttu Teemu on keksinyt itselleen täytettä talvikaudelle jääratamoottoripyöräilystä. Vikkelänä miehenä Teemu hankki kahteen eri luokkaan kelpaavat KTM:t ja käy ajamassa kilpaa siis myös talvella. Kuulemamme mukaan vauhtia löytyy myös kaksipyöräisten selässä.

Black Smoke Racingin tavaramerkkinä tuntuu olevan se, että aina vähän vastustaa ja näkemämme mukaan myös kaksipyöräisten kanssa tuntuu välillä suunta olevan enemmänkin persus edellä puuhun. Viihdearvo tässä porukassa on kohdillaan.

Black Smoke Racingin Teemun halli on pinta-alaltaan reilu 200-neliöinen. Tila on jaettu kahteen lähes samankokoiseen osaan.
Vierailua seuraavana päivänä Teemulla oli jääratakilpailut. KTM:n moottori tuotti ongelmia, sillä ulkoilmaan huohottava järjestelmä oli tahrinut edellisellä ajokerralla ajovaatteista lähtien kaiken. Ratkaisuksi ongelmaan Teemu laittoi muutaman eri tuotekehitysvaiheen jälkeen perinteisen limupullon katteen sisälle öljyjä talteen keräämään.

Peltolan tiluksilta matkamme jatkui Kaustiselle, jossa oli reissun ainoa yhteen merkkiin keskittynyt harrastetila. Joni Nikulan tontilta löytyvä halli käytännössä kiiltelee uutuuttaan.

Hallin puolelle on tulossa vielä integroitu painepesuri sekä paineilmalinjat ja tottakai myös nosturi. Yläkerrasta löytyy puolestaan todella siistiksi tehty sosiaalitila, jossa kelpaa vaikka lueskella GTi:tä ja ryystää sumppia!

Kalusto pitää sisällään pelkästään BMW-merkkisiä ajoneuvoja. Jonin omat E30 BMW:t seisovat hienossa rivissä. Tuoreimpana hankintana Joni hankki itselleen Mika Keskikorven viime vuoden kilpa-auton, jolla miehen olisi tarkoitus ensi kesänä polttaa kumia. Jonin toinen E30 on varustettu ahdetulla M20-moottorilla, joka tuottaa kuutisensataa hevosvoimaa.

Vierailevaa kalustoa ovat Patrick Jungellin avoautomallinen E36 sekä Johannes Kuorikosken äärettömän siistissä kunnossa oleva E28 BMW.

Talli itsessään sijaitsee hieman syrjässä Kaustisella omakotitalon pihalla. Sen verran on matkaa naapureihin, että suuremmistakaan illanvietoista tallilla tuskin on haittaa kenellekään.

Joni Nikulan uutuuttaan kiiltelevä talli on pinta-alaltaan 180 neliötä ja korkeutta on sisällä nelisen metriä. Jonin omat E30 BMW:t sekä Johannes Kuorikosken E28 ja Patrick Jungellin avo-E36 viettävät talven lämpimässä. Kesäisin autot pyritään pitämään mahdollisimman paljon liikenteessä.
Johannes Kuorikosken aito alkuperäinen BMW M535i E28 on kyllä hienossa kunnossa. Autoa on päivitetty alkuperäistä vahvasti kunnioittaen ja kaikki tuntuu olevan tiptop-kunnossa.

SYMPAATTISUUTTA SEINÄJOELLA

Pohjanmaalta löytyy kyllä joka kerta jos jonkinlaista peliä. Tämänkertaisen tourimme ehdottomasti yksi mielenkiintoisimmista sekä varmasti koko kiertueen sympaattisin laite löytyy Seinäjoelta. Marko ja Heli Vuolle ovat tämän talven rakentaneet vuoden 1965 Vauxhall Vivaa.

Monet saattavat muistaa Vuolteen perheen esimerkiksi VW Craftportterista tai Datsun-keulaisesta VW Caddystä. Perheen tunnusmerkkinä on äärettömän nopea rakennustahti, joka tuottaa kuitenkin erittäin hyvää jälkeä.

Vivaan on soviteltu jo ilmajousitus ja vierailuamme edeltävänä päivänä auto oli hiekkapuhallettu ja pellille vedetty epoksi suojaksi. Vauhti projektissa on valtaisa ja tämäkin auto nähdään luultavasti messuilla pääsiäisenä!

Tallista löytyy myös Santeri Vuolteen E36 BMW, jonka konehuoneessa majailee VW:n 1.8T-moottori. Autoa on Santerin mukaan vain rakennettu fiilispohjalta, sen koommin sen lopullista käyttötarkoitusta miettimättä. Autoon on toteutettu erilaisia visioita aina sellaisten mieleen juolahtaessa. Aina ei tarvitse laatia suuria suunnitelmia, vaan autonkin voi rakentaa puhtaasti intohimosta rakentamiseen.

Vuolteen perheen harrastetila on käytännöllinen ja aina käytössä. Kolme autoa mahtuu kivuttomasti sisälle ja tallin perällä oleva nosturi auttaa huomattavasti kaikissa puuhissa.
Vierailumme hetkellä työn alla oli äärisympaattinen Vauxhall Viva, joka Vuolteille tuttuun tapaan erottuu massasta vahvasti. Valmiin auton esittely on muuten GTi-Magazinen numerossa 2 / 2020, kannattaa tsekata kun lehti ilmestyy 24.2.2020!
Vanteiden speksit ovat 60-lukulaisessa autossa hieman moderneja autoja miedommat. Edessä kokona 16x7” ja takana 16x8,5”. Tämä koko kuitenkin riittää Vivaan oikein mainiosti!

PERSAUKISET PIETARSAARELAISET

Myönnettäköön, että ehkä suurin yllätys reissussa tuli, kun matka vei saamaamme osoitteeseen Pietarsaaressa. Halliin astuessa vastassa ei ollutkaan perinteistä noin 5-10 hengen harrasteporukkaa vaan yli 20-henkinen kerho esittelemässä yhtä harrastetiloistaan.

Allekirjoittaneelle on jotenkin jäänyt täysin paitsioon, kuinka suuri kerho Persauki Motorsport onkaan. Saimme kuulla suurimman osan alueen harrastajien kuuluvan tähän kerhoon. Aktiivisia rakentajia on kahdessa isommassa hallissa sekä pienemmissä yhden auton talleissa. Noin 20 jäsenistä rakentaa aktiivisesti autojaan, ja mukana pyörii aktiivisesti myös useita asiasta kiinnostuneita, vaikkei heillä omia projekteja olekaan.

Porukan kalustoa on eniten kahdessa isommassa tilassa noin 10 km etäisyydellä toisistaan. Vierailimme ensin niinsanotulla Nissan-tallilla, joka nimensäkin mukaan pitää sisällään tukun käytännössä Nissan 200SX:iä.

Lattiapinta-alaa tässä hallissa on noin 100 neliötä ja parvi on noin 50-neliöinen. Motorsport on hommassa vahvasti läsnä. Parista autosta löytyy BMW M60-moottorit ja onpa rivissä myös yksi, johon on kovaa vauhtia menossa Toyotan 2JZ. Osa autoista on katuautoja ja osaa rakennetaan puhtaasti radalle driftingiä silmällä pitäen.

Kerhon toinen isompi tila on kooltaan noin 220 neliötä ja se on rakennettu vanhan perunavaraston tiloihin. Tunnelma hallissa on massasta aika vahvasti poikkeava, sillä tila on erittäin siistissä järjestyksessä ja seinät ovat mustat. Tämä yhdistelmä tuo mukavasti showroom-tunnelmaa.

Tästä hallista kaksi autoa varastaa alkuun huomiomme: äärettömän kliini BMW E30 ja lähestulkoon täydellinen sleeper, liki 500-hevosvoimainen Ford Granada ’82. Näistä ensin mainittu on Benjamin Ågholmin muutaman vuoden kestänyt projekti. Autoon tulee täydellinen M3 replica -korisarja, M50B25nv-moottori Holset HX40 -ahtimella sekä Maxxecun moottorinohjauksella. Koko koppa on käyty täysin läpi ja työnjälki on kyllä todella hienoa.

BMW:tä vastapäätä köllöttelee viattoman näköinen Ford, jonka konehuoneesta paljastuu Ford Scorpion 2,9-litrainen V6-moottori ahtimella varustettuna. Voimaa siitä irtoaa 470 hv ja 670 Nm, jotka liikuttavat koteloa vähintäänkin vauhdikkaasti. Koko kori on tässäkin käyty läpi, viimeisimpänä koko perä on rakennettu uudestaan cruisingeissa sattuneen peräänajon jälkeen.

Persauki Motorsportilla on pari tilaa Pietarsaaren kulmilla. Kerhon suuren jäsenmäärän johdosta kalustoa on ripoteltu useampaan paikkaan. Tässä niinsanotussa Nissan-tallissa rakennetaan siis pääsääntöisesti Nissaneita.
Christoffer Sundin Nissan 200SX S14 on saanut keulalleen BMW:n M60-moottorin ahtimella maustettuna.
Tommy Toiviaisella on kaksi S13 200SX:ää. Toinen, ulkokuvassa oleva auto, on radalle rakennettu ja varustettu BMW M60-moottorilla. Sisällä rakenteilla oleva on tulossa katuautoksi ja sitä tulee liikuttamaan Toyotan JZ-moottori. Ulkoasu tullaan myös hieromaan tämän päivän trendien mukaan!
Toisella, niinsanotulla perunahallilla kalusto ei ole niin kovin samaa merkkiä, vaan hallista löytyy niin BMW:tä, Fordia, Mersua kuin myös Volvoa. Tilaa vanhassa perunavarastossa on noin 220 neliötä.
Benjamin Ågholm on rakentanut E30 BMW:tään useamman vuoden. Työnjälki on tässä autossa poikkeuksellisen kova ja koko koppa on käyty täysin läpi. Auto on varustettu M3 replica -korisarjalla joka on saumattomasti korissa kiinni. Moottorina on M50B25nv, jota ohjailee Maxxecu V1 -moottorinohjain. Todella hieno peli!
Reissun yllättäjä -palkinto pitää antaa Mattias Yliahon Ford Granadalle. Auto on varustettu Scorpion 2,9-litraisella V6-moottorilla sekä Garrett GT40 -ahtimella ja BMW:n 5-vaihteisella ZF-vaihteistolla. Voimaa paketista irtoaa 470 hv ja 670 Nm, mikä ei näy päälle päin käytännössä mitenkään. Erikoinen kotelo yhdistettynä ei niin tavanomaiseen voimamoottoriin. Kuuleman mukaan tämä on porukan eniten nakkia jauhanut auto.

EXTRA PHOTOS:

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !