Suureen suosioon noussut GTi-Magazinen Tallitour on täällä taas! Toista kertaa tehty kiertue ympäri Suomen johdatti tänäkin talvena GTi:n toinen toistaan hienompiin harrastetiloihin.
Tällä kertaa reittimme kulki ensimmäisenä kiertueen pohjoisimpaan pisteeseen Suomussalmelle, josta sitten suunnistettiin läntistä Suomea alaspäin. Tämä on reissuraportin ensimmäinen osa, ja tourin loppuosa julkaistaan seuraavassa numerossa!
Juttu julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 2 / 2019.
Ennen reissuun lähtöä pyysimme Facebook-sivuillamme vapaamuotoisia ehdotuksia mahdollisista vierailtavista talleista. Julkaisumme tavoitti lopulta yli 50 000 henkilöä ja ehdotuksia tuli käsittämätön määrä. Suuret kiitokset kaikille! Kiertue kattoi tämä vuonna reilut kymmenen tallia, joista löytyi erittäin hienoa kalustoa ja todella viihtyisiä tiloja.
Tällä kertaa startti tapahtui taas eteläisestä Suomesta, mutta aluksi päätettiin liikahtaa suurempi, noin 700 kilometrin siirtymä kerralla, ja ensimmäiseen talliin pääsimme tutustumaan perjantaina aamupäivällä.
KYLMÄÄ SUOMUSSALMELLA
Pakkasen lähestyessä jäätävää -30 °C lukemaa karavaanimme pysähtyi ensimmäisenä Suomussalmella talliin, josta löytyy paljon japanilaista kalustoa. Kyseessä on Juuso Ryytyn, hänen ystäviensä ja isänsä kimppatalli.
Kuuden hengen kimppatallissa kalusto koostuu muutamasta moottoripyörästä, kolmesta neloskopan Suprasta sekä Soarerista ja SC400 Lexuksesta. Tilaa tallissa on noin 300 neliötä ja halli on edellisessä elämässään palvellut autopurkaamona.
Nykyään siellä rakentuu todella hienoja pelejä, joista somessa eniten on varmasti näkynyt Juuson pitempiaikainen Nissan 200SX -projekti. Auto erottuu vahvasti massasta JZ-moottoreineen ja näyttävine hilemaaleineen sekä muutenkin vahvasti japanilaistyylisen ulkoasunsa ansiosta. Tämänhetkisten suunnitelmien mukaan auto ajettaisiin pääsiäisenä Helsingissä messuhalliin sisälle. Kevättä odotellessa!
POHJANMAA KUTSUU
Suomussalmelta otettiin useamman sadan kilometrin siirtymä ja GTi-Magazine tutustui yhteen varmasti Suomen tunnetuimmista halleista, nimittäin Black Smoke Racingin Teemu Peltolan tiloihin Kokkolassa.
Miehen kilpuri notkui ilman moottoria nosturilla ja vaihdelaatikkokin oli purettu palasiksi pöydälle. Auton moottori sanoi sopimuksensa irti kauden päättäneessä Kemoran driftingin osakilpailussa. Uusi moottori on niin sanotusti tuloillaan, kunhan Teemu ja kumppanit kerkeävät asiaan paneutumaan muilta kiireiltään.
Myös talvella tuntuu kiire painavan, sillä nopeista liikkeistään tuttu Teemu on keksinyt itselleen täytettä talvikaudelle jääratamoottoripyöräilystä. Vikkelänä miehenä Teemu hankki kahteen eri luokkaan kelpaavat KTM:t ja käy ajamassa kilpaa siis myös talvella. Kuulemamme mukaan vauhtia löytyy myös kaksipyöräisten selässä.
Black Smoke Racingin tavaramerkkinä tuntuu olevan se, että aina vähän vastustaa ja näkemämme mukaan myös kaksipyöräisten kanssa tuntuu välillä suunta olevan enemmänkin persus edellä puuhun. Viihdearvo tässä porukassa on kohdillaan.
Peltolan tiluksilta matkamme jatkui Kaustiselle, jossa oli reissun ainoa yhteen merkkiin keskittynyt harrastetila. Joni Nikulan tontilta löytyvä halli käytännössä kiiltelee uutuuttaan.
Hallin puolelle on tulossa vielä integroitu painepesuri sekä paineilmalinjat ja tottakai myös nosturi. Yläkerrasta löytyy puolestaan todella siistiksi tehty sosiaalitila, jossa kelpaa vaikka lueskella GTi:tä ja ryystää sumppia!
Kalusto pitää sisällään pelkästään BMW-merkkisiä ajoneuvoja. Jonin omat E30 BMW:t seisovat hienossa rivissä. Tuoreimpana hankintana Joni hankki itselleen Mika Keskikorven viime vuoden kilpa-auton, jolla miehen olisi tarkoitus ensi kesänä polttaa kumia. Jonin toinen E30 on varustettu ahdetulla M20-moottorilla, joka tuottaa kuutisensataa hevosvoimaa.
Vierailevaa kalustoa ovat Patrick Jungellin avoautomallinen E36 sekä Johannes Kuorikosken äärettömän siistissä kunnossa oleva E28 BMW.
Talli itsessään sijaitsee hieman syrjässä Kaustisella omakotitalon pihalla. Sen verran on matkaa naapureihin, että suuremmistakaan illanvietoista tallilla tuskin on haittaa kenellekään.
SYMPAATTISUUTTA SEINÄJOELLA
Pohjanmaalta löytyy kyllä joka kerta jos jonkinlaista peliä. Tämänkertaisen tourimme ehdottomasti yksi mielenkiintoisimmista sekä varmasti koko kiertueen sympaattisin laite löytyy Seinäjoelta. Marko ja Heli Vuolle ovat tämän talven rakentaneet vuoden 1965 Vauxhall Vivaa.
Monet saattavat muistaa Vuolteen perheen esimerkiksi VW Craftportterista tai Datsun-keulaisesta VW Caddystä. Perheen tunnusmerkkinä on äärettömän nopea rakennustahti, joka tuottaa kuitenkin erittäin hyvää jälkeä.
Vivaan on soviteltu jo ilmajousitus ja vierailuamme edeltävänä päivänä auto oli hiekkapuhallettu ja pellille vedetty epoksi suojaksi. Vauhti projektissa on valtaisa ja tämäkin auto nähdään luultavasti messuilla pääsiäisenä!
Tallista löytyy myös Santeri Vuolteen E36 BMW, jonka konehuoneessa majailee VW:n 1.8T-moottori. Autoa on Santerin mukaan vain rakennettu fiilispohjalta, sen koommin sen lopullista käyttötarkoitusta miettimättä. Autoon on toteutettu erilaisia visioita aina sellaisten mieleen juolahtaessa. Aina ei tarvitse laatia suuria suunnitelmia, vaan autonkin voi rakentaa puhtaasti intohimosta rakentamiseen.
PERSAUKISET PIETARSAARELAISET
Myönnettäköön, että ehkä suurin yllätys reissussa tuli, kun matka vei saamaamme osoitteeseen Pietarsaaressa. Halliin astuessa vastassa ei ollutkaan perinteistä noin 5-10 hengen harrasteporukkaa vaan yli 20-henkinen kerho esittelemässä yhtä harrastetiloistaan.
Allekirjoittaneelle on jotenkin jäänyt täysin paitsioon, kuinka suuri kerho Persauki Motorsport onkaan. Saimme kuulla suurimman osan alueen harrastajien kuuluvan tähän kerhoon. Aktiivisia rakentajia on kahdessa isommassa hallissa sekä pienemmissä yhden auton talleissa. Noin 20 jäsenistä rakentaa aktiivisesti autojaan, ja mukana pyörii aktiivisesti myös useita asiasta kiinnostuneita, vaikkei heillä omia projekteja olekaan.
Porukan kalustoa on eniten kahdessa isommassa tilassa noin 10 km etäisyydellä toisistaan. Vierailimme ensin niinsanotulla Nissan-tallilla, joka nimensäkin mukaan pitää sisällään tukun käytännössä Nissan 200SX:iä.
Lattiapinta-alaa tässä hallissa on noin 100 neliötä ja parvi on noin 50-neliöinen. Motorsport on hommassa vahvasti läsnä. Parista autosta löytyy BMW M60-moottorit ja onpa rivissä myös yksi, johon on kovaa vauhtia menossa Toyotan 2JZ. Osa autoista on katuautoja ja osaa rakennetaan puhtaasti radalle driftingiä silmällä pitäen.
Kerhon toinen isompi tila on kooltaan noin 220 neliötä ja se on rakennettu vanhan perunavaraston tiloihin. Tunnelma hallissa on massasta aika vahvasti poikkeava, sillä tila on erittäin siistissä järjestyksessä ja seinät ovat mustat. Tämä yhdistelmä tuo mukavasti showroom-tunnelmaa.
Tästä hallista kaksi autoa varastaa alkuun huomiomme: äärettömän kliini BMW E30 ja lähestulkoon täydellinen sleeper, liki 500-hevosvoimainen Ford Granada ’82. Näistä ensin mainittu on Benjamin Ågholmin muutaman vuoden kestänyt projekti. Autoon tulee täydellinen M3 replica -korisarja, M50B25nv-moottori Holset HX40 -ahtimella sekä Maxxecun moottorinohjauksella. Koko koppa on käyty täysin läpi ja työnjälki on kyllä todella hienoa.
BMW:tä vastapäätä köllöttelee viattoman näköinen Ford, jonka konehuoneesta paljastuu Ford Scorpion 2,9-litrainen V6-moottori ahtimella varustettuna. Voimaa siitä irtoaa 470 hv ja 670 Nm, jotka liikuttavat koteloa vähintäänkin vauhdikkaasti. Koko kori on tässäkin käyty läpi, viimeisimpänä koko perä on rakennettu uudestaan cruisingeissa sattuneen peräänajon jälkeen.
EXTRA PHOTOS:
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/