Suureen suosioon noussut GTi-Magazinen Tallitour on täällä taas! Jo kolmatta kertaa tehty kiertue suomalaisiin harrastetiloihin tarjosi jälleen hienon läpileikkauksen autoharrastamisesta!
Tällä kertaa kiersimme Keski-Suomen kautta länsirannikkoa pitkin Varsinais-Suomeen ja matkan varrelle sattui jos jonkinlaista tilaa ja projektia. Tämä on reissuraportin ensimmäinen osa, ja tourin loppuosa julkaistaan seuraavassa numerossa!
Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 03 / 2020. Tekstit ajoittuvat siis talveen 2019 - 2020 ja tämän jälkeen korona sekoitti koko maailman. Osa autoista on myös vaihtanut jo omistajaa ja muitakin muutoksia on varmasti vuodessa tapahtunut.
Aiempina vuosina reitti on ulottunut aina Oulun korkeudelle saakka. Tällä kertaa matka aloitettiin Jyväskylästä ja lopetettiin Suomen Turkuun, joten aivan edellisvuosien pituista lenkkiä ei kehkeytynyt.
Tämä ei kuitenkaan ole huono asia, sillä myös tuhannen kilometrin ajamisella pääsee näkemään laajasti erilaisia projekteja. Teimme lisäksi vielä pari yksittäistä vierailua eteläisen Suomen alueella tiloihin, joihin ei varsinaisen viikonloppureissun aikana ehditty.
Haluamme taas kiittää suuresti kaikkia, jotka ehdottivat tiloja vierailumme kohteeksi ja jokaista, jonka luona saimme piipahtaa. Oli myös mukava huomata, kuinka lukijat bongasivat meitä tien päällä ja osa tuli rohkeasti myös juttusille. Meitä saa aina tulla nykimään hihasta, sillä aina on aikaa jutella autojuttuja!
KANALA VARSINAIS-SUOMESSA
Edellisessä numerossa pääsimme aina Poriin saakka. Sieltä matka jatkui Turun seudulle ja tarkemmin Liedon puolelle. Meille ei-turkulaisille kuitenkin kaikki Salosta länteen on Turkua, joten lienee ihan paikallaan puhua Turusta.
Vanhaan kanalaan on rakennettu erilaisia varasto- ja harrastetiloja ja samalta tontilta löytyykin melkoinen rypäs autoharrastajia. Vierailimme täällä yhteensä neljässä eri tallissa, joista ensimmäisenä kävimme Antti Kiveläisen ja kumppanien Skogsbacka Racing -nimeä kantavassa tilassa. Antin tenavatähti esiteltiin Getarissa pari vuotta sitten ja nyt mies rakentaa uutta, hieman erilaista peliä, nimittäin BMW E36:a, jolla on tarkoitus ajaa myös luistoa. Kilpa-automaisesti on syylari siirretty konttiin ja hyttiin on taivuteltu melkoinen nippu turvakaaria. Moottoriksi tähän projektiin on tulossa turkulainen "ämviisket" eli Mercedes-Benzin M104 suora kutonen ahtimella varustettuna. Tallissa oli myös muita enemmän ja vähemmän keskeneräisiä projekteja, pääasiassa Mersuja.
Tästä jatkettiin seuraavaan halliin, jossa oli vuorossa Alex Sirenin oma harrastetila. Herran farmarimallinen BMW E28 on sekin esitelty lehdessämme pari vuotta takaperin. Kyseinen auto viettää talveaan kuitenkin muualla ja tässä tilassa on kaksi projektia: E34, johon on M57-dieselmoottoriswappi kesken sekä Alexin ikuisuusprojekti, hänen omien sanojensa mukaan köyhän miehen M5, eli BMW E28 M535i, johon on tarkoitus istuttaa täydellisen läpikäymisen jälkeen S38B36-moottori.
Kolmantena tallina oli LPR-Garagen, eli Markus Harjulan ja Janne Kortekurun pienehkö, mutta toimiva harrastetila. Täällä ikuisuuprojektin virkaa toimittaa Jannen Peugeot 305 SR, johon on rakennettu esimerkiksi omavalmisteinen coilover-alusta. Auto on jäänyt pidemmäksi aikaa kesken Jannen edellisten töiden haitattua harrastamista liikaa. Enemmän työn alla on puolestaan Mazda 929, joka on tarkoitus rakentaa japanilaiseen Kaido Racer -henkeen. Tälle projektille deadlineksi on asetettu kesä 2020, joten sitä puuhastellaan kasaan ihan tosissaan.
Viimeisenä neljästä vierailimme Antti Järven noin 90-neliöisessä kahden hallin kompleksissa. Toisella puolella on vuodesta 2016 puuhasteltu W124-mallin farmari-Mercedes, johon on tarkoitus laittaa OM606-moottori HX35 Holsetilla. Autoa on tehty vuosien aikana aina, kun motivaatiota on löytynyt, ja se on tarkoitus tehdä kerralla kunnolla. Toisella puolella on puolestaan viime vuonna Antin veljen kanssa puoliksi ostettu Opel Kadett. Auto entrattiin viime keväänä, jotta vappuajeluihin sen kanssa päästiin, ja koko kesän ajan sillä kruisailtiinkin satunnaisesti. Nyt talven aikana on tavoitteena siistiä kori, eli konehuoneesta ja helmojen sekä ovien alareunoista on tarkoitus ruosteet kadottaa, jotta myös kesällä 2020 sillä kehtaa kurvailla!
KLASSIKOITA ERI MANTEREILTA
Varsinaisen viikonlopun kestäneen reissun jälkeen teimme vielä kaksi pistovierailua Uudellamaalla. Ensimmäisenä kävimme Nummelassa tallissa, josta löytyy niin japanilaista, kuin saksalaistakin harrastetta.
Kuuden hengen tilassa on yhteensä noin 230 neliötä. Siihen tuntuisi hyvin mahtuvan kaikki tarvittava kalusto ja vielä jää tilaa varastoinnillekin. Harrasteet olivat tässä tallissa laajemmalla kattauksella kuin tavallisesti, ja projektit poikkeavat toisistaan jonkin verran. Yhtäkään puhdasta kilpuria ei tästä tallista löytynyt, mikä tuntuu olevan jopa poikkeus näin monen hengen porukassa.
Luistohommat kiinnostavat isoa osaa tämänkin tallin jäsenistöstä, joten kalusto on osittain siihen suuntaan rakennettua. Mukana on kuitenkin myös ihan klassikko Fordia sekä huumorihenkistä Sierraa, joten selkeää yhdistävää tekijää ei löydy. Yhteishenki on joka tapauksessa kohillaan, ja tallissa vuokralla olevat herrat ovat tunteneet toisensa jo ennen yhteistä hallia. Meininki on leppoisaa, kuten autohommissa yleensäkin!
SAMILLA ON FORD
Tämänvuotisen Tallitourin viimeisenä vierailukohteena kävimme Rajamäellä katsomassa, miten niin ikään pari vuotta sitten GTi-Magazinessa esitelty Sami Hietanoron Ford Escort Cosworth etenee.
Lukijamme saattavat muistaa Repsol-teemalla varustetun Cossun muutaman vuoden takaa, ja jo silloin hienossa kunnossa ollut Ford on viimeisen parin vuoden aikana käyty vielä uudelleen läpi todella perusteellisesti. Kolmen vuoden mietojen muutosten jälkeen Samia alkoivat pikkujutut häiritsemään, joten hän laittoi auton täysin muttereiksi.
Kori on tyhjennetty, vesipesty ja nyt myös kauttaaltaan punaiseksi maalattu. Samalla käytännössä kaikki on tehty uudelleen aina sähköistä lähtien. Moottoria tulee ohjaamaan Maxxecun ECU ja kaikkia muita sähköjä tulee käskyttämään Racepakin PDM-laite. Myös moottoria on päivitetty, ja tämä nyt keulille laitettava yksilö on peruskunnostettu. Sami rakentaa ohessa 2,2-litraiseksi stroukatun moottorin, joka asennetaan keulalle myöhemmin kesällä.
Myös alustan puolella kaikki on käyty läpi ja esimerkiksi jarruja on päivitetty isommiksi AP Racingin tuottein. Voimaa tästä paketista olisi tarkoitus ottaa reilusti yli 500 hevosvoimaa, joten niin se alkaa vanha Fordikin tukistamaan ihan urakalla.
Lisäys 2021: Samin Escort esiteltiin GTi-Magazinen numerossa 10 / 2020 ja juttu on luettavissa myös täällä!
Tallitourille lähdetään mahdollisimman pian ja artikkelisarja saa jatkoa painetussa lehdessä vielä tänä vuonna!
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/
Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !
EXTRA PHOTOS!