GTi-Magazinen Tallitour on ollut yksi viime vuosien suosituimpia artikkelisarjoja. Pandemian johdosta tätä reissua lykättiin muutamaankin otteeseen, mutta loppukesästä 2021 päästiin vihdoinkin raidaamaan pitkin suomalaisia harrastetalleja. Reitti kiersi tällä kertaa eteläisestä Suomesta Savon kautta länsirannikolle ja takaisin. Tässä vuoden 2021 tourin ensimmäisessä osassa vieraillaan Savonlinnassa, Ylivieskassa, Kalajoella sekä Pietarsaaressa. Tervetuloa matkaan!
Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 09 / 2021. Tekstit ajoittuvat siis loppukesään 2021.
Tälläkin kertaa matka alkoi perinteiseen tapaan omilta kotikonnuiltani Lohjalta, josta lähdettiin reissuun ennakkoon valikoituihin talleihin. Hakemuksia mukaan tuli rutkasti, ja olemme todella kiitollisia jokaiselle, joka aihetta kohtaan on osoittanut mielenkiintoaan.
Suomalainen autoharrastuneisuus tuntuu olevan poikkeuksellisen keskittynyttä läntiseen Suomeen, sillä tuntuu että on ihan sama, haetaanko vierailtavia talleja, autoja tai mitä tahansa, aina länsirannikko on vahvasti edustettuna. Muuallakin totta kai harrastetaan, joten tällä kertaa lähdettiin täysin toiseen suuntaan, eli Savonlinnaa kohti.
ALLSTARS GARAGE @allstarsgarage
Savonlinnassa vierailtiin kahdessa tallissa, joista ensimmäisenä on esittelyssä Allstars Garage -nimellä kulkeva talliporukka. Tilaa on todella paljon, yhteensä noin 450 neliötä. Oman mausteensa tuo takapihalta löytyvä aidattu asfalttikenttä sekä viihtyisä oleskelutila sisätiloista. Tiedätte varmaan, mihin noita käytetään.
Kaveriporukka vuokrasi alkuun puolet tilasta, ja kun hommat suurenivat, ottivat he haltuunsa myös loput saatavilla olevasta tilasta. Yhteensä vuokralaisia on tilaa jakamassa 13, ja kalusto on vahvasti Japaniin painottunutta, joskin myös muita, esimerkiksi Mersuja ja niiden moottoreita vilahtelee joukossa.
Mittavat tilat takaavat sen, että sisälle mahtuu reilusti yli 10 autoa ja vieläkin mahtuu useampaa rakentamaan samalla. Autojen lisäksi tallista löytyy myös pari prätkää, ja pihalla kärryn päällä oli pari vesijettiäkin. Kuten arvata saattaa, kaikki pärisevä kiinnostaa ja harrasteina on autojen lisäksi muutakin.
Yhteishenki tässä tallissa tuntui olevan kunnossa ja läppä lensi savolaiseen rentoon tapaan jatkuvasti. Kavereita autetaan, kuten kuuluukin – siitäkin autoharrastuksessa kun on kyse, nimittäin yhteisöllisyydestä. Tästäkin syystä tallin kalusto on erittäin mielenkiintoista, ja nähtävää riittää jokaisen pellin alla.
LOWERED CREW SAVONLINNA @loweredcrewsavonlinna
Samalta kylältä löytyi myös toinen harrasteporukka. Siellä kalusto on puolestaan enemmän mataliin saksalaisiin päin, joskin myös täällä hajontaa riittää. Vierailun aikaan kalusto oli kuitenkin juuri edellä mainittua, vaikka kuvien ulkopuolelta löytyy niin Subarua kuin Volvoakin, sekä muita harrasteita Bemareita unohtamatta.
Lowered Crew Savonlinna on tiivis ystäväporukka, jolla on samanlaiset mieltymykset autojen suhteen. Tähän tilaan tämä seitsemän hengen porukka on muuttanut maaliskuussa 2020. Tilaa tälle köörille löytyy 145 neliötä hallin muodossa, sekä noin 25-neliöinen oleskelutila, joka on väritetty suositun suomalaisen juoman väreihin.
Näkyvimpänä projektina hallissa on Eetu Tirrosen ykköskorinen Jetta, josta on rakentumassa ilmajousitettu 1.8T:llä varustettu harrasteauto. Auto on ollut projektina jo useamman tovin, mutta tulevana talvena sitä taas edistetään, eli tarkoitus olisi saada se kevääksi ajoon.
Porukka järjesti viime kesänä pienimuotoisen kokoontumisen tiluksillaan, ja ensi vuonna on tarkoitus heinäkuun alussa jälleen järjestää vastaavaa ajanvietettä. Kuulemamme mukaan itäisessä Suomessa ei juurikaan autotapahtumia ole, joten tämä on todella tervetullutta toimintaa alueen harrastajille!
MIKA KESKI-KORPI @keskikorpimotorsport / @mikakeskikorpi
Reittisuunnittelussa olisi voinut olla parantamisen varaa, sillä seuraava siirtymä oli melkein 400 kilometriä. Savonlinnasta kurvailtiin siis siihen ihan kulmille, eli Ylivieskaan Keski-Korven Mikan tiluksille. Ylivieskan ainoan mäen päältä löytyy uutuuttaan kiiltelevä omakotitalo, jonka pihassa on vähintään iso talli.
Mikan unelmatalli on alkaa olemaan todellisuutta, ja pinnat olivat lähes koskemattomat vierailumme aikaan. Tästä syystä myös työkaluseinät vielä uupuivat, mutta ne on sittemmin asennettu paikoilleen.
Tämän vuoden tammikuussa käyttöön otettu omakotitalo ja talli ovat vielä kokeneet hiljalleen varusteluita kesän ja jo alkaneen talven aikana. Kuvien jälkeen 90 neliön halliin on myös lisätty tarvittavat paineilma- ja sähkökelat, jotta työskentely on mahdollisimman vaivatonta.
Tilan rakennuksessa Mika on käyttänyt aivojaan isosti ja kaikki on mietitty. Esimerkiksi kaikki pöytätasot ovat joko pyörillä tai seinään kiinnitettyjä, joten lattian putsaaminen on helppoa. Puhtaanapito on muutenkin helppoa, sillä myös seinät ovat vedenkestävät, joten tarvittaessa koko komeuden voi huuhtaista vedellä puhtaaksi. Lattian epoksipinta kestää myös öljyroiskeet ja on erinomaisen helppo pitää puhtaana.
Vieskansähköpalvelu teki valaistussuunnitelmat, joilla koko hallissa on 400 luksia valotehoa ympärinsä. Viihtyvyyttä puolestaan lisää JJ-Audin suunnittelema äänentoisto. Kaikki kaiuttimet katossa ovat omissa koteloissaan, joten äänenlaatu on todella kunnossa ja oman työnsä tekevät myös laadukkaat akustiikkalevyt, jotka vähentävät kaikuja oleellisesti.
Ainoa asia, mitä Mika vielä muuttaisi, niin isommasta tallista ei kuulema olisi haittaa. Helppo kyllä samaistua, tämä on erittäin kiva tila touhuta!
PYRY TAKKUNEN @pyrytakkunen
Ylivieskan jälkeen matka jatkui Kalajoelle, josta löytyy mielenkiintoinen tekijä talleineen.
Takkusen Pyry on nikkaroinut pakosarjoja, imusarjoja ja muita metalliosia todella moneen projektiin. Harrastuksesta on tullut työ, joten Pyry rakensi kotipihalleen isomman hallin, jossa mahtuu kätevästi tekemään asiakastyöt sekä myös vähän harrastelemaan. Kun käytössä on myös vanha matalampi talli, niin tilaa löytyy yhteensä lähes 120 neliötä. Tästä määrästä uudemman, 2020 valmistuneen 4,5 metriä korkean tallin osuus on noin 65 neliötä.
Uuden hallin varustelu tehdään loppuun heti, kun tämä kuvissakin näkyvä vuoden 1967 Mercedes W108 on valmis. Auto on varustettu OM613-moottorilla, joka on peräisin W201 320CDI -mallista. Moottorin jatkeena on vahvistettu 722.6 sähköautomaatti ja uudemman Mersun taka-akseli sekä perä. Moottori on rakennettu uudelleen ja varustettu kahdella ahtimella.
Sisusta on tehty uudelleen kokonaisuudessaan ja sinne on yhdistetty vanhaan paljon W212 Mersun keskikonsolia sekä etupenkit. Auto on rakennettu alkuperäistä kunnioittaen ja se on tarkoitettu kesäiseen käyttöajoon. Pyryn työnjälki on ihailtavan hienoa, ja kuten arvata saattaa, tässä autossa on paljon täysin customina tähän valmistettuja osia. Saattaapa tämä auto tulla esittelyyn GTi:n sivuillekin tuonnempana!
Pyryn autoharrastus on alkanut Mersuista jo vuonna 2006 ja turboharrastus puolestaan 2010-luvun alussa. Pyryn kättenjälkeä on laajasti nähtävissä niin suomalaisissa kuin ulkomaisissa harrasteautoissa, varsinkin drifting- ja tractor-pulling -kalustossa.
RASMUS "TRAVIS" BACKLUND @rasmussbacklund / @persaukimotorsport
Kun liikutaan näin ylhäällä länsirannikolla, niin olisi lähes rikos olla vierailematta Persauki Motorsportin herrojen luona. Tältä yli 20-henkiseltä kerholta löytyy useampia talleja ja halleja pitkin Pietarsaarta ja tällä kertaa vierailtiin Youtuben hauskimman suomenruotsalaisen luona. Tervetuloa Rasmus "Travis" Backlundin harrastetalliin!
Traviksen harrastuksesta on tehty Youtubeen erittäin laadukasta ja hauskaa sarjaa, jota kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa DK Films -kanavalla. Vierailumme aikaan Traviksen moottorilla oli tekninen hätätila, ja uusi patti oli rakenteilla. Harrasteena Traviksella on siis luistokäyttöön optimoitu W201 Mercedes turbomoottorilla.
Travis on muutenkin hauska mies ja oma tarinansa on, kun kysyin häneltä, miten hän on joutunut autoharrastuksen pauloihin.
– Aina olen vähän ollut kiinnostunut autoista, mutta on ollut niin iso askel ruveta rakentaa joku projektiauto. Intissä rupesin haaveilee ostaa luisupulkan kun tuvassani oli närpiölainen joka harrasti Volvoja ja kehui niitä, Travis aloittaa ja jatkaa:
– Niin ostinpa kultaisen 740:n ja aidot oikeet Ooppelin levipellit. Eka kerta kun "ruuvasin" autoa oli, kun rälläköin pois kaks kierrosta Volvon takajousista ja pistin levipellit päälle. (Eka kerta kun vaihdoin öljyt autoon oli vuonna 2017, vaarin Toyotaan; öljysuodatin jäi vaihtamatta koska en tiennyt että semmonen pitäis vaihtaa myös).
Talven aikana tutustuin Persauki Motorsportin poikiin. Ajoin koko talven Volvolla, ja möin pois sen ja ostin 500 euron 190 Mersun josta rakensin superturbon. Pistin siihen OM606-moottorin ja ne perusjutut. Vaihdoin myös isompiin jarruihin, mutta en tiennyt että niitä piti ilmata, mutta toimihan ne jonkun verran.
Auto valmistui kesän lopussa ja ajoin 1000 km sinä syksynä.Tein kaksi versiota siitä ennen kuin möin sen pois ja ostin puuhun ajetun 190 Mersun, mistä tuli tää mun nykyinen Mersu. Nyt kolmen vuoden jälkeen se on ruvennut toimimaan jonkun verran. Se on kestänyt yllättäin kaksi ratapäivää peräkkäin, mutta olen huomannut, että vaikka kuinka paljon rahaa tähän pistää, niin on se vaan silti vanha mersu.
Tähän tarinaan on hyvä päättää Tallitourin ensimmäinen osa tänä vuonna. Toimikoon tämä opetuksena, että harrastaakseen ei tarvitse kaikkea osata heti, vaan tekemällä oppii.
Tallitourin seuraava osa julkaistaan GTi-Magazinen nettisivuilla 22.3.2022!
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/
Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !
EXTRA PHOTOS!