Tallitour 2021 - Osa 2

GTi-Magazinen Tallitour on ollut yksi viime vuosien suosituimpia artikkelisarjoja. Pandemian johdosta tätä reissua lykättiin muutamaankin otteeseen, mutta loppukesästä 2021 päästiin vihdoinkin raidaamaan pitkin suomalaisia harrastetalleja. Reitti kiersi tällä kertaa eteläisestä Suomesta Savon kautta länsirannikolle ja takaisin. Tässä vuoden 2021 tourin toisessa osassa vieraillaan Seinäjoella, Ähtärissä, Tampereella ja viimeisenä vielä Tuusulassa. Tervetuloa matkaan!

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 10 / 2021. Tekstit ajoittuvat siis loppukesään 2021.

Tallitourin ensimmäisessä osassa matkasimme etelästä idän kautta länteen, ja reissu jäi tilaan, jossa Kalajoelta lähdettiin valumaan kohti etelää. Tässä numerossa vieraillaankin ensin kahdessa Seinäjokisessa tallissa ja siitä matka jatkuu Ähtärin ja Tampereen kautta pääkaupunkiseudun kupeeseen Tuusulaan.

KORPELAN LASSE @lakumoi

Lasse Korpela saattaa olla tuttu nimi monelle lukijallemme. Lassen käsistä on syntynyt monta esittelykelpoista autoa ja nytkin on pari työn alla. Lasse on tunnettu siitä, että sitten kun rakennetaan, niin tapahtuu paljon lyhyessä ajassa. Lassen visiot ovat pitkälle vietyjä, eikä vanhoihin kaavoihin kangistumista ole havaittavissa.

Lasse muutti alkukesästä tähän noin 80-neliöiseen tilaan, joka sijaitsee Seinäjoen laitamilla. Edellinen harrastetila ei pitänyt sisällään edes juoksevaa vettä vessasta puhumattakaan, mutta tämä kesän aikana Lassen käyttöön renoveerattu tila saunoineen ja parvineen palvelee miehen tarpeita erinomaisesti.

Vierailumme aikana sisällä hallissa oli kolme autoa ja pihalla muutama lisää. Lasse touhuaa omalla Lascotech-toiminimellään päivätöiden ohessa automyyntiä ja vuokraushommia, joten tämä tila toimii myös yrityksen päämajana.

Pihalla nököttää sievästi vierekkäin kaksi eri aikakauden Datsunia. 510 on museorekisteröity yksilö ja 350Z puolestaan on kaikkea muuta leveine vanteineen ja rocket bunny -korisarjoineen.
Sisälle halliin menee kivasti kolme autoa, ja sisällä olikin Nissan Skyline R32, jolla on ajettu viimeksi 2018 Lassen omissa häissä, punainen vuoden '69 Datsun 510, joka on 68 tkm ajettu sekä Ford Cortina, joka on varustettu SR23DET-kuivasumpputekniikalla.
Cortinalla on kiihdytelty vuosikausia, ja sitten se on jäänyt seisomaan. Mutkien kautta se on päätynyt Lasselle, ja auton olisi tarkoitus valmistua ensi kesäksi. Tällä autolla on tarkoitus ajella kesäiltoina, mutta ei Lasse torppaa mahdollisuutta kilpaa kiihtymiseenkään!
Saunoja ei tällä reissulla ollut monta, mutta Lasselta löytyy ehta tallisauna!
Punaisen Datsun 510:n ensiesiintyminen oli vuoden 2019 Hötsissä. Sittemmin Lasse on alkanut tekemään tätä restomod-hengessä ja auto valmistuu kun valmistuu. Tästä tulee äärettömän hieno kampe, se on varma!

VIITASAAREN VILLE JA KUMPPANIT

Samoilta suunnilta Lassen tallin kanssa löytyy myös viime numerossamme henkilökuvassa olleen Ville Viitasaaren ja kumppaneiden halli.

Vierailumme aikaan halli oli täytetty Villen autoilla, jotka viettävät tässä tallissa aikaansa lähinnä säilössä ja pienten parannusten parissa. Isommat rempsat tehdään toisaalla, joten tämä halli toimii lähinnä varastona.

Villen lisäksi hallissa ovat vuokralla Jesse Perämäki, Ville Soini, Jussi Korvola ja Petri Yli-Renko. Nyt talven aikana tallissa on kalusto vähän vaihtunut näistä kuvista, ja mukana on esimerkiksi Jussi Korvolan drifting-kilpuri, eli BMW E92 M50-moottorilla ja Samsonaksen askilla.

Tilaan ovat kaverukset muuttaneet vuonna 2016 ja miehitys on hieman elänyt vuosien aikana. Pinta-alaa tästä löytyy 125 neliötä sekä parvi lisää tilaa tuomaan. Lisäksi Villen sanojen mukaan hallista löytyy venäläistyylinen 8+2 "yökerho". Kalusto on vahvasti BMW-painotteista, kuten varmaan voitte arvatakin, jos edellisen numeron henkilökuvan Villestä luitte.

Halliin mahtuu kuutisen autoa säilöön. Ville nostaa aina konepellit pystyyn, jotta mahdollisissa illanistujaisissa kukaan ei vahingossakaan istu konepelleillä ja naarmuta niitä.
Soinin Villen BMW E39 M5 oli ainoa ei-Villen-auto vierailumme aikaan. Tämä Ämmykkä on erittäin hienossa kunnossa ja hyvällä maulla paranneltu. OZ Futurat toimivat erinomaisesti Imolarot-värin kera.
Takarivissä erilaisia M5:sia. Keskimmäinen E39 M5 on esitelty GTi-Magazinessa pari vuotta takaperin ja säilynyt sittemminkin erinomaisessa kunnossa. Konehuoneessa remmiahdin!
"Hei, eihän me poltettu kumia ollenkaan" sanoi Ville, kun olin laittamassa kameraa pois. Onneksi ehdittiin korjata tämä vääryys nopeasti!

TIITUS PYHÄLAHDEN KOTITALLI @tiippari

Aina näillä reissuilla tulee puheeksi hintataso pitkin Suomea ja aina näillä reissuilla alan pohtimaan, miksi asun ruuhka-Suomessa enkä jossain muualla. Varsinkin Pyhälahden Tiituksen kotitilukset saavat minussa aikaan kateuden joka kerta, sillä tämä talli sijaitsee samalla tontilla Tiituksen omakotitalon kanssa. Lisäksi samalta tontilta löytyy pari muutakin tallia, joihin kerätä aarteita. Hintaa tällä koko komeudella on melkein eurolleen yhtä paljon kuin omalla rivitalokaksiollani Lohjalla. Ähtärissä on vain halvempaa!

Tiitus puuhailee töikseen maalipintojen ehostuksia, lisävaloasennuksia sekä muita autojen varusteluja. Työt hoidettiin aiemmin erillisessä talliosakkeessa, mutta vuodesta 2019 alkaen Tiitus on hoitanut työt ja harrasteet tässä osoitteessa. Tämä kuvattu halli on kooltaan 150 neliötä ja sen kyljessä on vielä 50 neliötä kylmää tilaa.

Vierailumme aikaan paikalla oli lehdenkin sivuilta tuttu VW Vento, hieno Country-kakkis, pari prätkää ja mopoa. Tilat palvelevat erinomaisesti niin töiden kuin harrasteidenkin puolella, ja iso parvi takaa sen, että kun Tiitus tekee löytöjä, on niitä tilaa varastoida. Tiitus on tarkan markan mies, ja jos jotain halavalalla saa, niin Tiitus kyllä ostaa.

Tilaa on reilusti. Syvennyksestä löytyy kaikki tarvittavat työkalut ja parvelta kaikki aarteet sekä taukotila tarvittavin viihtymiselementein!
Parvelle Tiitus on säilönyt kaikki vanteet ja muut aarteet...
esimerkiksi täydellinen sarja kaikkia eri värisiä MK3-Golfin takavaloja ...
... ja Lamborghini-puhelin – koska halavalla sai!
Tallipäällikkönä toimii perheen juniori, eli Jomi-koira. Mistähän lie nimi keksitty, ja se on myös osoittautunut osuvaksi, sillä Jomi taitaa olla static-miehiä – ilmajousituksen suhina saa aikaan haukuntaa.

JME MOTORSPORT @jme.motorsport

Ähtäristä matka jatkui taas kohti etelää ja välistoppi otettiin Tampereen kupeessa JME Motorsportin eli Jyrimatti Ekholmin tallilla. Pirtsakan sininen BMW E91 on rakennettu puhtaasti luistoa ajatellen, ja pääsimmepä todistamaan yhden aikakauden loppuakin.

Auto on täydellisesti läpikäyty pohjaa myöten ja työnjälki on erittäin siistiä. Kuvaushetkellä konehuoneesta löytyi vielä M50-moottori, joka tosin oli jo myyty. Sittemmin samaan pannuhuoneeseen on istutettu Fordin Barra, eli nelilitrainen suora kutonen, joka on tarkoitus ahtaa ja pusertaa siitä reilulla kädellä voimaa ulos. Suomessa vielä harvinainen moottori on ulkomailla koeponnistettu useammassa eri projektissa ja toimivaksi todettu, joten on mukavaa nähdä, että näitä alkaa ilmestymään myös suomalaisiin harrasteautoihin!

Autoa Jyrimatti rakentaa 61,5-neliöisessä korkeassa hallissa, jossa lisätilaa tuo noin 20 neliön parvi. Tähän tilaan Jyrimatti muutti puhtaasti siitä syystä, että edellisessä kimppatallissa tila loppui kesken niin auton rakentamisen kuin renkaiden varastoinninkin kannalta.

Jyrimatti tähtää vuodelle 2022 driftingin Pro 2 -sarjaan ja sen lisäksi ajaa mahdollisuuksien mukaan myös muita yksittäisiä kisoja. Projektia voi seurata myös Youtuben puolella Kopla Median kanavalla ja instagram-tunnus löytyy ylempää väliotsikosta.

Yhdelle autolle tila riittää loistavasti, vaikka tänne varastoisi reilumminkin renkaita. Parvi tuo sopivasti lisätilaa kokonaisuuteen, ja esimerkiksi seinille on vielä hyllyjä suunnitteilla tavaroiden varastointia varten.
Konehuoneesta löytynyt M50 on jo myyty ja pannuhuoneesta löytyy nykyisin Fordin Barra. Tällä tietoa tämä on ensimmäinen suomalainen luistoauto Barralla, joten jännä nähdä ja kuulla uusi moottoripaketti tositoimissa.
Auto on siististi rakennettu kauttaaltaan. Lisäpisteet annetaan panoraamakatosta, josta kelpaa tiirailla lintuja vastaheittojen välissä!

OLD SPARK GARAGE @oldsparkgarage

Tämän vuoden viimeiseksi vierailun kohteeksi päätyi Tuusulan Jokelasta löytyvä Old Spark Garage. Vierailumme jälkeen tässä hallissa tapahtui pahin mahdollinen, eli se paloi marraskuun lopussa maan tasalle. GTi-Magazine esittää osanottonsa tämän erittäin surullisen tapahtuman johdosta. Toimikoon tämä muistona aikaan ennen paloa.

Alakerrassa tilaa oli noin 260 neliötä ja parvella noin 100 neliötä. Kun kaverukset saivat avaimet tänne, oli tämä tila kaikkea muuta kuin valmis. Tilasta purettiin 10 tonnin edestä rautaa ulos ja lattiaa, sekä seinää puuttui monin ja tila oli kauttaaltaan mustan lian peitossa. Noin vuodessa porukka sai uutteralla työllään tilat lattiavalua vaille valmiiksi ja uuden valetun lattian kuivuttua voitiin autot ajaa sisälle ja aloittaa projektit.

Kerho on aloittanut toimintansa vuonna 2018 ja järjestää aktiivisesti harrasteajoneuvotapahtumia niin Järvenpäässä kuin Askolassakin. Vanhis Cruising ja Askola Carshow ovat tulleet jäädäkseen ja kerhon tavoitteena on saattaa yhteen autoharrastajia genrerajoista välittämättä. Myös muiden järjestämiin tapahtumiin on tarkoitus osallistua ja kyseessä onkin varsin aktiivinen jengi.

Nämä tilat olivat varmasti tunnelmallisimmat hetkeen ja rakennuksen historia näkyi hienosti remontoidussa asussaankin. Tolpat hieman aiheuttivat haasteita autojen liikuttelussa, mutta melkoisen kätevästi kalustoa mahtui reilummallakin kädellä sisälle ja työnalle. Palon aikaan koko kerhon kalusto ei onneksi ollut täällä, vaan osa oli muualla säilössä.

Lattiapinta-alaa oli reilusti, noin 260 neliötä joten kalustoakin mahtui sisälle mukavasti. Alas laskeutuvat valot loivat tilaan kivan tunnelman.
Tuomaksen DX Corolla oli varustettu AE86:sta peräisin olevalla 4A-GE -moottorilla ja ahtimella. Sisustakin on tehty hienoksi ja aiheeseen sopivaksi. Tämä autoi tuhoutui valitettavasti palossa.
B Asconat ovat käytännössä kadonneet katukuvasta, joten on kiva nähdä näitäkin harrasteina. Tässä Teemun autossa on BMW:n M20B25 -moottori ahdettuna, ZF GS6-37DZ -vaihteisto, Volvon 1030 perä nelilinkeillä ja Quaifen lukolla. Tämä auto oli muualla säilössä palon aikaan.
Lexus GS300 makasi pukkien päällä ja oli vahvasti puukon alla. Tähän Mikon autoon oli tulossa lisää leveyttä ja 11" leveät vanteet joka nurkkaan ja visioita oli paljon. Valitettavasti myös tämä auto tuhoutui.
Yläkerrasta löytyi viihtymiseen tarkoitettu alue, jossa oli tarkoitus juhlia tulevaisuudessakin. Muutamaa lukuunottamatta koko kööri oli vierailupäivänä paikalla.
Eteistilasta löytyi vielä Pasin Porsche Boxter 986, jota on varustettu hifien ja verhoiluiden osalta jo reilusti. Ulkokuori on menossa seuraavaksi työnalle, joten onkin kiva nähdä mitä tästäkin kuoriutuu valmistuessaan! Tämäkin auto oli muualla palon aikaan ja säästyi ehjänä.
Hallista ei jäänyt mitään jäljelle ja tuho oli täydellinen. Todella surullinen näky, joka on varmasti jokaisen harrastajan pahin painajainen.

Tämän kertainen Tallitour tarjosi jälleen paljon uusia tuttavuuksia ja projekteja joista kaikista olemme erittäin kiitollisia. Oli mukavaa kiertää talleja ja tänä talvena olisi tarkoitus tehdä seuraava turnee, joten lisää on luvassa. Kiitos tästä reissusta kaikille osallisille!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!