Throwback: Mailiohjus - Nissan 300ZX Twinturbo 1993

Tämä Nissan 300ZX Twinturbo on kehittynyt kymmenessä vuodessa keskivertoa nopeammaksi kesäautoksi, ollen yksi Suomen nopeimmista Nissaneista, kunnes toisin todistetaan.

PIKAFAKTAT:

  • Moottori: 3.0L Twinturbo
  • Teho: 775 hv / 925 Nm
  • Vanteet: Volk Racing GT-C 19"
  • Olennaista: Suomen nopein Nissan
  • GTi tykkää: 314 km/h / 1602 m

Tammikuussa 2006 varkautelainen Antti lensi Saksaan veljensä kanssa ja toi mukanaan jutun Nissanin. Auto oli ostettaessa täysin vakio ja sellaisena se pysyikin ensimmäisen kesän ajan. Nissan hankittiin kesäautoksi, joten syksyllä auto meni seisontaan ja virittäminen alkoi saman tien.

Talven 2007 aikana pakoputkistoa muokattiin. Alkupää tuli 2,5 tuuman putkesta ja catback 3-tuumaisesta. Keulalle asennettiin JUNin kuitupuskuri, jonka taakse kiinakuuleri. Vanteiksi Antti hankki 19-tuumaiset Volkin Racing GT-C -vanteet, eteen 8,5” ja taakse 9,5” leveinä. Alustaksi tuli D2-coiloverit. Putkiston vaihdon myötä ohjelmaa päivitettiin ja ahtoja nostettiin. Maililla Nissan kulki 251 km/h. "Esson baari -mutuna" moottorissa oli voimaa noin 400 hv.

Usein itseään eri tavoin telova Antti rikkoi tällä kertaa olkapäänsä kaukalopallopelissä talvella 2008, minkä johdosta rakentaminen jäi joksikin aikaa vähemmälle. Kesä 2009 meni katusäädöissä ajellen. Loppuvuodesta pakosarjan tiiviste alkoi kuitenkin vuotaa, mikä tarkoittaa 300ZX:n tapauksessa moottorin irrottamista. Tässä kohtaa mopo karkaa hanskasta, toim. huom.

LAAJENNETTU ÖLJYNVAIHTO

Talvella 2009 moottori nostettiin pöydälle ja Antti alkoi rakentaa uutta setuppia. Uusi moottori kasattiin Garrettin GT2871R -ahtimilla, AMS-pakosarjoilla, Wisecon männillä, Eaglen kiertokangilla, Cometicin kannentiivisteillä, Nismon 740 cc suuttimilla, ARP-kannenpulteilla. Kytkimeksi valikoitui Carboneticin 2-levyinen hiilikuitukytkin. 3” downpipet tulivat Specialty Z:ltä, ja putkiston alkuosan H-yhdysputkella sekä kolmen tuuman imuputket ahtimille hitsasi Ville Varonen. Moottorin kasauksen ja kansien porttauksen hoiti Jyrki Vasarainen.

Moottorin rakennuksen yhteydessä koko auto maalattiin uudelleen Nissanin alkuperäisellä GL1-mustalla Automaalaamo Juksan toimesta. Konehuoneen Antti maalasi itse. Moottorin alkuperäinen haperoitunut johtosarja uusittiin, koska näissä Nissaneissa konehuone käy "pirun kuumana" ja sitä kautta johtosarjatkin kovettuvat normaalia enemmän. Antti poisti autosta Hicas-nelipyöräohjauksen sen alettua elää omaa elämäänsä. Takapyörät nimittäin alkoivat kääntyillä omia aikojaan.

Tämä setup valmistui kesälle 2010. Autosta penkitettiin AMW:n dynossa heinäkuussa vakiobensapumpulla 1,6 barin paineella 623 hv / 762 Nm. Pumpun tuotto loppui tasan tuohon. Fuelabin 1 300 hv -mallinen pumppu tuli vakion tilalle ja bensalinjat tehtiin uusiksi. Syyskuun 5. päivä uusi reissu AMW:lle tuotti tällä kertaa 671 hv / 762 Nm. Samalla reissulla Antti kävi ajamassa standing milen Lappeenrannan lentokentällä tuloksella 290 km/h.

– Näihin aikoihin sotkeennuin autoilijoiden prosenttikerhoon eli pahamaineiseen 500wph.nettiin, Antti hymähtää.

Alkutalvesta 2010 kaikki jarrut uusittiin. Eteen vakiosatuloiden väliin tuli 340-milliset rei'itetyt ja uritetut levyt irtokeskiöillä ja teräspunosletkuilla, taakse uritetut ja rei'itetyt vakiot Hawkin paloilla ja teräspunosletkuilla. Huonoksi todettu D2-alusta vaihtui Teinin Monoflexiin.

– Vetopito parani aivan huomattavasti, ja auto on paljon vakaampi ajaa pomppuisilla mutkateillä. Teinin lisävarusteena saatava ulos ja sisään -joustoa säätävä EDFC lisättiin alustaan ja laitteen ohjainyksikkö asennettiin ohjaamoon.

MÄNTÄPISTIÄINEN

Kesä 2010 loppui motorsport-henkisesti moottoririkkoon. Eräänä kesäisenä iltana suljetulla alueella reippaassa kolmen markan vauhdissa mäntään surahti reikä. Onneksi kesä oli jo lopuillaan, niin voi hyvällä omatunnolla ottaa auton talliin. Uusi moottori rakennettiin vakioita rajummilla JWT 500-series nokilla, JWT HD -venttiilinjousilla, lohko porattiin 88,5 mm kokoon ja kasattiin uusilla Wisecon männillä. Puristuksesi tuli 8,5:1. Vasaraisen Jyrki paranteli kansista hiukan pakopuolta hattujen ollessa pöydällä.

Loppukesästä 2011 taas penkkiin. Maatsi tuskaili auton oudon käyttäytymisen kanssa.

– Seos käyttäytyi todella epäloogisesti. Vedot jäivät kesken ja syypääksi paljastui Fuelabin pumppu, joka sippasi yhden ehjän vedon jälkeen. Johtopäätöksenä tästä todettiin edelliskesän moottoririkon johtuneen bensapumpusta.

Tästä ehjästä penkkivedosta paperille jäi lupaavat 602 hv kilon paineella.

314 KM/H / SEISOVA MAILI

Penkin jälkimaininkeina tankkiin laitettiin kaksi Boschin 044-pumppua sekä konehuoneeseen AMW:n tuplabensanpaineensäädin. Polttoainepuolen menolinjat ovat AN8-nitriililetkua ja paluupuoli AN6. Talvella 2011 kiinakuuleri päivitettiin Greddyn Type-RS -kuuleriin ahtoputkineen. Samalla JUNin etupuskuri vaihdettiin linjakkaampaan Greddyn tuotteeseen.

Kausi 2012 aloitettiin ACS:ssa aina näyttävällä 500whp:n osastolla. Toukokuussa ajeltiin taas Lappeenrantaan hoitamaan säädöt loppuun Maatsin penkissä. 1,7 barin ahtopaineella tällä kertaa irtosi 775 hv / 925 Nm lukemat. Polttoaineena on ollut koko ajan E98. Auto toimi kuin ajatus.

Heinäkuussa 2012 Joensuun lentokentällä järjestetyssä Speedparty-tapahtumassa Nissan latasi tauluun 314 km/h, mikä on toistaiseksi kovin nopeus maililla, mitä Suomessa on ajettu millään Nissanilla.

– Tähän päivään valmistauduttiin huolella. Puskurin ja keulan alle tehtiin alumiinista ilmaa ohjaava levy ja muita pieniä valmisteluja. Kokonaisuus on toiminut aina odotetulla tavalla, niin penkissä kuin mailillakin. Ikinä ei ole tarvinnut varsinaisesti pettyä autoon. Aina on saatu otettua maksimit irti kaikesta, minkään rikkoutumatta, pois lukien se polttoainepumpun aiheuttama mäntäpistiäinen, Antti kertoo.

Alkujaan auto on rakennettu vain käytännölliseksi, mutta kuitenkin suht nopeaksi kesäautoksi, ei missään mielessä mailiohjukseksi. Tehoa saisi ja voisi olla paljon enemmänkin, mutta Antti tykkää pitää autonsa hyvänä ajettavana ja nautinnollisena kesäleluna.

Nyt auto on siirtynyt Tuusulaan uuden omistajan omistukseen. Sittemmin kone on rakennettu uusiksi, ahtimet vaihdettu, jarruja päivitetty, putkistoa muokattu ja auto vaihdettu käymään viinalla. Tehoa on siis luvassa lisää tulevaisuudessa, kunhan autoa ehditään säätämään tulevana suvena.

SPEKSIT

MOOTTORI:

Wiseco-männät (porattu 88,5 mm kokoon), Eagle-kiertokanget, ACL-laakerit, JWT 500 series -nokat ja venttiilinjouset, JWT HD VTC -jouset, Bosch EV14 2200 cc suuttimet, Winfactory-suutintukki, AMW-tuplabensanpaineensäädin, 2 x Bosch 044 -bensapumppu, AN8/AN6-polttoainelinjat, Garrett GT2871R .82 -turbot, AMS-pakosarjat, SpecialtyZ 3” -downpipet, 2 x 3” custom-pakoputki, Greddy-välijäähdytin, Greddy Profec 2 ahtopaineen ohjaus, AEM V2 -moottorinohjaus

VOIMANSIIRTO:

Carbonetic 2-levyinen hiilikuitukytkin

ALUSTA:

Tein monoflex + EDFC-sähkösäätö ohjaamossa

JARRUT:

Vakiot satulat, Edessä 340 mm uritetut levyt irtokeskiöllä, takana vakiokokoiset uritetut levyt

VANTEET JA RENKAAT:

Volk racing GT-C Edessä 8,5x19”, takana 9,5x19”, Kumho KU31 235/35-19” edessä, 275/30-19” takana

KORIMUUTOKSET:

Greddy Gracer -etupuskuri, helmojen ja takapuskurin helmat tasoitettu, Winfactoryn hiilikuituinen takalippa

SISUSTA JA HIFI:

Recaro speed -penkit alcantara/nahkaverhoilulla, Briden kiskot, Nardin ratti, Stack pro control bensanpaine- ja öljynlämpömittarit a-pilarissa, PLX-laajakaista, DLS dur -diskantit, DLS 6,5" midit ovissa, Pioneer-aktiivisubi

NUMEROITA:

775 hv / 925 Nm @ 1,7 bar E98-polttoaineella

314  km/h / 1602m 12.1s 214 km/h / 402m

 

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

  • Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
  • Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !