Väkevä X-pack - Ford Escort Mk2 2.0 Turbo

Lappeenrantalaisen Mikko Paajasen vikkelän välikopan kunnioitusta herättävälle ulkonäölle on vastinetta pellin alla. 700-hevosvoimainen kevyt takaveto jaksaa piirtää kahta raitaa niin kauan kuin kuljettaja uskaltaa pitää jalan myrskypolkimella.

PIKAFAKTAT:

  • Kone: 16v 2.0 turbo
  • Vanteet: Japan Racing 15”
  • Teho: 700 hv / 700 Nm (radalla)

Tarina alkaa loppuvuodesta 2013. Mikolla oli jo valmis visio: hän halusi tehdä hieman erilaisen, rivakkakulkuisen vanhan Escortin. Netissä kuvia selatessaan hän törmäsi X-pack korisarjaan, joka miellytti silmää. Tarkoitus oli tehdä autosta kliini, alkuperäistä kunnioittavan näköinen. X-pack korisarja on täydellinen valinta, sillä sen ulkonäössä on sopivasti 80-luvun kantikkuutta ja se tuo autoon aggressiivista ratasarjalookkia.

Konehuone ja tekniikka on suunniteltu mahdollisimman huoltoystävälliseksi. Keulan purkaa huoltotilaan viidessä minuutissa. Ahtimen ilmanotto on viety hienosti lokasuojan puolelle.
Moottorin tiedot tuodaan ohjainlaitteesta tabletin näytölle RealDash-sovelluksella Bluetoothin avulla.

HITSAUSTA JA HIEKKAPUHALLUSTA

Projekti alkoi auton nostolla koripukkiin, jonka jälkeen se putsattiin ja ruostevauriot korjattiin. Pyöränkoteloita suurennettiin edestä ja takaa, tulipeltiä siirrettiin taaksepäin, tehtiin linkkikotelot, pakoputkelle tunneli ja paljon muuta. Hitsaamista riitti pitkäksi aikaa. Koria vahvistettiin ja kuljettajan suojaksi tehtiin turvakehikko iskaritolpista toisiin. Peräksi kavennettiin Toyota Hiacen luotettavaksi todistettu, joka tuettiin pitkittäin 4-linkein ja poikittain watt-linkillä koriin.

Pakoputkelle näytti tulevan ahdasta, joten sille tehtiin lattiaan oma tunneli ja kyljestä ulos. Vaihteistolle ja kardaanille tehtiin uudet tunnelit. Hitsaustöiden ja korimuutosten jälkeen kori hiekkapuhallettiin pohjasta ja sisältä, jonka jälkeen pintaan ruiskutettiin happopohjamaali sekä epoksi. Lasikuituiset levikkeet liimattiin koriin ja saumat kuidutettiin yli. Korisaumat massattiin liimatiivistemassalla, minkä jälkeen pohjaan ruiskutettiin kiveniskumassa. Pohjatöiden jälkeen Hintsasen Mikko ruiskutti pintaan valkoisen värin.

Mikon Escortin konttori on pelkkää bisnestä. Täysmittaiset turvakaaret on pakollinen varuste, kun pellin alla hirnuu 700 villihevosta.

TEKNIIKKAPALAPELI

Moottorin pohjaksi valikoitui 4wd Cosworthin 200-lohko. Lohko oli jo ostaessa koneistettu pitkille kannen pulteille. Lohko putsattiin huolella ja betonoitiin ennen koneistusta, jonka jälkeen se stressiporattiin, runkolinja oikaistiin ja siihen asennettiin JE-mittatilausmännät PO-metal kiertokangilla vakion kampiakselin kaveriksi.

Mäntiä jäähdyttämään tuli BMW:n öljysuihkut. 2wd kansi portattiin, venttiilikoneisto vaihdettiin mekaaniseen ja kasattiin uusilla vakioventtiileillä. Tiivisteeksi tuli irralliset liekkirenkaat massapahvilla. Nokka-akselit käytettiin hiottavana Camshaftworksillä.

Äärikliini konehuone kertoo suunnitelmallisesta ja huolellisesta työn jäljestä.

Turboksi valittiin Holset pro 52, johon MR-jäähdytin teki pakosarjan. Pakokaasut poistuvat 4” downpipen ja 3.5” pakoputken kautta yhdellä vaimentimella. Imusarjaksi tuli MR-jäähdyttimen tuplasuuttimille muokattu ja tuplaplenumi 67mm kaasuläpällä.

Moottorinohjaimeksi tuli Ms3x, jonka Vesa Leinonen oli kasaillut rakennussarjasta jo Mikon edelliseen harrasteautoon. RE85-polttoainetta kuljettamaan tuli kaksi Walbron pumppua tankkiin ja 8 kpl Boschin ev14 1000cc suuttimia. Puolina on AEM:in tuotteet. Moottorin huohotusta on parannettu. Letkut ja liitokset on hoidettu laadukkain AN-liittimin.

Ratissa on napit auton hallintalaitteille, kuten töötti, pissapoika, pitkät ajovalot, vilkut ja RealDashin näytön sivunvaihto.

SÄHKÖISTÄ SÄÄTÖIHIN

Sähkötyöt autoon hoiti SPLeinonen. Moottorin johtosarja ja ylipäätään kaikki sähkötyöt ovat Veskun käsialaa. Autoon tuli virranhallintajärjestelmäksi PDSX-1, jolla auton sähköt on täysin toteutettu. Moottorin tärkeimmät tiedot tuodaan moottorinohjainlaitteesta RealDash-sovelluksella Bluetoothin kautta tabletin näytölle. Järjestelmä on hyvin mielenkiintoinen ja kompakti, johon harrastajien on syytä tutustua. www.spleinonen.com Moottorin säädöstä vastasi Sami Vatanen, joka hoiti hommansa ammattitaidolla.

Tankin sisään on rakennettu polttoainepumput ja esisuodattimet. Kontissa on muutenkin kaikki järjestyksessä.

– Haasteellisinta projektissa on ollut saada tekniikka mahtumaan pieneen tilaan järkevästi ja niin, että se on huollettavissa suht helposti. Johdotusten, nestelinjojen ym. tekeminen on vaatinut paljon aikaa, koritöistä puhumattakaan. Varovainen arvio tähän mennessä on noin 3000 h koko projektiin. Yksin en tähän pystyisi, vaikka pyrin tekemään itse mahdollisimman paljon. Onneksi on kavereita jotka auttaa ja harrastuksen kautta on saanut uusia ystäviä.

Seuraavaksi autoa olisi tarkoitus alkaa kiusaamaan varttimaililla. Ensimmäinen kokeilu oli suht lupaava. 11.1 s, josta tavoitellaan otettavaksi reilu sekunti pois. Talven aikana auto on menossa laihdutuskuurille. Tarkoitus saada noin 100 kiloa pois koripalojen, luukkujen ja lasien vaihdolla kevyempiin. Kunhan latausongelmat saadaan kuriin, voidaan nostaa ahtopaineet ylös ja kaivaa puuttuvat noin sata hevosvoimaa käyttöön.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

“Omavalmistemoottori” Yb 200 -lohko, betonoitu, koneistettu pitkät pinnapultit kanteen, JE-mittatilausmännät ja PO-metal kiertokanget L-19 pulteilla, 8.8:1 puristus, lohkoon koneistettu BMW-öljysuihkut, suurtuottoinen ö-pumppu, laajennettu öljypohja omavalmiste-loiskelevyllä, ARP-pultit runkolinjassa ja vauhtipyörässä, portattu 2wd kansi, kovat nostimet, titaaniset jousilautaset, Shrick-tuplajouset, Saksmanin nokka-akselit, öljynkiertoa muutettu, “vakio” kannentiiviste irrallisilla liekkirenkailla, Holset Pro 52 Turbo, 60 mm hukkaportti, Rst pakosarja, MR-jäähdytin, imusarja tuplasuuttimilla + painekotelo, 67 mm kaasuläppäkotelo, Setrab-cooleri, Valeo syyläri, Mocal-lämmönvaihdin, MS3X moottorinohjaus, SPLeinonen PDSX1 -virranhallintajärjestelmä, RealDash- sovellus näyttönä Bluetooth-ohjattuna, AEM-puolat, 8 x Bosch ev14 1000cc suuttimet

VOIMANSIIRTO:

Tremec TKO600 Liberty -vaihteisto, AP-Racing 2-levykytkin, SRT crmo vauhtipyörä, 4” alumiinikardaani, Hiacen perä Jemec-vetoakseleilla

ALUSTA:

Gaz-coiloverit, 6-linkki tuettu taka-akseli Uniball-nivelin, säädettävät kallistuksenvakaajat, säädettävät tukivarret, reaktiotangot ja yläpäät, nopea ohjaus 2.2 kierrosta, alumiiniset pyörännavat, wc-etupalkki

JARRUT:

Lattiapedalbox, hydraulinen käsijarru, 310mm levyt, Wilwoodin 4-mäntäsatulat, takana 2wd Cosworth levyt & satulat

VANTEET JA RENKAAT:

Japan Racing 8+9x16”

KORIMUUTOKSET JA LISÄVARUSTEET:

Turvakaaret, suurennetut pyöräkotelot, vaihteistotunneli, kardaanitunneli, tulipelti, linkkikotelot, X-pack -korisarja

SISUSTA:

Kuppipenkit, monipistevyöt, pelkistetty ohjaamo

KIITOKSET:

Äiti, velimiehet, setä-Ossi, Mikko Hintsanen, Olli Pitko,Sami Vatanen, Seppo Kosonen, Timo Loikkanen, Janne Elovaara (Jemec) Ilkka Siitonen, serkkupojat Samuli, Matti ja Jussi, Juha Tervonen, Juha Sairanen, MR-jäähdytin, Sarlin Raceteam, Rallyrace, AMW ja kaikki projektissa auttaneet

Tämä auto oli GTi-Magazinen numeron 2 / 2019 kansikuva-auto!

 

EXTRA PHOTOS:

 

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !