WE <3 RUSSIA - Lada 2103 '81

Venäjältä tulee internetiä pitkin jos jonkinlaista tarinaa ja videota myös tänne länsimaihin meitä riemastuttamaan. Hauskojen ja vähintäänkin erikoisten YouTube-videoiden lisäksi Venäjällä osataan myös tehdä stance-autoja. Nyt on esittelyssä varmasti yksi maan hienoimmista Ladoista!

PIKAFAKTAT

  • Kone: Fiat Twin Cam 2.0L
  • Vanteet: 15" Custom-vanteet
  • Viimeistely: Keskivertoslaavilaista rutkasti parempi!

Esittely julkaistu GTi-Magazinen numerossa 08 / 2019.

Tämänkertaisen tarinamme päähenkilö asuu Rjazanin kaupungissa Venäjällä. Arvatenkaan ei kaupungin nimi sano monelle mitään, mutta kerrottakoon, että se on ihan kohtuukokoinen pitäjä noin 200 kilometrin päässä Moskovasta. Populaa tässä paikallisessa pikkukylässä asuu puolisen miljoonaa ja sieltä on kotoisin myös kuuluisa venäläinen pituushyppääjä Kirill Sosunov. Mikäli nimi ei soita mitään kelloja, ei kannata huolestua, sillä jutun kannalta tällä nippelitiedolla on hyvin vähän virkaa.

Tämän nyt esiteltävän Ladan omistaa nimittäin 28-vuotias veikkonen nimeltään Sergey Grachev. Sergey työskentelee paikallisella pajalla, jossa hän huoltaa ammatikseen hammastankoja. Tavallaan siis Kirill Sosunovia ja Sergey Grachevia yhdistää se, että oletettavasti molemmat jantterit tekevät töikseen juttuja jotka kiinnostavat, vaikkeivät ne töitä olisikaan. Melkoisia velikultia!

Auton yleiskunto on käsittämättömän hieno. Kaikki osat istuvat hyvin, oletettavasti paremmin kuin tehtaalta lähtiessään. Myös pirtsakan erilainen väri toimii Ladassa erinomaisesti!
Stancea parhaimmillaan: customina valmistetut vanteet, jotka istuvat kaarelle hienosti niin, että kaari uppoaa vanteen lipan ja renkaan väliin. Tämä toistuu jokaisessa nurkassa.

TUNNEPOHJAINEN HANKINTA

Vaikka Sergeylle niin kävi, ei hän suosittele töiden ja harrastusten sekoittamista keskenään. Toisaalta miehen mielestä positiivisiakin puolia tilanteessa on, sillä työpaikan tilat ja saatavilla oleva tietotaito auttavat myös autoharrastuksessa.

Tämän kyseisen vuoden 1981 Lada 2103:n hän osti vuonna 2014 ystävältään aivan puhtaasti tunnepohjalta. Auto oli jo aiemmin tullut tutuksi paikallisissa stance-piireissä, mutta se oli kuihtumassa kasaan silloisen omistajansa käsissä.

Kun kaupat autosta hierottiin, Sergey palautti auton takaisin kadulle ja alkoi kiertämään sen kanssa lähiseudun tapahtumia, kuten autolla oli aiemminkin tehty. Ostos oli kuitenkin alusta asti selvästi tehty projektointi mielessä ja selvää oli myös, että autolla ajettaisiin vain viikonloppuisin.

MOTIVAATTORIT UUPUVAT

Vaikka auton rakentaminen oli jo ostohetkellä varmaa, ei Sergey kuitenkaan tiennyt, mihin suuntaan hän sitä kehittelisi. Kyseiseen maailmanaikaan ei vastaavia autoja ollut paljoa rakenneltu, joten selkeät rakennuslinjat eivät löytyneet ainakaan sosiaalisesta mediasta kuvavirtaa selaamalla.

Lopulta vuonna 2016 Sergeyn visiot alkoivat kirkastua ja suunta rakentamiselle alkoi löytymään. Parin vuoden aikana myös someen oli alkanut tippua erilaisia klassikkoautoprojekteja niin Euroopasta kuin myös Amerikasta, ja niistä Sergey pystyi ammentamaan ideoita. Näiden projektien vanavedessä Sergey hioi visionsa omantyyliseensä stance-Ladaan.

Kyseisenä vuonna auton konehuoneeseen asennettiin nahkaa ja koko moottori rakennettiin uudelleen. Myös customvanteiden rakentelun Sergey aloitti samana vuonna. Terveysongelmat veivät kuitenkin miehen ajasta ison osan, eikä auto valmistunut suunnitellussa aikataulussa. Projekti kuitenkin räjäytti vuonna 2017 pankin ensimmäisen kerran, kun Sergey latasi autosta kuvia sosiaaliseen mediaan.

Moottori on peräisin Fiatista ja se tuottaa hyvänä päivänä noin 130 hevosvoimaa.
Nahkaverhoilu konehuoneessa on erilainen, mutta erittäin toimiva ratkaisu. Mukavaa vaihtelua!
Koko paketti on äärikliini: kaikki ylimääräinen loistaa poissaolollaan.

HOMMA OSIIN

Vaikka projekti oli kaikkien mielestä ihana, Sergey tiesi että se sisältää myös ongelmia, joten vuoden 2018 alussa hän päätti purkaa koko auton osiin. Koko koppa maalattiin uudestaan, konehuoneen nahkaverhoilut uusittiin ja vanteet viimeisteltiin.

Vanteet ovat siis BLMZ:n (Balashikha casting and mechanical plant) valmistamat, jotka on pilkottu ja rakennettu kolmiosaisiksi. Magnesiumkeskiöiden ympärille on koottu japanilaiset alumiiniset kannut ja lipat, joiden ansiosta vanteista tuli 9,5" leveät. Päälle Sergey kietaisi 165/45 renkaat, jotka venyvät ihan reilusti.

Viimeinen asia uudelleenrakentamisessa oli uusi moottori. Fiat 132:sta peräisin oleva kaksilitrainen nelimukinen rivimoottori varustettiin Dellorton tuplakaasareilla ja paketti tuottaa hyvänä päivänä 130 hevosvoimaa. Koko hoito rakennettiin täysin uusiksi ja kaikki ylimääräinen siitä riisuttiin pois. Kokonaisuus on erittäin kliini ja konehuone on selvästi yksi koko auton helmistä.

Imutorvet Sergey valmisti itse, kuten myös koko pakoputkiston, joka koostuu yhdestä vaimentimesta ja shotgun-tyyppisestä ulostulosta, kuten ajan henkeen kuuluu.

Alkuperäinen sisusta on siistitty alkuperäistä parempaan loistoon. Sininen värimaailma sopii yllättävän hyvin yhteen ulkovärin kanssa!

ALUSTA KUOSIIN

Etupään jousitus jätettiin vakioksi, ja vain ilmapalkeiden paikat rakennettiin customina. Takapään jousitus on peräisin BMW E21:stä custom-vetarein. Edessä camberia on maltilliset yhdeksän astetta.

Ilmajousituksen komponentit löytyvät takaluukusta. Ohjauksesta vastaa myös monelle suomalaiselle harrastajalle tuttu Accuair E-Level, joka siis joka nurkkaan asennettujen korkeusantureiden perusteella hoitaa korkeuden säädön automaattisesti, vaikka kuorman sijainti autossa vaihtelisikin. Pakettia pystyy ohjailemaan nykyaikaisesti myös älypuhelimen näytöltä. 80-luvun Lada kohtaa siis 2010-luvun tekniikan.

Takaluukussa ilmakamojen vieressä on vararengas, jonka kumina on racing-mallin sliksi. Sergey kertoo, että yhdessä vaiheessa hän mietti enemmän vauhdikasta meininkiä auton tyyliksi, mutta sittemmin pitäytyi kuitenkin klassisessa stance-hengessä.

Tällä hetkellä Sergey selvittelee pieniä teknisiä ongelmia moottorin puolella ja pyrkii käymään autolla mahdollisimman monessa tapahtumassa, joten omistaja ei ole ainoa, joka autoa pääsee ihastelemaan.

Kontin asennukset kestävät katseen jos toisenkin! Kovat ilmalinjat on taivutelttu näyttäväksi paketiksi ja komeuden kruunaa semisliksillä varustettu vararengas.
Myös ilmasäiliö on verhoiltu ja takaluukun kannessa on kiillotetut keskiosat.

SPEKSIT:

MOOTTORI:

Fiat Twin Cam, eli kaksilitrainen nelimukinen moottori. Tuplakaasarit by Dellorto. 130 hevosvoimaa.

VOIMANSIIRTO:

Vakio nelivaihteinen vaihteisto.

ALUSTA:

Edessä vakio-pyöräntuenta, takana BMW E21:stä peräisin olevat palikat. Chassis Tech -pussit, kaksi Berkut-kompressoria, 19 litran ilmasäiliö ja Accuair E-Level automaattinen tasonsäätö.

VANTEET JA RENKAAT:

Vanteet customina autoon valmistetut, jotka perustuvat BLMZ-vanteisiin. Joka nurkassa 15 x 9,5" ja päällä 165/45 venykumit.

SISUSTA:

Kunnostettu alkuperäinen.

KUKA KUSKAA:

EXTRA PHOTOS!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !