Projekti: Yaris X Pandem - Osa 1

Hämeenlinnassa rakennettiin viime talvena maailman mitassakin harvinaista autoa. Jo se, että työn alla on uusi Toyota GR Yaris, on itsessään hienoa, vaan kun siihen on vielä hankittu ison maailman tyyliin Japanista aito Pandem-korisarja, ampautuu tämä projekti suoraan maailmankartalle!

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 03 / 2021.

Koeajoimme tämän kyseisen yksilön aiemmin ja koeajo on luettavissa täällä. Jo silloin oli tiedossa, että auto menisi nopeasti muttereiksi ja siihen asennettaisiin Pandem-korisarja sekä nippu muita aiheeseen sopivia tykötarpeita.

Hämeenlinnalainen Matias Mäenpää on rakennellut jo useita autoja, joita on myös Getarin sivuilta voinut bongailla. Herran edellinen BMW M140i ei kerennyt vielä saavuttamaan lakipistettään eikä esittelyä lehdessämme, ennen kuin mies jo tilasi uuden Toyota GR Yariksen seuraavaksi projektikseen.

– Auto tilattiin syyskuussa 2020 ja sain sen joulukuun alussa, Matias kertoo.

Jo ennen autoa tallista löytyi paketti kaukomailta, aina Japanista saakka. Pandem-korisarja tilattiin heti auton tilaamisen jälkeen, ja tällä kertaa Pandemin tehtaalla oltiin Toyotan tehtaita nopeampia.

– Laitoin aiheesta viestiä Japaniin jo ennen kuin ostin auton, mutta silloin korisarjaa ei vielä saanut tilattua. Tilasin sen siis heti kun se tuli Pandem USA:n kautta saataville.

PROJEKTIKSI

Matias nautiskeli uudesta autostaan vain pari viikkoa, kunnes nosti sen pukeille ja aloitti projektoinnin.

Korisarja itsessään on istuvuudeltaan ensiluokkainen ja tiedossa oli, ettei sen istutukseen vaadittaisi seitsemää kiloa hartsia ja kuuttatoista neliötä kuitumattoa, vaan suurin työ olisi auton preppaamisessa korisarjalle.

Korisarjan hinta on 5 300 € ja rahdit noin 1 000 €, ja tähän summaan tulee totta kai päälle myös tullit ja alvit. Hinta on siis hieman eri luokkaa kuin luistopulkkaan puolalaista kopiokuitua ostellessa, mutta tässä kohtaa myös sai rahalle vastinetta ihan jo istuvuuden muodossa. Setissä tulee mukana myös lähestulkoon kaikki asennustarvikkeet aina pulteista reunanauhoihin. Vain rälläkkä ja puukkosaha tarvitsee hankkia muualta!

– Projekti aloitettiin eräänä torstaina, kun auto nostettiin pukeille. Viikonlopun aikana korisarja istutettiin paikalleen, ja seuraavalla viikolla arki-iltoina koria leikeltiin tarvittavat määrät.

Käytännössä työ on melko suoraviivainen: sovita, merkitse ja leikkele. Kaikki haluttiin kuitenkin tehdä kerralla hyvin, joten kiirettä ei pidetty, ja muutaman viikon aikana suoritettiin seuraavat vaiheet.

Ihan ensimmäiseksi auto nostettiin pukeille pajottamista varten. Tässä siis lähtökohta, josta lähdettiin työstämään.
Ensin korisasarja koekasattiin auton päälle, jotta voitiin varmistua siitä, että kaikki osat ylipäänsä löytyvät tontilta.
Koekasauksen yhteydessä alkoi hahmottumaan, kuinka paljon tavaraa koppasetin alta saa leikellä pois.
Takaspoileri oli ainoa osa, jota joutui hieman silpomaan istuvuuden hieromiseksi. Muuten korisarja oli erittäin laadukasta tekoa. Laseri auttaa huomattavasti, kun osia sihdataan oikeille paikoilleen.
Jo ensimmäisesta kasauksesta lähtien oli selvää, että ulkonäkö on todella häijy! Puskurin alla oleva splitteri on hyvä esimerkki nykypäivän trendeistä.
Levikkeiden avulla merkattiin linjat, joiden mukaisesti iskettiin puukkosaha lokareihin. Tässä vaiheessa auton mittarissa oli siis kokonaiset 400 kilometriä (joista GTi-Magazine ajoi ainakin 20!).
Kun ulkopellit oli leikattu auki, siistittiin myös lokasuojan sisältä paikkoja, jotka potentiaalisesti saattaisivat tulla jossain tilanteessa eteen.
Tilaa tehtiin mahdollisimman paljon, ja ilman levikettä pyöränkaari on luonnottoman näköinen.
Levike paikallaan alkuperäisen lokarin reunaa ei edes näe, joten kaikki käytettävissä oleva tila on hyödynnetty.
Takapyörien luona sisälokasuojille sai tehdä reilusti enemmän temppuja.
Sivuhelman takaosaan tehtiin esimerkiksi pelti, joka estää kaiken saastan menemisen helman sisälle. Lisäksi tämä ratkaisu on esteettisesti siistimpi, kun helman päähän ei jää ammottavaa aukkoa.
Sisempi pelti vasaroitiin ulkopeltiä vasten ja kylki hitsattiin kiinni.
Korisarjan kiinnityksessä käytetään niittimuttereita, jotta takapuolelle ei tarvitse edes yrittää ujuttaa mutteria ja kiinnitys on helppoa.
Tadaa! Korisarja paikoillaan ensimmäistä kertaa silpomisen jälkeen.
Lokasuojat viimeisteltiin sisäpuolelta epoksilla, jotta ne kestävät kiveniskuja. Samalla myös yleisilme parani oleellisesti, kun lokareiden sisältä ei paista valkoista ulos.
Sama epoksikäsittely tehtiin myös takapuskurin alle, jotta takapuskuriin tehtyjen aukkojen takaa ei näy valkoista.
Korisarja rahdattiin Suomen Turkuun Niban maalattavaksi.
Lokasuojien reunoihin tehtiin maalilla monissa automalleissa käytettyjä muovilokareita muistuttava tekstuuri. Tämä yksityiskohta tuo mukavan viimeistellyn lookin!
Kun korisarja oli maalattavana, oli aikaa sovitella uusia palikoita myös sisustan puolelle.
Koko sisusta on purettu ja autoon tullaan tekemään puolikaaret. Lisäksi penkit vaihdetaan kuppimalliin, ja sisustaan muutenkin tuodaan reilusti motorsporttia!
Korisarja maalattuna paikoillaan. Seuraavaksi odotellaan tilattuja vanteita ja autoon tehdään putkisto Marteliuksella. Myös BC Racingin alustasarja on tuloillaan!
Auton rakentaminen on sosiaalista puuhaa, ja Matiaksella onkin kunnon remmi auttelemassa projektin kanssa. Tai jos vierestä katsomista (ja suun soittamista) voi auttamiseksi sanoa...

 

SEURAAVAT ASKELEET

Pelkkään korisarjaan projekti ei tule jäämään, vaan autoa viedään reilusti eteenpäin tulevina kuukausina, ja ensimmäinen versio tulee olemaan käytössä kesällä 2021.

– Vanteiksi valitsin todella raskaiden pohdintojen jälkeen Volk 21C -vanteet. Kyseessä on täysin uusi malli, ja niiden oletetaan saapuvan maahan toukokuun aikana. Spekseiksi valikoitui 18x10,5" ET15 edessä ja ET0 takana. Renkaiksi tulee Toyo R888:t ja leveyttä niille sen verran, että ei voi venykumista puhua.

Vanteiden lisäksi autoon tulee BC Racingin alustasarja, sisustaa rakennetaan reilusti, ja lisäksi myös suorituskykyä on tarkoitus parantaa.

– Sisustaa viedään ulkokuoren kanssa samaan suuntaan, eli penkeiksi vaihdetaan kuppipenkit ja autoon tehdään puolikaaret. Katsotaan mitä kaikkea sinne keksitään.

Kun tämä lehti ilmestyy, on auto jo tehnyt viikon mittaisen vierailun Martelius Exhaustilla, jossa siihen on valmistettu koko putkisto. Jännä nähdä, millainen nuotti auton kolmimukisesta turbomoottorista saadaan loihdittua. Vakiona ääni ei ole sellainen, josta ehkä jokainen autoharrastaja suuresti syttyisi.

Jotta auton ulkokuoresta saadaan vielä sporttisempi, on siihen tarkoitus tehdä teipillä hieman aiheeseen sopivaa kuviota. Myös kulkupuolta tullaan parantamaan putkiston lisäksi.

– Budjetti ei taida riittää vielä kulkupuolen parantamiseen tälle talvelle, joten voi olla, että pitää jotain jättää ensi talveksikin.

LOPPUSANAT

Kaiken kaikkiaan tämä on projekti, jota ei näillä leveyspiireillä ole ennen nähty. Itä-Euroopassa valmistettujen kopiokorisarjojen määrä maassamme on melkoisesti tällaista aitoa settiä korkeampi, kuten arvata saattaa. Asiaan vaikuttaa hinnan lisäksi myös varmasti toimitusaika, joka näissä aidoissa korisarjoissa saattaa olla melkoisesti pidempi.

– Japanissa tällä korisarjalla autoja on tietojeni mukaan kymmenkunta ja Japanin ulkopuolella yksi tiedossa oleva tämän lisäksi. Tilanne saattaisi olla toinen, jos tätä autoa vietäisiin myös Jenkkeihin, mutta nyt kun sitä ei sinne myydä, niin näiden määrä on myös oleellisesti pienempi ylipäänsä.

Somessa auto on kerännyt jo nyt melkoisen huomion, ja sitä on ihasteltu ympäri maailman.

– Projektin valmistuessa voidaan käydä myös läpi tällaisen projektin kulurakennetta ja siitä voidaan kertoa tarkemmin auton myöhemmässä esiintymisessä Getarissa. Ei tällaiseen autoon tarvitse loppuviimein kuitenkaan ihan älytöntä budjettia, vaikka kertaostoksena korisarja onkin keskivertoa arvokkaampi.

Kunhan auto saadaan tämän kesän viimeiseen kuosiin, tullaan siitä tekemään Getariin isompi esittely, jossa käydään läpi kaikki lopulta toteutetut muutokset. Kesää odotellessa!

Valmis auto tullaan esittelemään GTi-Magazinen numerossa 06 / 2021 joka julkaistaan 28.7.2021!

KUKA RAKENTAA

  • Omistaja: Matias Mäenpää
  • Ammatti: Rakennusalan yrittäjä
  • Ikä: 25
  • Instagram: @sladias_vlnt​​​​​​​

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !