HUOLELLA HIPOSTELTU

Tämä Misanon punainen B7-koppainen A4 on hierottu sellaiseksi kuin sen olisi pitänyt olla jo tehtaalta ulos valuessaan. Joensuulainen Markus Suutarinen yhdisteli taidokkaasti DTM- ja RS4-malleja luodessaan tätä taideteosta, ja heitteli sinne tänne osuvasti osia muistakin Audin malleista

Markus bongasi tarinan Audin autoliikkeessä loppuvuodesta 2013, mutta oli vielä naimisissa VW Jettansa kanssa tuolloin. Audi tuli vapaille markkinoille uudelleen vuoden 2015 syksyllä, jolloin Jetta hävitettiin ja Audi haettiin kotiin. Jo samana iltana alkoi modaaminen mallimerkintöjen poistolla ja Audi TT:n taustapeilin vaihdolla, vaikka mies oli luvannut suvulleen ja kaveripiirilleen, että tämä auto jäisi vakioksi, mutta näin siinä taas sitten kävi. Ajokorkeuskaan ei kauaa kelvannut, ja vakioalusta vaihtui klassiseen BC Racingin BR-settiin. Auto jäi melko tonttiin korkeimmassakin asennossaan, mutta katsastuskonttorilta saatiin leima silti, kiitos kakkosnelosten ja ymmärtäväisen inssin.
Kaverit kävivät ehdottelemaan, että eikös Audista voisi tehdä sen DTM-tyylisen, mistä Markus on aina höpötellyt. Alkujaan Markus olikin metsästänyt aitoa DTM-mallia, mutta kaikki tarjolla olleet mallit olivat liikaa ajettuja. Vaihtoehdoksi jäi siis metsästää DTM-osia, mutta niidenkin tarjonta oli sekä älyttömän suppeaa että poskettoman hintaista. Lopuksi kokonainen korisarja saatiin kuitenkin tilattua, eli iloinen kuriiri kuljettu tallille etu- ja takapuskurit, sivuhelmat, etuspoilerin, takaluukun spoilerit ja ritilät sekä eteen että taakse. Ovien alaosat ovat aitoa S-Linea. Etupuskuriin asennettiin alkuperäinen RS4 Black Editionin maski, joka ei ollutkaan ihan plug and play. Puukkosaha lauloi kun tonnin maskia veistettiin sopivaksi puskuriin. S-Linen ja DTM-mallin puskurit ovat melko kaukana toisistaan, joten hyvin paljon on jouduttu tekemään muokkauksia. Pelkästään takapuskurin asennukseen tarvitsi vaihtaa kaikki kiinnitysosat, joka aiheutti melkoisesti päänraapimista.
Konehuonetta on piristetty avarammalla pakosarjalla ja uudella K04-ahtimella, jotka asennettiin syksyllä 2017. Markus oli myös jo aiemmin ostanut Kariniemen Kimmolta 2.0TFSI:n vakiot välijäähdyttimet, jotka asennettiin samassa projektissa paikalleen. 530cc suuttimet asennettiin vielä ennen ohjelmointia, ja sen jälkeen erikoismoottori.fi:n Petri Airaksinen ohjelmoi autoon uudet, mukavammat lukemat. Nyt auto tuottaa rivakat 230hv ja 300Nm, mikä on mukava päivitys alkuperäiseen, jokseenkin ankeaan tehoon. Seuraavaksi päivityslistalla on kytkimen ja downpipen vaihto järeämpiin.
Orkkissisusta oli hyvässä kunnossa, mutta A4:n sisusta ei kenties ole se jännittävin mahdollinen. RS-mallin penkit olivat olleet hakusessa parikin vuotta, kun markkinoille pöllähti täydellinen B7 RS4:n sisusta. Ostopäätöstä ei tarvinnut kauaa miettiä. ”Wing back” -lepakkopenkit ovat Audi-konsernin kruununjalokivi yhdistäen käytännöllisyyden ja tukevuuden. Myös takapenkit ovat näin ollen RS4-mallista. Sisustaan on vaihdettu myös läjä muita osia, kuten Audi TT:n taustapeili, punaiset turvavyöt, Audi Sport -ratti, ja niin edelleen.
Ilma-alustakin saatiin autoon asennettua. Projekti alkoi purkamalla sisusta paljaaksi, jotta ilmalinjat ja sähkö saadaan nätisti kulkemaan verhoilujen alla. Muutama ilta vierähti, kun Markus yhdessä kavereineen vaihtoi alustaa ja veti sähköjä. Ilmalinjat vedettiin läpi samasta kohtaa johtosarjojen kanssa siisteyden vuoksi. Käytännöllisyyssyistä kaikki komponentit on piilotettu vararengaskoteloon ja ilmasäiliö on piilossa hattuhyllyn alla. Alkavan kauden suunnitelmissa on kovien linjojen askartelu ja mahdollisesti salonkikelpoisempi takakontti.
Alustan asennuksen jälkeen oiottiin kaaret, jotka olivat kokeneet kovia kesän aikana, jonka jälkeen seurasi täysi ylimaalaus. Nyt kun vanteet upposivat nätisti kaariin, päästiin pelaamaan jokavuotista vannerulettia. Aiemmin alla olleet 18” BBS LM-vanteet myytiin Huurroksen Erikille ja tilalle laitettiin Nivalan Tuukalta ostetut tärykiillotetut 9.5x18” LM:t. Koko ei kuitenkaan riittänyt, joten alle laitettiin tilapäisesti VW Tiguanin 9x19” OEM vanteet. LM-vanteet taas vaihdettiin Hallikaisen Mikan 9x19” S5 Rotoreihin, jotka saivat jäädä alle. Ainakin toistaiseksi. Renkaina toimii 215/35-19, joilla vanteet uppoavat nätisti kaariin.

SPECS:

CAR:

Audi A4 B7 1.8TQ 2007 FAKE DTM

ENGINE:

Muokattu K04-ahdin avarammalla pakosarjalla, Bosch EV14 530cc suuttimet, 2.0TFSI välijäähdyttimet, Audi TT:n bypass-venttiili, softa by Erikoismoottori/Porkkis

POWERTRAIN:

Kuusivaihteinen vaihdelaatikko Torsenilla

SUSPENSION:

German Airride Systemsin ilma-alusta 4-piirisellä ohjauksella ja kaukosäädöllä, viiden gallonan säiliö ja 444cc Viair kompressori

BRAKES:
OEM+

WHEELS:

S5 Rotor 9x19” ET33

TIRES:
Nankang 215/35-19”

EXTERIOR:

DTM korisarja (etu- ja takapuskurit, sivuhelmat, hiilikuituinen etuspoileri, hiilikuituinen takaluukun spoileri sekä ritilät eteen ja taakse), S-Line ovien alaosat, OEM RS4:n hunajakennomaski muokattuna DTM- puskuriin USA-taustalla, ikkunalistat, pilarit ja maskin kehys teipattu satiininmustalla, hiilikuituiset peilinkuoret, kalvot laseissa ja etuvaloissa, A5 S-line putkenpäät, takakaarien pullistus, korkit vaihdettu konehuoneeseen, RS4 koneen sivumuovi

INTERIOR:

RS4 ”wingback” etupenkit ja RS4 takapenkit, Audi Sport ratti, RS4 poljinpinnat sekä RS4 hiilikuitulistat keskikonsolissa, kojelaudassa ja ovissa, RNS-E auxilla, punaiset turvavyöt, musta sisäkatto, TT:n taustapeili, paineilman ulosotto takakontissa

AUDIO:

Bose

NUMBERS:

230hv ja 300Nm (vakio 165hv ja 225Nm)

NEXT ON THIS PROJECT:

Vanteet, S4:n jarrut, toinen kompressori, kovat linjat konttiin, tekniikkapäivityksiä (mm. kytkin ja downpipe)

THANKS:

Autotalo Laakkonen / Jari Tirkkonen ja Eetu Turunen, Miika Haverinen, Mika ”Myyris” Turunen, iskä ja äiti sekä kaikki muut projektin aikana persuuksille potkineet kaverit

PREVIOUS PROJECTS:
MK V Jetta sekä pari vähän parannettua volkkaria