Ensi-GTI – Volkswagen Golf GTI '99

Tämä on Mikael Hännisen ensiauto, joka on kokenut vuosien aikana vähän epäonnea ja paljon muutoksia. Kun nykypäivän suosituimpia tyylisuuntia tarkastelee, ehdottomasti juuri tämän henkiset laitteet nousevat esille. Sisusta on rakennettu vahvasti motorsport-vivahtein, tekniikkaa on piristetty reilusti ja autosta voi nauttia sekä parkissa ihastellen että mutkateillä tuntumaa hakien.

PIKAFAKTAT

  • Kone: 1.8T AGU
  • Vanteet: Kerscher CS 18"
  • Teho: 416 hv / 490 Nm

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 04 / 2021.

Ennen omaa täysikäistymistäni foorumit elivät vielä vahvana ja nykyisen kaltaiset somet olivat vielä kovin pienessä roolissa. Muistan itsekin selailleeni milloin mitäkin foorumia ensimmäistä omaa autoa miettiessäni. Samaa teki myös espoolainen Mikael Hänninen, joka lopulta päätti ostaa tämän GTI Golfin ensiautokseen.

– Nuorempana tuli ennen ensimmäisen auton ostoa seurattua aktiivisesti foorumeilta projekteja, erityisesti vaggilaisia. Olihan se tietysti Volkkari, asiasta sen kummemmin tietämättä, saatava ensimmäiseksi autoksi, Mikael aloittaa tarinan.

Ikää oli mittarissa 17 ja vuosi oli 2011, kun ensiauto haettiin pihaan odottamaan ajokortti-ikää. Auto oli melko lailla orkkiskunnossa lukuunottamatta pikimustia tuningvaloja.

– Juuri ennen ajokortin saantia vietin pitkän ajan pyörätuolissa Espanjassa tapahtuneen motocross-onnettomuuden jälkeen, ja toipuminen vei lähes kaksi vuotta. Silloin oli aikaa suunnitella mitä autolle haluaisi tehdä ja kaksipyöräisistä kiinnostui siirtyä enemmän autoihin.

PIENIN ASKELIN

Auton 1,8-litrainen 20-venttiilinen turbomoottori on viritysaihiona eräänlainen legenda. Näihin moottoreihin saa käytännössä mitä vaan, näitä on swapattu vaikka ja mihin koreihin ja moottorit ovat lähtökohtaisesti luotettavia. Tehoa saa helposti lisää ja varmaan kaikki mahdolliset kombinaatiot on jo kokeiltu, joten pyörää ei tarvitse missään vaiheessa keksiä uudelleen.

Projekti aloitettiin kuitenkin pienin askelin, kunnes oli aika tehdä isompia remontteja, hieman pakonkin sanelemana.

– Aluksi tehtiin moottorin perusohjelmointi ja alustaksi valikoitui Konin punainen sporttisarja madallusjousilla. Ei mennyt kauaa, kun vaihdettiin vakioahtimen tilalle hieman isompi K-04 -ahdin. Hifivehkeitäkin tuli kokeiltua: subbareita ja erillissarjoja. Golf toimitti käyttiksen virkaa muutaman vuoden, kunnes ahdin sanoi sopimuksen irti tukkeutuneen öljylinjan vuoksi.

Mikael ajeli näyttävän öljy-savupilven saattelemana talliin ja auto purettiin palasiksi. Syy savupilvellekin selvisi, kun ahtimen pakosiipi löytyi katalysaattorista. Tässä kohtaa moottori nostettiin ensimmäisen kerran pois keulilta ja auto jäi pois päivittäisestä käytöstä nauttimaan puhtaan harrasteen asemaa.

Kun ikää kertyy ja aikaa kuluu, myös tyylisuunnat ja tavoitteet saattavat hieman muuttua.

– Iän karttuessa olikin tarkoitus tehdä autosta OEM+ -henkinen ja enemmän ajoauto kuin mikään show-parkkisauto. Erityisesti Golfin R32-malli miellytti omaa silmää, joten siihen suuntaan päätin alkaa autoa rakentamaan.

Maalipinta on puskureita ja helmoja lukuunottamatta alkuperäinen, mutta ihan siistissä ryhdissä edelleen. Tähän auttaa myös se, että autolla ei ole ajeltu enää moneen talveen, ja se on säilynyt suurimmilta suolakylvyiltä.
Toyon R888R-renkaat ovat tätä päivää. Vähän pihvimpi hoki näyttää kivalta ja moni onkin vaihtanut venyt pihviin, kuten Mikael!
Puskurit ovat R32-mallista ja selkeästi perusmallia pulskemmat. Iso välijäähdytin pilkistää keulasta ja vihjaa kasvaneista teholukemista.

MOTTI UUSIKSI

Vuosien saatossa kori oli nähnyt jo reilusti kilometrejä, mikä puolestaan alkoi näkymään myös alustan suunnalla. Oli siis loogista, että seuraavaksi alustan puolella suoritettiin hiekkapuhalluksia, kaikki osat maalattiin ja käytiin muutenkin kokonaan läpi.

– Puslat vaihtuivat uretaanisiksi ja KW:n säädettävä alusta löysi tiensä autoon, kun alemmaskin oli päästävä. Alle tuli vielä lisäksi HR:n paksummat vakaajat eteen ja taakse. Samalla myös vanteet vaihtuivat 18-tuumaisiin kolmiosaisiin Kerschereihin ja takavanteille tuli leveämmät lipat Saksasta.

– Moottori käytiin täydellisesti läpi isän ja Danin avustuksella. Lohko koneistettiin, kaikki moottorin osat kävivät tasapainotuksessa ja vakiomännät rengastettiin uusiksi. Tässä kohtaa mentiin vielä vakio kiertokangilla.

Ahtimeksi Mikael valitsi Garrettin 2871R:n ja siihen hän nikkaroi 3" imuputken K&N:n suodattimella. Painepuolen putket tehtiin 2,5" kokoisiksi, downpipe tehtiin 3" ja loppuputkisto 2,5" yhdellä vaimentimella. Polttoainepumpuksi valikoitui Boschin 044 ja suuttimet löytyivät saman valmistajan katalogista.

– Näitäkin on tehty jo vuosien mittaan useampi versio, kun on saanut korjailla nuoruudessa tehtyjä virheitä.

Moottorin hengittävyyttä paranneltiin myös isolla yleismallin väljäähdyttimellä, jonka mahduttamiseksi saikin tehdä vähän isommalla puukkosahalla tilaa. Samalla puskurit ja helmat vaihtuivat R32-mallin versioihin, jotka maalattiin totta kai korin värillä.

Seuraavana keväänä Mikael otti suunnaksi Harisen penkin, jossa Hestec säädettiin ja autosta mitattiin noin 330 hevosvoiman tehot.

– Tällä ajettiin noin vuosi, kunnes vakio viisilovinen laatikko sanoi sopimuksensa irti.

Moottori on käyty läpi sisältä ja päältä. Wössnerin mäntien jatkona on h-profiili -veivit, jotta kasvanut tehomäärä on luotettavasti käytettävissä.
Ahtimena on Garrett GT2871R, joka puristaa moottorista pihalle helposti reilun neljänsadan hepan tehot.

KAIKKEEN TOTTUU

Voimansiirron radikaalin vaurioitumisen johdosta ei ollut vaihtoehtona vaihtaa vain samanlaista askia tilalle, vaan upgreidaaminen oli suoritettava.

– Tuli hankittua hieman harvinaisemman mallin purkuauto tälle kaveriksi, ja siitä löytyi sopivasti tuo nykyään autossa oleva lukollinen kuusivaihteinen laatikko. Tähän kohtaan pitääkin mainita, että lukko on aika lailla ehdoton tällaisessa pirteämmässä etuvetoisessa autossa, ja se muuttaa luonnetta varsinkin mutkapätkillä ajettaessa.

Tällä paketilla Mikael ajeli iloisena pari vuotta, kunnes vanha fakta taas yllätti: kaikkeen tottuu, varsinkin tehoon. Muutenkin kun miettii autojen tehomääriä verrattuna vaikka 10 vuoden takaiseen, niin hevosvoimat ovat kokeneet melkoisen inflaation. Lisää on aina saatava!

– Seuraavaksi tulikin tehtyä takomoottori Harisen avustuksella. Se olisi pitänyt tehdä suoraan jo ensimmäisellä kerralla.

Kellariin vaihdettin siis h-profiiliveivit ja Wössnerrin männät sekä koko paketti kasattiin ARP:n pultein. Vakionakin tällainen moottori kestää suhteellisen luotettavasti aiemmat tehot, mutta varsinkin kun nyt tavoitteena oli nelosella alkavat lukemat, oli paikallaan vaihtaa kellariin vähän kestävämpiä metalleja. Näitä on onneksi saatavilla kolikoita vastaan asiaan vihkiytyineiltä yrityksiltä, joten tilanne ei ollut missään nimessä katastrofaalinen, vaan täysin normaali

Muutosten jälkeen autosta penkattiin nykyinen teholukema: 416 hevosvoimaa ja 490 Nm, joka liikuttaa pientä sporttia hienosti.

– Seuraavaksi on tarkoitus muuttaa polttoainepuolta RE85:lle sopivaksi.

Nukattu kojelauta tuo sisustaan paljon hyvää motorsport-vibaa. Yksinkertainen muutos, jolla saa paljon ilmettä sisustaan. GTi-Magazine approved!
Recarcon Pole Positionit ovat katuautoon oivalliset: niihin on kohtalaisen helppo kulkea, mutta tukea on tarjolla ihan eri tavalla kuin vakiojakkaroista. Bonuspisteet kivasta ulkonäöstä!

NUKKAA SISUSTAAN

Sisusta autossa oli erittäin siistikuntoinen ja suoriutunut tehtävästään hienosti tähän saakka.

– Aika tylsä se oli, joten tuli sekin tehtyä uusiksi, kun löysin kaikki sisustan paneelit mustana harvinaisemman kattoluukullisen R32:n USA-mallista. Näitä osia koitin alkuun verhoilla itse, mutta ei niistä kyllä ikinä tullut niin hyvät kuin nämä alkuperäiset osat.

Myös hifivehkeet ja kaikki muukin epäoleellinen purettiin autosta pois suorituskyvyn nimissä.

– Kojelauta ja keskikonsoli nukattiin mustalla nukalla, ratti verhoiltiin Virossa alcantaralla sinisin tikkauksin ja orkkis penkit vaihtuivat Recaron Pole Positioneihin. Penkkeihin muokattiin alkuperäisistä penkeistä kiskot, koska kiinteää asennusta en halunnut ja säädettäviä kiskoja ei löytynyt mistään.

Sisusta onkin näillä muutoksilla selkeästi poikkeava ja varsinkin nukatut osat tuovat hyvää kilpurimaista henkeä. Aina sisustaa ei tarvitse ensimmäisenä häkittää, vaan motorsporttia voi hakea myös tällaisin muutoksin. Samalla myös auton käytettävyys kadulla säilyy hyvällä tasolla, kun aina ei tarvitse vääntää itseään niskalenkillä turvakaarien välistä vähän liian pieneen kuppipenkkiin.

Vaikka kokonaisuus onkin jo hyvällä tasolla, on Mikaelilla suunnitelmissa auton suhteen vielä vaikka mitä.

– Autossa on vielä alkuperäinen maalipinta vuodelta 1999, jos puskureita ja helmoja ei lasketa. Ainakin uuden maalipinnan ja isompien jarrujen päivitys ovat seuraavana listalla.

SPEKSIT

MOOTTORI:

1.8T AGU -moottori. Ensimmäiseen ylikokoon porattu lohko. Wössnerr takomännät ja H-profiili -kiertokanget. ARP pultit ylä- ja alakerrassa. Garrett GT2871R -ahdin kiinteällä hukkaportilla. Nokka-akselien koneistus. Hestec moottorinohjaus. Bosch polttoainesuuttimet,. Bosch 044 -polttoainepumppu, 3" Downpipe ja loppu putkisto 2,5" kahdella ulostulolla. Nykyisin TFSI-puolat. Moottorin ilmanotto 3” putkella ahtimelle ja ahtoputket 2,5”. Putkistot ja muokkaukset omaa käsialaa. Huohotus muokattu. Vahvistetut moottorin kannakkeet.

VOIMANSIIRTO:

6-vaihteinen lukollinen 02M vaihteisto. R32 lyhennin. Sachs Race asetelma ja kevyt vauhtipyörä.

ALUSTA:

KW Variant 2 -alustasarja, KW:n camber-säädettävät yläpäät, HR kallistuksenvakaajat edessä ja takana. Uretaanipuslat joka nurkassa.

JARRUT:

Etujarrut Audin 312 mm ja takajarrut vakiot.

VANTEET JA RENKAAT:

Kerscher CS kolmiosaiset vanteet jotka edessä 18x8" ja takana 9x18". Renkaina 225/40R18 Toyo Proxes R888R.

KORIMUUTOKSET:

Vararengaskotelo muokattu kahdelle 2,5” pakoputken ulostulolle. Ocean takavalot. R32 puskurit ja helmat, muuten OEM.

SISUSTA:

Musta USA -mallin R32 kattoverhoilu ja kauhukahvat. Nukattu kojelauta ja keskikonsoli. Hifien poisto. Ratti verhoiltu alcantaralla sinisin tikkauksin. Recaro Pole Position penkit sekä tarvittavat lisämittarit.

KIITOKSET:

Erityisesti isälle, Dani, Seppo Harinen, DR Wheel Goods Arttu, Autotek, Tuukka Uosukainen, Hannes Mäkelä, Juha-Pekka Vainikainen, Rami Pallari ja kaikille muille mukana olleille.

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Mikael Hänninen
  • Ammatti: Kaivinkoneenkuljettaja
  • Ikä: 27
  • Instagram: @mikaelhanninen

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!