Godzillan jalanjäljissä - Nissan GT-R '11

Nissan GT-R on jatkoa Skyline-mallistolle ja Samin yksilö on jatkoa miehen aiempiin, radalla viihtyviin autoihin. Jokainen auton muutos on tehty nimenomaan rata-ajoa silmällä pitäen, mutta kuitenkin auto on haluttu pitää elementissään myös kadulla.

PIKAFAKTAT

  • Kone: VR38DETT
  • Vanteet: Rays Volk Racing TE37 Ultra Track Edition 11x20"
  • Teho: 871 hv / 1056 Nm
  • Pinta: Teippiä, vaihtuu vuosittain

Esittely julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 1 / 2020.

Veri on vetänyt helsinkiläistä Sami Lindströmiä radan suuntaan jo parinkymmenen vuoden ajan. Kaikki on alkanut pikkusportista ja nyt evoluutio on edennyt hieman isomman sportin puikkoihin.

– Vuonna 1999, kun olin vielä nuori, koko homma lähti 106 GTi Peugeotista, Sami kertoo.

Peugeot oli Samin omistuksessa lopulta yhdeksän vuoden ajan, ja melko pian hankinnan jälkeen projekti lähti paisumaan.

– Siihen vaihdettiin esimerkiksi läppärungot, jyrkemmät nokat ja moottorinohjaukseksi Hestecin purkki. Vapaasti hengittävästä 1,6-litraisesta moottorista puristettiin 187 hevosvoimaa ja 188 newtonmetriä vääntöä. Autolla kierrettiin silloin myös paljon esimerkiksi Ahvenistoa.

Loppuvaiheessa Peugeotin luonne muuttui yhä enemmän harrasteautoksi, vaikka alkuun se toimikin hyvin myös käyttöautona.

SPEEDSTERISTÄ PORSCHEEN

Kun Peugeotin ja Samin tarina alkoi olemaan lopuillaan, bongasi Sami myynnistä erikoisemman pelin, nimittäin Opel Speedster Turbon, johon Pösö sitten vaihtuikin.

– Sehän meni sitten niin, että ensimmäisenä talvena siitäkin nypättiin moottori irti ja se viritettiin 415-hevosvoimaiseksi. Samalla vaihdettiin myös jarrut ja alustat sekä kaikki muukin, jolla ajettavuutta saatiin paranneltua.

Speedster kulki Samin kanssa yhdessä lopulta kolme vuotta, jona aikana silläkin kierrettiin rataa ja ajettiin varttimaili parhaimmillaan 11,6 sekuntiin.

– Yllättäen Marko Sipilälle oli tullut vaihdossa Valtonen Motorsportin rakentama Porsche 996 Turbo, johon Opelin sitten vaihdoin.

Autoa ostaessa Samilla ei ollut mitään hajua, minkälaisesta pelistä lopulta oli kyse, sillä ostettaessa auto vain ryki ja paukkui eikä oikein tahtonut kulkea. Sittemmin selvisi, että siitä on otettu pihalle1 000 hevosvoiman ja 1 000 newtonin voimat.

– Seuraavaksi kevääksi se saatiin toimimaan ja siitä mitattiin 1,6 barin ahtopaineella noin 800 hevosvoimaa. Maililla se kulki 310,6 km/h.

Porsche viihtyi Samin omistuksessa sekin noin kolmisen vuotta, kunnes Sami puki tutut ostohousut jalkaan ja alkoi kiikaroimaan uutta menopeliä alle.

Ulkoa auto on kohtuullisen alkuperäisen näköinen nopealla vilkaisulla. Tarkempi syynääminen kuitenkin paljastaa hiilikuituiset helmat sekä etu- ja takasplitterin. Etulokarit puolestaan ovat Variksen noin 40 mm levittävät mallit, jotta alle mahtuu 305 leveät kumit joka nurkkaan.
TE37-vanteet ovat vähintään yhtä legendaariset kuin koko GT-R brändi. Täydellinen valinta kisaiseen henkeen rakennettuun autoon! Kokona kohtuullinen 11x20" joka nurkassa.

GODZILLA TILALLE

Porschen Sami vaihtoi siis, jutun kannalta ei niin kovin yllättävästi, nyt esiteltävään Nissan GT-R:ään.

– Vaihdettaessa ajatus oli, että auto olisi vakio, mutta lopulta paljastui, että siihen oli takaputkiston lisäksi laitettu myös lastu. Enhän minä sitä huomannut, kun en ollut ikinä ajanut edes vakiolla GT-R:llä.

Mittarissa oli 55 tkm kun Sami teki autosta kaupat. Nyt mittarissa on liki 100 tkm, joten autoa ei todellakaan ole vuosien aikana seisotettu tallissa!

– Jo ensimmäisenä talvena homma alkoi paisumaan ja jo silloin viritettiin moottorista kaikki teho, mitä vakiokone kestää suhteellisen luotettavasti.

Samille tietoaan jakoi muuan Juhani, joka GT-R:ien kanssa on pelannut enemmänkin. Samalta herralta Sami osti myös kuulerin ja suuttimet autoonsa.

Samalla tehtiin myös flexfuel-muutos, eli autoon voi tankata nyt ihan kumpaa tahansa, etanolia tai bensiiniä, ja anturi polttoainelinjassa säätää karttaa sen mukaan, mitä tavaraa moottorille menee.

– Koko paketti vietiin Ruotsiin JRM Racingille säädettäväksi ja moottorista otettiin silloin 703 hv ja 907 Nm.

TEHDÄÄN KAIKKI

JRM Racing näyttelee muutenkin isoa roolia auton rakentamisessa, sillä pari vuotta ensivierailun jälkeen Sami vei auton uudestaan Ruotsiin ja tällä kertaa koko moottori rakennettiin uudelleen.

– Lopulta sitten tehtiin ihan kaikki, vaikka vähemmälläkin olisi selvitty. Alakertaan tuli HKS:n männät ja veivit, vakioahtimia muokattiin ja koko paketti koottiin luonnollisesti uusin tiivistein ja ARP:n pulteilla.

JRM:llä tehdään joka talvi 5-6 GT-R:n moottoria, joten valinta oli helppo suorittaa.

– Siellä tuntuu olevan tietotaitoa sen verran, että voi luottavaisin mielin viedä auton rakennettavaksi, eikä tarvitse olla koekaniinina itse, vaan saa kerralla varmasti kestävän ja tarpeita vaativan paketin.

Tällä hetkellä moottorista irtoaa makia 871 hevosvoiman ja 1 056 newtonin voima. Tähän lopputulokseen vaadittiin kuitenkin vielä moottorin lisäksi myös myöhemmin pakettiin vaihdettu HKS:n 4" takaputkisto, jonka myötä moottorista saatiin sen vaihdolla ja säädöllä yhteensä noin 70 hevosvoimaa lisää tehoa. Ennen putkistomuutosta autossa oli siis 805 hevosvoimaa, mutta putkiston Y-putki ahdisti lisätehoa.

– Aiemmassa putkistossa y-putkessa yhdistyi kaksi 3" putkea yhdeksi 3" putkeksi, joka loi sinne pullonkaulan. Nyt kaksi 3" putkea yhdistyy yhteen 4" putkeen, jolloin myös voimaa saatiin reilusti lisää näin yksinkertaisella muutoksella.

Sami haluaa pitää kiinni siitä, että autolla voi ajaa myös kadulla vaivattomasti. Niinpä sisälle ei ole tehty häkkiä tai muita suurempia muutoksia, jotka vaikuttaisivat negatiivisesti katukäyttöön. Recaron Polepositionit ovat äärettömän tyylikkäät jakkarat myös GT-R:ään.

TEIPPIÄ TEIPIN PERÄÄN

Sami tekee leipätyökseen erilaisia teippauksia ja lasien tummennustöitä. Moni on saattanutkin kuulla Samista puhuttavan nimellä Samiteippi.

– Vuonna 2007 laitoin oman toiminimen pystyyn ja sen avulla tein sitten kavereiden autoihin teippauksia aktiivisesti. Siitä hommat ovat laajentuneet ja nyt teenkin pelkästään teippien ja tummennuskalvojen asennuksia niin yksityisille kuin myös isommille autotaloille.

Myös GT-R on saanut teipistä osansa, sillä alunperin musta auto on nähty jo useammassa eri värissä. Auto on joka kaudelle teipattu uudelleen.

– Ensin sen oli keväällä 2016 ACS:ssä kiiltävän punaisena. Sen jälkeen se teipattiin metallihohtoisella mattasinisellä, jota seurasi satiini harmaa väri.

Harmaan jälkeen teipiksi vaihtui 3M:n Psychedelic, joka nimensä mukaan taittaa vähän jokaiseen väriin ja elää valon mukaan reilusti. Psykedeelisen lookin jälkeen oli aika palata perinteisempään väriin ja nyt auto on valkoinen, joskin myös tämä teippi on varustettu hileellä, joka saa sen hohtamaan auringossa.

– Ulkokuoreen hankin muutenkin piristystä ensin pari vuotta sitten, kun hankin hiilikuituiset helmat sekä etu- ja takasplitterit. Vuodelle 2019 vaihdettiin myös noin 40 mm levittävät etulokarit ja samalla etusplitteri vaihdettiin uuteen edellisen osuttua jo useita kertoja milloin minnekin.

Uusien etulokareidenkin ostamisen taustalla vaikuttaa vahvasti se, että Sami haluaa rakentaa autoa puhtaasti rata-ajo edellä.

– Halusin kokeilla tasalevyistä rengastusta, eli että jokaiseen nurkkaan laitettaisiin 305 leveät renkaat, eivätkä ne mahtuneet alkuperäisiin etulokareihin.

Yleisesti kaikissa rata-autoissa on tasaleveät renkaat, joten myös Sami oli kiinnostunut kokeilemaan, miltä se tuntuu.

– Pitoahan tuli reilusti eteen lisää, ja ensimmäisillä kerroilla autoa käänsi jopa liikaa mutkiin sisään, jolloin perä meinasi lähteä useasti alta.

Päällepäin moottori näyttää aikalailla vakiolta, vaikka koko moottori on rakennettu takoraudalla uudestaan. Sisältä löytyy esimerkiksi HKS:n männät ja kanget.
Flexfuel järjestelmän komponentit ovat siististi konehuoneen nurkassa. Sami ajaa etanolilla 90% ajasta, mutta esimerkiksi vuonna 2018 tehty reissu Nürburgringille osoitti, että myös bensaa voi joskus olla tarjolla etanolia paremmin.

MYSTINEN VIKA

Sami on vakaasti sitä mieltä, että oikein megakuskin käsissä auto olisi todella nopea, mutta ihan turha mies ei Samikaan ratin takana ole. Siitä kertoo miehen Ahvenistolla kellottama 1:27 -kierrosaika, joka ei ole todellakaan mikään huono.

– Autoa on kyllä viety tarkoituksella ihan siihen suuntaan, että se olisi nopea radalla. Usein tuntuu, että miehestä loppuu ennemmin usko kuin autosta ominaisuudet, varsinkin vauhtien kasvaessa ja jarrutusmatkojen lyhentyessä.

Parannusta rata-ajoon Sami haki pari vuotta takaperin samoihin aikoihin, kun moottori rakennettiin uudelleen. Silloin myös alustaa paranneltiin KW:n alustan ja isojen jarrujen muodossa.

Jos jotain pitäisi parantaa, Sami mainitsee heti, että jousitussäätöjä pitäisi päästä kokeilemaan paljon enemmän.

– Viime kesänähän meni kuukausi ihan ohi, kun auto oli Ruotsissa korjattavana.

Vika löytyi lopulta vuotavasta nokkapyörän stefasta, joka päästi paineen läpi aina, kun ajoitusta olisi pitänyt muuttaa. Tämä aiheutti sen, että moottori oli alakierroksilla hengetön ja se meni useasti limp-modeen.

– Volkkarimiehet jo olivat sitä mieltä, että jakoketju olisi venynyt, mutta JRM:n puolesta kerrottiin, ettei sellaista käytännössä tapahdu näissä moottoreissa. Vika oli sen verran mystinen, että lopulta oli vain helpompi viedä auto Ruotsiin, jossa vika löytyi hyvien laitteiden ansiosta kohtuullisen nopeasti.

VAUHTIA

Tulevaisuudessa on tarkoitus kehittää autoa vielä nopeammaksi ja nauttia siitä mahdollisimman paljon.

– Pidän siitä radalla, mutta en myöskään halua tinkiä katuajettavuudesta ja siitä, että sillä oikeasti voi lähteä myös kadulle ihan milloin vain.

Tästä kertoo myös se, että autossa on edelleen täysi sisusta ja muut mukavuusvarusteet.

– GT-R:hän on suunniteltu hieman raskaammaksi, jotta siinä on hyvin vetopitoa. Jos sitä paljon keventää, pitäisi alkaa laittamaan enemmän aero-osia ja sittenhän autosta tulee nopeasti ihan batmobilen näköinen. Se ei ole mitä haluan, Sami summaa.

Radan lisäksi Sami on käynyt autolla ajamassa esimerkiksi Lappeenrannan ilmailupäivillä, joissa tulokset ovat olleet ihan hymyn huulille nostattavia.

– Ennen moottorin rakentamista sillä noin 700 hevosvoiman setupilla auto kulki 305 km/h ja moottorin rakentamisen jälkeen ensimmäisellä 805 hevosvoiman setupilla se kulki jo 319 km/h maililla. Varttimaili menee 10,2 sekuntiin ja auto kiihtyy 100–200 km/h 4,72 sekuntiin.

Käyttöalue on haettu autoon tarkoituksella mahdollisimman laajaksi ja siksi esimerkiksi turbot ovat vain modatut alkuperäiset eikä ämpärin kokoiset.

– Olen todella tyytyväinen moottorin käytökseen, sillä se vastaa kaasuun todella hienosti ja jo 2 500 rpm kohdalla on 780 Nm vääntöä.

Ahdetulle autolle ominainen "halolla päähän" -turboviive loistaa siis poissaolollaan ja vetoja on hienosti koko kierrosalueen läpi.

– Modatut vakioahtimet jaksavat puhaltaa myös ylhäällä hienosti ja rajoitin on tällä hetkellä 8 000 rpm kohdalla. Moni luulee, että liki 900-hevosvoimainen auto on aina aivan mahdoton ajettava, mutta tämä on kyllä todella hieno auto ajaa.

Autosta löytyy nappi nimeltä Godzilla-mode. Tämä moodi päällä tavaraa syötetään hieman reilummin moottoriin ja se saa puolestaan aikaan kunnon liekit. Enää ei voi puhua ketunhännästä, kun putkista tulee sellainen liekkimeri että valokuvaajaltakin paloi melkein kulmakarvat.

SPEKSIT

MOOTTORI:

VK38DETT eli 3,8-litrainen V6 Biturbo. Kone rakennettu JRM-Racingillä Ruotsissa. HKS männät ja veivit, Kellfordin nokat, SRD Cooleri ja 1300 cc suuttimet. DW340-bensapumput, ARP kannen- ja pääpultit, Visconti Flexfuel kit, TurboDynamics Stage 1 -vakioahtomet billet-sisuksilla, 4” HKS putkisto, oil / air separator sekä 3” ilmanotto.

VOIMANSIIRTO:

Kestävämpi 14-levyinen kytkin ja kestävämpi 4WD kytkin, Circlips ja HKS laatikko-cooler.

ALUSTA:

KW3 Clubsport -alusta, Superpro vakaajat ja puslat.

JARRUT:

AP Racing RADI-CAL kit: Edessä 6-mäntäiset jarrusatulat 410 mm levyillä ja takana 4-mäntäiset jarrusatulat 400 mm levyillä.

VANTEET JA RENKAAT:

Vanteet: Rays Volk Racing TE37 Ultra Track Edition 11x20”

Renkaat: Michelin Pilot Sport Cup 2 305/30R20

KORIMUUTOKSET:

2017-mallin etu- ja takavalot, Varis-etulokarit sekä hiilikuidusta etulippa, sivuhelmat ja takahelmat. Koko auto teipattu 3M 1080 Gloss White Gold Sparkle -teipillä.

SISUSTA:

Recaro Poleposition penkit ja Takatan vyöt. Ovenkahvat, ratti ja vaihdekepinnuppi verhoiltu alcantaralla. Isommat vaihdevalitsimet ratin takana.

KIITOKSET:

JRM-Racing, Juhani, Import Racing / Wutzke, S.Räsäsen huolto / Arto, Kokkonen ja Ken.

KUKA KUSKAA:

  • Omistaja: Sami Lindström
  • Ammatti: Yrittäjä
  • Ikä: 43
  • Instagram: @samiteippi

EXTRA PHOTOS!

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !