GTi vierailee: Sergey Kabargin

Sergey ”ddKaba” Kabarginin talli Venäjällä on varmasti yksi maan tunnetuimmista driftaukseen keskittyneistä verstaista. Siellä joukko aktiivisia harrastajia työskentelee jatkuvasti maailmanluokan drifting-autojen parissa, huvin vuoksi. Kävimme tsekkaamassa, mistä on kyse.

SOMET

Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 02 / 2021.

Kabargin tekee aktiivisesti sisältöä YouTubeen. Meidän länsimaalaisten harmiksi videot ovat venäjäksi, eikä tekstityksiä juurikaan ole. Kannattaa silti katsoa pätkiä, sillä niissä tapahtuu paljon, vaikkei ymmärtäisikään sanaakaan. Photo: Lex Ulanov

Kun Sergey Kabargin alkoi harrastamaan driftingiä vuonna 2012, hän liittyi Evil Empire -nimiseen porukkaan, joka on perustettu vuonna 2007. Evil Empire oli alkujaan vain pieni yhteisö tai liike, jonka jäsenet olivat kiinnostuneet skeittauksesta ja muista extreme-urheilulajeista. Pari vuotta myöhemmin ryhmälle esiteltiin laji nimeltä drifting, ja se oli saman tien menoa.

Tiimin jäsenet ovat olleet mukana erilaisissa drifting-kilpailuissa ympäri maailmaa. Listalta löytyy kovia sarjoja, kuten Venäjän oma RDS-sarja, Drift Allstars, Drift UAE Championship ja tietysti driftingin kuninkuussarja, USA:n Formula Drift. Lukijat saattavat silti tuntea Evil Empiren parhaiten Youtube-videoista, joissa he vetävät blujua Pietarin historiallisesti tunnetuilla alueilla.

Evil Empiren aikakauden määrittivät neloskoriset Toyota Suprat. Kaikissa tiimin autoissa oli nimittäin itse 3D-suunnitellut korisarjat, omavalmisteiset OEM-tasoiset ajovalot, täysin uudelleensuunniteltu ja -rakennettu alustarakenne, sekä tietysti 3,4-litraiseksi stroukatut 2JZ-GTE -moottorit, kuinkas muuten.

Ennen kuin jatketaan, käydään hiukan läpi, kuka Sergey Kabargin on ja kuinka hän on löytänyt tiensä yhteisöön, sillä hän ei todellakaan ollut aiemmin millään tavalla sidoksissa extreme-urheiluun.

Photo: Lex Ulanov

ddKABA

Sergey ddKaba Kabargin ei ole enää ihan nuorukainen, sillä hän on 54-vuotias. Hänen lempinimensä kääntyy sanoista Ded Kaba, joka tarkoittaa suomennettuna isoisä Kabaa.

Hän syntyi Uzbekistanissa ja vietti lapsuutensa pienessä kylässä. Varhaisesta iästä lähtien Sergey touhusi mielellään perheen autotallissa rakennellen itselleen milloin minkäkinlaista kulkupeliä. Ensin tuunattiin kolmipyörää, sitten fillaria ja myöhemmin moottoripyörää.

Koulun jälkeen hän muutti Pietariin, halusi tulla lääkäriksi, mutta päätyi sen sijaan menemään armeijaan. Armeijan jälkeen elettiin 90-lukua, ja kaikkihan me tiedämme miten ysäri meni Venäjällä, ei kovin vahvasti.

Sergey alkoi harjoittaa liiketoimintaa. Alkuun tehtiin vähän pienempää bisnestä, tavaroiden ostoa ja jälleenmyyntiä. Bisnes kasvoi ja kasvoi aina vaan suuremmaksi. Lopulta, menemättä sen tarkemmin yksityiskohtiin, Sergey on tällä hetkellä johtajatason heppu suuressa ydinenergiayhtiössä.

Venäjän kriisivuosina hän ymmärsi, että hänen on löydettävä jonkinlainen harrastus voidakseen selviytyä jokapäiväisestä työn aiheuttamasta prässistä. Eräänä iltana palatessaan työmatkalta Sergey tapasi joukon katukisaajia, jotka sattuivat pitämään hänen autostaan. Tuolloin hän ajoi AMG Mercedeksellä.

Nuo katukisaajat olivat osa Evil Empireä ja Sergey tuli välittömästi juttuun kavereiden kanssa. Lopulta tuttavuus syveni ja johti siihen, että nämä tyypit saivat Sergeyn kilpailuvietin syttymään, varsinkin driftingin parissa.

Lada, Skyline ja Lamborghini sulassa sovussa odottamassa käyttöä.
Tiimipäällikkö Maria on melkoinen bensalenkkari itsekin. Toisessa kuvassa vilahtava Nissan Skyline R34 GT-R on Marian, ja neidon C6 Corvette odotti tallissa tekniikanvaihtoa. Photo: Lex Ulanov

KABA SUOMESSA

Hauska tosiasia on se, että herra Kabargin harjoitteli drifting-taitojaan myös Suomessa. Hän kävi Kouvolassa Tykkimäen radalla treenaamassa nuorempien kuskien kanssa, jotka opettivat hänelle luisuttelun saloja.

Sergey hengaili ja vietti aikaa etenkin tunnetun Fail Crewn jäsenten kanssa. Fail Crew ei suinkaan ole nimeensä viitaten liuta luusereita, vaan koostuu maailmanluokan drifting-kuskeista kuten Felix Chitipahovuan ja Max Tvardovskiy, joilla kummallakin on vyöllään useita suuria mestaruuksia eri kilpasarjoista ympäri maailman 2010-luvun alkupuolelta. Felix esimerkiksi on kaksinkertainen Venäjän mestari ja EEDC-sarjan mestari.

Tuolloin Sergey joukkoineen alkoi rakentaa custom Supra-armeijaansa ja aloitti osallistumisen Venäjän drifting-sarjaan. Vaikka Sergey vielä opetteli ajamista, hänen otteensa paranivat jatkuvasti, ja se näkyi tuloksissa.

Koska raha ei todellakaan ollut este hänen kilpailuviettinsä edistämiselle kilpakentillä, he kokeilivat paljon erilaisia rakennelmia, erilaisia moottorisetuppeja, erilaisia virityssarjoja ja pitkällä aikavälillä erilaisia autoja.

KANSAINVÄLISTYMINEN

Käytettyään Toyota Supran koria vuosia Sergey halusi kokeilla välillä jotain uutta. Hänellä oli hyvät suhteet latvialaisiin kavereihin HGK Motorsportilla, ja hän kysyi heiltä, voisivatko he rakentaa hänelle luisukäyttöön speksatun Chevrolet Corvetten, joka saisi painaa enintään tuhat kiloa.

Auto valmistui juuri ennen kautta 2015, ja se painoi karvan yli tonnin. Tämä oli vuosi, jolloin Sergey meni kilpailemaan Formula D-sarjaan yhdessä HGK:n kanssa tiiminä. Amerikkalaiset fanit nauttivat Corvettesta Pro2-kilpailussa, kun taas Kristaps Blušsilla oli Pro-sarjaan riittävät näytöt hankittuna.

FLANKER F

Chevrolet Corvette herätti Sergeyssä suuria tunteita amerikkalaista V8:aa ja ylipäätään Corvettea kohtaan. Keksijänä ja ongelmanratkaisijana tunnettu Sergey halusi suunnitella ja toteuttaa puhtaasti drifting-käyttöön valmistetun auton.

Yhteistyö oli alunperin tarkoitus toteuttaa Zenvo-nimisen hyperautomerkin kanssa, mutta hanke kaatui lopulta syistä tuntemattomista ja Flanker F:stä tuli näin ollen kokonaan venäläinen luomus.

Sergey tiesi mitä halusi, ja Evil Empiren vahva autorakennusosaaminen otettiin käyttöön. Visiot herätettiin henkiin vain 12 kuukaudessa, eli aikataulu oli tämän kokoluokan projektiin todella tiukka. Projekti aloitettiin suunnittelemalla korirakenteet CAD-piirustuksiksi ja sen jälkeen 3D-malliksi. 3D-mallin perustella tehtiin täysikokoiset koeosat, joiden avulla kaikki osien sopivuudet tarkastettiin.

Lopulta custom-paneelit valmistettiin komposiittiosista. Sisustassa on käytetty hiilikuitua ja ulkokuoren osat ovat carbon-kevlaria, joka materiaalina on perinteistä hiilikuitua joustavampaa ja kestävämpää. Kaiken kaikkiaan yhteen autoon tarvitaan noin sata erillistä osaa.

Koska koko auto on täysin customia, ovat myös vanteet hiukan normaalia järeämmät ja totta kai customina suunnitellut. Edessä on 9,5 x 20 -tuumaiset vanteet ja takana vanteilla on mittaa huikeat 12 x 20”.

640 hevosvoimaa ja 760 newtonmetrin pyörätehot luovuttava 7,6-litrainen voimanpesä on rakennettu RHS:n (Racing Head Service) alumiinisen LS-pohjaisen V8-lohkon ympärille. Paketti hipoo täydellisyyttä Mast Motorsport -sylinterikansineen ja Plazmaman Pro-sarjan imusarjoineen sekä muine kilpatason päivityksineen.

Kaiken voiman ja väännön välittävät asfalttiin mittatilaustyönä valmistetut Winters Performancen ja Samsonas Motorsportin hiilikuitukardaani sekä ainutlaatuinen tähän projektiin valmistettu sekventiaalinen transakseli.

Flanker F on muuten NATO-koodinimi venäläiselle Sukhoin kokeellisen viraston SU-37 hävittäjälle. Flanker F -autot on tehty omassa tehtaassa, eli tallissa, ja valmistettujen autojen määrä on viisi kappaletta.

Flanker F -autoja on rakennettu yhteensä viisi kappaletta. Autot pohjautuvat Corvetteen mutta korin carbon-kevlar -osat ovat tämän tiimin alusta asti suunnittelemat ja valmistamat.
Flanker F:ien keulalla alumiiniseen LS-lohkoon pohjautuva vapaasti hengittävä V8. 7,6-litrainen moottori tuottaa sen verran potkua, että takapyöriltä voi mitata 640 hevosvoiman ja 760 Nm:n tehot.
Sisäpinnat ovat hiilikuitua ja ulkopuolen "pelleissä" käytetään joustavaa ja ohuempaa carbon-kevlaria. Samaa tuotetta käytetään myös HGK:n valmistamissa Eurofightereissa.

SMART ROADSTER ELI FALCON ROADSTER

Kuten tiedämme, Venäjälläkin on lunta talvella ja Siperiassa on kylmä. Tämä on saanut aikaan venäläisen drifting-sarjan, jota ajetaan jääradalla, ja kisoja dominoivat totta kai vanhat Ladat. Sergey on yksi yli sadasta kilpailijasta, jotka matkaavat sydäntalvella Siperiaan hiomaan luisutaitojaan jääradalla Krasnoyarskissa.

Jo vuosien ajan hän puhui haluavansa puuttua Ladojen dominointiin jääradoilla, ja vuonna 2020 hän kehitti autotallissaan auton, josta olisi vastusta Ladoille. Tällä kertaa hän päätti käyttää jo olemassa olevaa autoa, josta kehittää jääradoille sopivan kilpurin. Ette koskaan arvaisi, minkä auton pohjalle auto on rakennettu, ellemme nyt kertoisi sitä tässä.

Auton nimi on Falcon Roadster, ja nimi tulee edelleen hävittäjäsanastosta, aivan kuten auton isoveljen. Alun perin Sergey mietti käyttävänsä Toyota MR2:a, Mini Cooper S:ää, Honda S2000:tta, Porsche 911:stä tai muuta vastaavaa urheiluautoa, mutta eräänä päivänä talliin tuotiin mitattavaksi Smart Roadster, ja kipinä syttyi välittömästi.

Tämä pieni keskimoottorinen Roadster painoi vain 790 kiloa painojakauman ollessa 44:56. Toisin sanoen se vaikutti paremmalta kuin hyvältä pohjalta talviluisuautoksi.

Smart Roadster ei ole autoteollisuuden kaunein kukkanen, joten on hyvä että Sergey tykkää työskennellä voimakkaasti myös ulkonäön parissa. Hän mainitsi, että auton B-pilari on autossa ainoa osa, joka kelpaa sellaisenaan, kaikki muu täytyy tehdä uusiksi. Onhan se jotain tuokin.

Seuraavana oli alustan vuoro saada erikoiskäsittely. Molemmille akseleille tuli talon omavalmisteiset billet-osat, etupää 55 asteen kääntyvyydellä. Alusta perustuu MacPherson-tyyliseen ripustukseen, mutta kaikki osat on 3D-mallinnettu ja CNC-koneistettu. Lopputulemana etuakselin raideleveys on leventynyt 1250 millistä 1490 millimetriin ja takapää leveni 1285 millistä 1500-milliseksi.

Toistaiseksi Smartin 700-kuutioinen moottori on saanut olla ahtopaineen nostoa vaille vakio. Ahtoja nostettiin, jotta teho riittäisi paremmin autoon vaihdetulle pidempivälitteiselle manuaalivaihteistolle.

Hupiukkoja kun ovat, päättivät he tehdä toisen auton Suzuki Hayabusan 1300-kuutioisella moottorilla, joka luovuttaa 190 hevosvoiman tehot ja huutaa kipeät 11 000 kierrosta minuutissa. Tulevaan päivitykseen on todennäköisesti tulossa mukaan myös turbo.

Kuluva talvikausi tulee näyttämään, mihin suuntaan autojen kehittäminen on mennyt. Sergeyn täytyy tiimeineen todistaa, mihin he pystyvät ja päihittää kaikki tähän asti voittamattomat Ladat Siperian armottomilla jäillä.

Koska Ladat jyräsivät jääradoilla, oli kehitettävä uusi jäärataraketti. Smart Roadsterista tehdyllä jäärata-drifterillä ajetaan tänä talvena kilpaa Ladoja vastaan ja aika näyttää, mihin tästä hiilikuidulla kuorrutetusta erikoisuudesta on!

TALLI

Astuessamme talliin pistävät silmään ensimmäisenä tallin nurkkaan pysäköidyt Sergeyn Flankerit. Oranssi auto on hänen RDS GP-kilpurinsa, joka on täysin kilpailukuntoinen ja valmiina radoille kauden alkaessa. Vaaleansininen auto on hiukan sivistyneempi katuversio samasta aiheesta, mutta tästäkin löytyy kiitettävät 500 hevosvoiman tehot.

Tallissa juuri viimeisteltynä seissyt Falcon Roadster näyttää aivan Flanker F:ltä, mutta 1:2 mittakaavassa. Jääradalle riittää pienempikin auto.

Tallissa oli esillä muitakin tiimin autoja, joista osa oli sisällä talvisäilössä ja osa odotti myyntiä. Ensimmäisenä huomionarvoisena autona mainittakoon Nissan Skyline R34 GT-R, joka kuuluu tiimipäällikkö Marialle. Marialla on myös C6 Corvette, joka odottaa moottorinvaihtoa.

Sergeyn keltainen Lamborghini Gallardo, on ahdettu Hennesseyn tuplaturbokitillä ja tarjoilee tuhannen hevosvoiman tehot. Tallissa on myös vanha Mustang drifting-auto, jonka pellin alta löytyy Maybachin 5,5-litrainen V12-tuplaturbopata. Kohtuullisen miehekkäitä kamppeita kaikki.

Kaudella 2021 tiimin on tarkoitus osallistua niin moneen kilpailuun kuin on käytännössä mahdollista. Parhaillaan he ovat valmistautumassa villiin RDS-kauteen, ja osallistuvat samalla kuluvan talven aikana talvidriftingsarjaan Sotshissa ja Winter Drift Battleen Siperiassa.

Voimme vain toivottaa onnea ja entistä enemmän palkintopallisijoituksia Sergeylle joukkoineen tänä vuonna!

Photo: Lex Ulanov

Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!

Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !

EXTRA PHOTOS!