Monelle sähköauton ostoa harkitsevalle latausnopeus on ratkaisevan tärkeää. Varsinkin pidempiä matkoja ajaville kompastuskiveksi voi muodostua se, että huoltoasemilla pitäisi viettää jopa kymmeniä minuutteja auton lataamista odotellen. Latausnopeus on kuitenkin kehittynyt vuosien varrella vauhdilla ja tehnyt sähköautojen omistajien elämästä helpompaa.
Latausnopeus, toimintamatka ja type 2 latauskaapeli – miten palaset liittyvät toisiinsa?
Autokohtaiset erot ovat suuria: kevyt kompakti sähköauto hyötyy hitaistakin latauksista, kun taas suuri katumaasturi kuluttaa enemmän ja vaatii johdonmukaisemman latausstrategian. Laadukas type 2 latauskaapeli on osa kokonaisuutta – ilman hyvää johdotusta ei synny tehokasta latausta. Esimerkiksi Voldt® Recharge your way -lähestymistapa kiteyttää idean: latauksen pitäisi mukautua käyttäjän arkeen, ei toisinpäin.
Latausnopeus vaikuttaa suoraan siihen, miltä sähköauton todellinen toimintamatka tuntuu arjessa. Hidas AC-lataus kotona riittää useimmille, kun akku täyttyy yön aikana tasaisesti omia aikojaan. Nopea DC-lataus taas nostaa prosentteja nopeasti, mutta tärkeämpää on latausrytmi ja se, millä varaustasolla liikut.
Yksi hyvä vinkki on myös se, että akun täyttö 100 %:iin ei ole aina paras ratkaisu. Tällöin akku kuumenee ja auton ohjelmisto rajoittaa tehoa akun suojaamiseksi. Kuljettaja voi huomata, ettei auto esimerkiksi lähde liikennevaloista yhtä nopeasti kuin normaalisti. Monet valmistajat suosittelevat lataamaan noin 70–85 prosenttiin, ellei edessä ole täyttä latausta vaativa pitkä reissu.
Latauskaapeli ja akun terveys – totuus latausnopeudesta ja energiankäytöstä
Latausnopeus liittyy vahvasti akun lämpötilaan, kulutukseen ja energiankäyttöön – paljon vahvemmin kuin moni luuleekaan. Kylmä akku latautuu väistämättä hitaammin, ja kulutus kasvaa, koska auton järjestelmät käyttävät lisää energiaa akun lämmittämiseen. Moni suomalainen onkin pettynyt talvella, kun toimintamatka on voinut jopa puolittua, vaikka kyseessä olisi ollut melko uusi sähköauto ja laadukas latauskaapeli type 2-ratkaisulla.
Esilämmitys on siksi tärkeä. Kun akku lämmitetään ennen ajoa tai latausta, kemialliset reaktiot toimivat huomattavasti paremmin, ja virta kulkee sisään ripeämmin. Näin suorituskyky pysyy tasaisena.
Akun elinikään latausnopeudella on selkeä vaikutus: jatkuva pikalataus voi lisätä lämpörasitusta ja nopeuttaa kennoston ikääntymistä. Paras tapa onkin löytää tasapaino: arjessa rauhallista AC-latausta, matkalla pikalatausta – ja auton omien SoC-rajoitusten sekä lämpöoptimoinnin hyödyntäminen. Näin myös sähköauton latauskaapeli palvelee mahdollisimman tehokkaasti ja akku pysyy käyttökunnossa vuosiksi eteenpäin.
Näin latausnopeus näkyy suorituskyvyssä
Latausnopeus ja akun varaustaso vaikuttavat suoraan siihen, miltä sähköauto tuntuu tien päällä. Täysi akku antaa parhaan tehon, kun taas matala varaus tai kylmä akku rajoittaa suorituskykyä – joskus yllättävänkin paljon, vaikka käytössä olisi laadukas type2 latauskaapeli:
-
korkea varaustaso (70–100 %) tarjoaa tehokkaamman kiihdytyksen
-
alhainen varaustaso nostaa akun sisäistä vastusta ja vähentää virransyöttöä
-
lämpösuoja ja auton ohjelmisto rajoittavat tehoa, jos akku on liian kylmä tai kuuma
-
invertteri ei anna täysiä tehoja, ellei akku pysty syöttämään riittävästi virtaa.
Käytännössä täysi akku tarjoaa siis nautinnollisemman ja tasaisemman ajokokemuksen.
Sopiiko sähköauto Suomen talveen – ja mitä latausnopeus paljastaa?
Moni suomalainen on lykännyt sähköauton ostoa, koska on kuullut talvisista toimintamatkoista huonoja kokemuksia. Latausnopeuden merkitys korostuukin talvisin. Kylmä akku latautuu väistämättä hitaammin, mikä vaikuttaa toimintamatkaan. Talvella sähköauton ohjelmisto ja akun lämpösuoja voivat rajoittaa huipputehoa, eikä kiihdytys tunnu yhtä terävältä kuin kesäkelissä. Tämä on seikka, johon BMW E30 -harrastajien ei tarvitse koskaan kiinnittää huomiota, mutta sähköautoilijalle se on arkipäivää.
Katumaastureissa talven vaikutus korostuu, sillä kulutus kasvaa – pienet sähköautot selviävät usein yllättävän hyvin yön aikana suoritetulla latauksella. Laadukas auton latauskaapeli ja esilämmitys ovat tärkeässä roolissa pakkaskeleissä.
