Kolminkertainen driftingin Suomen mestari Lauri Heinonen lähti tiimeinen kiertämään Euroopan kovinta drifting-sarjaa. GTi-Magazine oli matkassa vahvasti mukana, ja Heinonen kertoi koko kauden ajan seikkailuistaan aktiivisesti lehden sivuilla. Nyt tämä juttusarja julkaistaan myös GTi:n nettisivuilla kaiken kansan nähtäville! Tällä kertaa Lauri kertoo kauden toisen kilpailun käänteistä. Annetaan siis puheenvuoro mestarille itselleen!
Artikkeli julkaistu ensimmäisen kerran GTi-Magazinen numerossa 06 / 2022 · Kuvat: Juuso Silvan @silvanvisuals · Teksti: Matti Tirronen @kuvaamasa & Lauri Heinonen @lauriheinonen18
Round 2: Itävalta, eli toinen lähtömme Euroopan kilparadoille. Tällä kertaa oli vain yksi laivamatka kuljettavana per suunta, ja loput kilometrit liikuttiin omilla kumipyörillä autonkuljetusbussillamme. Matkaan varattiin kolmisen päivää, ja sen verran se lopulta ottikin. Toki kävimme matkalla tutstumassa. jälleen yhteen nähtävyyteenkin. Se oli historiallinen Auschwitzin keskitysleiri Puolassa, joka on todella mielenkiintoinen paikka.
Matka sujui hyvin – tällä kertaa ilman murheita bussin tai rajanylitysten kanssa, ja saavuimme radalle Greinbachiin torstaina puolen yön aikaan. Perjantaina oli ohjelmassa varikon kasaus (radalla oli soravarikko, joka ei kyllä ole kiva), ja iltapäivästä sitten oli kuljettajakokous sekä ensimmäinen kosketus rataan tunnin treenien muodossa.
ENSIMMÄISET TREENIT
Tällä radan pituudella ja kuljettajamäärällä tunnin treeniaika tarkoitti kolmea kierrosta, mikä kyllä riitti toteamaan, että pelko radan nopeudesta suhteessa teho- ja pitomääräämme oli totta – ja jopa paljon pahempi kuin pelättiin.
PS Racing Centerissä on huhujen mukaan drifting-maailman pisin ensimmäinen kurvi. Se jatkuu nopeana ja kapeana noin 19 sekunnin ajan ja vaihtuu sitten tiukkaan karting-radan tyyliseen syheröön, joka mahtuu ensimmäisen kurvin sisäpuolelle.
Itävaltaanhan meillä piti olla jo vastaava mutta tehokkaampi ilokaasumoottori vaihdettuna nykyisen aikapommin tilalle, vaan eipä ollut. Kaikki kolme harjoitusvetoa menivät hätää kärsiessä, käytännössä "nollavetoina", eli emme päässeet koko arvostelualuetta läpi yhtenäisessä luistossa, kuten vaatimuksena lajissa on. Mikäli haluaa edes nämä kolme vetoa, ei tiukka treeniaika salli jonotusvuorosta luopumista, eli käytännössä mitään säätöjä tilanteen helpottamiseksi ei ollut mahdollista tehdä tällä treenisessiolla.
Illaksi sitten siirryttiin surkein mielin varikolle pohtimaan, että millä tästä noustaan edes kelvollisen lajittelusuorituksen tasolle. Selvää oli, että pitoa piti saada takaa pois rutkasti – siispä rengaspainetta nostettiin ylöspäin, pyöränkulmista otettiin aurausta pois taka-akselilta sekä perävälitys vaihdettiin lyhyemmäksi.
LAJITTELUT
Lauantai, eli lajittelupäivä, koitti ja pelonsekaisin tuntein lähdimme aamun treeneihin kokeilemaan, saivatko tehdyt muutokset toivottua tulosta aikaan – ja kyllä vaan! Nyt auto jaksoi – juuri ja juuri – jauhaa luistossa läpi pahamaineisen ensimmäisen kurvin, ja pystyimme keskittymään parantamaan suoritusta muilta osa-alueilta.
Mahdottomiin ei kuitenkaan pystytty: lajitteluissa tuli ensimmäisellä vedolla 74 ja toisella hieman parantaen 75 pistettä. Tämä riitti 27. sijaan, joka ei ole yleisesti tavoitteidemme perusteella häävi, mutta nyt tuo TOP32-kaavioon pääsy oli meille todellinen työvoitto, sillä alun vaikeuksista huolimatta olimme edelleen mukana kisassa!
Sunnuntain pariajokaavio ei näyttänyt meille kovinkaan ruusuiselta, sillä vastassa olisi ensimmäiseksi Irlannin ja Ison-Britannian drifting-sarjojen mestari Duane McKeever, ja mikäli tästä päästäisiin jatkoon, niin seuraavana tarjolla olisi todennäköisesti Russian Drift Seriesin hallitseva mestari (myöskin irlantilainen) Jack Shanahan. Ja mikäli Jackistäkin mentäisiin vielä jatkoon, niin vastassa olisi mitä luultavimmin hallitseva DMEC-mestari Piotr Wiecek.
KAAVIO
Siispä kokemuksia hakemaan ja viivalle. Ensimmäisenä meikäläinen chase-vuorossa (eli takana) McKeeveria vastaan. Totta kai kaikki laitettiin peliin, mutta realiteetit olivat tiedossa: McKeeverin Nissan 180SX kipitti ensimmäisessä mutkassa karkuun.
Syheröllä aloin kuitenkin saavuttamaan, ja pystyin seuraamaan kohtalaisesti loppuun asti. En aivan ovella, mutta ehjästi. Pienen ketutuksen innoittamana lähdin tulevaan lead-vetoon asenteella "kaikki tai ei mitään". Riski palkittiin ja tuloksena oli tähänastisista paras oma veto. Siihen mausteeksi vielä saarivaltioiden mestari onnistui sotkemaan rytminsä takana eikä myöskään päässyt hyökkäämään ovelle. Siispä meikäläiset tästä parista jatkoon TOP16 -vaiheeseen!
Muista suomalaisista kaavioon päässeistä TOP32-vaiheessa tippui Juha Rintanen tekniikkamurheisiin ja Henri Haanpää tiukan kamppailun jälkeen Ruotsin Felix Lindvallille.
TOP16-vaiheessa pääsee osalliseksi "paraatia", eli kuljettajaesittelyä, jossa kelpasi paistatella Itävallan porottavan auringon alla fiilistellen äskeistä saavutusta ja peilaten sitä viikonlopun vaikeuksiin. Mahtava fiilis!
Jack Shanahan onnistui kuitenkin hyvinkin nopeasti ampumaan haaveilijan alas pilvistä, kun GT86 Toyota lähti karkuun vielä McKeeveriäkin reippaamin ja pysyi tavoittamattomissa lähes koko radan ajan. Siellä oli treeneihin verrattuna saatu vielä enemmän pitoja, mikä kyllä näkyi hyvinkin haparoivana ajolinjana. Paine alkoi näkyä, ja myös oma lead-vetoni oli tähänastisista omista huonoimpia, lipsuen sisä- ja ulkokurveihin. Tuomarit punnitsivat virheitä ja laittoivat Shanahanin jatkoon. Emme olleet tästä tappiosta kuitenkaan äärettömän pahoillamme, sillä vastus oli kova ja yksi omista esikuvistani.
MOOTTORI VALMIS?
Tilanteeseen muuta ajateltavaa toi myös pellin alla oleva Nascar-moottori, joka alkoi kolisemaan ja paukkumaan heti viimeisen vedon jälkeen. Siinäkö se aikapommi räjähti?
Vaurioita aikaisemmin saanut mäntä oli kuitenkin vielä olemassa, mutta vastakkaiselta puolelta kutossylinteristä löytyi sytytystulppa, josta kärkiväli oli painunut kiinni. Ensimmäisenä kokeiltiin kyseisen kiertokangen laakeria, jossa ei kuitenkaan tuntunut välystä. Sitten muutama muu tarkastus, uusi tulppa paikalleen ja käyntiin: kaikki kuulosti normaalilta jälleen. Selvisimmekö säikähdyksellä, vai oliko tämä vain ensioire jostain tuhoisammasta? Sitä emme tässä kotimatkalla kirjoitellessa vielä tiedä, joten se asia selviää vasta seuraavassa raportissa Ruotsin osakilpailusta – pysykää siis kuulolla!
HEINONEN DRIFT TEAM
Auto
- Nissan 180SX RPS13 & Nascar V8
Kuski
- Lauri Heinonen @lauriheinonen18
Tiimi
- Toni "Jake" Marjomaa @jakeliuss
- Ari Härkälä @arskatehtaalla
- Santeri Järvinen @vlnt_e30
- Tanja Taipalmaa @tanjataipalmaa
- Janne "Nape" Pöyry @napeez
- Anssi Saarela @Ang3_official
Seuraa tiimiä Youtubessa, Facebookissa ja Instagramissa!
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/
Tilaa GTi-Magazine kotiisi osoitteesta www.gti.fi/tilaa !
EXTRA PHOTOS!