Vladimir Ljadov on toiminut pari vuotta GTi-Magazinen ulkomaan kirjeenvaihtajamme lahden takana Tallinnassa. Vladi on nähnyt maailmaa ja se näkyy positiivisessa mielessä myös miehen kuvista ja otteista. Otteet noteerattiin myös isossa maailmassa, sillä kaveri värvättiin taannoin myös maailman suurimman autoblogin Speedhuntersin leiriin.
PIKAFAKTAT
- Nimi: Vladimir Ljadov
- Ikä: 33
- Paikkakunta: Tallinna, Viro
- Mukana lehden tekemisessä: Vuodesta 2019
- Titteli: GTi-Magazinen ulkomaan kirjeenvaihtaja
- Instagram: @wheelsbywovka
Artikkeli julkaistu GTi-Magazinen numerossa 01 / 2021.
Okei Vladi. Aloitetaan ihan perusjutuista. Mikä on sun lemppariruoka?
– Olen melko intohimoinen ruuan ystävä, joten heti kärkeen tuli vaikea kyssäri. Hyvä Quattro Formaggi -pizza on varmaan yksi suosikeistani, mutta jos minulla on aikaa, tykkään kokata itse kotona.
Millaisella autolla ajat. Kerro meille jotain siistiä autostasi?
– Käyttiksenä minulla on vuoden ’00 Mazda MX-5. Sain juuri takaisin uudelleen rakennetut RS Watanabe RS-8 -vanteet, jotka on tähän tietoon ainoa setti RS Watanabe -vanteita Baltiassa. Lisäksi autossa on nelipisteturvakaaret.
Onko sinulla muita autoja?
– Joo kyllä. Minulla on vanhempi vähemmän harrastettu S12-korinen ”rust bucket” Nissan Silvia. Näitä on tuotu Viroon kaiken kaikkiaan kymmenen kappaletta, joista vain kaksi tai kolme on tieliikennekäytössä. Minun yksilö ei ole vielä katukelpoinen kampe. Tarkoitukseni oli fiksata se katukelpoiseen kuntoon kuluneen kesän aikana, mutta Covid-19 asetti ylitsepääsemättömiä haasteita.
Teen itse niin paljon kuin mahdollista, kuten ruosteen poistoa, johtotöitä ja etsin osia. Tarkoitus on tehdä autosta jonkinsortin viikonloppukruiseri hauskanpitoa varten. Pääpaino tulee olemaan old school -henkisissä JDM vanteissa, kirkkaassa retromaalauksessa, käytännöllisessä mutta matalassa alustassa, pelkistetyssä spartan-sisustassa ja tehokkaassa moottorissa. Tällä hetkellä pellin alla ulvoo 99 kw CA18ET.
Jos saisit valita minkä tahansa auton käyttöautoksesi, minkä valitsisit?
– Ideaalinen käyttis olisi varmaan joku sporttinen pienemmän kokoluokan farmari, kuten VW Golf GTi tai Audi RS4 tai vastaava. En pidä suurikokoisista autoista, joten pieni mutta pippurinen farkku jossa on sopivasti tilaa olisi mun valinta.
Entäs harrastepuolella. Jos saisit valita aihioksi minkä auton tahansa, mikä se olisi ja miten autoa muuttaisit?
– Valikoimaa on aivan liikaa. Kaikki ikoniset japsit, modernit urheiluautot kuten Nissan GT-R tai Porsche 911:t. Olen aina pitänyt BMW E9:sta, ottaisin sen ja restomodaisin sen E46 M3:n voimalinjalle.
Koska kiinnostuit autoista?
– Tämä tapahtui kun olin todella nuori. Sillon kun opeteltiin lukemaan, minua ei kiinnostanut kirjat missä ei ollut kuvia. Sen sijaan luin paljon sanoma- ja autolehtiä. Ollessani teini-ikäinen isoveljeni järjesti Virossa laittomia katukisoja, ja toisinaan hän otti minut mukaan katsomaan vetokisoja.
Entäs valokuvaaminen. Koska löysit kameran ja miten opit kuvaamaan?
– Jälleen, teini-ikäisenä, kiinnostuin entistä enemmän autoista ja aloin käydä autotapahtumissa. Minun kaverilla oli sellainen pieni pokkarikamera, jota hän ei juurikaan osannut käyttää. Minä sen sijaan olin kiinnostunut siitä sitäkin enemmän. Viisitoista vuotta sitten ostin ensimmäisen järkkärin ja vähitellen aloin kuvaamaan enemmän ja enemmän autoja. Paikallinen moottorirata tarjosi mahdollisuuden kuvata erilaisia autourheilutapahtumia ja sitä kautta harjoittaa kykyjäni kuvaajana.
Olet kiertänyt maailmaa paljon. Kenelle muille työskentelet kuvaajana GTi:n lisäksi?
– Julkaisujen osalta kuvaan ja kirjoitan pääasiassa Speedhuntersille. Toisinaan matkustan joihinkin tapahtumiin vain siksi, että haluan kokea kyseisen eventin vaikka en saisikaan keikasta liksaa. Mutta jos kyseessä tilattu moottoriurheilukeikka, kuvaan pääasiassa kilpatiimeille.
Kerrotko meille vähän työstäsi?
– Leipätyökseni painan ysistä viiteen videotuotantoyhtiössä nimeltä Gorodenkoff Productions. Firma on pieni mutta rohkea videostudio, jota pidetään yhtenä maailman parhaista videovarastoyrityksistä. Yritys tarjoaa lyhyitä videoleikkeitä, joita kuka tahansa voi ostaa videovarastosivustoilta.
Minulla on siellä useita tehtäviä, verkkosivuston hallinnasta, verkkomainonnasta, videoiden, kuvausten ja tunnisteiden kirjoittamiseen ja joskus jopa näyttelijänä olemiseen. Autokuvaaminen on siis ikäänkuin harrastetyö minulle.
Sinusta tuli taannoin virallinen Speedhunter. Miten kaikki tapahtui, oliko tämä pitkän tien takana?
– Kyllä vain, vuodesta 2019 alkaen olen ollut Speedhuntersin virallinen avustaja. Veikkaan, että se on yksi niistä asioista, jonka haaveilee saavuttavansa, mutta asialle ei itse voi tehdä paljoakaan, koska menestykseen ei ole selkeää polkua. Itse tein juuri sitä mistä pidän, ja kun minulla oli mielestäni ainutlaatuinen tarina tiedossa, kirjoitin siitä Speedhuntersin toimittajille. Muutamia kertoja he julkaisivat minun tarinoita, joista suosituimman uskon olevan driftaavat Ladat Siperiassa.
Eräänä päivänä olin kuvaamassa DMEC:in finaaleja Irlannissa vuonna 2018 ja satuin jutulle Paddy McGarthin kanssa, joka oli tuolloin SH:n päätoimittaja. Kesken jutustelun Paddy tokaisi: Hei muuten, sinun nimi on meillä tulevien avustajien listalla. En tiennyt mitään tuommoisesta listasta, saati että mitään tämmöistä olisi ollut työn alla.
Nyt kun katson tätä taaksepäin, tiedän että ainakin neljä tai viisi muutakin kuvaajaa on ensin lähettänyt random-juttuja Speedhuntersille julkaistavaksi, joista on tullut myöhemmin virallisia avustajia. Sanoisin, että tämä on ehkä kaikista rehellisin keino lähestyä hanketta, mikäli mielit avustajaksi.
Olet varmaan nähnyt hurjia autokokoelmia ja monenlaisia talleja reissuillasi. Pystytkö valitsemaan yhden ja kertomaan meille jotain siitä?
– Joo onhan noita nähty muutamia, etenkin Venäjällä. Edelleen yksi suosikeistani on Belgiassa pienessä Evergemin kylässä. Veljekset Kenny ja Andy pyörittävät siellä pientä pajaa nimeltä KEAN Suspensions, jonka useammat GTin lukijoista varmaan tunnistaa. Tallin ensimmäinen kerros on pyhitetty rakentamiselle ja siellä tehdään muun muassa kaikki alustoihin liittyvä taikuus. Toisessa kerroksessa oli esillä vähintään 15 autoa, kuten heidän oma pussitettu Ferrari 308 GTB ja De Tomaso Pantera. Silloin kun minä vierailin heillä esillä oli muutama old school Peugeot, muutamia Porscheja mukaan lukien RUF BTR latolöytö, ja mikä löi minulta ihon kananlihalle, Mike Burroughsin StanceWorksilta tuttu Ford Model A BMW:n moottorilla. Kaikista paikoista missä olen käynyt, en ikinä olisi uskonut että Belgiasta löytyy näin kova talli.
Osaatko sanoa kuinka monessa maassa olet vieraillut kuvaamassa autoja, ja mikä on ehdottomasti suosikki maasi ja miksi?
– Varmaankin noin 20 eri maassa, mutta on maita joissa olen käynyt todella monta kertaa uudelleen, kuten Saksa, Englanti, Norja ja tietenkin Suomi. Japani on ehdottomasti suosikkini missä olen käynyt tähän mennessä. Pelkästään käytettävissä oleva autokulttuurin määrä on jotain aivan uskomatonta. Ikonisia paikkoja kuten Ebisu, Daikoku PA, tapahtumia kuten Nismo Festival tai Mooneyes Hot Rod Show ei voi verrata mihinkään.
Mikä on parasta valokuvaajan työssä?
– Tavata uusia ihmisiä. Ehdottomasti ihmiset ja heidän tarinat.
Työskenteletkö paljon autojen kanssa vapaa-ajallasi?
– Omien harrasteautojen kohdalla teen itse niin vähän tai paljon kuin osaan. Olen enemmän ”Youtube-mekaanikko”, jos niin voi sanoa. Eli tsekkaan ensin videon netistä ja korjaan jos osaan.
Mitä kaikkia projektiautoja sinulla on ollut matkan varrella?
– Nissan Silvia on oikeastaan minun ensimmäinen projekti. Kaikki muut autot on ollut tähän asti lähinnä käyttiksiä.
Mikä on ollut paras autosi minkä olet omistanut ja miksi?
– Miata! Se on vaan niin rehti kampe. Joka kerta kun palaan reissusta Miata tekee minut niin iloiseksi, kun tarvitse ajaa enää vuokra-autolla tai jollain pressivaunulla. Pelkästään se mekaaninen fiilis minkä tuo auto tarjoaa ja se, että pystyy vetämään täysillä lähes rikkomatta lakia tuo fiiliksen tässä autossa. Tämä auto on sellainen mistä pystyy nauttimaan äärirajoilla ja on kaiken lisäksi melko luotettava.
Jos autoja ei olisi keksitty, mitä tekisit elämässäsi?
– Jotain urbaanin kulttuurin juttuja kuten, katumuoti, skeittaus, musiikki, arkkitehtuuri tai urbanismi.
Mitä sellaista saat autoista mitä et voi saada mistään muualta?
– Road trippejä ja ideaalisen ympäristön kuunnella ja nauttia tuoretta ja vanhaa musiikkia.
Mikä on paras muistosi autojen kanssa?
– Niitä on paljon. Ensimmäisenä mieleen tulee ensimmäinen kerta kun menin Italiaan. Minulla oli aikaa kaksi päivää ja halusin nähdä mahdollisimman paljon. Reissun pääpointti oli käydä Hot Rod Beach Racessa Venicessä, mutta aloitin reissuni Milanosta. Vierailin ensin Ferrarin ja Lamborghinin museoissa, Garda-järvellä ja muissa turistimestoissa matkan varrella.
Seuraavana aamuna herättyäni Venice Beachin vetokisoihin kuvasin pari autoshoottia ennen tapahtumaa ja nautin kisatunnelmasta puolille päivin. Aivoni vaativat saada nähdä lisää Italiaa ennen lentokoneen lähtöä, joten aloitin paluumatkani ajoissa.
Halusin kokea Stelvio Passin, joten suuntasin kohti alppeja. Ilta alkoi hämärtyä kun saavuin Stelvio Passille. Onneksi ilta oli rauhallinen liikenteen osalta. Aloitin oman kilvanajon vuoren huipulle vuokratulla Mini Cooperillani. Tämä on ehdottomasti paras muistoni ja kokemukseni autojen kanssa mitä muistan.
Hengailin muutaman tunnin huipulla, juttelin autoharrastajien kanssa ja napsin valokuvia muistoksi. Tämän jälkeen suuntasin kohti lentokenttää. Kaiken kaikkiaan, ajoin 1200 km kahteen päivään, eikä reissusta tullut minkäänlaista väsymystä, koska kokemukset olivat niin päätä huimaavia.
Kuinka näet autoharrastamisen tulevaisuuden?
– Tämä onkin vaikea. On jotenkin nähtävissä, että nuoret ovat ehkä vähän vähemmän kiinnostuneet autoista kuin ennen. Tylsistä cityautoista on tulossa enemmistön tulevaisuus. Onneksi kunnon bensalenkkareille on aina paikkansa, aidot harrastajat ovat entistä uskoutuneempia harrastukselleen ja uskon että projekteissa tullaan näkemään entistä enemmän laatua.
Sähköautojen omaksuminen on hyvä asia, lähinnä se antaa autoharrastajille mahdollisuuden pitää bensiiniautonsa pidempään, mutta jos taistelemme järjestelmää vastaan pian poliitikot kieltää bensiinin käytön kokonaan.
Kuinka muuttaisit autojen rakentelua koskevia lakisäädöksiä jos saisit vaikuttaa näihin asioihin?
– Tätä pitäisi miettiä kyllä ihan ajan kanssa, mutta pääpiirteissään mahdollistaisin kaikki muutokset autoihin mikäli ne ovat turvallisia.
Kuinka autoharrastaminen on mielestäsi muuttunut viime vuosikymmenten aikana?
– Skenestä on tullut enemmän custom-painotteista. Harrastajat edustavat ja esittelevät omia tyylejään maailmalle enemmän kuin keskittyvät rakentamaan cooleja autoja.
Koska kuulit ensimmäisen kerran GTi-Magazinesta?
– Kuten jo aiemmin sanoin, pidin autolehdistä jo hyvin nuorella iällä. Tämä kääntyi pian lehtien keräilyksi ja aina kun matkustin jonnekin, tsekkasin aina ensimmäisenä autolehdet kauppojen lehtihyllyistä. Suomessa käydessäni näin aina lehtipisteessä GTi-Magazinen, olisinko nähnyt lehden ensimmäisen kerran 10-12 vuotta sitten.
Haluatko lähettää terveisiä GTi-Magazinen lukijoille?
– Tukekaa aina paikallista toimintaa ja muistakaa, että ihmiset ovat kaikkein tärkein osa tässäkin harrastuksessa. Nauttikaa autoista ja autoilusta.
Muista seurata GTi-Magazinea myös somessa!
- Facebook: https://www.facebook.com/GTiMagazine/
- Instagram: https://www.instagram.com/gtimagazine/