MAD FAST FORD SIERRA '83

”Ford Sierra 2.0 GL sijoittui Tekniikan Maailman 10/1987 vertailussa yhdeksännelle sijalle kymmenestä autosta. Suuntavakavuus on huono ja ajo-ominaisuudet ovat välttävät (6/10). Tasaisella pinnalla kaarreajo sujuu hyvin, mutta kuopat kaarreajossa aiheuttavat ongelmia. Ajotuntuma on heikko. Vaihteensiirto on kankea ja kytkinpolkimen liike pitkä. Jarrut ovat raskaat.” Tämä oli suora lainaus Wikipediasta. Alkujaan Sierra ei ole saanut kovin hyviä arvosteluja omana aikakautenaan, mutta Jussi Sutisen ”hieman” paranneltua yksilöä voisi kyllä luonnehtia arvosanalla 6/5. Tällä autolla kaarreajo sujuu alkuperäisestä poiketen myös kaasu vahvasti auki!

”Ostin auton serkultani Janilta. Auto oli tällöin varustettu ahdetulla OHC-moottorilla, tuplakalsareilla ja pienehköllä turbolla. Auto oli musta ja varustettu Cosworthin korisarjalla sekä isolla takasiivellä.” Jussi kertoo.

Iloa ei kestänyt kuitenkaan kovin kauaa ennen kuin tuli ns. kanki kanttarille, eli kiertokanki lohkon kyljestä pihalle. Jussi rakensi autoon uuden moottorin päällisin puolin vanhalla reseptillä. Sisuskaluiksi valikoituivat Mahlen männät sekä turbo-Saabin kiertokanget. Kyseisestä mosasta penkitettiin 330hp ja sillä ajettiin tyytyväisenä kunnes yhtenä kauniina burnishetkenä kakkospytyn mäntä meni vaakatasossa poikki rikkoen moottorista lähes kaiken. Tästä tapahtumasta alkoi melkoinen lumipalloefekti, joka lopulta eskaloitui siihen, että kesälle 2016 Jussin Sierrassa oli Volvon moottori.

Korisarja on Garage-Shopin kanssa yhteistyössä syntynyt tuote!

”Jossain sekavassa saunaillassa Petri Lensu sitten yllytti tekemään autoon hyväksi havaitun Volvon 16v moottorin, jolla kuulemma loppuisi auton kanssa remontointi ja ajo olisi taattua. Sen verran oli aika kullannut muistoja, että tästä ideasta otettiin kiinni. Vuodet 2014 ja 2015 rakennettiin uutta moottoria kaikessa rauhassa: alakerraksi hommattiin B230FT:n lohko ja siihen päälle 16v kansi.”

Ekat savut autosta otettiin keväällä 2016 mutta kesä ei sujunut aivan murheitta. Kansipahveja meni kolme kesän aikana ja niiden rikkoutumisen syy löytyi väärästä perusennakosta. Autosta penkitettiin keväällä SS-Motorsilla 1.5 barin paineella 526 hp. Syksyllä autosta penkattiin vielä Lensun dynossa Tuusulassa1,8 barin paineella 656 hp, joten aiemmin asetettu tehotavoite oli ylitetty kirkkaasti. Kesä sujahti ohi ilman ajoja ja syksyllä autoa kerettiin vain kerran koestamaan Ahvenistolla. Niiltä ajoilta auto jäikin odottamaan kevättä 2017.

”Talven julma innokkuus purkaantui keväällä kun autoon asennettiin launch control jonka testeissä pamahti taas kansipahvi pihalle. Se oli sitten viimeinen vakio kansipahvi ja tilalle vaihdettiin Athenan Cooper ring -tiiviste. Huhtikuussa aloimme Soundparkin Arton kanssa suunnittelemaan autoon teippauksia ja ilman sen suurempaa kuvaa mielessä autoon alkoi hahmottumaan sopivan kevyet kylkigrafiikat lisävauhdin toivossa. Arto tekikin mahtavaa työtä ja lopputulokseen on ainakin omistaja tyytyväinen. Hieno häivytettty ruutulippugrafiikka paljastettiin yleisölle Tampereen Hot Rod & Rock Showssa.” Jussi hymyilee tyytyväisenä.

Tämä Volvon moottori vaihtuu parhaillaan BMW:n valmistamaan kuusisylinteriseen voimanpesään. Volvon moottorista penkitettiin voimaa 709 hv ja 762 Nm. Uuteen moottoriin tulee noin 600 hevosvoimaa, sillä rengas on Roadsportissa rajoitettu semisliksiin ja maksimi leveys renkaalla on 245.

Viimeiset pari kesää autolla on ajettu aktiivisesti kilpaa, joskaan teknisiltä ongelmiltakaan ei ole täysin vältytty. Aina kun auto on toiminut, on kuitenkin taisteltu aktiivisesti kärkipaikoista. Vuoden 2018 lopputulemana Jussi sijoittui Special Saloon yli 2550cc -luokassa sijalle 3.

Tällä hetkellä autoon on tulossa BMW:n M54B22-moottori, joka destroukataan kaksi litraiseksi. Moottorivalinta tehtiin puhtaasti autolla ajettavan Roadsport-luokan sääntöjen pohjalta. Moottori nostetaan pystyyn ja varustetaan kuivasumpulla. Auto on tällä hetkellä Lensu Power Shopilla, joka tekee autoon imu- ja pakosarjat, ahtoputket sekä kuivasumpun hihnapyörän sovituksen kampuran päähän. Auton pitäisi kotiutua Jussin talliin helmikuun aikana. Autoon on tarkoitus vielä kotitallissa vääntää putkisto sekä sumpun sovitukset loppuun. Mikäli aikaa näiltä muutoksilta jää, on tarkoitus vielä alustaa hieroa vähän matalampaan korkoon. 

"Jos ei mitään jumalallisia vastoinkäymisiä tule, niin keväällä mennään penkkiin ja sitten testailemaan uutta voimanlähdettä. Kisoja ajetaan jos pelit rokkaa, mutta mihinkään sarjaan ei uskalla ilmottautua sillä meille syntyy esikoinen huhtikuun alussa" Jussi kertoo hymyillen.

Kannattaa seurata projektin etenemistä Mad Fast Motorsportin someista!

https://www.facebook.com/MadFastMotorsport/

https://www.instagram.com/madfastmotorsport/